Herbouw te duur Vespucci Quartet kan uitdaging aan 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw FILM BY THE SEA De gedwongen versobering van het festival lijkt Film by the Sea niet wezenlijk te hebben gedeerd. Integendeel zelfs. De kerk op de raadkaart van de vorige week is er niet meer. De sloop van de Nederlands Hervormde Kerk van Sirjansland in 1959 wordt nog steeds betreurd zo valt tus sen de regels door in de reacties te lezen. Wanneer de foto precies werd gemaakt, is uit de ansicht kaart niet op te maken. Door de reactie van joop van Steijn kan deze echter wel vrij nauwkeurig worden bepaald. Hij denkt dat op de kaart Sirjansland in de jaren twintig van de vorige eeuw te zien is. Op de foto heeft de kerk een klein torentje op het dak. De beruchte storm van 1911 was de vroegste jeugdherinnering van Joop van Steijns oom, Hein Rin- gelberg, nu bijna 106 jaar. Hein Ringelberg is in 1907 geboren in Sirjansland. Hij schreef in zijn memoires over de storm: „Mijn eerste herinneringen waren dat tijdens de beruchte storm van 29 september 1911 de toren van de kerk naar beneden is gekomen en dat tussen de hoge lindebo men de luidklok aan een dikke tak was blijven hangen De smid Adriaan Hanse en de timmer man Dirk Hanse hebben daarna de klok voor zover mogelijk weer luidklaar gemaakt." Nadat de kerk in 1911 zijn toren verloor brak er in 1950 brand uit. Hierover schrijft Kees Stevense: „Op zondag 31 december 1950 ontstond er, tijdens de dienst, be gin van brand, zodat de kerk dienst ontijdig moest worden af gebroken. Een balk waarlangs de kachelpijp liep was aan het smeu len gegaan. Na verplaatsing van de kachel kon de avonddienst weer gewoon doorgang vinden." De watersnoodramp van 1953 werd het kerkje uit ongeveer 1500 fataal. De schade was groot. In het rampenfonds was niet ge noeg geld voor restauratie, wel voor herbouw. Het kerkje werd in 1958 gesloopt. Er werd nog een poging gedaan de middeleeuwse schilderingen in de kerk te be houden. Echter, de stukken muur vielen uit elkaar. De oude preekstoel vond een nieuw thuis in Capelle aan den IJssel. In 1959 werd de nieuwe kerk van Sirjans land in gebruik genomen. De winnaars van de waardebon zijn: joop van Steijn uit Zierikzee, Kees Stevense uit Middelburg en I.M. Krabbe uit Sirjansland. e laatste gasten zijn uit gezwaaid, de limousi nes vertrokken, de ro de loper opgerold. Film by the Sea 2013 zit erop, een editie - de vijftiende - waarvan festivaldirecteur Leo Hannewijk vooraf zei dat het 'een heel moei lijk jaar' zou worden. Het afhaken van diverse geldschieters, met na me hoofdsponsor Delta, sloeg een dusdanige bres in de begroting dat de organisatie alle zeilen moest bijzetten om te voorkomen dat de kwaliteit van het festival in het geding zou komen. „De onder grens is onderhand wel bereikt", zei Hannewijk in juni over de be zuinigingen. Het derde lustrum is daarom op relatief sobere wijze gevierd, met minder buitenlandse gasten, min der Bekende Nederlanders die da genlang rond de Vlissingse boule vard werden gefêteerd, geen groot schalige muziekoptredens in de foyer en geen tweede festivalloca tie in Terneuzen. De afgelopen tien dagen konden daar weinig klachten over worden opgetekend. Vips geven het festi val cachet, maar toch ook maar tot op zekere hoogte. Er was nu meer gelegenheid tot het napra ten over de geziene films en door het schrappen van 'Terneuzen' (welbeschouwd meer een blok aan het been dan een verrijking) had het festival weer zijn aangena me, compacte