Rigoureus verlangen naar gerechtigheid Boek Otten bij voorbaat verfilmd Filmplezier en veel voorpret CULTUUR 31 FILM BY THE SEA Het leven houdt niet op met de ziekte van Parkinson. Marc Vlemmix vertelde voorafgaand aan de A Late Quartet over het belang van bewegen. VLISSINGEN - Mare Vlemmix (41) was directeur van Danstheater Station Zuid in Tilburg. Vier jaar geleden kreeg hij te horen dat hij de ziekte van Parkinson had. „Ik stak mijn kop in het zand, werkte keihard door. Tot ik besefte dat ik zelf eigenlijk nooit echt bewoog terwijl beweging toch de kern van mijn vak was." Vlemmix ging de studio in met een dansmeester, die hem liet be wegen. Het hoefde niet niet mooi zijn vrouw arriveerde. Bij de slot- presentatie kwam de man zelf standig binnen, strak in het pak, zonder stok, met rechte rug en een hoed op. Vlemmix maakt zich met de stich ting Dance for Health sterk zijn ervaringen uit te dragen en ze een kans te geven in de praktijk. „Ik zou willen dat ieder mens die de diagnose Ziekte van Parkinson krijgt, direct ook wordt gewezen op de mogelijkheid van Dance for Health. De stichting werkt inmid dels met tien speciaal opgeleide docenten op 16 plaatsen in Neder land. Vlemmix greep Film by the Sea aan ook in Zeeland contacten te leggen. Hij had gisteren een eer ste overleg met Scoop en met dansdeskundige Ciska van Dijk. Docente Marian Abat gaf het bio scooppubliek een impressie van Dance for Health met een korte demonstratie. „Ziekte van Parkin son maakt je wereld kleiner. Duw die beperking weg, maak grote be wegingen. Doe wat je lijf nog wel kan", nodigde zij haar gehoor uit. Eén vrouw verliet de zaal en mompelde: „Ik kom voor de film, niet voor gymnastiek." VLISSINGEN - De roman Rafaël, een liefdesverhaal van Christine Otten is nog in wording, maar nu is al bekend dat het boek ook wordt verfilmd in een internationale co-productie. De schrijfster liet dit gisteren we ten tijdens een literaire lunch bij Film by the Sea. „Het is een waar verhaal over de liefde tussen een Brabantse kapster en een Hinesi- sche emigrant, die drie pogingen moest doen om op het Italiaanse eiland Lampedusa te komen", ver telde Otten. Zij bemoeit zich niet met het scenario voor de film. „In een film draait het om actie. Ik doe de verhalen achter de conclu sies. Alleen in een boek kun je de psychologische verdieping in." Otten leeft zich in en schrijft als het ware vanuit het hoofd van de hoofdpersoon. „Dan is er sprake van een zekere fictie, maar je komt er toch dicht mee bij de waarheid", aldus de schrijfster. Tijdens de lunch ging zij ook uit gebreid in op haar nieuwe boek Om adem te kunnen halen. Daarin vertelt ze over haar vader die het grootste deel van zijn leven kamp te met een angststoornis. Dat drukte een stempel op haar eigen leven. Drie jaar voor zijn dood her stelde het contact tussen hen zich. „We communiceerden voor al via boeken die ik voor hem kocht. Hij is plotseling overleden voor het boek klaar was, maar hij zou het mooi gevonden hebben." VLISSINGEN - Zo'n twintig jaar ge leden las de Franse regisseur Ar naud des Pallières Michael Kohl haas (1811) van de Duitse schrijver Heinrich von Kleist voor het eerst. „Dat verhaal is in Frankrijk nauwelijks bekend. Toen ik het ontdekte, had ik het gevoel dat ik goud gevonden had." De cineast arriveerde gisteren met scenarioschrijfster Christelle Berthevas in Vlissingen, waar hun verfilming van Michael Kohl haas is geselecteerd voor de Film en Literatuurcompetitie van Film by the Sea. Het verhaal gaat over paardenhandelaar Michael Kohl haas, die het slachtoffer wordt van machtsmisbruik. Een poging van zijn vrouw de zaken recht te trekken, wordt haar fataal. Kohl haas besluit op zijn eigen manier te reageren. Het verhaal is gebaseerd op een historisch figuur uit de zestiende eeuw, maar het thema is even uni verseel als actueel. „Er lopen van daag de dag zo veel mensen rond die kwaad zijn op de wereld en er mee in oorlog willen treden. Daar naast heeft iedereen wel een intie me ervaring gehad met onrecht. De reden dat het verhaal me