Opbrengst werken Jan Becu
gaat naar bank van Noppes
UIT 11
ZUSTERSTRAAT
Mijn beelden zijn niet te koop. U
kunt ze krijgen. Voor Noppes!"
Dat meldt beeldhouwer Jan Becu
uit Groede op zijn website. Wie
belangstelling heeft voor een beeld van Becu
moet daar overigens wel wat voor doen. Voor
elk beeld is een minimumbedrag vastgesteld,
dat geschonken wordt aan de bank van Nop
pes.
De bank van Noppes is een voormalig bank
gebouw aan de Zusterstraat in Gorinchem.
Dochter Annemarie heeft dit pand gekocht
om op een van de verdiepingen een woonom
geving te creëren voor haar oudste dochter Li-
sanne, die een beperking heeft. De bank van
Noppes wordt een plek waar Lisanne de aan
dacht krijgt die ze nodig heeft en waar ze
zichzelf kan ontwikkelen, vertelt Becu op
zijn website. Naast Lisanne zullen meer men
sen het pand gebruiken als hun thuis. Vol
gens Becu hoeven dat geen mensen te zijn
met eigenschappen als die van Lisanne. Dat
kan ertoe leiden dat mensen voor elkaar zor
gen. Iedere bewoner is zowel zorgvrager als
zorgbieder. Daardoor wordt de vraag naar
zorg vervuld door het beschikbare aanbod.
Zorg die niet onderling is in te vullen of
door het sociale netwerk van de bewoners,
zal worden ingehuurd.
www.becu.nl
Een getrouwe reconstructie van de muzieksalon
van de rijke Russische industrieel Ivan Morozov
staat centraal op de expositie 'Gauguin, Bon
nard, Denis. Een Russische liefde voor Franse
kunst' in de Hermitage te Amsterdam.
De Russische revolutie van
1917 was een aardverschui
ving die ook het culturele
landschap ingrijpend veran
derde. Ónder de Russen
die het land ontvluchtten,
waren de vermogende in
dustriëlen Sergei Sjtsjoekin en Ivan Moro
zov, verzamelaars van kunstenaars als
Gauguin, Bonnard en Denis. Hun collecties
werden geconfisceerd.
Bijna een eeuw later is Morozovs muzieksa
lon uit zijn huis in Moskou - gedecoreerd
met 'De geschiedenis van Amor en Psyche'
van Denis - voor het eerst weer te zien in
de Hermitage. De reconstructie is nage
noeg op ware grootte. De collectie van Ser
gei Sjtsjoekin (1854-1936) kreeg in Amster
dam eerder een prominente plek op de ex
positie 'Matisse tot Malevich', dit keer
staan de schijnwerpers op textielfabrikant
Ivan Morozov (1871-1921).
Het isolement waarin Russische kunstlief
hebbers na 1917 belandden, drong uit de
herinnering dat er onder de tsaren een le
vendig cultureel netwerk met West-Euro
pa werd onderhouden. Sjtsjoekin hoorde
bijvoorbeeld tot de vroegste liefhebbers
van de impressionisten, in een tijd dat zelfs
het merendeel van de Fransen nog niets
van hen moest hebben. Hij bezat maar
liefst veertien Monets, kocht daarnaast
Gauguin, Cézanne en Van Gogh en werd
beschermheer van Matisse.
Morozov studeerde chemie in Zürich en
keerde in 1895 terug om de leiding van het
bedrijf te versterken. Aanvankelijk verza
melde hij jonge Russische kunstenaars,
maar al gauw verbreedde ook hij zijn blik
naar Parijs. De impressionisten hadden
daar inmiddels concurrentie van de 'Na
bis'. De term ('profeten' in het Hebreeuws)
werd in 1889 voor het eerst gebruikt door
jonge kunstenaars die - geïnspireerd door
de experimenten van Gauguin - een nieu
we manier van schilderen zochten. Weg
van de zonverlichte taferelen van de im- v
pressionisten. De nadruk kwam op de ver
beelding van gevoel en symbool in sterke,
ongemengde kleuren, aanvankelijk zonder
het traditionele lineaire perspectief.
In 1908 vroeg Morozov aan Maurice Denis,
een van de Nabis-kunstenaars die ook
graag de decoratieve schilderkunst van de
art nouveau beoefenden om de grenzen
tussen hoge en lage en beeldende en toege
paste kunst te slechten, de muzieksalon in
zijn nieuwe huis in Moskou te decoreren.
In 1910 bestelde Morozov bovendien een
groot drieluik van Bonnard ter decoratie
van het trapportaal. Dat werd een uitzicht
op de Middellandse Zee, in het midden
een idyllische tuin met spelende peuters,
geflankeerd door jonge vrouwen. Ook Bon-
nards triptiek is nu Amsterdam gerecon
strueerd. Voor liefhebbers een buitenkans:
het voormalige complex van de Generale
Staf aan de overkant van de Hermitage in
St. Petersburg wordt momenteel verbouwd
voor de collectie Franse kunst, daarna
wordt deze niet meer uitgeleend.
DONDERDAG 19 SEPTEMBER 2013
De bank van Noppes in Gorinchem. foto www.debankvannoppes.nl
Russische
muzieksalon
herleeft
door Franqoise Ledeboer
De expositie 'Gauguin, Bonnard, Denis. Een Rus
sische liefde voor Franse kunst' in de Hermitage
Amsterdam duurt tot en met 28 februari 2014.
Voor meer informatie: www.hermitage.nl.
Een bezoeker luistert naar de tour van de tentoonstelling.
Werken van Gauguin, Bonnard en Denis in de Hermitage van Amsterdam, foto's Robin Utrecht