1 HETBEROEP 4 WONEN f Rond de 200.000 Bakendorpseweg 3, Baarland 209.000 k.k. De glazenier Glas in lood als techniek is niet ontstaan louter om dat het mooi is. Raampartijen werden zo uitge voerd omdat een groot raam uit een stuk destijds niet te maken viel. Tegenwoordig wordt glas in lood uit esthetisch oogpunt toegepast en is de gla zenier ook een echte kunstenaar. Het is vaak een van de opvallend ste stijlkenmerken van oude he renhuizen uit de jaren dertig. En wie kent niet het dromerige lichtspel als de zon door de ker kramen schijnt; glas in lood zorgt voor instant sfeer in elk ge bouw en is daarom al eeuwen geliefd. Wie denkt dat glas in lood in huis alleen wordt toegepast in raampjes of als panelen voor het raam tegen de inkijk, denkt te smal. Wat te den ken van theelichthouders van glas in lood, of, in grotere uitvoering, windlichten. Een kast krijgt meteen een heel andere uitstraling als het gewone glas wordt vervangen door glas in lood en kleine hangertjes maken een prachtig cadeautje. Eigenlijk zijn de mogelijkheden ein deloos. Peter Clijsen (64) uit Terneuzen werkt al vele tientallen jaren jaar met glas in lood. Hij trad in de voetsporen van zijn vader, Piet Clijsen, ook glazenier, of liever: vlakglaskunstenaar. Op de Kunstacademies van Breda, Enschede en Sint Niklaas bekwaamde Peter zich verder in de techniek en door de schat aan ervaring die hij via zijn vader opdeed, kunnen de handen van Clijsen maken, wat zijn kunstzinnige creatieve brein maar bedenkt. Werken van Clijsen zijn dan ook door heel Nederland te vinden en zelfs daarbuiten. Clijsen werkt vanuit zijn atelier aan de Donze Visserstraat in Terneuzen. Veel opdrachten doet hij samen met zijn vriendin, ook kunstena res, Anita Frenks. Ze werken zowel in opdracht van particulieren als bedrijven en doen daar naast veel vrije opdrachten. Clijsen ontwerpt en creëert zelf, dan wel restaureert bestaande glas in lood objecten. Werken van Clijsen zijn lokaal als verder weg te vinden. In het proeflo kaal van Amstelbier in Den Bosch hangt een prachtig raam van zijn hand, zes meter bij drie meter groot, getiteld 'Wat Bier Maakt'. Voor het Neckermann-pand in Terneuzen maakte Clij sen een even groot werk genaamd 'Bijendans' en voor 'wijnkoopers' Heeren van Heusden maakte hij een gebrandschilderd raam. Voor boetiek Stijl Jacques in Terneuzen maakte hij een zogenaamd lichtplafond. Ook diverse kerk genootschappen schakelden Clijsen al in. Zo maakte hij voor twee gebouwen van het Leger des Heils (in Middelburg en Terneuzen) meters hoge kruizen van glas in lood in de wand. Het particuliere werk van Clijsen is schier einde loos. Aan de werkbank ik zijn atelier worden de schetsen van Clijsen in glas uitgevoerd. Grote én kleine stukken glas worden onder de werk bank bewaard. Van figuurglas (uit de fabriek) tot antiekglas (mondgeblazen) in alle kleuren van de regenboog, van glad tot met veel reliëf. Het is aan de vlakglaskunstenaar daar de de mooiste compositie van te maken. Clijsen: „Wel in overleg met de klant, natuurlijk." Op zijn werkbank prijkt zijn belangrijkste gereed schap: een glassnijder die hij vult met olie, zo dat hij er in vloeiende lijnen mee kan snijden, zijn loodstrijker, waarmee hij de H-profielen van lood oprekt, openhaalt en dichtstrijkt en zijn materiaal om te solderen. Grote werken worden voor de zekerheid gekit met een klas siek mengsel van stopverf en lijnzaadolie, maar voor kleine werken zit het glas stevig genoeg gevangen in de loodprofielen. Clijsens stijl is naar eigen zeggen 'architecto nisch', hij beoefent de kunst van het weglaten, zonder geheel abstract te worden. Op zijn web site presenteert hij zijn werk en het is voor geïnteresseerden een eerete kennismaking met zijn stijl. „Als mijn stijl je bevalt, dan kunnen we praten over hoe ik de opdrachtgever van dienst kan zijn." In Baarland aan de vae- te (dorpsvijver), die vroeger gebruikt werd als drinkplaats voor vee, ligt deze halfvrij- staande woning met vijf slaapkamers. Het in 1845 gebouwde pand fungeerde als kerkge bouw en is jaren later verbouwd tot twee rui me woningen. Woonop- pervlak: 135 m2. Translucente kunst voor in elke woning 1 door Sheila van Doorssélaer De 'snoepwinkel'; een kastje boordevol glasstalen in allerlei kleuren en motieven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 44