per soonlijk heeft geraakt is dat het niet zozeer om wraak draait, maar meer om een rigoureus verlangen naar gerechtigheid. Kohlhaas zoekt geen wraak, maar is subtie ler, beschaafder." Er zijn meer bewerkingen van Mi- chael Kohlhaas, zoals de film van Volker Schlöndorff (1979)- „Daar van hebben we geleerd dat we niet moesten overdrijven met res pect voor de literatuur. We wil den ook waken voor een obsessie met historische details. De tijd waarin het zich afspeelt is belang- te zijn. Als hij maar deed wat zijn lichaam kon, zonder zich te be kommeren hoe eruit zag. In die studio met gordijnen voor de spie gels werd de kiem gelegd voor de Stichting Dance for Health. Vlem mix merkte dat in enkele dagen tijd zijn lichaam soepeler werd. „Het is geen het wondermiddel, het lost de zaak niet op, maar het doet beseffen dat er nog heel veel te genieten valt." In zijn inleiding voorafgaand aan A Late Quartet vertelde Vlemmix het publiek over zijn ervaring tij dens een dansworkshop in Italië, waar Parkinson-patiënt Pablo de eerste dag nog ondersteund door rijk, maar het is niet het onder werp van de film. Ik heb steeds te gen mijn mensen gezegd: we gaan een documentaire in de zes tiende eeuw maken." Arnaud des Pallières verplaatste het verhaal naar Frankrijk en koos de Deense acteur Mads Mikkelsen (After the wedding, Jagten) voor de hoofdrol. „Kohlhaas is een buiten gewone personage. Daar heb je een buitengewone acteur voor no dig. Wat ik wilde was iemand die de standvastigheid van Kohlhaas met zijn gelaat en lichaamstaal kon uitdrukken." „Heel af en toe gebeurt het dat de acteur en het personage samenval len. Denk maar aan Klaus Kinski in Aguirre, The Wrath of God van Werner Herzog. Ik heb het gevoel dat het met Mikkelsen en Kohl haas ook zo was. Voor Herzog was er wel één groot nadeel, na melijk dat Kinski gek was. Ik had het probleem dat Mikkelsen niet kon paardrijden en geen Frans sprak. Maar aan die dingen kun je werken. Aan gekte niet." DONDERDAG 19 SEPTEMBER 2013 FILM BY THE SEA VANDAAG Een greep uit het programma van Film by the Sea vandaag: Literaire Lunch met schrijver Her man Brusselmans (12.00 uur). Mini-symposium over het 'nieuwe ouder worden' o.l.v. Myrna Goos- sen (13.30 uur, Care Cure-pavil- joen). Voorafgaand, om 13.00 uur, is de documentaire Youngsters te zien in zaal 4. Jongerenjury maakt om 18.45 uur haar favoriete film bekend. Deze wordt vervolgens ook vertoond. CUT-feest, filmfeest voor jongeren en studenten, met DJ sets van Dio Sr Geza Weisz, Sander Maas en Soundmill (21.00 uur, Timmerfa briek) Talkshow over boekverfilmingen, met o.a. de regisseurs Arnaud des Paillieres Michael Kohlhaasen Annti Jokinen (Purge), scenariste Christelle Berthevas (Michael Kohl haas) en schrijfster Fran^oise Dor- ner (Mr. Morgan's Last Love). Het gesprek wordt geleid door Roel van Bambost (21.15-22.00 uur, Ca re Sr Cure-paviljoen). Lees alles over het festival op de gezamenlijke website van de PZC en Omroep Zeeland: www.pic.nl/ filmbythesea. Onder het kopje 'Winacties' worden daar elke dag twee kaarten voor de slotavond (21 september) weggegeven. Lijf laten doen wat kan door Rolf Bosboom door Ali Pankow door Ali Pankow VLISSINGEN - Clarinda (7) liet zich schminken, haar broertje Aloys (5) voelde daar niks voor. Pepijn (5) vertelde dat hij Madagascar de mooiste film van zijn leven vond, maar naar Otto is een neushoorn deze middag was hij ook wel be nieuwd. Ruim vierhonderd kinderen kwamen gisteren naar de kindermiddag bij Film by the Sea. Zij toonden zich enthousiast festivalpubliek dat niet alleen genoot van de film, maar vooral ook veel voorpret had. foto Lex de Meester Publiek in de zaal volgt de aanwijzingen van de docente, foto Lex de Meester 'Michael Kohlhaas' is nog vandaag (19.00 uur, met gesprek met Des Pal lières en Berthevas) en zondag (10.00 uur) te zien bij Film by the Sea. Regis seur en scenarioschrijfster nemen van avond ook deel aan de talkshow over boekverfilmingen (21.15-22.00 uur). Arnaud des Pallières

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31