Rigoureus verlangen
naar gerechtigheid
Boek Otten
bij voorbaat verfilmd
Filmplezier en
veel voorpret
CULTUUR 31
FILM BY THE SEA
Het leven houdt niet
op met de ziekte
van Parkinson. Marc
Vlemmix vertelde
voorafgaand aan de
A Late Quartet
over het belang
van bewegen.
VLISSINGEN - Mare Vlemmix (41)
was directeur van Danstheater
Station Zuid in Tilburg. Vier jaar
geleden kreeg hij te horen dat hij
de ziekte van Parkinson had. „Ik
stak mijn kop in het zand, werkte
keihard door. Tot ik besefte dat ik
zelf eigenlijk nooit echt bewoog
terwijl beweging toch de kern
van mijn vak was."
Vlemmix ging de studio in met
een dansmeester, die hem liet be
wegen. Het hoefde niet niet mooi
zijn vrouw arriveerde. Bij de slot-
presentatie kwam de man zelf
standig binnen, strak in het pak,
zonder stok, met rechte rug en
een hoed op.
Vlemmix maakt zich met de stich
ting Dance for Health sterk zijn
ervaringen uit te dragen en ze
een kans te geven in de praktijk.
„Ik zou willen dat ieder mens die
de diagnose Ziekte van Parkinson
krijgt, direct ook wordt gewezen
op de mogelijkheid van Dance for
Health. De stichting werkt inmid
dels met tien speciaal opgeleide
docenten op 16 plaatsen in Neder
land. Vlemmix greep Film by the
Sea aan ook in Zeeland contacten
te leggen. Hij had gisteren een eer
ste overleg met Scoop en met
dansdeskundige Ciska van Dijk.
Docente Marian Abat gaf het bio
scooppubliek een impressie van
Dance for Health met een korte
demonstratie. „Ziekte van Parkin
son maakt je wereld kleiner. Duw
die beperking weg, maak grote be
wegingen. Doe wat je lijf nog wel
kan", nodigde zij haar gehoor uit.
Eén vrouw verliet de zaal en
mompelde: „Ik kom voor de film,
niet voor gymnastiek."
VLISSINGEN - De roman Rafaël, een
liefdesverhaal van Christine Otten
is nog in wording, maar nu is al
bekend dat het boek ook wordt
verfilmd in een internationale
co-productie.
De schrijfster liet dit gisteren we
ten tijdens een literaire lunch bij
Film by the Sea. „Het is een waar
verhaal over de liefde tussen een
Brabantse kapster en een Hinesi-
sche emigrant, die drie pogingen
moest doen om op het Italiaanse
eiland Lampedusa te komen", ver
telde Otten. Zij bemoeit zich niet
met het scenario voor de film. „In
een film draait het om actie. Ik
doe de verhalen achter de conclu
sies. Alleen in een boek kun je de
psychologische verdieping in."
Otten leeft zich in en schrijft als
het ware vanuit het hoofd van de
hoofdpersoon. „Dan is er sprake
van een zekere fictie, maar je
komt er toch dicht mee bij de
waarheid", aldus de schrijfster.
Tijdens de lunch ging zij ook uit
gebreid in op haar nieuwe boek
Om adem te kunnen halen. Daarin
vertelt ze over haar vader die het
grootste deel van zijn leven kamp
te met een angststoornis. Dat
drukte een stempel op haar eigen
leven. Drie jaar voor zijn dood her
stelde het contact tussen hen
zich. „We communiceerden voor
al via boeken die ik voor hem
kocht. Hij is plotseling overleden
voor het boek klaar was, maar hij
zou het mooi gevonden hebben."
VLISSINGEN - Zo'n twintig jaar ge
leden las de Franse regisseur Ar
naud des Pallières Michael Kohl
haas (1811) van de Duitse schrijver
Heinrich von Kleist voor het
eerst. „Dat verhaal is in Frankrijk
nauwelijks bekend. Toen ik het
ontdekte, had ik het gevoel dat ik
goud gevonden had."
De cineast arriveerde gisteren
met scenarioschrijfster Christelle
Berthevas in Vlissingen, waar
hun verfilming van Michael Kohl
haas is geselecteerd voor de Film
en Literatuurcompetitie van Film
by the Sea. Het verhaal gaat over
paardenhandelaar Michael Kohl
haas, die het slachtoffer wordt
van machtsmisbruik. Een poging
van zijn vrouw de zaken recht te
trekken, wordt haar fataal. Kohl
haas besluit op zijn eigen manier
te reageren.
Het verhaal is gebaseerd op een
historisch figuur uit de zestiende
eeuw, maar het thema is even uni
verseel als actueel. „Er lopen van
daag de dag zo veel mensen rond
die kwaad zijn op de wereld en er
mee in oorlog willen treden. Daar
naast heeft iedereen wel een intie
me ervaring gehad met onrecht.
