AUTO 15
KORTE RIJ-IMPRESSIES
WÊÊÈÊÊÊÊÊÊÈÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊMÊÊBÊÊËÊBÊÊÊk
Het fenomeen SUV heeft fors
om zich heen gegrepen, leder
merk heeft er wel een in het
programma. Heeft bedenker
Jeep ineens het nakijken?
Het typisch Amerikaanse
Jeep deinst er niet voor te
rug het huidige model
Grand Cherokee al binnen
twee jaar na zijn introduc
tie aan te pakken. Het effect
blijkt deels aan de buiten
kant. Door de grille, koplampen en de volle
dige bumper aan te passen, staat de auto er
weer fris bij. Achter en op de flanken is er
wat met chroomaccenten geschoven. Daar
mee kan het model weer even vooruit.
Jeep kampt met forse concurrentie. Heel
veel merken leveren uit de kluiten gewas
sen SUV's, die zeer in de smaak vallen bij
de (voormalige) Jeep-doelgroep. Schuin
van achteren doet de auto sterk denken
aan de Volkswagen Touareg. leep moet op
passen geen trendvolger te worden.
De huidige Grand Cherokee heeft een 3.0 li
ter V6 diesel van Italiaanse makelij onder
de kap. Een mooi lopende, krachtige machi
ne. Zeker in de topversie, met een vermo
gen van 250 pk en een koppel van 570 Nm.
Aan de motor is weinig gesleuteld. Belang
rijk is de komst van een nieuwe automaat.
Deze heeft acht trappen, drie meer dan
zijn voorganger. Dat betekent dat onder al
le rijomstandigheden een optimaal toeren
tal kan worden aangehouden; dat zorgt bo
venal voor merkbare invloed op brandstof
verbruik en bijbehorende C02-uitstoot.
Toch mogen van de Grand Cherokee geen
wonderen worden verwacht. In de praktijk
blijft de kolos onder de 1 op 11. De presta
ties zijn goed, maar niet overdreven, met
een top van 202 kilometer per uur en een
0-100-acceleratie in 8,2 seconden. Hoewel
de bak prettig schakelt, werkt het aangrij
pen van de koppeling bij wegrijden opval
lend bruusk. Dat onbehouwen karakter
toont de Jeep ook in zijn rijgedrag. De car
rosserie helt wat over in bochten en de be
sturing zou communicatiever mogen. Maar
lange afstanden rechtuit over de snelweg
zoeven, verloopt uiterst plezierig en com
fortabel.
Uit het interieur kan in sterke mate de
Amerikaanse afkomst worden herleid. De
Overland Summit is het absolute topmo
del, met fraai leer en een bekleed dash
board. De bruine kleur van het leer komt
heel warm over, maar het is jammer dat
ook alle kunststoffen in dezelfde kleur zijn
uitgevoerd. Zelfs het hout is bijpassend
donkerbruin, terwijl de metalen accenten
beige zijn. Dat maakt het geheel onnodig
eentonig. Ook benut Jeep de aanwezige
ruimte niet optimaal, terwijl die wel dege
lijk aanwezig is. De vernieuwde Jeep
Grand Cherokee is vanwege de lagere CO2-
uitstoot goedkoper geworden: vanaf 69.990
euro tot 88.490 euro voor de Summit.
CHEROKEE EN DE CONCURRENTIE
JEEP GRAND CHEROKEE
VRIJDAG 20 SEPTEMBER 2013
Volkswagen e-Up geruisloos
door stedelijke omgeving
Volkswagen zet in november de
e-Up bij de dealer. De compacte,
elektrische auto met batterijen in
de bodem rijdt uitstekend, zo heeft
een rij-impressie naar en door Frank
furt aangetoond. Vooral in stedelijke
omgeving komen de capaciteiten
van de e-Up volledig tot hun recht.
Sterker nog, op het natte wegdek
was het voor de wieltjes af en toe
zoeken naar grip. Dat heeft vooral
te maken met de krachten die de
elektromotor vanaf het moment
van gasgeven op de voorwielen los
laat: 82 pk, 210 Nm. De actieradius
bedraagt 160 kilometer. Het 230 ki
lo zware batterijpakket huist onder
de autovloer en verbetert de weglig-
Volkswagen e-Up. foto WdeV
ging van de e-Up. Het pakket doet
door zijn ligging geen afbreuk aan
de ruimte voor de inzittenden en
hun bagage. In die bagageruimte is
een gleuf gemaakt, waarin de eige
naar zijn laadsnoer kan opbergen.
Het rijden met de e-Up gaat niet al
leen vanzelfsprekend, maar ook ge
ruisloos. De acceleratie is geweldig
en het stuurgedrag niet anders dan
van een gewone Up. VW heeft de
e-Up uitgerust met Bosch iBooster.
Dit voor elektrische auto's ontwor
pen remsysteem zorgt voor balans
tussen normaal remmen en rem
men met opslag van remenergie.
VW heeft de e-Up nog niet geprijsd.
In Duitsland kost hij 26.900 euro.
