Special: KATOEN ISWTIE de )ndernemer Havens van Zeeland Impact Lobby Creativiteit 2013 Harm Verbeek: 'Rijkelijk bedeeld met grote infrastructurele projecten.' Hij kan een kleine glimlach nauwe lijks onderdrukken. Verbeek weet wat hij zegt. Natuurlijk kent de omge- vingsmanager van de Vlaams-Neder landse Scheldecoinmissie (VNSC) de Zeeuws-Vlaamse verhoudingen ten opzichte van de noordelijke Nederlan den, bestuurlijk Middelburg en Den Haag in het bijzonder. Wat hij bedoelt te zeggen is dit: Zeeuws-Vlaanderen is in het laatste decennium toch rijkelijk bedeeld met grote infrastructurele projecten, voor al onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van infrastructuur en milieu. En laat dat nou zijn werkge ver zijn. Weer dat lachje. Maar het is een vast stelling, haast hij zich, zonder enige bijgeur die voor de verkeerde ver staander uit zo'n zinnetje zou kunnen opstijgen. Want noem maar op: Wes- terscheldetunnel. Sluiskiltunnel, ver dubbeling van Tractaatweg (N62) en vernieuwing van N61, de dwarsver bindingen in Zeeuws-Vlaanderen. En dan straks een nieuwe zeesluis -passa ge tussen Westerschelde en kanaal Cïent-Terneuzen. Al die projecten moeten leiden tot een vlotte afwikkeling van het ver keer en een optimale bereikbaarheid van het industrie- en havengebied in Temeuzen en de Kanaalzone. Over land én water. In Bergen op Zoom -tussen Brussel en Den Haag strategi sche plaats van vestiging van projec torganisatie VNSC- tekenen en scha ven Verbeek en de zijnen aan het ont werp van die sluis. Planuitwerkingsfa- se, heet dat in ambtelijk jargon. Er is nog een lange weg te gaan. Dat kan ook niet anders, geeft Verbeek aan. De nieuwe zeesluis stelt hoge ei sen aan ontwerpers en bouwers. "Het project heeft een enorme impact op het gebied", zegt de omgevingsmana ger. Volgens planning valt in 2015 een definitief besluit over het ont werp, inclusief wegen en bruggen. Daarna is het laatste woord aan de Vlaamse en Nederlandse politiek. In 2017, is de verwachting, kan de aan leg beginnen. Bouwtijd volgens prog nose: vier tot vijfjaar. 'Mega-project', zegt Verbeek. Op het moment dat hij voor het karwei wordt benaderd, heeft hij niet eens met zijn ogen hoeven knipperen, ver telt hij. Retorische vraag: wie zegt er nee tegen zo'n klus? Harm Verbeek wijst voor hem aan de muur naar een artist's impression van de zeesluis. Een 'bak' van 427 meter lang, 55 me ter breed en 16 meter diep. Waarmee de huidige zeesluis (280x40x13,5) min of meer wordt gedegradeerd tot niet veel meer dan een wasteiltje. Het karwei kost dan ook een paar cent. De aanleg is berekend op 930 miljoen euro, de duurste klus ooit op Zeeuws-Vlaamse bodem; tel daarbij op 75 miljoen voor dertig jaar onder houd. Nederland legt 142 miljoen in, de Vlamingen betalen de rest. Lo gisch, legt de omgevingsmanager uit: de sluis is vooral van belang voor de toegankelijkheid van de haven van Gent, zowel voor zeevaart als binnen vaart. Even een stukje geschiedenis. Aan het prestigieuze project gaat jarenlan ge politieke lobby en overleg vooraf. Met name vanuit Vlaanderen is de druk groot, mede onder invloed van de concurrentie tussen Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Op 19 maart 2012 is het zover: in Temeuzen on dertekenen minister van Infrastruc tuur Melanie Schultz (VVD) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits een ak koord voor de bouw van een nieuwe zeesluis. "Gent", legt Verbeek uit, 'wil als ha ven op wereldschaal blijven meetel len. In voetbaltermen wil Gent naar het linkerrijtje van Europese havens. Gent is een niche-haven. Sterk in staal, in auto's, ertsen, droge bulk, pa pier. Maar schepen worden steeds gro ter. Sluizen