AUTO 15 KORTE RIJ-IMPRESSIES WÊÊÈÊÊÊÊÊÊÈÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊMÊÊBÊÊËÊBÊÊÊk Het fenomeen SUV heeft fors om zich heen gegrepen, leder merk heeft er wel een in het programma. Heeft bedenker Jeep ineens het nakijken? Het typisch Amerikaanse Jeep deinst er niet voor te rug het huidige model Grand Cherokee al binnen twee jaar na zijn introduc tie aan te pakken. Het effect blijkt deels aan de buiten kant. Door de grille, koplampen en de volle dige bumper aan te passen, staat de auto er weer fris bij. Achter en op de flanken is er wat met chroomaccenten geschoven. Daar mee kan het model weer even vooruit. Jeep kampt met forse concurrentie. Heel veel merken leveren uit de kluiten gewas sen SUV's, die zeer in de smaak vallen bij de (voormalige) Jeep-doelgroep. Schuin van achteren doet de auto sterk denken aan de Volkswagen Touareg. leep moet op passen geen trendvolger te worden. De huidige Grand Cherokee heeft een 3.0 li ter V6 diesel van Italiaanse makelij onder de kap. Een mooi lopende, krachtige machi ne. Zeker in de topversie, met een vermo gen van 250 pk en een koppel van 570 Nm. Aan de motor is weinig gesleuteld. Belang rijk is de komst van een nieuwe automaat. Deze heeft acht trappen, drie meer dan zijn voorganger. Dat betekent dat onder al le rijomstandigheden een optimaal toeren tal kan worden aangehouden; dat zorgt bo venal voor merkbare invloed op brandstof verbruik en bijbehorende C02-uitstoot. Toch mogen van de Grand Cherokee geen wonderen worden verwacht. In de praktijk blijft de kolos onder de 1 op 11. De presta ties zijn goed, maar niet overdreven, met een top van 202 kilometer per uur en een 0-100-acceleratie in 8,2 seconden. Hoewel de bak prettig schakelt, werkt het aangrij pen van de koppeling bij wegrijden opval lend bruusk. Dat onbehouwen karakter toont de Jeep ook in zijn rijgedrag. De car rosserie helt wat over in bochten en de be sturing zou communicatiever mogen. Maar lange afstanden rechtuit over de snelweg zoeven, verloopt uiterst plezierig en com fortabel. Uit het interieur kan in sterke mate de Amerikaanse afkomst worden herleid. De Overland Summit is het absolute topmo del, met fraai leer en een bekleed dash board. De bruine kleur van het leer komt heel warm over, maar het is jammer dat ook alle kunststoffen in dezelfde kleur zijn uitgevoerd. Zelfs het hout is bijpassend donkerbruin, terwijl de metalen accenten beige zijn. Dat maakt het geheel onnodig eentonig. Ook benut Jeep de aanwezige ruimte niet optimaal, terwijl die wel dege lijk aanwezig is. De vernieuwde Jeep Grand Cherokee is vanwege de lagere CO2- uitstoot goedkoper geworden: vanaf 69.990 euro tot 88.490 euro voor de Summit. CHEROKEE EN DE CONCURRENTIE JEEP GRAND CHEROKEE VRIJDAG 20 SEPTEMBER 2013 Volkswagen e-Up geruisloos door stedelijke omgeving Volkswagen zet in november de e-Up bij de dealer. De compacte, elektrische auto met batterijen in de bodem rijdt uitstekend, zo heeft een rij-impressie naar en door Frank furt aangetoond. Vooral in stedelijke omgeving komen de capaciteiten van de e-Up volledig tot hun recht. Sterker nog, op het natte wegdek was het voor de wieltjes af en toe zoeken naar grip. Dat heeft vooral te maken met de krachten die de elektromotor vanaf het moment van gasgeven op de voorwielen los laat: 82 pk, 210 Nm. De actieradius bedraagt 160 kilometer. Het 230 ki lo zware batterijpakket huist onder de autovloer en verbetert de weglig- Volkswagen e-Up. foto WdeV ging van de e-Up. Het pakket doet door zijn ligging geen afbreuk aan de ruimte voor de inzittenden en hun bagage. In die bagageruimte is een gleuf gemaakt, waarin de eige naar zijn laadsnoer kan opbergen. Het rijden met de e-Up gaat niet al leen vanzelfsprekend, maar ook ge ruisloos. De acceleratie is geweldig en het stuurgedrag niet anders dan van een gewone Up. VW heeft de e-Up uitgerust met Bosch iBooster. Dit voor elektrische auto's ontwor pen remsysteem zorgt voor balans tussen normaal remmen en rem men met opslag van remenergie. VW