Film Michiel de Ruyter onthult 'Oranje' geheim Uut den tied (1) CULTUUR 29 samen in Antonia, die in 1995 een Oscar won voor beste buitenland se film. Van Ammelrooy greep de gelegen heid aan om Decleir omstandig te bedanken. In Antonia moest zij een sterfscène spelen, waar ze hui zenhoog tegenop zag. Decleir be sefte dat en kwam, hoewel zijn draaidagen er inmiddels op zaten, speciaal terug om haar te steunen. „Hij zei: ik ben er voor jou als je sterft. Dat is het mooiste wat het acteren mij ooit heeft gegeven", al dus Van Ammelrooy. Decleir waagde zich niet aan een uitgebreide toespraak, maar zei 'zeer vereerd' te zijn met de prijs. Tegelijkertijd vermoedde hij dat Film by the Sea hem hiermee defi nitief wil overhalen om zitting te nemen in de jury. Decleir heeft die uitnodiging tot nu toe steeds moeten afslaan wegens andere verplichtingen. „Als ik kan, dan kom ik graag." VLISSINGEN - Nederland heeft be hoefte aan helden. De film Michiel de Ruyter moet daarin voorzien. Regisseur Roel Reiné gaf gisteren tijdens Film by the Sea een flitsen de toelichting op de plannen voor deze groots opgezette productie. „Premier Rutte zal er blij mee zijn, want het gaat over de 'partici perende samenleving'. Of 'de Oranjes' ook enthousiast zullen zijn, betwijfel ik, gezien het ge heim dat in deze film onthuld gaat worden. Geen fictie, een wer kelijk geheim", liet Reiné weten. De film moet een beeldportret bieden van de Gouden Eeuw, van af de eerste Engelse oorlog tot aan de dood van De Ruyter (1653-1678). De admiraal uit Vlis- singen was bereid zijn ego en zijn leven op te offeren voor het lands belang, een ware held dus. Met deze film, een episch politiek kostuumdrama, is een budget van 6 miljoen euro gemoeid. De finan ciering is rond. Producent is Klaas de Jong en Alex van Galen tekent voor het scenario. Naast Michiel de Ruyter zijn belangrijke rollen weggelegd voor diens vrouw An na, voor de gebroeders Jan en Cor- nelis de Witt, Maarten en Corne- lis Tromp en Prins Charles II van Engeland. De cast is nog niet be kend. Reiné: „Over enkele maan den weten we meer en voor de rol van Charles zoeken we een ge renommeerde Engelse acteur. Al leen in die rol wordt Engels ge sproken, de overige 95 procent is Nederlandstalig." De regisseur is deze dagen druk in de weer met het scouten van geschikte locaties voor de opna men. „De Boulevard in Vlissingen is te modern. We gaan naar de re de van Veere en zullen vanuit die locatie het vroegere Vlissingen di gitaal realiseren. Verder worden er opnamen gemaakt in Den Haag en in Amsterdam, waar we onder meer Madam Tlissaud en de tramlijnen uit beeld laten ver dwijnen. Voor de interieuropna men maken we gebruik van de Ba tavia in Lelystad." De eerste opnamedag voor Michiel de Ruy ter is op 23 mei 2014. De ver wachting is dat de film eind janua ri 2015 uitkomt in de Nederlandse bioscopen. Distributeur is Univer sal Pictures en voor verdere ver spreiding tekent Tros tv-omroep. Roel Reiné is blij met de opdracht deze film te maken. Met zijn ken nis op het gebied van computer techniek ziet hij kans deze produc tie binnen het - volgens hem - be perkte budget van 6 miljoen euro te realiseren. „Vijf jaar geleden zou ik het nog niet hebben ge durfd, maar nu heb ik voldoende ervaring om die historische zeesla gen te visualiseren." Reiné ba seert zich voor de beelden op his torische schilderijen. Twee histori sche schepen komen ervoor bij Texel te liggen met daarom heen 30 moderne fregatten van de Mari ne. Computeranimatie transfor meert die hedendaagse vaartui gen in historische schepen. De re gisseur werkt hiervoor samen met Terminal FX uit de Oekraïne, het bedrijf waar hij al vijf jaar lang uitstekende resultaten van ziet bij zijn films. Reiné wil de film opnemen met 'i7e-eeuws licht a la Rembrandt', zoals hij het zelf omschijft. Het enthousias me waarmee hij gistermiddag de plannen presenteerde, sloeg di rect over op belangstellende be zoekers. Zo bood een vertegen woordiger van de Stichting Be houd Hoogaars twee schepen voor de opnamen aan en kwam van het MuZeeum in