De reden dat het verhaal me per
soonlijk heeft geraakt is dat het
niet zozeer om wraak draait, maar
meer om een rigoureus verlangen
naar gerechtigheid. Kohlhaas
zoekt geen wraak, maar is subtie
ler, beschaafder."
Er zijn meer bewerkingen van Mi-
chael Kohlhaas, zoals de film van
Volker Schlöndorff (1979)- „Daar
van hebben we geleerd dat we
niet moesten overdrijven met res
pect voor de literatuur. We wil
den ook waken voor een obsessie
met historische details. De tijd
waarin het zich afspeelt is belang-
te zijn. Als hij maar deed wat zijn
lichaam kon, zonder zich te be
kommeren hoe eruit zag. In die
studio met gordijnen voor de spie
gels werd de kiem gelegd voor de
Stichting Dance for Health. Vlem
mix merkte dat in enkele dagen
tijd zijn lichaam soepeler werd.
„Het is geen het wondermiddel,
het lost de zaak niet op, maar het
doet beseffen dat er nog heel veel
te genieten valt."
In zijn inleiding voorafgaand aan
A Late Quartet vertelde Vlemmix
het publiek over zijn ervaring tij
dens een dansworkshop in Italië,
waar Parkinson-patiënt Pablo de
eerste dag nog ondersteund door
rijk, maar het is niet het onder
werp van de film. Ik heb steeds te
gen mijn mensen gezegd: we
gaan een documentaire in de zes
tiende eeuw maken."
Arnaud des Pallières verplaatste
het verhaal naar Frankrijk en koos
de Deense acteur Mads Mikkelsen
(After the wedding, Jagten) voor de
hoofdrol. „Kohlhaas is een buiten
gewone personage. Daar heb je
een buitengewone acteur voor no
dig. Wat ik wilde was iemand die
de standvastigheid van Kohlhaas
met zijn gelaat en lichaamstaal
kon uitdrukken."
„Heel af en toe gebeurt het dat de
acteur en het personage samenval
len. Denk maar aan Klaus Kinski
in Aguirre, The Wrath of God van
Werner Herzog. Ik heb het gevoel
dat het met Mikkelsen en Kohl
haas ook zo was. Voor Herzog
was er wel één groot nadeel, na
melijk dat Kinski gek was. Ik had
het probleem dat Mikkelsen niet
kon paardrijden en geen Frans
sprak. Maar aan die dingen kun je
werken. Aan gekte niet."
DONDERDAG 19 SEPTEMBER 2013
FILM BY THE SEA VANDAAG
Een greep uit het programma van
Film by the Sea vandaag:
Literaire Lunch met schrijver Her
man Brusselmans (12.00 uur).
Mini-symposium over het 'nieuwe
ouder worden' o.l.v. Myrna Goos-
sen (13.30 uur, Care Cure-pavil-
joen). Voorafgaand, om 13.00 uur,
is de documentaire Youngsters te
zien in zaal 4.
Jongerenjury maakt om 18.45 uur
haar favoriete film bekend. Deze
wordt vervolgens ook vertoond.
CUT-feest, filmfeest voor jongeren
en studenten, met DJ sets van Dio
Sr Geza Weisz, Sander Maas en
Soundmill (21.00 uur, Timmerfa
briek)
Talkshow over boekverfilmingen,
met o.a. de regisseurs Arnaud des
Paillieres Michael Kohlhaasen
Annti Jokinen (Purge), scenariste
Christelle Berthevas (Michael Kohl
haas) en schrijfster Fran^oise Dor-
ner (Mr. Morgan's Last Love). Het
gesprek wordt geleid door Roel
van Bambost (21.15-22.00 uur, Ca
re Sr Cure-paviljoen).
Lees alles over het festival op de
gezamenlijke website van de PZC
en Omroep Zeeland: www.pic.nl/
filmbythesea. Onder het kopje
'Winacties' worden daar elke dag
twee kaarten voor de slotavond
(21 september) weggegeven.
Lijf laten doen wat kan
door Rolf Bosboom
door Ali Pankow
door Ali Pankow
VLISSINGEN - Clarinda (7) liet zich schminken, haar broertje Aloys (5) voelde
daar niks voor. Pepijn (5) vertelde dat hij Madagascar de mooiste film van zijn
leven vond, maar naar Otto is een neushoorn deze middag was hij ook wel be
nieuwd. Ruim vierhonderd kinderen kwamen gisteren naar de kindermiddag
bij Film by the Sea. Zij toonden zich enthousiast festivalpubliek dat niet alleen
genoot van de film, maar vooral ook veel voorpret had. foto Lex de Meester
Publiek in de zaal volgt de aanwijzingen van de docente, foto Lex de Meester
'Michael Kohlhaas' is nog vandaag
(19.00 uur, met gesprek met Des Pal
lières en Berthevas) en zondag (10.00
uur) te zien bij Film by the Sea. Regis
seur en scenarioschrijfster nemen van
avond ook deel aan de talkshow over
boekverfilmingen (21.15-22.00 uur).
Arnaud des Pallières