heeft de e-Up nog niet geprijsd. In Duitsland kost hij 26.900 euro. Pittig. Maar periodiek betalen voor een batterijpakket, zoals bij andere merken, hoeft dan niet. Willem de Volder Elektrisch rijden op twee wielen Elektrische auto's duiken in steden al zo hier en daar op. Ook elektrische scooters zijn een bekend fenomeen. Nu de elektrische motorfiets nog. Zero DS. foto Automedia Het Amerikaanse Zero Motorcycles stortte zich vijf jaar geleden in het avontuur van het ontwikkelep van een elektrische motor. De eerste, wat gekunstelde, types hebben niets meer gemeen met de modellen uit het huidige programma. De Zero DS in oranje uitgave lijkt sprekend op een KTM en heeft beslist een spor tief voorkomen. De motor ziet er niet alleen goed uit, maar rijdt ook goed. Dankzij het lage zwaartepunt stuurt de machine precies en trefze ker. De 54 pk sterke elektromotor, met een koppel van 92 Nm, trekt als een lier, maar meer dan het licht zoe men van de elektromotor en ver waarloosbaar bandengeruis wordt niet waargenomen. Het opladen gaat standaard via een normaal stopcon tact en duurt bij de ZF 11,4-versie met extra zware batterij liefst zeven uur. De actieradius op een volle accu bedraagt in de stad rond de 200 kilo meter. De Zero DS is er vanaf 13.995 euro. De versie met de grote batterij kost 15.995 euro. Tony Vos Nu een trendvolger door Tony Vos Jeep Grand Cherokee Bagageruimte 782-1554 liter, gewicht 2303 kg. Diesel, 3.0 liter/250 pk. Vanaf 69.990 eu ro, Summit 88.490 euro. Audi Q7 Bagageruimte 775-2035 liter, gewicht 2270 kg. Diesel 3.0 liter/245 pk. Vanaf 71.810 eu ro, TDI Pro Line 87.080 euro. Mercedes ML Bagageruimte 690-2010 liter, gewicht 2075 kg. Diesel 3.0 liter/258 pk. Vanaf 71.400 eu ro, ML 350 BlueTEC 80.650 euro. Range Rover Sport Bagageruimte 784-1761 liter, gewicht 2115 kg. Diesel 3.0 liter/258 pk. Vanaf 83.500 eu ro, SE 88.800 euro. Mercedes S-Klasse rijdt route van 100 kilometer zelfstandig Mercedes heeft met een 100 kilome ter lange rit met een S 500 Intelli gent Drive aangetoond dat een auto zelfstandig kan rijden in het dagelijk se verkeer. De trip voerde ook door steden, waarbij de S 500 te maken kreeg met complexe verkeerssitua ties. De sensortechniek die Mercedes toepast, is bijna klaar voor seriepro ductie en nauw verwant aan die in de huidige E- en S-Klasse. Laatstgenoem de kan nu al zelfstandig filerijden. Honda geeft eerste details prijs van 280 pk sterke Civic Type R Op de IAA in Frankfurt gaf Honda de eerste details van de Civic Type R. De voorwielaangedreven sporter is voor zien van een 2.0 liter turbomotor v (280 pk). Ook de definitieve versie van de Civic Tourer werd onthuld. Die staat in het eerste kwartaal van 2014 bij de dealers. Honda zet de CR-V 1.6 diesel voor 32.490 euro in de prijslijst. Daarmee is de auto zo'n 1000 euro goedkoper dan de verge lijkbare 1.8 liter met benzinemotor. Honda Civic Type R. foto Honda Snelle, dure en exclusieve versie van Bugatti Grand Sport Vitesse Met de Bugatti Grand Sport Vitesse 'Jean Bugatti' brengt de fabrikant een ode aan de oudste zoon van Ettore Bugatti en diens meest beroemde creatie: de Type 57SC Atlantic. De productie van de 'Jean Bugatti' is be perkt tot drie exemplaren. De prijs bedraagt 2,28 miljoen euro (plus be lastingen); de motor levert 1200 pk en 1500 Nm. Bugatti heeft al twee M van de drie auto's verkocht. Nieuwe D4-motor heeft gunstig effect op prijs modellen Volvo Volvo heeft de prijzen gemeld van de versies met de nieuwe D4-motoren. Door dé gunstige C02-uitstoot bete kent dit in veel gevallen een prijsverla ging. De Volvo S60, V60, V70 en S80 m D4 (181 pk) komen onder de huidige omstandigheden in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De S60 D4 is er vanaf 35.495 euro, de V60 D4 vanaf 37.495 euro, de V70 vanaf 42.995 eu- r ro en de S80 vanaf 40.995 euro. Waar Jeep een van de uitvinders van de moderne SUV is, lijkt het merk met de Grand Cherokee vooral de Europese stijl te volgen, foto Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15