Patatkunde CONSUMENT 23 KOOPWAAR Wouter Klootwijk Vlaamse friet is ty pisch Nederlands. Dat wil zeggen, in Vlaanderen zetten ze er langs de weg niet bij dat het Vlaamse is. In Alkmaar wel en zo zijn er meer Nederlandse adresjes voor Vlaamse. Goede frieten zijn het, de zogenaamde Vlaam se. De Hollander in Alkmaar doet er zelfgemaakte Belgische mayonaise bij. Maar wie in Vlaan deren bij frieten een kroket wil, krijgt er een uit Maastricht In Me- chelen bijvoorbeeld. Toeristen en andere zwervers zul len er niet komen. Er is niets te be leven is. De Tervuursesteenweg is een .gewone straat om aan te wo nen en uit weg te willen. Het zal voorbijgangers in de lijnbus niet eens opvallen. Frituur van Xia staat op de gevel. Pas als je Meche- len alweer uit bent, denk je, Xia? Elk jaar, straks voor de tiende keer, wordt een woord aangewe zen als woord van het jaar. In Ne derland waren mensen die hiel pen het jaarwoord kiezen zo suf om geen nieuw, maar een meer dan 20 jaar oud woord aan te wij zen als het woord van 2012. Plof- kip. Vlaanderen koos een echt nieuw woord. Er zullen mensen zijn die er discriminerende laat dunkendheid in lezen, maar het woord is er niet minder mooi en doeltreffend om. Frietchinees. In België worden frietkotten en snackbars soms overgenomen door mensen van Chinese af komst en de jongste tijd zo vaak dat het ging opvallen. Er werd be zorgd over geschreven, er gaat cu linaire cultuur verloren, maar toch ook welwillend; de ff ietchi nees is geen ramp. Hij bakt de pa tatten net zo goed als een Belg van Vlaamse origine. Zo ook me vrouw en mijnheer Xia in Meche- len. Voor klanten bakken ze patat en bruine voorwerpen van Mora. Trouwens, ga om een patatje op de Markt van Zaltbommel, de frietwinkel tegenover het oude stadhuis. Jammer dat hier de friet niet in een papieren tuut verpakt wordt, maar uitstekend gebakken. Door een Zaltbommelse Chinees. Ik heb wonderlijk nieuws. Zo voortreffelijk als Chinezen in Bel gië en Nederland Vlaamse frieten kunnen bakken of die van Aviko, zo weinig weten ze ervan in Chi na. Nou en, zou je zeggen, als je niet wist wat ik hoor. Chinezen eten rijst en mie. Ook mie van aardappelmeel. Hoe het komt is een raadsel, maar er zijn er onder de Chinezen in China, die graag friet willen eten. En als ze er zijn, zijn het er algauw een miljard. De regering ziet het graag, iets an ders dan rijst, want het verbou wen van rijst vraagt veel water. Water wordt schaars. China zou tarwe moeten eten, kost minder water. Of aardappelen. Maar pata tes frites, hoe moet dat? In Zee land ontmoette ik een levensmid delentechnoloog met pensioen. Maar nog elk jaar vliegt hij een keer naar China waar ze van plan zijn om de frietproductie groots te gaan aanpakken. De Zeeuw legt ze alles uit. Over stoomschil- len van de aardappelen, tempera tuur van olie, vochtigheid van de patatten en alles wat erbij komt kijken. Hij vertelt het niet aan aan staande frietkothouders. Hij geeft les in een enorme patatfabriek. Net nieuw. Waar vandaan? Uit Ne derland. Wij exporteren patatkun de. Vlaamse, hoop ik. varing in evenwicht houden hierbij ook een rol. Belangrijk is dat de knieën het stuur niet raken tijdens het fietsen. Voor de allerkleinsten is een terugtraprem de beste oplossing. Veel modellen zijn voor zien van zowel terugtrap als hand remmen). Check samen met je kind en de verkoper of vooral de handremmen niet te sterk zijn afgesteld. Versnellingen maken een fiets, met name voor grotere kinderen, reuze interessant. De bink uithangen met indrukwekkend equipment is stoer, maar je mag je afVra- gen of die optie verstandig is. De deskundi gen van VeiligheidNL vinden van niet, vooral wanneer het een fiets voor heel jon ge kinderen is. 'Die hebben hun volle aan dacht voor het verkeer nodig, versnellingen zijn vaak te moeilijk voor een kind'. Net zo belangrijk is de instap, die moet vooral laag zijn, ook voor jongens. Moun tainbikemodellen zijn cool, maar niet in al le gevallen veilig genoeg om er snel op en af te kunnen. Pas als een kind ervaren is, is een model met dwarsstang een overwe ging waard. Naast model en formaat speelt veiligheid op meer fronten een rol. Let erop dat de ketting goed is afgeschermd, net zo als het achterwiel. En ja, ook kinder fietsen moeten, als de bestuurder op de openbare weg rijdt, voorzien zijn van een bel (die minstens op 25 meter afstand hoor baar is), reflectoren en een wit achterspat bord en verlichting. Goed leren fietsen, is een verhaal apart. Waar de een zweert bij oefening in even wicht met een loopfietsje of zelfs een step, ziet een ander meer heil in het peuterfiets je met zijwieltjes. Forceren helpt in ieder geval niet. Op www.mamaenzo.nl, de site waar deskundigen en moeders over diverse onderwerpen ideeën uitwisselen, wordt vooral gehamerd op geduld. Lukt het van daag niet, dan morgen misschien. 