l Leden van de Staten-Generaal, PRINSJESDAG 2013 7 nneer rrn voortgebracht die in hun huidige vorm onhoudbaar zij nieten ook niet meer aansluiten bij de verwachtingen van aan de sen. In deze tijd willen mensen hun eigen keuzes ma ken, hun eigen leven inrichten en voor elkaar kun nen zorgen. Het past in die ontwikkeling zorg en sociale voorzieningen dicht bij mensen en in sa menhang te organiseren. Om dit te bereiken, de centraliseert de regering overheidstaken op drie n sterk 'n com ;en bie lat nien aet de leden. econoim rzieninB eerste heeft de regering u onlangs een voorstel gedaan een nieuw stelsel van jeugdzorg met ingang van 2015. et kommeren moeten veilig opgroeien en hun talenten kun- 'an het ontwikkelen, om later naar vermogen te participeren aken nu samenleving. Het nieuwe stelsel brengt de jeugdzorg rtijen, ze gemeenten dicht bij het kind. luist gemeenten zijn aat pm op basis van de specifieke situatie van het kind tulp nodig heeft, maatwerk te leveren in samenspraak erheidsandere domeinen, zoals wonen, onderwijs, veiligheid er dit jaaort. samentweede komt de regering in het komende parlementai- -t-miljaur met een voorstel om de langdurige zorg grondig te 'idsschuarmen. Dat is nodig omdat de uitgaven daarvoor ex plosief blijven stijgen. Die bedragen nu al 2200 euro per Nederlander per jaar. Lichtere vormen van langdurige zorg worden straks uitgevoerd en, die beter kunnen beoordelen of en traplift ofjaxivergoeding noodzakelijk is. Ver oog. Deing vaTi' liuialioaflelijke hulp blijft beschikbaar voor n in totsen die deze hulp echt nodig hebben en niet zelf kun- laatst gèetalen. Medische zorg zoals ver zijn afang valt straks onder de reguliere a de huiverzekering, wen vai aen omderde gaan gemeenten samen in één hsociale partners werkbedrijven ïzinsinlthten om mensen in de bijstand et een arbeidsbeperking te hei bij het vinden van een baan. 1 die dekgevers en overheid stellen zich 1 stimulen garant voor 125.000 extra ba- vergoecin 2026. Als blijkt dat dit aantal rsneld twordt gehaald, worden bedrijven ief. De \)g verplicht een percentage van aimd, wpersoneel te rekruteren uit men- vesteremet een arbeidsbeperking. Het te vergivoorstel daartoe ontvangt u dit vrij. Dar. n in nie insluiting hierop worden ook de kloosheidswet en het ontslag- d om int gemoderniseerd. De WW krijgt jring zameer activerend karakter. Sociale manken -ners nemen het voortouw bij be en. Het ding van werk naar werk, bijvoor- ppelen d via scholing. De regering be- zorg, et het publiek gefinancierde deel Je econde WW tot 24 maanden. Sociale ners nemen de verantwoordelijkheid voor een privaat aancierd deel van de WW. Dat legt een extra prikkel >uden e/erkgevers en werknemers om te investeren in de kwa- Jikbaar; van mensen. Werknemers die ontslagen dreigen te werkgelen, ontvangen een scholingsbudget. Flexwerkers krij- ie zijn gneer zekerheid en meer bescherming. Het ontslag- ;eren, bit wordt eerlijker en eenvoudiger door één ontslagrou- n werkior te schrijven voor alle werknemers. "klooshiiet gebied van de woningmarkt nam de regering eer- Ie partnl besluiten, zoals het verplicht annuïtair aflossen bij lag te kiwe hypotheken als voorwaarde voor de aftrek van hy- oten. Hieekrente. Met ingang van 2014 wil de regering de creërenimale aftrek voor de eigen woning geleidelijk terug- len. Hetgen naar 38 procent. Dit zal gebeuren in 28 jaarlijkse tussen pen van een half procent. De opbrengst van deze maat- aan ted komt ten goede aan mensen met een middeninko- ord stioi via een verlenging van de derde belastingschijf. Om ;.ooo emurmarkt te hervormen, kiest de regering voor inko- snelt