Pittig. Maar periodiek betalen voor
een batterijpakket, zoals bij andere
merken, hoeft dan niet.
Willem de Volder
Elektrisch rijden op twee wielen
Elektrische auto's duiken in steden al
zo hier en daar op. Ook elektrische
scooters zijn een bekend fenomeen.
Nu de elektrische motorfiets nog.
Zero DS. foto Automedia
Het Amerikaanse Zero Motorcycles
stortte zich vijf jaar geleden in het
avontuur van het ontwikkelep van
een elektrische motor. De eerste,
wat gekunstelde, types hebben niets
meer gemeen met de modellen uit
het huidige programma. De Zero DS
in oranje uitgave lijkt sprekend op
een KTM en heeft beslist een spor
tief voorkomen. De motor ziet er
niet alleen goed uit, maar rijdt ook
goed. Dankzij het lage zwaartepunt
stuurt de machine precies en trefze
ker. De 54 pk sterke elektromotor,
met een koppel van 92 Nm, trekt als
een lier, maar meer dan het licht zoe
men van de elektromotor en ver
waarloosbaar bandengeruis wordt
niet waargenomen. Het opladen gaat
standaard via een normaal stopcon
tact en duurt bij de ZF 11,4-versie
met extra zware batterij liefst zeven
uur. De actieradius op een volle accu
bedraagt in de stad rond de 200 kilo
meter. De Zero DS is er vanaf
13.995 euro. De versie met de grote
batterij kost 15.995 euro.
Tony Vos
Nu een trendvolger
door Tony Vos
Jeep Grand Cherokee
Bagageruimte 782-1554 liter, gewicht 2303
kg. Diesel, 3.0 liter/250 pk. Vanaf 69.990 eu
ro, Summit 88.490 euro.
Audi Q7
Bagageruimte 775-2035 liter, gewicht 2270
kg. Diesel 3.0 liter/245 pk. Vanaf 71.810 eu
ro, TDI Pro Line 87.080 euro.
Mercedes ML
Bagageruimte 690-2010 liter, gewicht 2075
kg. Diesel 3.0 liter/258 pk. Vanaf 71.400 eu
ro, ML 350 BlueTEC 80.650 euro.
Range Rover Sport
Bagageruimte 784-1761 liter, gewicht 2115
kg. Diesel 3.0 liter/258 pk. Vanaf 83.500 eu
ro, SE 88.800 euro.
Mercedes S-Klasse rijdt route
van 100 kilometer zelfstandig
Mercedes heeft met een 100 kilome
ter lange rit met een S 500 Intelli
gent Drive aangetoond dat een auto
zelfstandig kan rijden in het dagelijk
se verkeer. De trip voerde ook door
steden, waarbij de S 500 te maken
kreeg met complexe verkeerssitua
ties. De sensortechniek die Mercedes
toepast, is bijna klaar voor seriepro
ductie en nauw verwant aan die in de
huidige E- en S-Klasse. Laatstgenoem
de kan nu al zelfstandig filerijden.
Honda geeft eerste details prijs
van 280 pk sterke Civic Type R
Op de IAA in Frankfurt gaf Honda de
eerste details van de Civic Type R. De
voorwielaangedreven sporter is voor
zien van een 2.0 liter turbomotor v
(280 pk). Ook de definitieve versie
van de Civic Tourer werd onthuld.
Die staat in het eerste kwartaal van
2014 bij de dealers. Honda zet de
CR-V 1.6 diesel voor 32.490 euro in
de prijslijst. Daarmee is de auto zo'n
1000 euro goedkoper dan de verge
lijkbare 1.8 liter met benzinemotor.
Honda Civic Type R. foto Honda
Snelle, dure en exclusieve versie
van Bugatti Grand Sport Vitesse
Met de Bugatti Grand Sport Vitesse
'Jean Bugatti' brengt de fabrikant een
ode aan de oudste zoon van Ettore
Bugatti en diens meest beroemde
creatie: de Type 57SC Atlantic. De
productie van de 'Jean Bugatti' is be
perkt tot drie exemplaren. De prijs
bedraagt 2,28 miljoen euro (plus be
lastingen); de motor levert 1200 pk
en 1500 Nm. Bugatti heeft al twee M
van de drie auto's verkocht.
Nieuwe D4-motor heeft gunstig
effect op prijs modellen Volvo
Volvo heeft de prijzen gemeld van de
versies met de nieuwe D4-motoren.
Door dé gunstige C02-uitstoot bete
kent dit in veel gevallen een prijsverla
ging. De Volvo S60, V60, V70 en S80 m
D4 (181 pk) komen onder de huidige
omstandigheden in aanmerking voor
20 procent bijtelling. De S60 D4 is er
vanaf 35.495 euro, de V60 D4 vanaf
37.495 euro, de V70 vanaf 42.995 eu- r
ro en de S80 vanaf 40.995 euro.
Waar Jeep een van de uitvinders van de moderne SUV is, lijkt het merk met de Grand Cherokee vooral de Europese stijl te volgen, foto Automedia