opzet. En het voornaamste van alles: de nadruk lag weer op dat waar het toch allemaal om begonnen is: film en literatuur. Met 130 films was het aanbod royaal en zeker de literaire lunches vormden een ge slaagde toevoeging aan het pro gramma. De financiële zorgen hadden ook een ander positief effect. Film by the Sea is gedwongen meer eigen inkomsten te genereren, door zo veel mogelijk bezoekers te trek ken. Dat betekent dat het festival zijn publiek moet zien te verbre den: van cinefielen tot filmleken, jong en oud en uit alle lagen van de bevolking. Dat lukt steeds be ter. Een recordaantal mensen be zocht dit jaar in Vlissingen het fes tival en wie de afgelopen week rondliep in CineCity, zag bijvoor beeld niet alleen veel jongeren maar ook opvallend veel ouderen, met als uitschieter de acht Zeeuw se eeuwelingen die gisteren Goede morgen toekomst van Kees Hin bij woonden. Een belangrijke bijdrage aan die verbreding leveren de samenwer kingsprojecten die Film by the Sea heeft opgezet, zoals dit jaar het uitgebreide programma over zorg en gezondheid (Care 8c Cu- GOES - De musici Lisanne Soeter- broek, Laura Oomens (viool), Stephanie Steiner (altviool) en Douw Fonda (cello) kozen voor de naam Vespucci Quartet omdat zij, zoals deze ontdekkingsreizi ger, nieuwe grenzen wilden ver kennen. Zij gaan moeilijkheden niet uit de weg en bewezen met een uitgebalanceerd recital - giste ren in de Mythe in Goes - dat ze niet alleen avontuurlijk zijn, maar ook de perfectie nastreven. Het kwartet kan de uitdaging aan. De delen Andante en Scherzo uit werken voor strijkkwartet op. 81 yan Mendelssohn waren goede in- spelers. De sfeer veranderde volledig in het beklemmende en emotioneel geladen eerste Strijkkwartet van Janacek. Janacek schreef het werk als een opera zonder woorden en liet zich inspireren door het ver haal van Tolstoï waarin een man zijn vrouw vermoordt. Liefde en jaloezie leiden tot dramatische spanningen. Die spanning werd prachtig opgebouwd. De frustra tie van de vrouw kwam mooi uit in het adagio en in het con moto waren naast de demonische jaloe zie ook het weeklagen en zuchten te horen. Tijdens de climax (fina le) hoorde je de onverdraaglijke druk en diepe emotionele pijn. Het kwartet slaagde erin dit werk helder en uitgebalanceerd te inter preteren. De balans en het samenspel wa ren goed in het Strijkkwartet nr. 9 in C Op. 59 nr. 3 van Beethoven. In dit derde Rasumovsky kwartet kwam de dynamiek goed uit. Na de speciale sfeer van de introduc tie werden de levendige thema's vlot gebracht. De coda had iets meer accelerando mogen hebben. Na een stemmig, erg langzaam, Andante klonk het Menuet gra- j cieus en contrasteerde het trio goed. Het slotdeel met de aarts- moeilijke fuga werd knap ver tolkt. Het was geen wilde achter volging maar een gedisciplineer de ontlading van klanken en loop jes. Het ritme was pulserend en de melodieën en tegenmelodieën raasden voort tot een muzikale werveling. Een nieuwe opgave uit de collectie van ansichtkaartenverzamelaar Hans Lin- denbergh. Onze vraag: waar zijn deze foto's genomen? We zijn nieuwsgie rig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. 20. Groet uit Siri-iDsland Festival maakt van ANALYSE dor Rolf Bosboom D I Acht Zeeuwse honderdjarigen bezochten gisteren de voorstelling van de film Goedemorgen Toekomst Kees Hin laat hierin in totaal zeventien Zeeuwse eeuwelingen aan het woord, foto Lex de Meester RECENSIE door Jeanette Vergouwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56