I ~4~ DE STOEL L de Indememer I Op zaterdag 19 oktober verschijnt de special innovatie Naam Functie Bedrijf Bijzonderheden Hoe bevalt deze stoel? Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Welke stoel heeft u het meest gevormd? Wat betekent het bedrijf voor u? Wat betekent u voor het bedrijf? Mandemakers heeft Morres overgenomen. Vertelt ui eens wat over Mandemakers? Waarover piekert u? Wanneer bent u het meest in uw element? Als u niet bii Morres Wonen werkte, dan..? Waar komt u uw stoel voor uit? Lijdt u onder de crisis? SPi cp 1 r ZATERDAG 21 SEPTEA/ .R 2013 Walter van der Griendt (55) Directeur van Morres Wonen Woon warenhuis Morres is het grootste woonwa- renhuis van de Benelux. Met een alles onder één dak woonwa- renhuis van 40.000 vierkante me ter op een tweelanden locatie, heeft men een unieke positie in Nederland en Vlaanderen. Tekst: Henk van de Voorde Foto: Mark Neelemans Erg goed. Sinds mijn vijftigste ben ik semizelfstandig ondernemer als me deaandeelhouder van DMG. Hoewel ik slechts een klein minderheidsbelang heb, voelt Morres Wonen als mijn ei gen bedrijf. Na de Hogere Hotel school in Maastricht werkte ik als manager voor enkele hotelketens en vervolgens in de party catering. Daarna was ik bijna twintig jaar actief bij de Bijenkorf in Amster dam. Bij 'de Hogeschool van de retail' was ik onder andere directeur van de di visie Food Beverage. Na vervolgens twee jaar in func tie te zijn in de Raad van Be stuur van reisorganisatie Tui, werd ik in 2006 door de fami lie Morres gevraagd om het Hulster woonwarenhuis te re organiseren. De horeca stoel, met name toen ik werkzaam was in de partycatering op Kasteel De Hooge Vuursche in Baarn. In de partycatering vallen productie en consumptie in tijd sa men. Alles moet in één keer goed zijn. We hebben daar bijvoorbeeld de mooie bruiloft van Joop en Jani- ne van den Ende verzorgd. In de horeca moetje een hands on men taliteit hebben. Horeca en retail hebben veel met elkaar gemeen. Retail is detail en ook in de horeca moet men veel oog voor detail hebben. Mijn ziel en zaligheid heb ik erin gelegd. In mijn omgeving over drijft men wel eens door te zeggen 'Walter jij werkt altijd'. Ik werk veel omdat ik er plezier aan beleef. Het is mooi dat Morres Wonen deel uitmaakt van een krachtig concern als DMG. Door het hele ketenbeheer, van productie tot winkel, kunnen goederen tegen de beste prijs worden aangeboden en heeft DMG ook de kwaliteitscon trole zelf in de hand. Daar profi teert ook Morres Wonen op een geweldige manier van. Ben Man- demakers is een unieke onderne mer, die past in het rijtje Anton Dreesmann en Jaap Blokker. Ambassadeur voor Morres Wo nen, dat is omgevormd van een tra ditioneel meubelbedrijf naar een fullservice woonwarenbedrijf, waarbij we steeds de look feel aanpassen aan het seizoen. Morres Wonen heeft veel horeca-aspec- ten, die goed passen bij de bourgondische mentaliteit van de Belgen en Zeeuws-Vlamingen. Veel van onze klanten zijn Vlamin gen, die het op prijs stellen dat re tail en horeca nauw verweven zijn. De Vlaamse cultuur is een be langrijk onderdeel van het huidige Morres Wonen. Bij ons zie je geen opdringerig verkoopgedrag, maar worden de mensen gastvrij onthaald en geholpen bij het ko pen. De Mandemakers Groep (DMG) heeft het familiebedrijf Morres in 2009 overgenomen. CEO Ben Mandemakers is een visionair die altijd veel affiniteit met de werk vloer heeft gehouden. Hij is eind jaren zeventig gestart met een keu kenwinkeltje in de varkensstal van zijn vader. DMG is uitgegroeid tot marktleider in Nederland op het gebied van keukens, meubels en sa nitair. Het concern heeft ruim 200 filialen, bijna 5.000 medewerkers en draait een omzet van ongeveer 1 miljard euro per jaar. De expan siedrift van DMG vertaalt zich ook naar het buitenland. Ben Mande makers is ook de sterke man achter voetbalclub RKC Waalwijk. Ik ben niet zo'n piekeraar. Retai lers zijn optimistisch van nature; neerslachtigheid straal je uit naar de klanten. Als het druk is en ik met de klan ten een praatje maak. Soms sta ik zelf achter de bar. Dat vind ik leuk en tegelijkertijd is die terugkoppe ling met de klanten een geweldig marktonderzoek. Zou ik graag directeur van de Efte- ling zijn. Dat lijkt me een fantas tische baan, waar retail, hospitality en leisure in één functie verenigd zijn. Het mooie aan de Efteling is dat het altijd een au thentiek concept is gebleven. Om met en voor vrienden te koken. Door ons gevoel voor vernieuwing hebben we ook andersoortige klan ten aan ons kunnen bin den, waardoor we de re cessie minder merken dan bedrijven die in de afgelo penjaren niet gerenoveerd hebben. We leven in een belevingseconomie. Shop pen is beleven en geïnspi reerd raken. In ons vak is het nooit af en we volgen dan ook nauwgezet alle inter nationale trends. 'Living has become fashion'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 93