Teksten Udemans nog altijd lezen waard
Oplossingen voor problemen bus
Klimbos op z'n vroegst
half oktober geopend
26 SCHOUWEN-DUIVELAND
Alleen automoblisten die langer dan vier
uur in de binnenstad van Goes verblijven
profiteren van maatregelen B en W.
GOES - De Goese gemeenteraad
neemt vanavond een besluit over
een aantal voorstellen van burge
meester en wethouders over het
parkeren in de stad.
Die lijken op het eerste gezicht po
sitief voor mensen die hun blik in
Goes willen parkeren, maar het is
de vraag of dat ook zo is en of ze
ook wel het gewenste effect zul
len hebben.
De discussie begon met het voor
nemen van het college van B en
W (op verzoek van aldaar geves
tigde ondernemers) om het parke
ren in de Marconistraat gratis te
maken. Dat gebeurt per 1 oktober,
want hoewel de raad er bedenkin
gen bij heeft, mag het college dit
besluit op eigen houtje nemen.
De binnenstadsondernemers roer
den zich vervolgens ook, want zij
- en een meerderheid in de ge
meenteraad - willen dat er dan
ook wat wordt gedaan om het par
keren in de binnenstad aantrekke
lijker te maken.
Daarop kwam het college met een
uitgebreider voorstel, waarin on
der meer is opgenomen om een
maximale parkeertijd van twee
uur inte voeren op de Dam en de
Koepoort, zodat er een betere
spreiding van parkeerders ont
staat. Die maatregel moet daar
naast een betere bezetting van de
parkeergarage bewerkstelligen.
Om die aantrekkelijker te maken,
worden het derde en vierde par-
keeruur daar gratis; dat betekent
dat er vier uur geparkeerd kan
worden, waarvan er twee moeten
worden betaald.
Nu is het echter zo dat parkeren
op straat en in de parkeergarage
ongeveer even duur is. Dus de
groep die twee uur of korter par
keert, zal niet beter af zijn. En
dan is er ook nog een groep die
parkeergarages liever mijdt, om
uiteenlopende redenen.
Dus feitelijk profiteren alleen de
mensen die vier uur of langer in
Goes parkeren en niet bang zijn
voor een parkeergarage van de
voorgestelde maatregelen. Wil de
raad een goed oordeel kunnen vel
len, dan zou B en W eigenlijk ook
inzicht moeten kunnen geven in
de gemiddelde parkeerduur per
parkeerlocatie.
MAATRECELEN DIE DE GEMEENTE OVERWEEGT:
De Werkgroep Kerkhistorie
Schouwen-Duiveland, die als doel
heeft de oude kerkgeschiedenis
van Schouwen-Duiveland voor
verstofFing te behoeden, komt
met hertaalde herdrukken van
twee van zijn meditatieve wer
ken. Het gaat om 'Samenspraak
over het Heilig Avondmaal' en
'Een overdenking voor elke dag
van de week' (oorspronkelijke ti
tel uit 1608: 'Christelijcke beden-
cking, die een gelovige siele dage-
lijcx behoort te betrachten').
Geschiedenisliefhebber Adrie
Moelijker uit Zierikzee en Sjaak
Dooge van boekhandel De Kanse
lier uit Nieuwerkerk zijn de man
nen achter de werkgroep. Zij pre
senteren de herdrukken vrijdag
27 september in gebouw De Drie
hoek in Zierikzee. Daar geeft
steedde hij veel aandacht aan",
zet Slootweg een stap terug in de
tijd. Speciaal voor die mannen die
vele uren op zee doorbrachten,
zocht hij passages uit de bijbel bij
elkaar die raakvlak hadden met
hun leven. Die teksten zijn bij
voorbeeld terug te vinden in 't
Geestelijck Compas uit 1624.
De Zierikzeese predikant wijdde
zich daarnaast aan de vraag hoe je
moest leven om in de hemel te ko
men. Hij predikte onder meer so
berheid. De Werkgroep Kerkhisto
rie Schouwen-Duiveland bracht
vorig jaar een herdruk van Het
Nieuwe )eruzalem van de Zierik
zeese predikant Teellinck (Ude
mans' voorganger in Haamstede)
uit. Nog in productie is Corte en-
de duydelicke verclaringe over
het Hooge-liedt Salomo uit 1643
van Godefridus Udemans.
De hertaalde boekjes worden in
een kleine oplage (50 stuks) ge
maakt. „We willen dit oude werk
toegankelijk maken voor mensen
van nu. Ook om tot een verdie-
Slootweg een lezing gewijd aan (17 of 18 jaar) beroepen in Haam- Kerk. Dat bleef hij tot zijn dood Wim Kreemer maakte hij een
de Zierikzeese predikant. Ude- stede. In 1604 werd hij predikant in 1649. Udemans schreef in die film over Udemans, die eveneens
mans, geboren in Bergen op in Zierikzee, verbonden aan de tijd wat af. „Er waren toen heel tijdens de presentatie is te zien.
