Teksten Udemans nog altijd lezen waard Oplossingen voor problemen bus Klimbos op z'n vroegst half oktober geopend 26 SCHOUWEN-DUIVELAND Alleen automoblisten die langer dan vier uur in de binnenstad van Goes verblijven profiteren van maatregelen B en W. GOES - De Goese gemeenteraad neemt vanavond een besluit over een aantal voorstellen van burge meester en wethouders over het parkeren in de stad. Die lijken op het eerste gezicht po sitief voor mensen die hun blik in Goes willen parkeren, maar het is de vraag of dat ook zo is en of ze ook wel het gewenste effect zul len hebben. De discussie begon met het voor nemen van het college van B en W (op verzoek van aldaar geves tigde ondernemers) om het parke ren in de Marconistraat gratis te maken. Dat gebeurt per 1 oktober, want hoewel de raad er bedenkin gen bij heeft, mag het college dit besluit op eigen houtje nemen. De binnenstadsondernemers roer den zich vervolgens ook, want zij - en een meerderheid in de ge meenteraad - willen dat er dan ook wat wordt gedaan om het par keren in de binnenstad aantrekke lijker te maken. Daarop kwam het college met een uitgebreider voorstel, waarin on der meer is opgenomen om een maximale parkeertijd van twee uur inte voeren op de Dam en de Koepoort, zodat er een betere spreiding van parkeerders ont staat. Die maatregel moet daar naast een betere bezetting van de parkeergarage bewerkstelligen. Om die aantrekkelijker te maken, worden het derde en vierde par- keeruur daar gratis; dat betekent dat er vier uur geparkeerd kan worden, waarvan er twee moeten worden betaald. Nu is het echter zo dat parkeren op straat en in de parkeergarage ongeveer even duur is. Dus de groep die twee uur of korter par keert, zal niet beter af zijn. En dan is er ook nog een groep die parkeergarages liever mijdt, om uiteenlopende redenen. Dus feitelijk profiteren alleen de mensen die vier uur of langer in Goes parkeren en niet bang zijn voor een parkeergarage van de voorgestelde maatregelen. Wil de raad een goed oordeel kunnen vel len, dan zou B en W eigenlijk ook inzicht moeten kunnen geven in de gemiddelde parkeerduur per parkeerlocatie. MAATRECELEN DIE DE GEMEENTE OVERWEEGT: De Werkgroep Kerkhistorie Schouwen-Duiveland, die als doel heeft de oude kerkgeschiedenis van Schouwen-Duiveland voor verstofFing te behoeden, komt met hertaalde herdrukken van twee van zijn meditatieve wer ken. Het gaat om 'Samenspraak over het Heilig Avondmaal' en 'Een overdenking voor elke dag van de week' (oorspronkelijke ti tel uit 1608: 'Christelijcke beden- cking, die een gelovige siele dage- lijcx behoort te betrachten'). Geschiedenisliefhebber Adrie Moelijker uit Zierikzee en Sjaak Dooge van boekhandel De Kanse lier uit Nieuwerkerk zijn de man nen achter de werkgroep. Zij pre senteren de herdrukken vrijdag 27 september in gebouw De Drie hoek in Zierikzee. Daar geeft steedde hij veel aandacht aan", zet Slootweg een stap terug in de tijd. Speciaal voor die mannen die vele uren op zee doorbrachten, zocht hij passages uit de bijbel bij elkaar die raakvlak hadden met hun leven. Die teksten zijn bij voorbeeld terug te vinden in 't Geestelijck Compas uit 1624. De Zierikzeese predikant wijdde zich daarnaast aan de vraag hoe je moest leven om in de hemel te ko men. Hij predikte onder meer so berheid. De Werkgroep Kerkhisto rie Schouwen-Duiveland bracht vorig jaar een herdruk van Het Nieuwe )eruzalem van de Zierik zeese predikant Teellinck (Ude mans' voorganger in Haamstede) uit. Nog in productie is Corte en- de duydelicke verclaringe over het Hooge-liedt Salomo uit 1643 van Godefridus Udemans. De hertaalde boekjes worden in een kleine oplage (50 stuks) ge maakt. „We willen dit oude werk toegankelijk maken voor mensen van nu. Ook om tot een verdie- Slootweg een lezing gewijd aan (17 of 18 jaar) beroepen in Haam- Kerk. Dat bleef hij tot zijn dood Wim Kreemer maakte hij een de Zierikzeese predikant. Ude- stede. In 1604 werd hij predikant in 1649. Udemans schreef in die film over Udemans, die eveneens mans, geboren in Bergen op in Zierikzee, verbonden aan de tijd wat af. „Er waren toen heel tijdens de presentatie is te zien. Zoom, werd al op jonge leeftijd Grote (tegenwoordig Nieuwe) veel