Opbrengst werken Jan Becu gaat naar bank van Noppes UIT 11 ZUSTERSTRAAT Mijn beelden zijn niet te koop. U kunt ze krijgen. Voor Noppes!" Dat meldt beeldhouwer Jan Becu uit Groede op zijn website. Wie belangstelling heeft voor een beeld van Becu moet daar overigens wel wat voor doen. Voor elk beeld is een minimumbedrag vastgesteld, dat geschonken wordt aan de bank van Nop pes. De bank van Noppes is een voormalig bank gebouw aan de Zusterstraat in Gorinchem. Dochter Annemarie heeft dit pand gekocht om op een van de verdiepingen een woonom geving te creëren voor haar oudste dochter Li- sanne, die een beperking heeft. De bank van Noppes wordt een plek waar Lisanne de aan dacht krijgt die ze nodig heeft en waar ze zichzelf kan ontwikkelen, vertelt Becu op zijn website. Naast Lisanne zullen meer men sen het pand gebruiken als hun thuis. Vol gens Becu hoeven dat geen mensen te zijn met eigenschappen als die van Lisanne. Dat kan ertoe leiden dat mensen voor elkaar zor gen. Iedere bewoner is zowel zorgvrager als zorgbieder. Daardoor wordt de vraag naar zorg vervuld door het beschikbare aanbod. Zorg die niet onderling is in te vullen of door het sociale netwerk van de bewoners, zal worden ingehuurd. www.becu.nl Een getrouwe reconstructie van de muzieksalon van de rijke Russische industrieel Ivan Morozov staat centraal op de expositie 'Gauguin, Bon nard, Denis. Een Russische liefde voor Franse kunst' in de Hermitage te Amsterdam. De Russische revolutie van 1917 was een aardverschui ving die ook het culturele landschap ingrijpend veran derde. Ónder de Russen die het land ontvluchtten, waren de vermogende in dustriëlen Sergei Sjtsjoekin en Ivan Moro zov, verzamelaars van kunstenaars als Gauguin, Bonnard en Denis. Hun collecties werden geconfisceerd. Bijna een eeuw later is Morozovs muzieksa lon uit zijn huis in Moskou - gedecoreerd met 'De geschiedenis van Amor en Psyche' van Denis - voor het eerst weer te zien in de Hermitage. De reconstructie is nage noeg op ware grootte. De collectie van Ser gei Sjtsjoekin (1854-1936) kreeg in Amster dam eerder een prominente plek op de ex positie 'Matisse tot Malevich', dit keer staan de schijnwerpers op textielfabrikant Ivan Morozov (1871-1921). Het isolement waarin Russische kunstlief hebbers na 1917 belandden, drong uit de herinnering dat er onder de tsaren een le vendig cultureel netwerk met West-Euro pa werd onderhouden. Sjtsjoekin hoorde bijvoorbeeld tot de vroegste liefhebbers van de impressionisten, in een tijd dat zelfs het merendeel van de Fransen nog niets van hen moest hebben. Hij bezat maar liefst veertien Monets, kocht daarnaast Gauguin, Cézanne en Van Gogh en werd beschermheer van Matisse. Morozov studeerde chemie in Zürich en keerde in 1895 terug om de leiding van het bedrijf te versterken. Aanvankelijk verza melde hij jonge Russische kunstenaars, maar al gauw verbreedde ook hij zijn blik naar Parijs. De impressionisten hadden daar inmiddels concurrentie van de 'Na bis'. De term ('profeten' in het Hebreeuws) werd in 1889 voor het eerst gebruikt door jonge kunstenaars die - geïnspireerd door de experimenten van Gauguin - een nieu we manier van schilderen zochten. Weg van de zonverlichte taferelen van de im- v pressionisten. De nadruk kwam op de ver beelding van gevoel en symbool in sterke, ongemengde kleuren, aanvankelijk zonder het traditionele lineaire perspectief. In 1908 vroeg Morozov aan Maurice Denis, een van de Nabis-kunstenaars die ook graag de decoratieve schilderkunst van de art nouveau beoefenden om de grenzen tussen hoge en lage en beeldende en toege paste kunst te slechten, de muzieksalon in zijn nieuwe huis in Moskou te decoreren. In 1910 bestelde Morozov bovendien een groot drieluik van Bonnard ter decoratie van het trapportaal. Dat werd een uitzicht op de Middellandse Zee, in het midden een idyllische tuin met spelende peuters, geflankeerd door jonge vrouwen. Ook Bon- nards triptiek is nu Amsterdam gerecon strueerd. Voor liefhebbers een buitenkans: het voormalige complex van de Generale Staf aan de overkant van de Hermitage in St. Petersburg wordt momenteel verbouwd voor de collectie Franse kunst, daarna wordt deze niet meer uitgeleend. DONDERDAG 19 SEPTEMBER 2013 De bank van Noppes in Gorinchem. foto www.debankvannoppes.nl Russische muzieksalon herleeft door Franqoise Ledeboer De expositie 'Gauguin, Bonnard, Denis. Een Rus sische liefde voor Franse kunst' in de Hermitage Amsterdam duurt tot en met 28 februari 2014. Voor meer informatie: www.hermitage.nl. Een bezoeker luistert naar de tour van de tentoonstelling. Werken van Gauguin, Bonnard en Denis in de Hermitage van Amsterdam, foto's Robin Utrecht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51