Winkelen Column Colofon Social media boek voor ondernemers Succesvolle actie Ik heb helemaal geen hekel aan shoppen. Ik loop graag door binnen steden en dorpen om te kijken wat er alle maal te koop is. Je moet mij geen kle ding-, schoenen-, linge rie- of juwelierszaak in sleuren, maar in boe ken- en platenwinkels kan ik uren doorbrengen. En ik kijk graag naar het winkelend publiek. Maar nu heb ik toch een winkel ontdekt! Een paar weken geleden moest ik wat golfspullen hebben. 'Ik weet een win kel, een speciaalzaak, waar ze alles hebben', zei mijn buur man. En omdat hij hetzelfde moest hebben als ik omdat we nu eenmaal samen gaan golfen, reden we er heen. Midden in een dorp, een soort huiskamer, helemaal volgestouwd met golfartikelen. 'Struikel niet over de tassen hoor', waar schuwt de eigenaar. En voordat we ook maar iets kunnen uitbrengen, vraagt hij of we een stukje appeltaart willen. 'En nou niet nee zeggen, want van deze taart word je niet dik.' We praten over van alles en nog wat, behalve over wat wij nu eigenlijk komen doen. 'Wil je nog iets drinken. Iets fris? Rivella of bier?' wil hij Weten voordat we ter zake komen. Als mijn buurman zegt dat hij wel een witbiertje lust, roept zijn vrouw dat ze wel even naar de super aan de overkant loopt om het te halen. De man laat ons zijn hele winkel, de achterliggende werkplaats, zijn huis en zijn tuin zien, schat in wat we het beste kunnen nemen en eindelijk, na ander half uur, hebben we onze keuze gemaakt. Allebei hetzelfde uiteraard. Eer we buiten staan, zijn we nog drie kwartier ver der. Natuurlijk kunnen we onze spullen niet meenemen, want die moeten nog op maat gemaakt worden. 'Woens dag klaar', zegt hij, terwijl hij ons naar buiten begeleidt. 'Okee', zeg ik baldadig, 'dan blijven we eten.' Kijk, zo kan het ook. Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Nog een paar van die winkeltjes en ik heb er een hob by bij. Ron Gregoor 'Crowfunding is fun' deOndernemer is een uitgave van Wegener Media deOndernemer heeft een bereik van 68.000 huishoudens UITGEVER ad interim: Peter Jansen VORMGEVING: Angela van Eek ADRESGEGEVENS: Postbus 91 4330 VB Middelburg T: 0118-434070 E: deondernemer@pzc.nl REDACTIE: Ron Gregoor COMMERCIE: Bert de Vries Marcel Schreur salescoördinatie Steeds meer ondernemers gebruiken social media. Dat de zakelijke in zet daarvan zijn vruchten afwerpt, blijkt uit het tweede boek van Petra de Boevere 'Durf te doen'. Daarin beschrijft zij onder meer hoe zij er via Crowdfunding in is geslaagd, de verhuizing en verbouwing van haar nieuwe slijterij-wijnhandel in Sluis te financieren. Bij dit proces hebben de sociale media een belangrijke rol gespeeld. WEBSITE: www.deonderriemer-pzc.nl Tekst: Loes van der Hoeven Foto: Peter Nicolai SLUIS - Petra de Boevere is alweer twintig jaar ondernemer. Daarvan houdt zij zich binnen haar slijterij ruim tien jaar bezig met social media. Tevens geniet zij landelijke bekend heid met haar boeken en haar lezin gen over de werking en de inzet van de nieuwe media. In 2010 verscheen haar eerste boek 'Meisje van de Slijterij'. Daarin be schrijft zij hoe zij zelf de techniek in zet om de dingen die zij altijd al de-ed, beter te doen. De ontwikkeling bin nen de sociale media gaan snel, waar door is er sinds het verschijnen van het eerste boek heel wat veranderd. Petra de Boevere: "Alle communica tie is transparanter geworden, hoewel de oude, conventionele communica tiesystemen en de nieuwe manier van zakendoen altijd naast elkaar zullen blijven bestaan. De oude systemen, zoals fysiek contact kun je niet zo maar verdrijven. Er vinden overigens sneller en meer fysieke contacten plaats, waarvan de basis is gelegd als di gitaal contact. Dit maakt immers de kennismakingsronde overbodig. Dat blijkt wel uit mijn crowdfunding pro ject, '#plan 2012' waarmee mijn, gro tendeels digitale, vrienden het moge lijk hebben gemaakt, dat mijn man en ik vorig jaar onze nieuwe zaak in Sluis konden openen. In mijn nieuwe boek heb ik dit project uitgebreid be schreven, omdat veel ondernemers willen weten, hoe ik het daarvoor be nodigde bedrag bij elkaar heb ge bracht en hoe het fenomeen crowd funding werkt. 'Durf te doen' heeft al veel positieve reacties opgeleverd." Negentien jaar lang was Slijterij-Wijn handel 'De Vuurtoren' in Breskens ge vestigd. Door de herinrichting van het dorp was er daar geen toekomst meer voor de winkel. Petra vond een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 86