l
Leden van de
Staten-Generaal,
PRINSJESDAG 2013 7
nneer rrn voortgebracht die in hun huidige vorm onhoudbaar
zij nieten ook niet meer aansluiten bij de verwachtingen van
aan de sen. In deze tijd willen mensen hun eigen keuzes ma
ken, hun eigen leven inrichten en voor elkaar kun
nen zorgen. Het past in die ontwikkeling zorg en
sociale voorzieningen dicht bij mensen en in sa
menhang te organiseren. Om dit te bereiken, de
centraliseert de regering overheidstaken op drie
n sterk
'n com
;en bie
lat nien
aet de leden.
econoim
rzieninB
eerste heeft de regering u onlangs een voorstel gedaan
een nieuw stelsel van jeugdzorg met ingang van 2015.
et kommeren moeten veilig opgroeien en hun talenten kun-
'an het ontwikkelen, om later naar vermogen te participeren
aken nu samenleving. Het nieuwe stelsel brengt de jeugdzorg
rtijen, ze gemeenten dicht bij het kind. luist gemeenten zijn
aat pm op basis van de specifieke situatie van het kind
tulp nodig heeft, maatwerk te leveren in samenspraak
erheidsandere domeinen, zoals wonen, onderwijs, veiligheid
er dit jaaort.
samentweede komt de regering in het komende parlementai-
-t-miljaur met een voorstel om de langdurige zorg grondig te
'idsschuarmen. Dat is nodig omdat de uitgaven daarvoor ex
plosief blijven stijgen. Die bedragen nu al 2200
euro per Nederlander per jaar. Lichtere vormen
van langdurige zorg worden straks uitgevoerd
en, die beter kunnen beoordelen of
en traplift ofjaxivergoeding noodzakelijk is. Ver
oog. Deing vaTi' liuialioaflelijke hulp blijft beschikbaar voor
n in totsen die deze hulp echt nodig hebben en niet zelf kun-
laatst gèetalen. Medische zorg zoals ver
zijn afang valt straks onder de reguliere
a de huiverzekering,
wen vai
aen omderde gaan gemeenten samen
in één hsociale partners werkbedrijven
ïzinsinlthten om mensen in de bijstand
et een arbeidsbeperking te hei
bij het vinden van een baan.
1 die dekgevers en overheid stellen zich
1 stimulen garant voor 125.000 extra ba-
vergoecin 2026. Als blijkt dat dit aantal
rsneld twordt gehaald, worden bedrijven
ief. De \)g verplicht een percentage van
aimd, wpersoneel te rekruteren uit men-
vesteremet een arbeidsbeperking. Het
te vergivoorstel daartoe ontvangt u dit
vrij. Dar.
n in nie
insluiting hierop worden ook de
kloosheidswet en het ontslag-
d om int gemoderniseerd. De WW krijgt
jring zameer activerend karakter. Sociale
manken -ners nemen het voortouw bij be
en. Het ding van werk naar werk, bijvoor-
ppelen d via scholing. De regering be-
zorg, et het publiek gefinancierde deel
Je econde WW tot 24 maanden. Sociale
ners nemen de verantwoordelijkheid voor een privaat
aancierd deel van de WW. Dat legt een extra prikkel
>uden e/erkgevers en werknemers om te investeren in de kwa-
Jikbaar; van mensen. Werknemers die ontslagen dreigen te
werkgelen, ontvangen een scholingsbudget. Flexwerkers krij-
ie zijn gneer zekerheid en meer bescherming. Het ontslag-
;eren, bit wordt eerlijker en eenvoudiger door één ontslagrou-
n werkior te schrijven voor alle werknemers.
