Special:
Ophef keuze Verbrugge voor Zeebrugge
Ondernemer
Havens van Zeeland
Tekst: Peter Oggel
Foto: Mark Neelemans
Aanrakingspunten
Alain Dufaut, de havenman van het jaar 2013.
Zegeningen
2013
Synergie tussen
havengebieden
Vooral tot zijn eigen verrassing is
Alain Dufait de Zeeuwse Haven
persoonlijkheid van het jaar 2013.
Die eretitel dankt de topman van
Cargill zetmeel en zoetstofïendi-
visie Nederland en voorzitter van
de Zeeuws-Vlaamse Kring van
Werkgevers vooral aan zijn ver
mogen om te verbinden. Samen
werking levert synergie op.
TERNEUZEN - Een kleine driejaar
beweegt Alain Dufait zich inmiddels
in Zeeuwse kringen. Het verbaast
hem wel eens dat de Zeeuwse Delta
een land van overkanten is, met water
en landsgrens als schijnbare tegenstel
ling tussen de gebiedsdelen. Dufait
denkt daar heel anders over. Water
verdeelt niet, maar verbindt.
Denkend aan Zeeland en Vlaanderen
gaat zijn verhaal over samenwerking
en gemeenschappelijke belangen. Eco
nomische markten storen zich niet
aan grenzen. Op macro-economische
schaal vormen de havengebieden van
Vlissingen, Terneuzen en Gent toch
een eenheid, stelt hij een retorische
vraag. Jawel, doceert hij. concurren
tie is natuurlijk prima, dat houdt
scherp. Maar waar sprake is van ge
meenschappelijke belangen, daar is sa
menwerking vereist.
Hij verfoeit hokjesdenken. leder voor
zich, dat leidt tot niets, is zijn overtui
ging. Denk groot, denk breed. Samen
sterk. Een cliché weliswaar, maar wel
een tegeltjeswijsheid waaruit voor
deel valt te behalen, legt hij uit. Syner
gie in het jargon van de manager. Op
de wereldkaart zijn de Zeeuwse ha
vens en die van Gent nauwelijks
meer dan een stipje, collectief vor
men ze als 'toegangspoort tot Europa'
een krachtig blok.
Incontournable, is samengevat in één
woord zijn boodschap. Frans voor:
zorg dat men niet om je heen kunt.
Dat klinkt mogelijk abstract, maar als
relatieve nieuwkomer kijkt Alain Du
fait (41) met frisse blik om zich heen,
naar Vlaams idioom vooral op zoek
naar 'aanrakingspunten'. "We moe
ten ophouden om te spreken in ter
men van overkanten, tegenstellingen
waarmee we onszelf buitenspel drei
gen te zetten. Dat moeten we natuur
lijk niet hebben. Vlissingen kan niet
zonder Terneuzen, de Zeeuwse ha
vens kunnen niet zonder Gent. Als
het de een goed gaat, profiteert de an
der. Water verbindt onze havens en
onze economie. Fysieke afstanden be
staan niet."
De general manager van Cargill in
Nederland, verantwoordelijk voor de
fabrieken in Bergen op Zoom en Sas
van Gent, heeft in het Zeeuwse in
korte tijd naam gemaakt. Voorzitter
van de Zeeuws-Vlaamse Kring van
Werkgevers, belangenbehartiger van
twintig grote industriële- en havenbe
drijven in de Kanaalzone. Plus nog
wat meer functies, vooral gerelateerd
aan het economische hart van
Zeeuws-Vlaanderen
De som der delen is de eretitel Haven
persoonlijkheid 2013, de jaarlijkse uit
verkiezing bij de start van de Haven
dagen in Terneuzen. De bijbehoren
de oorkonde siert sindsdien zijn werk
kamer in Sas van Gent -met uitzicht
op het kanaal tussen Gent en Terneu
zen. Natuurlijk voelt hij zich met de
benoeming gewaardeerd; anderzijds.
zegt hij, zijn de havenbedrijven toch
eigenlijk de echte havenpersoonlijkhe
den.