Vlissingen het aanbod 'De Ruyter-voorwer- pen' in bruikleen af te staan. Bij de eerste aflevering van Film by the Sea in 1999 werd The Deli very, Reiné's eerste speelfim ver toond. In 15 jaar is veel gebeurd. De regisseur vertrok naar Hol lywood maakte daar een groot aantal genrefilms met veel spekta kel. Met de 10.000 vlieguren als re gisseur zegt hij nu de uitdaging van Michiel de Ruyter graag aan te gaan. Gisteravond ging bij FbtS zijn nieuwste film de western Dead in Tombstone in première. Ze bin aollebei uut den tied. Twï zusters. Waè a ze bin gebore, bin z'ok aoltied bluve weune. In hetzelfde uus, in dezelfde straete op hetzelfde durp. Meêr dan ne gentig jaer! Trouw an mekaore, an ulder voorgeslacht en an God en gebod: aolles is egeve, aolles is ekrege, j'ei t'r niks over te zeggen. Luustert en buugt. Tine was d'n oudsten en min of meêr baes. In elk geval minister van butenlandse zaken, wan de keêren a zus buten de deure kwam die ka je op eên and telle. Tine was ok degene die a uut wer ken gieng, wan z'ao natuurlijk wé geërfd van vader (ze sprake het aoltied uut op z'n groas) en moe der en laeter ok nog van moe Jao- ne, mae dat bleek nie voldoende om rond te kommen in dezen die ren tied. Zus Mine was om te wer ken te zwak,. Van geboorte af an was ze een teer poppetje ewist en vader ao toen ezeid dat het 't bes te was da ze ielken dag een stuitje zou gae ruste. Dat ei ze toet d'r doad dan ok edae. Ze was meêr van het geêstelijke leven. A ze Ma ria en Martha eheêtt'n ao, was zie ongetwufeld Maria ewist. Vol vuur konne ze over vader en moe der vertelle, mae grootvader sloeg aolle records. Grootvader ao bovenmeèster ewist van de schole op 't durp, ie was een begrip. Die was wies, die was goed, die was slum en kon vertelle as gin ander. 'Zus, vertel jie het mae', zei Tine en dan goeng Zus een bitje verzitte, keek ze deur d'r groaten bril (jaeren vuuftig, noe wee mode) het anwe- zige gezelschap an en stak van wal, twint a Tine de koffie op gieng schienke. Ze verteld'n nie alleêne wat a ze zelf beleefd ao mie grootvader, mae ok wat at 'n verteld oa over z'n eigen jeugd. Dan were me vrom toet 1850. Oral history eêt dat mie een nieuwmodisch woord. A ze op z'n knieën zat as meisje en a de kerkklokke gieng luuë. 'Meisje, wat zei de klokke?' 'Bim, bam, bim, bam, grootvader'. 'Neê meisje, de klokke roept. De klokke roept 'kom dan, kom dan'. Of over die keêr da ze dochte da de waereld zou vergae en de we derkomst van Christus tegemoet zagge. Dat bleek het Noorderlicht te wezen. Je mö nie glööve a dat niks is. Vee gespreksstof kwam naè boven a je naè de doomnie of d'n dokter vroeg. Nae a Tine uut d'n tied was, brak 'r een zwaere periode an. Zus Mi ne was te zwak om ok mae wat te doen en ze rocht volkome afhan kelijk van derden. Officiële hulp vond ze niks, gin vremd volk in uus en zeker nie an je lief. Ze bad en wier gelukkig dikkels veroard. A God het nie zelf dee, were het de buren die a klaer stoenge. Dat was nog a dikkels. Een verschrikkelijk moment ao ze beleefd a ze de huisartsenpost noadig ehad ao. Toen kam d'r mae liefst een vrouwelijke dokter. Op zich gieng dat nog wé, mae daè was ok nog een vent bie. Dat was de chauffeur en die kwam ge woon mee in uus. Dat zou nie ge ve, mae nae een gesprek zei de dokter da ze d'r bovenlief most ontbloate en dat mie die man in uus. Nae a ze aarzelend het boven ste knopje los'emaèkt ao, begreep 'n het kennelijk en goeng de gank op. De allerleste weken van d'r leven verbleef ze in het hospice. Ze kreeg 'r een ongekende verzur- ging en aolle aandacht. In vrede kon ze naè zus. Ze ligge nest me- koare op 't kerk'of Ulder uusje stae leeg. Einde van twï zusters, einde van een tiedperk. ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2013 juryleden door Ali Pankow Roel Reiné met De Ruyter-figurant Hans Koeman, foto Lex de Meester door Engel Reinhoudt Reacties: Werrilaan 21, 4453 CA 's-Heerenhoek. E-mail: cn.zeeuws@zeelandnet.nl. Het stukje is na een maand na te lezen op www.zeeuwsezanger.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 115