"klooshiiet gebied van de woningmarkt nam de regering eer-
Ie partnl besluiten, zoals het verplicht annuïtair aflossen bij
lag te kiwe hypotheken als voorwaarde voor de aftrek van hy-
oten. Hieekrente. Met ingang van 2014 wil de regering de
creërenimale aftrek voor de eigen woning geleidelijk terug-
len. Hetgen naar 38 procent. Dit zal gebeuren in 28 jaarlijkse
tussen pen van een half procent. De opbrengst van deze maat-
aan ted komt ten goede aan mensen met een middeninko-
ord stioi via een verlenging van de derde belastingschijf. Om
;.ooo emurmarkt te hervormen, kiest de regering voor inko-
snelt rtsafhankelijke huurverhogingen. De extra inkomsten
Je kwalvan worden bij de woningcorporaties afgeroomd door
del van een verhuurdersheffing,
deze binnenlandse hervormingen bereidt de regering
rvormierland voor op de toekomst. Daarbij moet vanwege
econorgroeiende internationale verwevenheid onverminderd
passen lacht zijn voor ontwikkelingen buiten onze landsgren-
tjj het te open economie heeft ons veel gebracht, maar maakt
Ie langdand ook extra kwetsbaar in tijden van internationale
eede hes en stagnatie. Samenwerking met andere landen, en
;inen rer met die om ons heen, is in het belang van Neder
land. De laatste jaren is gebleken hoe de ontwikkelingen
in de Europese Unie van betekenis zijn voor de economi
sche, sociale en politieke toekomst van ons land. Neder
land moet daarom in de Europese Unie een actieve rol spe
len.
Een stevig fundament onder de euro is cruciaal. Daarom
maakt de regering zich sterk voor de totstandkoming van
een bankenunie. Houdbare tekorten en versterking van de
economische structuur blijven de aandacht vragen. Kan
sen om de concurrentiekracht en het groeivermogen van
de lidstaten te versterken, liggen op de Europese interne
markt. Die kent op sommige terreinen nog te veel belem
meringen. Daarnaast kan de handel met landen buiten de
Europese Unie een impuls krijgen door vrijhandelsakkoor
den te sluiten met onder meer de Verenigde Staten en Ja
pan. Een speerpunt voor de regering is de discussie over
het takenpakket van de Europese Unie. Een aantal zaken
kunnen lidstaten beter zelf regelen, zoals belastingen, so
ciale zekerheid, pensioenen, zorg en onderwijs. De rege
ring zal hierin het voortouw nemen en het gesprek hier
over aangaan met de andere lidstaten.
O Ook buiten de Fumpgsp 1 lrv> hf°ft NaHQri-»r,^
een lange traditie ^ninternationale samenwer
king. Dat werd onlangs nog-zkhtbaaTtijdens
de viering van honderd jaar Vredespaleis. Vol
gend jaar is ons land gastheer van de Nuclear
Security Summit, waar leiders vanuit de hele wereld af
spraken zullen maken om nucleair terrorisme tegen te
gaan. Het recente geweld en de huma
nitaire noodsituatie in Syrië onderstre
pen de noodzaak van een internationa
le rechtsorde met een sterke nadruk
op het humanitaire recht. Onveilig
heid en instabiliteit in kwetsbare re
gio's beïnvloeden onze vrijheid, veilig
heid en welvaart. Dit vraagt om een
krijgsmacht die op zijn taken bere
kend is en die in Nederland en het bui
tenland kan opereren om de belangen
van ons land veilig te stellen. In de no
ta 'In het belang van Nederland' geeft
de regering concreet aan hoe die krijgs
macht eruitziet en welke aanpassin
gen daarvoor noodzakelijk zijn. Over
de hele wereld zijn Nederlandse man
nen en vrouwen actief om de interna
tionale rechtsorde te beschermen. Zij
verdienen onze grote dank en waarde
ring voor hun moeilijke werk.
Met de 'nieuwe agenda voor hulp, han
del en investeringen' geeft de regering
vorm en inhoud aan de doelstelling
om klassieke vormen van ontwikke
lingshulp te verbinden met verster
king van handelsrelaties. Het is een
combinatie die wederzijds voordeel biedt. Zo
heeftjaat Nederlandse bedrijfsleven veel experti
se jh waterbeheerHiermee helpen we landen in
alleffelen van chTwereld hun waterproblemen
op te lossen.
De staatsrechtelijke relatie tussen Nederland en de Caribi
sche delen van het Koninkrijk is in 2010 veranderd. Sinds
dien is er steeds meer aandacht voor samenwerking op eco
nomisch terrein. Dat is profijtelijk voor alle partijen. Het
draagt ook bij aan de noodzakelijke financiële zelfstandig
heid en stabiliteit van de Caribische eilanden, die ik bin
nenkort samen met Koningin Maxima alle zes zal bezoe
ken.