Waarmee hij wil zeggen: crisisklagen
helpt niet, tel je zegeningen. Wees
constructief. Na de Westerscheldetun-
nel staat Zeeland -de Zeeuws-Vlaam
se Kanaalzone in het bijzonder- aan
de vooravond van belangrijke infra
structurele veranderingen. Sluiskiltun
nel, N61, verbreding Tractaatweg,
nieuwe zeesluis. "Zoveel snoepjes.
Doe daar wat mee, creëer een econo
mische meerwaarde", stelt Dufait
vast.
Hij prijst de (bestuurlijke) toenade
ring tussen de Zeeuws-Vlaamse en
Gentse Kanaalzone. De nieuwe zee
sluis, naar verwachting gereed tegen
2021betekent voor beide havenge
bieden opnieuw een fikse boost voor
gezamenlijke ontwikkeling, zeker
met de aanleg van het kanaal Seine
Nord in het verschiet. Met Terneu
zen als portier opent dat kanaal tussen
Rotterdam en Parijs de binnenvaart-
weg voor schepen tot 4400 ton laad
vermogen. Dufait: "Waar veel ver
voer is, is veel bedrijvigheid. Zware
logistiek is een hele gunstige indicatie
voor economische activiteit. Daar
bloeit veel op, dat moogt ge niet on
derschatten. Voor de hele Kanaalzone
betekent de nieuw sluis een enorme
capaciteitsverhoging. Gebruik die
troef. De grens tussen Nederland en
België moeten we nog meer wegden
ken. Samenwerken in plaats van con
curreren."
De keuze van Verbrugge Termi
nals voor de ontwikkeling van
een containertertninal in Zee-
brugge heeft deze maand geleid
tot politieke ophef in Provinciale
Staten van Zeeland.
In dc Tweede Kamer hebben VVD
en PvdA vragen gesteld aan minister
Melanie Schultz van Haegen (Infra
structuur en Milieu) over (venneen-
de) staatssteun van Vlaanderen aan de
havens.
Verbrugge investeert 21,5 miljoen eu
ro in de eerste fase van een container-
tenninal in het Albert II-dok. De ter
minal moet in april 2014 volledig ope
rationeel zijn. Directeur Martin Ver
brugge zegt dat Zeeland Seaports on
voldoende medewerking verleent aan
de aanleg van de Verbrugge Contai
ner Terminal (VCT) in Vlissin-
gen-Oost. Hij vindt dat het havenbe
drijf te lang vasthoudt aan de Wester-
schelde Container Terminal (WCT),
inmiddels ruim tien jaar op de agen
da. "Een gedrocht, waarvoor geen
geld is, geen klanten en geen vergun
ningen."
Volgens gedeputeerde C.arla
Schönknecht was de keuze van Ver
brugge voor Zeebrugge niet tegen te
houden in verband met de gunstige ta
rieven, mogelijk gemaakt met Vlaam
se overheidssubsidies. Ze zegt dat 'kei
hard' wordt gewerkt om in Vlissin-
gen-Oost een containerhaven te reali
seren.
Zeeland Seaports geeft in de huidige
markt voorrang aan het ontwikkelen
van een containerterminal binnen de
haven, aldus een woordvoerder. Ont
wikkeling van de WCT is weliswaar
op de langere termijn voorzien, maar
daar is nu geen sprake van. Er wordt
nu gewerkt aan het aantrekken van
klanten en ladingpakketten om een
dergelijke containerterminal in de ha
ven commercieel levensvatbaar te ma
ken. Daarbij vindt ook constructief
overleg plaats met Verbrugge. Eerder
is een bestaande terminal in de Scaldia-
haven aan Verbrugge aangeboden.
Dit liep mis op de hoogte van de tarie
ven.