rtsafhankelijke huurverhogingen. De extra inkomsten Je kwalvan worden bij de woningcorporaties afgeroomd door del van een verhuurdersheffing, deze binnenlandse hervormingen bereidt de regering rvormierland voor op de toekomst. Daarbij moet vanwege econorgroeiende internationale verwevenheid onverminderd passen lacht zijn voor ontwikkelingen buiten onze landsgren- tjj het te open economie heeft ons veel gebracht, maar maakt Ie langdand ook extra kwetsbaar in tijden van internationale eede hes en stagnatie. Samenwerking met andere landen, en ;inen rer met die om ons heen, is in het belang van Neder land. De laatste jaren is gebleken hoe de ontwikkelingen in de Europese Unie van betekenis zijn voor de economi sche, sociale en politieke toekomst van ons land. Neder land moet daarom in de Europese Unie een actieve rol spe len. Een stevig fundament onder de euro is cruciaal. Daarom maakt de regering zich sterk voor de totstandkoming van een bankenunie. Houdbare tekorten en versterking van de economische structuur blijven de aandacht vragen. Kan sen om de concurrentiekracht en het groeivermogen van de lidstaten te versterken, liggen op de Europese interne markt. Die kent op sommige terreinen nog te veel belem meringen. Daarnaast kan de handel met landen buiten de Europese Unie een impuls krijgen door vrijhandelsakkoor den te sluiten met onder meer de Verenigde Staten en Ja pan. Een speerpunt voor de regering is de discussie over het takenpakket van de Europese Unie. Een aantal zaken kunnen lidstaten beter zelf regelen, zoals belastingen, so ciale zekerheid, pensioenen, zorg en onderwijs. De rege ring zal hierin het voortouw nemen en het gesprek hier over aangaan met de andere lidstaten. O Ook buiten de Fumpgsp 1 lrv> hf°ft NaHQri-»r,^ een lange traditie ^ninternationale samenwer king. Dat werd onlangs nog-zkhtbaaTtijdens de viering van honderd jaar Vredespaleis. Vol gend jaar is ons land gastheer van de Nuclear Security Summit, waar leiders vanuit de hele wereld af spraken zullen maken om nucleair terrorisme tegen te gaan. Het recente geweld en de huma nitaire noodsituatie in Syrië onderstre pen de noodzaak van een internationa le rechtsorde met een sterke nadruk op het humanitaire recht. Onveilig heid en instabiliteit in kwetsbare re gio's beïnvloeden onze vrijheid, veilig heid en welvaart. Dit vraagt om een krijgsmacht die op zijn taken bere kend is en die in Nederland en het bui tenland kan opereren om de belangen van ons land veilig te stellen. In de no ta 'In het belang van Nederland' geeft de regering concreet aan hoe die krijgs macht eruitziet en welke aanpassin gen daarvoor noodzakelijk zijn. Over de hele wereld zijn Nederlandse man nen en vrouwen actief om de interna tionale rechtsorde te beschermen. Zij verdienen onze grote dank en waarde ring voor hun moeilijke werk. Met de 'nieuwe agenda voor hulp, han del en investeringen' geeft de regering vorm en inhoud aan de doelstelling om klassieke vormen van ontwikke lingshulp te verbinden met verster king van handelsrelaties. Het is een combinatie die wederzijds voordeel biedt. Zo heeftjaat Nederlandse bedrijfsleven veel experti se jh waterbeheerHiermee helpen we landen in alleffelen van chTwereld hun waterproblemen op te lossen. De staatsrechtelijke relatie tussen Nederland en de Caribi sche delen van het Koninkrijk is in 2010 veranderd. Sinds dien is er steeds meer aandacht voor samenwerking op eco nomisch terrein. Dat is profijtelijk voor alle partijen. Het draagt ook bij aan de noodzakelijke financiële zelfstandig heid en stabiliteit van de Caribische eilanden, die ik bin nenkort samen met Koningin