Special: Ophef keuze Verbrugge voor Zeebrugge Ondernemer Havens van Zeeland Tekst: Peter Oggel Foto: Mark Neelemans Aanrakingspunten Alain Dufaut, de havenman van het jaar 2013. Zegeningen 2013 Synergie tussen havengebieden Vooral tot zijn eigen verrassing is Alain Dufait de Zeeuwse Haven persoonlijkheid van het jaar 2013. Die eretitel dankt de topman van Cargill zetmeel en zoetstofïendi- visie Nederland en voorzitter van de Zeeuws-Vlaamse Kring van Werkgevers vooral aan zijn ver mogen om te verbinden. Samen werking levert synergie op. TERNEUZEN - Een kleine driejaar beweegt Alain Dufait zich inmiddels in Zeeuwse kringen. Het verbaast hem wel eens dat de Zeeuwse Delta een land van overkanten is, met water en landsgrens als schijnbare tegenstel ling tussen de gebiedsdelen. Dufait denkt daar heel anders over. Water verdeelt niet, maar verbindt. Denkend aan Zeeland en Vlaanderen gaat zijn verhaal over samenwerking en gemeenschappelijke belangen. Eco nomische markten storen zich niet aan grenzen. Op macro-economische schaal vormen de havengebieden van Vlissingen, Terneuzen en Gent toch een eenheid, stelt hij een retorische vraag. Jawel, doceert hij. concurren tie is natuurlijk prima, dat houdt scherp. Maar waar sprake is van ge meenschappelijke belangen, daar is sa menwerking vereist. Hij verfoeit hokjesdenken. leder voor zich, dat leidt tot niets, is zijn overtui ging. Denk groot, denk breed. Samen sterk. Een cliché weliswaar, maar wel een tegeltjeswijsheid waaruit voor deel valt te behalen, legt hij uit. Syner gie in het jargon van de manager. Op de wereldkaart zijn de Zeeuwse ha vens en die van Gent nauwelijks meer dan een stipje, collectief vor men ze als 'toegangspoort tot Europa' een krachtig blok. Incontournable, is samengevat in één woord zijn boodschap. Frans voor: zorg dat men niet om je heen kunt. Dat klinkt mogelijk abstract, maar als relatieve nieuwkomer kijkt Alain Du fait (41) met frisse blik om zich heen, naar Vlaams idioom vooral op zoek naar 'aanrakingspunten'. "We moe ten ophouden om te spreken in ter men van overkanten, tegenstellingen waarmee we onszelf buitenspel drei gen te zetten. Dat moeten we natuur lijk niet hebben. Vlissingen kan niet zonder Terneuzen, de Zeeuwse ha vens kunnen niet zonder Gent. Als het de een goed gaat, profiteert de an der. Water verbindt onze havens en onze economie. Fysieke afstanden be staan niet." De general manager van Cargill in Nederland, verantwoordelijk voor de fabrieken in Bergen op Zoom en Sas van Gent, heeft in het Zeeuwse in korte tijd naam gemaakt. Voorzitter van de Zeeuws-Vlaamse Kring van Werkgevers, belangenbehartiger van twintig grote industriële- en havenbe drijven in de Kanaalzone. Plus nog wat meer functies, vooral gerelateerd aan het economische hart van Zeeuws-Vlaanderen De som der delen is de eretitel Haven persoonlijkheid 2013, de jaarlijkse uit verkiezing bij de start van de Haven dagen in Terneuzen. De bijbehoren de oorkonde siert sindsdien zijn werk kamer in Sas van Gent -met uitzicht op het kanaal tussen Gent en Terneu zen. Natuurlijk voelt hij zich met de benoeming gewaardeerd; anderzijds. zegt hij, zijn de havenbedrijven toch eigenlijk de echte havenpersoonlijkhe den. Waarmee hij wil zeggen: crisisklagen helpt niet, tel je zegeningen. Wees constructief. Na de Westerscheldetun- nel staat Zeeland -de Zeeuws-Vlaam se Kanaalzone in het bijzonder- aan de vooravond van belangrijke infra structurele veranderingen. Sluiskiltun nel, N61, verbreding Tractaatweg, nieuwe zeesluis. "Zoveel snoepjes. Doe daar wat mee, creëer een econo mische meerwaarde", stelt Dufait vast. Hij prijst de (bestuurlijke) toenade ring tussen de Zeeuws-Vlaamse en Gentse Kanaalzone. De nieuwe zee sluis, naar verwachting gereed tegen 2021betekent voor beide havenge bieden opnieuw een fikse boost voor gezamenlijke ontwikkeling, zeker met de aanleg van het kanaal Seine Nord in het verschiet. Met Terneu zen als portier opent dat kanaal tussen Rotterdam en Parijs de binnenvaart- weg voor schepen tot 4400 ton laad vermogen. Dufait: "Waar veel ver voer is, is veel bedrijvigheid. Zware logistiek is een hele gunstige indicatie voor economische activiteit. Daar bloeit veel op, dat moogt ge niet on derschatten. Voor de hele Kanaalzone betekent de nieuw sluis een enorme capaciteitsverhoging. Gebruik die troef. De grens tussen Nederland en België moeten we nog meer wegden ken. Samenwerken in plaats van con curreren." De keuze van Verbrugge Termi nals voor de ontwikkeling van een containertertninal in Zee- brugge heeft deze maand geleid tot politieke ophef in Provinciale Staten van Zeeland. In dc Tweede Kamer hebben VVD en PvdA vragen gesteld aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infra structuur en Milieu) over (venneen- de) staatssteun van Vlaanderen aan de havens. Verbrugge investeert 21,5 miljoen eu ro in de eerste fase van een container- tenninal in het Albert II-dok. De ter minal moet in april 2014 volledig ope rationeel zijn. Directeur Martin Ver brugge zegt dat Zeeland Seaports on voldoende medewerking verleent aan de aanleg van de Verbrugge Contai ner Terminal (VCT) in Vlissin- gen-Oost. Hij vindt dat het havenbe drijf te lang vasthoudt aan de Wester- schelde Container Terminal (WCT), inmiddels ruim tien jaar op de agen da. "Een gedrocht, waarvoor geen geld is, geen klanten en geen vergun ningen." Volgens gedeputeerde C.arla Schönknecht was de keuze van Ver brugge voor Zeebrugge niet tegen te houden in verband met de gunstige ta rieven, mogelijk gemaakt met Vlaam se overheidssubsidies. Ze zegt dat 'kei hard' wordt gewerkt om in Vlissin- gen-Oost een containerhaven te reali seren. Zeeland Seaports geeft in de huidige markt voorrang aan het ontwikkelen van een containerterminal binnen de haven, aldus een woordvoerder. Ont wikkeling van de WCT is weliswaar op de langere termijn voorzien, maar daar is nu geen sprake van. Er wordt nu gewerkt aan het aantrekken van klanten en ladingpakketten om een dergelijke containerterminal in de ha ven commercieel levensvatbaar te ma ken. Daarbij vindt ook constructief overleg plaats met Verbrugge. Eerder is een bestaande terminal in de Scaldia- haven aan Verbrugge aangeboden. Dit liep mis op de hoogte van de tarie ven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 103