'Je kind moet er behalve motorisch ook emotioneel aan toe zijn de zij wieltjes vaarwel te zeg gen. Meestal is dit zo rond hun 5e verjaar dag'.- Tips vanuit eigen ervaring hebben de moe ders ook. Vertrouwen en geloof in je koter zorgen ervoor dat hij/zij zich zekerder voelt en daardoor makkelijker leert fietsen. En verschil mag er zijn. Waar de een bin nen een uur leert fietsen, doet 'n ander er maanden over. Meteen de weg op als het fietsen lukt, is geen verstandige keus. Sa men oefenen om verkeersinzicht te vergro ten is beter. En tenslotte: overbodige bal last in de vorm van frutsels op de fiets is geen aanrader, daaraan blijf je alleen maar haken. fc 5-jarige dochter wil, als het om fietsen gaat, natuurlijk een Barbie-roze exemplaar met een schattig mandje aan het stuur. Maar hoe zit het met veiligheid, inches, remkracht en verlichting? Is dat laatste ook verplicht op zo'n minifietsje? En is die net iets grotere, waarbij ze bijna met haar teen tjes de grond raakt, geen betere keuze? Vol gend jaar past die haar vast perfect, dus daarmee is de investering slimmer. Om met het laatste te beginnen: doe het niet! Koop geen fiets op de groei, daar ko men ongelukken van. VeiligheidNL waar schuwt ouders voor deze vorm van zuinig heid. Een fiets heeft de goede maat als je kind, terwijl het op het zadel zit, met beide voeten tegelijk de grond kan raken, advi seert de organisatie. Dat betekent dus dat zoon of dochter mee moet om een geschik te fiets uit te zoeken. Dat kan de verrassing voor de aanstaande verjaardag verpesten, maar met het oog op veiligheid is het wel een betere strategie. Ga je toch zonder kind op pad, dan vragen de meeste verko pers voor al naar leeftijd. Op basis daarvan worden omvang van het wiel (16,18, 20 of 24 inch) en formaat van de kin derfiets ingeschat. Geen waterdicht sys teem. Kijk naar de gemiddelde schoolklas, zie hoeveel lengteverschil ertussen leerlin gen is. Toch maar mee dus, naar de dealer. Er is meer om scherp op te zijn. Hoe klei ner het fietsje, hoe spannender de verhou ding tussen zadel, wielen en stuur. Kijk maar eens hoe de kleinste fietsers slingeren! Evenwicht hou- den op een klein fietsje is stukken lastiger dan op een grote. Dat ver klaart misschien waarom kinde ren bij de overstap naar een gro ter model ineens fluitend weg fietsen, terwijl ze er op hun oude fiets niets van bakten. Vanzelfsprekend speelt er- Is het kopen van een kin derfiets simpel of een klus die veel aandacht vergt? Veiligheid staat voorop, zo veel is zeker. PRIJZEN MAANDAG 23 SEPTEMBER 2013 Met hun voetjes bij de grond S reageren? W consument@depersdienst.nl door Sandra van Maanen illustratie Ronald Visser Wat betaal je voor een redelijke kinder fiets? De prijzen bij Loekie, een van de bekendste leveranciers van de kleinste (16 inch) fietsen beginnen vanaf 130 eu ro en lopen op tot 177 euro. Voor 18 inch van dezelfde fabrikant betaal je 220, euro tot 280 euro. Voor een redelijke tot goede 20 inch fiets van Gazelle of Batavus ligt de prijs rond 279 euro. In deze categorie zijn goedkopere modellen verkrijgbaar, maar die presteren in de test van de Fietsersbond min der goed. Bij de 24 inch modellen zijn het op nieuw Batavus en Gazelle die volgens de Fietsers bond het best uit de test komen. De prijzen schommelen tussen de 329 euro en 410 euro. Het betreft nieuwprijzen. Hoewel veel kinderfietsen na één of twee gebruikers op zijn, vind je soms een exemplaar waarmee met beleid is omgesprongen. De fietsersbond publiceert op www.fietsersbönd.nl de bevindingen van TestKees. Kees Bakker test samen met enkele kinderen de populairste kinderfietsen. Niet alleen verhoudingen, cranklengte, maar ook verlichting, zadelpennen, dikte van het handvat en grootte van het za del. Handig houvast, ook wanneer je kiest voor een twee dehands exemplaar van een particulier.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 23