dus ook. Als werelds tandaard, doceert hij, gelden de ma ten in het Panamakanaal. En daar ko men nieuwe sluizen, toegankelijk voor de nieuwste generatie container schepen. Nieuwe maatvoering in Pa nama betekent dat andere havens mee moeten om bij te blijven. Verbeek: "De zeesluis in Temeuzen maakt het mogelijk dat schepen tot 160.000 ton Gent kunnen bereiken." Niettemin heeft ook Nederland -het Terneuzense havengebied in het bij zonder- belang bij een grotere zee sluis. Extra schutcapaciteit bijvoor beeld, voor zeevaart én binnenvaart. Jaarlijks passeren 70.000 schepen het Terneuzense sluizencomplex. Het vergt eventjes om die schepen tussen Schelde en Kanaal te schutten. Er ont staan wachttijden, congestie in vakjar gon, voor de binnenvaart met name. Want die moet aan de grote broers uit zee voorrang verlenen. Een belangrijke rol speelt ook de (toe komstige) aanleg van het kanaal Seine Nord, dat de vaargebieden Rijn-Schelde Delta en Seine-Delta met elkaar verbindt. De route maakt het voor binnenvaart mogelijk met grote schepen tussen Rotterdam en Parijs te varen. Ligt met de huidige vaarwegen het maximale laadvermo gen op 600 ton, met Seine Nord wordt dat 4400 ton. Volgens progno ses zal de goederenstroom via Sei- ne-Nord stijgen tot uiteindelijk 30 miljoen ton. Dat betekent dat de druk op het sluizencomplex in Ter- KATOEN NATIE LOGIPARK BV KATOEN NATIE WESTERSCHELDE BV Savoyaardsweg 1, Haven 101 4542 PM Hoek-Terneuzen Tel. 0115-466453 OUR PEOPLE MAKE THE DIFFERENCE Zeesluis Temeuzen: een mega-project Na Westerscheldetunnel, kanaal kruising Sluiskil, verbreding van N61 en N62, wacht Zeeuws- Vlaanderen opnieuw een omvang rijk infrastructureel project. Mits definitief groen licht van Vlaamse en Nederlandse politiek, gaat in 2017 de eerste spade de grond in voor de nieuwe zeesluis in Ter- neuzen. "Een mega-project", zegt Harm Verbeek, omgevings manager van de Vlaamse-Neder- landse Scheldecommissie. Een in vestering van een slordige mil jard euro. De sluis is vooral een Vlaams (lees Gents) belang, ha venstad Temeuzen profiteert eveneens. Tekst: Peter Oggel Foto: Mark Neelemans TERNEUZEN - "Zeeuws-Vlaande ren", valt Harm Verbeek maar gelijk met de deur in huis, "mag best wel trots zijn op de belangstelling uit Den Haag. Een bijzondere regio." neuzen als 'voordeur van Parijs' even eens zal stijgen. Van de ontwerpers vergt het project creativiteit én vindingrijkheid. De nieuwe zeesluis komt binnen het be staande sluizencomplex in Temeu zen. Krap aan is dat, duidt Verbeek op de kaart. De huidige oostsluis (bin nenvaart) blijft intact, de nieuwe zee sluis vervangt de westsluis (zeevaart) en de toekomst van de middensluis is nog ongewis. Verbeek sluit niet uit dat de middensluis uiteindelijk intact blijft, ook een belangrijke wens van de schippersvereniging Schuttevaer. Daarmee kunnen wachttijden -ook als gevolg van spuien via de sluizen van overtollig oppervlaktewater uit Vlaanderen via het- voorkomen wor den. Blijft dat voor de nieuwe sluis kanto ren, bedrijfsgebouwen en woningen moeten wijken. Onderhandelingen daarover lopen inmiddels. De wegver binding over de sluizen vraagt passen en meten, de keuze voor de sluisbrug gen eveneens. "Voor het project moet er grond bij en er moet grond af. De ruimte is beperkt", zegt Ver beek. De sluis kan in 2021 klaar zijn. Met de bouw zal in de toekomst ook het kanaal Gent - Temeuzen aangepast moeten worden. De klus zal naar een grote internationale bouwonderne ming of een combinatie daarvan gaan. BAM, Heijmans, Dredging In ternational bijvoorbeeld. De verwach ting is dat ook regionale bedrijven kunnen profiteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 101