Om de kracht en kwaliteit van onze samenleving vast te
houden, zijn veranderingen noodzakelijk, die voor ieder
een dragelijk moeten zijn. Aan de opdracht die daaruit
voortvloeit, wil de regering in het parlementaire jaar dat
voor ons ligt met volle inzet werken, samen met u. De
vraagstukken waarover u zich gaat buigen, zijn complex
en ingrijpend.
U mag zich in uw zware taak gesteund weten door het be
sef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht
en Gods zegen voor u bidden.
NSDAG 18 SEPTEMBER 2013
staten-Generaal,
gaat di
in zijn
4 PARTICIPATIESAMENLEVING
„Nee, het woord participatiesamenleving
komt echt niet uit de koker van Willem-Alexander
zelf. De troonrede is vooral het voorlezen van rege
ringsvoornemens. De rede is wel geschreven met
het taalgebruik van het staatshoofd voor ogen. Om
het plat te zeggen: hij moet het wel uit zijn strot
krijgen. Als bij het repeteren blijkt dat zinnen niet
lekker lopen, worden die uiteraard aangepast Maar
daarmee heb je de invloed van de koning op de
tekst ook wel gehad."
5 TRAPLIFT
„Zou het woord traplift ooit eerder zijn op
gedoken in een troonrede? Een uiterst geslaagde
manier om het tastbaar te maken. Kijk eens men
sen, hier gaat het om. Dat doet Willem-Alexander
heel goed. Het viel me toch al op dat hij veel min
der afstandelijk overkomt dan koningin Beatrix. Na
tuurlijk las hij regeringsvoornemens voor, maar het
leek echt alsof het van hemzelf was. De koning kan
in een troonrede natuurlijk niet zijn eigen karakter
leggen, maar Willem-Alexander bracht het met be
trokkenheid en overtuigingskracht."
6 INTERNATIONAAL
Als de koning het heeft over de Europese
Unie domineren economische termen. Buiten Euro
pa is vooral de internationale rechtsorde het vermel
den waard. Met aandacht voor het geweld in Syrië.
En een pluim op de hoed van de mannen en vrou
wen van onze krijgsmacht, die helpen die internatio
nale rechtsorde te beschermen. Een doekje voor
het bloeden, want ook in defensie gaat het mes.
7 WATER
„Waterbeheer. Het thema waarmee Wil
lem-Alexander zich als kroonprins op advies van
zijn vader prins Claus heeft beziggehouden. Gezien
die expertise is het geen toeval dat het opduikt
Misschien heeft Willem-Alexander het bij de voor
bereidingen zelf ingeschoven als mogelijk voor
beeld en heeft Rutte dat overgenomen. Aan de an
dere kant is waterbeheer ook een belangrijk thema
met het oog op de toekomst Dat had prins Claus
destijds goed gezien."
8 ONTSPANNEN
„Willem-Alexander is veel vergevensgezinder
ten opzichte van zichzelf dan Beatrix. Dat was een
perfectionist, die zich zelfs druk maakte over de
scheve haarlok van haar man. Beatrix is ooit een
troonrede begonnen met een diepe zucht. Toen
dacht ik 'oh, wat een corvee'. Willem-Alexander
oogt minder gespannen. De wind zat in zijn haar,
dat kan hem niet schelen. Natuurlijk heeft ook hij
gerepeteerd. Als je voor miljoenen mensen spreekt
moet het goed gaan, maar Beatrix vond dat het per
fect moest zijn. Als je jezelf oplegt dat je geen fout
mag maken, maak je het jezelf ook moeilijker. Wil
lem- Alexander leek daar geen last van te hebben."
SAAI
„Hoe je het wendt of keert, een troonrede is
en blijft een saaie bedoening. Het is vooral een lees
tekst, geen spreektekst. Koningin Wilhelmina had
de gewoonte de passages die haar bevielen luid en
helder voor te lezen. De rest raffelde ze af. Daar
heb ik Willem-Alexander niet op kunnen betrap
pen, maar met een troonrede kan hij zich niet
persoonlijk onderscheiden. Wat dat betreft wordt
het wachten op de kersttoespraak. Daarin kan hij
meer van zichzelf kwijt"