vissers in Zierikzee. Daar be- Aanvang 19-3° uur- Daartoe werd door Connexxion besloten na tellingen en enkele klachten van ouders. Woordvoer der Hendri Beltman van Con nexxion: „Het duurt altijd even voordat tot zo'n maatregel wordt overgegaan. We tellen het aantal leerlingen dat de bus neemt op verschillende momenten om een goed beeld te krijgen van het aan bod. Dat verschilt per dag. Als het slecht'weer is zullen meer scholie ren met de bus reizen dan op da gen dat de zon schijnt." Ook de komende periode blijft Con nexxion tellingen uitvoeren, zo dat er niet voor niets extra bussen worden ingezet. Ook problemen die ontstonden met overstappen van een bus van Connexxion naar een van Arriva zouden tot het verleden moeten behoren. Scholieren met een Con- nexxion-abonnement werden voorheen bij het overstappen in Oude-Tonge door chauffeurs van Arriva verplicht om in te checken met hun persoonlijke ov-chip- kaart en daarmee werden ze onte recht op extra kosten gejaagd. Miranda Schiphorst uit Bruinisse, met kinderen op het Edudelta College in Middelharnis, hoorde zelfs van verschillende ouders dat kinderen met onvoldoende te goed op hun ov-chipkaart gewei gerd werden. Connexxion en Arriva hebben nu duidelijke afspraken met elkaar ge maakt om tot een oplossing voor dit 'grensoverschrijdende' pro bleem te komen. Scholieren die de overstap maken naar een Arri va bus hoeven daar niet in te checken, maar moeten een zicht- kaart aan de chauffeur kunnen la ten zien. Beltman: „We hebben duidelijke afspraken gemaakt met Arriva. De kosten die met deze op lossing gemoeid zijn verdelen we. Alle chauffeurs van Arriva zijn op de hoogte gebracht en dus zijn scholieren niet langer de dupe." Toch wordt het eerste klimbos van Zeeland nog niet gebruikt. André Kort, eigenaar van buiten- sportbedrijf De Zeeuwse Gasten moet wachten op de rechter. „Na dat de uitgebreide omgevingsver gunning was verleend door de ge meente, zijn we aan de slag ge gaan. We wisten dat enkele om wonenden nog in beroep zouden gaan, maar ik had gehoopt dat de rechtbank daar rond deze tijd uit spraak in zou hebben gedaan." De buren maken bezwaar, omdat ze overlast verwachten van parke ren, geluid en afval. De zaak dien de echter begin september en de uitspraak laat nu nog vier a zes weken wachten. „Dat is jammer, maar dat risico hebben we geno men." Kort heeft nog geen recla me gemaakt, maar desondanks al 'ontzettend veel aanvragen' ge had. „Afhankelijk van het weer h pen we dit najaar op woensdag in de weekends open te kun Voorstel lijkt mooier dan 't is ANALYSE door Luc Oggel Maximale parkeertijd van twee uur invoeren op de Dam en de Koepoort om de parkeerders meer te verspreiden over de diver se parkeergelegenheden. Het derde en vierde parkeeruur in de parkeergarage gratis maken. Dat betekent dat er vier uur gepar keerd kan worden, waarvan er twee moeten worden betaald. Naam van parkeergarage in 2014 veranderen van 'Westwal' in 'Cen- trum'. Eind dit jaar, begin volgend jaar een parkeerroute-informatiesys- teem. Per 1 oktober 2013 een proef met gratis parkeren in een deel van de Marconistraat (het deel westelijk van Mikro Elektro). door Esme Soesman ZIERIKZEE - Predikant Godefridus Udemans was één van de meest aansprekende vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie op Schouwen-Duiveland. En zijn tek sten zijn, zegt geschiedenisdocent Gert Slootweg uit Middelharnis, honderden jaren later nog altijd heel mooi om te lezen. Sjaak Dooge van de werkgroep met de herdrukken in zijn boekwinkel De Kanselier, foto Dirk-Jan Gjeltema ping van het geloofsleven te ko men", meldt Adrie Moelijker. Met door Wendy de Jong BRUINISSE - 'Geen overvolle bussen meer", belooft vervoersbedrijf Con- nexxion scholieren die 's ochtends van Bruinisse naar Middelharnis rei zen. Sinds gisteren rijden meer bus sen via die plaats om de drukte be ter op te kunnen vangen. door Joeri Wisse WESTENSCHOUWEN - De touwen tussen de dennen in de Boswachte- rij Westenschouwen zijn perfect af gesteld, de vier parcoursen uitge breid getest door familieleden van de initiatiefnemer en de attractie voldoet aan alle veiligheidseisen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56