1
HETBEROEP
4 WONEN
f
Rond de 200.000
Bakendorpseweg 3, Baarland
209.000 k.k.
De glazenier
Glas in lood als techniek is niet ontstaan louter om
dat het mooi is. Raampartijen werden zo uitge
voerd omdat een groot raam uit een stuk destijds
niet te maken viel. Tegenwoordig wordt glas in
lood uit esthetisch oogpunt toegepast en is de gla
zenier ook een echte kunstenaar.
Het is vaak een van de opvallend
ste stijlkenmerken van oude he
renhuizen uit de jaren dertig.
En wie kent niet het dromerige
lichtspel als de zon door de ker
kramen schijnt; glas in lood
zorgt voor instant sfeer in elk ge
bouw en is daarom al eeuwen geliefd.
Wie denkt dat glas in lood in huis alleen wordt
toegepast in raampjes of als panelen voor het
raam tegen de inkijk, denkt te smal. Wat te den
ken van theelichthouders van glas in lood, of,
in grotere uitvoering, windlichten. Een kast
krijgt meteen een heel andere uitstraling als
het gewone glas wordt vervangen door glas in
lood en kleine hangertjes maken een prachtig
cadeautje. Eigenlijk zijn de mogelijkheden ein
deloos.
Peter Clijsen (64) uit Terneuzen werkt al vele
tientallen jaren jaar met glas in lood. Hij trad in
de voetsporen van zijn vader, Piet Clijsen, ook
glazenier, of liever: vlakglaskunstenaar. Op de
Kunstacademies van Breda, Enschede en Sint
Niklaas bekwaamde Peter zich verder in de
techniek en door de schat aan ervaring die hij
via zijn vader opdeed, kunnen de handen van
Clijsen maken, wat zijn kunstzinnige creatieve
brein maar bedenkt. Werken van Clijsen zijn
dan ook door heel Nederland te vinden en zelfs
daarbuiten.
Clijsen werkt vanuit zijn atelier aan de Donze
Visserstraat in Terneuzen. Veel opdrachten
doet hij samen met zijn vriendin, ook kunstena
res, Anita Frenks. Ze werken zowel in opdracht
van particulieren als bedrijven en doen daar
naast veel vrije opdrachten. Clijsen ontwerpt
en creëert zelf, dan wel restaureert bestaande
glas in lood objecten. Werken van Clijsen zijn
lokaal als verder weg te vinden. In het proeflo
kaal van Amstelbier in Den Bosch hangt een
prachtig raam van zijn hand, zes meter bij drie
meter groot, getiteld 'Wat Bier Maakt'. Voor het
Neckermann-pand in Terneuzen maakte Clij
sen een even groot werk genaamd 'Bijendans'
en voor 'wijnkoopers' Heeren van Heusden
maakte hij een gebrandschilderd raam. Voor
boetiek Stijl Jacques in Terneuzen maakte hij
een zogenaamd lichtplafond. Ook diverse kerk
genootschappen schakelden Clijsen al in. Zo
maakte hij voor twee gebouwen van het Leger
des Heils (in Middelburg en Terneuzen) meters
hoge kruizen van glas in lood in de wand. Het
particuliere werk van Clijsen is schier einde
loos.
Aan de werkbank ik zijn atelier worden de
schetsen van Clijsen in glas uitgevoerd. Grote
én kleine stukken glas worden onder de werk
bank bewaard. Van figuurglas (uit de fabriek)
tot antiekglas (mondgeblazen) in alle kleuren
van de regenboog, van glad tot met veel reliëf.
Het is aan de vlakglaskunstenaar daar de de
mooiste compositie van te maken. Clijsen:
„Wel in overleg met de klant, natuurlijk." Op
zijn werkbank prijkt zijn belangrijkste gereed
schap: een glassnijder die hij vult met olie, zo
dat hij er in vloeiende lijnen mee kan snijden,
zijn loodstrijker, waarmee hij de H-profielen
van lood oprekt, openhaalt en dichtstrijkt en
zijn materiaal om te solderen. Grote werken
worden voor de zekerheid gekit met een klas
siek mengsel van stopverf en lijnzaadolie, maar
voor kleine werken zit het glas stevig genoeg
gevangen in de loodprofielen.
Clijsens stijl is naar eigen zeggen 'architecto
nisch', hij beoefent de kunst van het weglaten,
zonder geheel abstract te worden. Op zijn web
site presenteert hij zijn werk en het is voor
geïnteresseerden een eerete kennismaking met
zijn stijl. „Als mijn stijl je bevalt, dan kunnen
we praten over hoe ik de opdrachtgever van
dienst kan zijn."
In Baarland aan de vae-
te (dorpsvijver), die
vroeger gebruikt werd
als drinkplaats voor
vee, ligt deze halfvrij-
staande woning met vijf
slaapkamers. Het in
1845 gebouwde pand
fungeerde als kerkge
bouw en is jaren later
verbouwd tot twee rui
me woningen. Woonop-
pervlak: 135 m2.
Translucente kunst
voor in elke woning
1
door Sheila van Doorssélaer
De 'snoepwinkel'; een kastje boordevol glasstalen
in allerlei kleuren en motieven.