Een nieuw leven lonkt. Na 5 jaar als hoofdredacteur neemt Margriet van der Linden in oktober afscheid van Opzij. Er wacht haar geen andere vaste baan, maar het schrijverschap: „Nieuwe dingen doen. Ramen en deuren open en gaan. Dat is weieens goed voor een mens." 4 SPECTRUM interview anneer ze voor het laatst heeft gela chen? Margriet van der Linden hoeft er geen twee keer over na te denken: „Gisteravond nog. Ik houd enorm van fotografie en bekeek een fotoboek over feesten in New York in de jaren tachtig. Wat een leu ke tijd. En de mensen. Zo eigen, zo on derscheidend. De één met grote ogen, de ander met een grote neus, of apart haar. Heel wat anders dan de homoge ne uitstraling van nu. „Dat homogene heeft te maken met de vlucht in de plastische chirurgie. Mensen die in dezelfde boeken blade ren om een nieuwe neus of nieuwe borsten uit te zoeken. Niet dat ik iets tegen plastische chirurgie heb. Hele maal niet, moet je lekker zelf weten. Maar je ziet overal dezelfde ogen, neu zen en borsten. Het is een norm ge worden, waaraan iedereen probeert te voldoen. Om zo min mogelijk af te wijken. Geef mij dan maar het indivi dualisme uit de jaren tachtig." Jezelf durven zijn, je niet laten leiden door wat 'men' vindt. Het keert een paar keer terug tijdens het gesprek in een Amsterdams café. Niet zo verwon derlijk, als je weet waar Van der Lin den vandaan komt. Ze groeide op in een streng gereformeerd milieu in Ridderkerk, bij Rotterdam. Met een seksuele geaardheid die volgens dit milieu goed was voor een enkeltje hel en verdoemenis. Dan moet je dat wel durven, jezelf zijn. Ze koos de journalistiek als vak. De observator die af en toe het vingertje heft. Al tijdens haar opleiding aan de Evangelische school voor de journalis tiek in Amersfoort kon ze aan de slag. Ze had heel wat werkgevers (Nieuw Israëlitisch Weekblad, Vara, Tros, SBS, AT5, RTV Noord-Holland), voordat ze in 2002 voor het eerst hoofdredacteur werd. Van Blvd., een glossy voor vrou wen die nu niet meer bestaat. In 2008 gevolgd door het hoofdredacteur schap van feministisch maandblad Opzij. Een baan die, mede dankzij voorgan gers Hedy d'Ancona en Cisca Dressel- huys, met zich meebrengt dat je wordt gezien als boegbeeld van de emancipatie en het feminisme in Ne derland. Dat was Van der Linden zich terdege bewust toen ze 'ja' zei: „Ik heb me in talloze gesprekken enorm goed laten informeren over deze baan. Want het is niet alleen een journalis tieke baan. Je ziet dat hoofdredacteu ren - journalisten trouwens ook - te genwoordig steeds meer het gezicht worden van de krant of het blad waar voor ze schrijven. Bij Opzij is dat al tijd al zo geweest. „Je staat voor iets. Dan is het maar het beste dat je je ermee verwant voelt." Het kostte haar geen enkele moeite. „Want het is een schone zaak." Het hielp ook dat ze zich al van jongs af aan had verdiept in emancipatie en fe minisme. Als hoofdredacteur van Op zij dien je nu eenmaal een mening te hebben over alles wat je pad komt. De economische zelfstandigheid van vrouwen bijvoorbeeld. En de emanci patie van migrantenvrouwen. Ondertussen stond ze voor de op dracht Opzij te verjongen. „Nou ver jongen, verjongen. In ons geval vrou wen van eind 30 - midden 40 er óók argriet van der linden bij te betrekken. Het blad was met de lezers meegegroeid, een beetje verou derd", stelt ze. „Ik heb vriendinnen ge vraagd: 'Dit zou een blad voor jou moeten zijn, maar dat is het niet. Hoe komt dat?' De antwoorden hadden te maken met een ervaring van stekelig heid: 'In Opzij wordt gezegd hoe ik moet leven, dat ik het niet goed doe'. Terwijl mijn generatie veel meer iets heeft van 'Dat maak ik zelf wel uit'." Minder het opgeheven vingertje dus. „Maar zonder het DNA van het blad te verliezen", voegt ze toe. „Je moet natuurlijk wel je tanden laten zien soms." Onder Van der Lindens lei ding ging het in Opzij over thema's als de seksualisering van de samenle ving, waarin meisjes en vrouwen voor al als lustobject worden afgebeeld. En over de beperkte houdbaarheid van vrouwen, wat sommigen in de armen van de plastisch chirurg drijft. „Zoals ik ooit iemand hoorde zeggen: 'Man nen die ouder worden, gaan op Sean Connery lijken. Vrouwen die ouder worden, ook'. Met andere woorden: een ouder wordende vrouw wordt op heel andere merites beoordeeld. Daar Je staat voor iets. Dan is het maar het beste dat je je ermee verwant voelt is iets mee. Waanzin!" En het ging vooral over de verdeling van werk en zorg. Hét grote thema van de afgelopen jaren, dat door crisis en bezuinigingen alleen maar aan ac tualiteit heeft gewonnen. Van der Linden introduceerde femi nisme 3.0. Na de Eerste en Tweede Fe ministische Golf is er opnieuw een be weging gaande, stelt ze. „Het gevoel is dat we het hier goed hebben, maar er zit toch iets totaal scheef. De helft van de vrouwen in Nederland is finan cieel afhankelijk. Komt bij dat drie miljoen vrouwen, vooral in de provin cie, balanceren op de rand van armoe de." Ze haalt het rapport van de OESO (Or ganisatie voor Economische Samen werking en Ontwikkeling) aan, waar in staat dat vrouwen in Nederland veel vaker dan in andere landen in deeltijd werken. Ze hebben korte car rières en krijgen minder betaald dan mannen, zodat hun inkomenspositie ook na pensionering slecht is. „Terwijl het hele probleem is opgelost als alle vrouwen in Nederland bij wij ze van spreken drie uur meer gaan Margriet van der Linden: feminisme 3.0 door Saskia Wassenaar w

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56