Maxima alle zes zal bezoe ken. Om de kracht en kwaliteit van onze samenleving vast te houden, zijn veranderingen noodzakelijk, die voor ieder een dragelijk moeten zijn. Aan de opdracht die daaruit voortvloeit, wil de regering in het parlementaire jaar dat voor ons ligt met volle inzet werken, samen met u. De vraagstukken waarover u zich gaat buigen, zijn complex en ingrijpend. U mag zich in uw zware taak gesteund weten door het be sef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden. NSDAG 18 SEPTEMBER 2013 staten-Generaal, gaat di in zijn 4 PARTICIPATIESAMENLEVING „Nee, het woord participatiesamenleving komt echt niet uit de koker van Willem-Alexander zelf. De troonrede is vooral het voorlezen van rege ringsvoornemens. De rede is wel geschreven met het taalgebruik van het staatshoofd voor ogen. Om het plat te zeggen: hij moet het wel uit zijn strot krijgen. Als bij het repeteren blijkt dat zinnen niet lekker lopen, worden die uiteraard aangepast Maar daarmee heb je de invloed van de koning op de tekst ook wel gehad." 5 TRAPLIFT „Zou het woord traplift ooit eerder zijn op gedoken in een troonrede? Een uiterst geslaagde manier om het tastbaar te maken. Kijk eens men sen, hier gaat het om. Dat doet Willem-Alexander heel goed. Het viel me toch al op dat hij veel min der afstandelijk overkomt dan koningin Beatrix. Na tuurlijk las hij regeringsvoornemens voor, maar het leek echt alsof het van hemzelf was. De koning kan in een troonrede natuurlijk niet zijn eigen karakter leggen, maar Willem-Alexander bracht het met be trokkenheid en overtuigingskracht." 6 INTERNATIONAAL Als de koning het heeft over de Europese Unie domineren economische termen. Buiten Euro pa is vooral de internationale rechtsorde het vermel den waard. Met aandacht voor het geweld in Syrië. En een pluim op de hoed van de mannen en vrou wen van onze krijgsmacht, die helpen die internatio nale rechtsorde te beschermen. Een doekje voor het bloeden, want ook in defensie gaat het mes. 7 WATER „Waterbeheer. Het thema waarmee Wil lem-Alexander zich als kroonprins op advies van zijn vader prins Claus heeft beziggehouden. Gezien die expertise is het geen toeval dat het opduikt Misschien heeft Willem-Alexander het bij de voor bereidingen zelf ingeschoven als mogelijk voor beeld en heeft Rutte dat overgenomen. Aan de an dere kant is waterbeheer ook een belangrijk thema met het oog op de toekomst Dat had prins Claus destijds goed gezien." 8 ONTSPANNEN „Willem-Alexander is veel vergevensgezinder ten opzichte van zichzelf dan Beatrix. Dat was een perfectionist, die zich zelfs druk maakte over de scheve haarlok van haar man. Beatrix is ooit een troonrede begonnen met een diepe zucht. Toen dacht ik 'oh, wat een corvee'. Willem-Alexander oogt minder gespannen. De wind zat in zijn haar, dat kan hem niet schelen. Natuurlijk heeft ook hij gerepeteerd. Als je voor miljoenen mensen spreekt moet het goed gaan, maar Beatrix vond dat het per fect moest zijn. Als je jezelf oplegt dat je geen fout mag maken, maak je het jezelf ook moeilijker. Wil lem- Alexander leek daar geen last van te hebben." SAAI „Hoe je het wendt of keert, een troonrede is en blijft een saaie bedoening. Het is vooral een lees tekst, geen spreektekst. Koningin Wilhelmina had de gewoonte de passages die haar bevielen luid en helder voor te lezen. De rest raffelde ze af. Daar heb ik Willem-Alexander niet op kunnen betrap pen, maar met een troonrede kan hij zich niet persoonlijk onderscheiden. Wat dat betreft wordt het wachten op de kersttoespraak. Daarin kan hij meer van zichzelf kwijt"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 7