Zoom, werd al op jonge leeftijd Grote (tegenwoordig Nieuwe) veel vissers in Zierikzee. Daar be- Aanvang 19-3° uur-
Daartoe werd door Connexxion
besloten na tellingen en enkele
klachten van ouders. Woordvoer
der Hendri Beltman van Con
nexxion: „Het duurt altijd even
voordat tot zo'n maatregel wordt
overgegaan. We tellen het aantal
leerlingen dat de bus neemt op
verschillende momenten om een
goed beeld te krijgen van het aan
bod. Dat verschilt per dag. Als het
slecht'weer is zullen meer scholie
ren met de bus reizen dan op da
gen dat de zon schijnt." Ook de
komende periode blijft Con
nexxion tellingen uitvoeren, zo
dat er niet voor niets extra bussen
worden ingezet.
Ook problemen die ontstonden
met overstappen van een bus van
Connexxion naar een van Arriva
zouden tot het verleden moeten
behoren. Scholieren met een Con-
nexxion-abonnement werden
voorheen bij het overstappen in
Oude-Tonge door chauffeurs van
Arriva verplicht om in te checken
met hun persoonlijke ov-chip-
kaart en daarmee werden ze onte
recht op extra kosten gejaagd.
Miranda Schiphorst uit Bruinisse,
met kinderen op het Edudelta
College in Middelharnis, hoorde
zelfs van verschillende ouders dat
kinderen met onvoldoende te
goed op hun ov-chipkaart gewei
gerd werden.
Connexxion en Arriva hebben nu
duidelijke afspraken met elkaar ge
maakt om tot een oplossing voor
dit 'grensoverschrijdende' pro
bleem te komen. Scholieren die
de overstap maken naar een Arri
va bus hoeven daar niet in te
checken, maar moeten een zicht-
kaart aan de chauffeur kunnen la
ten zien. Beltman: „We hebben
duidelijke afspraken gemaakt met
Arriva. De kosten die met deze op
lossing gemoeid zijn verdelen we.
Alle chauffeurs van Arriva zijn op
de hoogte gebracht en dus zijn
scholieren niet langer de dupe."
Toch wordt het eerste klimbos
van Zeeland nog niet gebruikt.
André Kort, eigenaar van buiten-
sportbedrijf De Zeeuwse Gasten
moet wachten op de rechter. „Na
dat de uitgebreide omgevingsver
gunning was verleend door de ge
meente, zijn we aan de slag ge
gaan. We wisten dat enkele om
wonenden nog in beroep zouden
gaan, maar ik had gehoopt dat de
rechtbank daar rond deze tijd uit
spraak in zou hebben gedaan."
De buren maken bezwaar, omdat
ze overlast verwachten van parke
ren, geluid en afval. De zaak dien
de echter begin september en de
uitspraak laat nu nog vier a zes
weken wachten. „Dat is jammer,
maar dat risico hebben we geno
men." Kort heeft nog geen recla
me gemaakt, maar desondanks al
'ontzettend veel aanvragen' ge
had. „Afhankelijk van het weer h
pen we dit najaar op woensdag
in de weekends open te kun
Voorstel lijkt mooier dan 't is
ANALYSE
door Luc Oggel
Maximale parkeertijd van twee
uur invoeren op de Dam en de
Koepoort om de parkeerders
meer te verspreiden over de diver
se parkeergelegenheden.
Het derde en vierde parkeeruur in
de parkeergarage gratis maken.
Dat betekent dat er vier uur gepar
keerd kan worden, waarvan er
twee moeten worden betaald.
Naam van parkeergarage in 2014
veranderen van 'Westwal' in 'Cen-
trum'.
Eind dit jaar, begin volgend jaar
een parkeerroute-informatiesys-
teem.
Per 1 oktober 2013 een proef met
gratis parkeren in een deel van de
Marconistraat (het deel westelijk
van Mikro Elektro).
door Esme Soesman
ZIERIKZEE - Predikant Godefridus
Udemans was één van de meest
aansprekende vertegenwoordigers
van de Nadere Reformatie op
Schouwen-Duiveland. En zijn tek
sten zijn, zegt geschiedenisdocent
Gert Slootweg uit Middelharnis,
honderden jaren later nog altijd
heel mooi om te lezen.
Sjaak Dooge van de werkgroep met de herdrukken in zijn boekwinkel De Kanselier, foto Dirk-Jan Gjeltema ping van het geloofsleven te ko
men", meldt Adrie Moelijker. Met
door Wendy de Jong
BRUINISSE - 'Geen overvolle bussen
meer", belooft vervoersbedrijf Con-
nexxion scholieren die 's ochtends
van Bruinisse naar Middelharnis rei
zen. Sinds gisteren rijden meer bus
sen via die plaats om de drukte be
ter op te kunnen vangen.
door Joeri Wisse
WESTENSCHOUWEN - De touwen
tussen de dennen in de Boswachte-
rij Westenschouwen zijn perfect af
gesteld, de vier parcoursen uitge
breid getest door familieleden van
de initiatiefnemer en de attractie
voldoet aan alle veiligheidseisen.