prinsjesdag 2013 Leden van de Staten-Generaal, u ik mij vandaag voor het eerst op Prinsjesdag tot u mag richten, hecht ik eraan te zeggen dat u in uw Verenigde Vergadering van 30 april de aanzet heeft gegeven tot een hartverwarmendejtan van mijn koningschap. Het is een dag waaraanik met grote dankbaarheid terug denk. Die dankbaarheid betreft in de eerste plaats mijn moeder. Zij heeft zich 33 jaar lang met groot plichtsbesef, warmte en diep gevoelde betrokken heid ingezet voor het Koninkrijk en al zijn inwoners, in goede en in slechte tijden. Zij blijft voor mij een be langrijke inspiratiebron. De gevoelens van verbonden- Oheid die mijn familie en ik hebben erva ren na het overlijden van mijn broer Fri- so, waren ons tot grote steun. Wij zijn daarvoor zeer dankbaar. Op de dag van de inhuldiging heeft Ne derland zich aan de wereld laten zien als een goed ge organiseerd land, rijk aan talent. Het was ook een dag van tastbare eenheid en verbondenheid, tussen gene raties en bevolkingsgroepen en tussen de verschillen de delen van het Koninkrijk. Er is in onze samenle ving veel dat een gezond vertrouwen in eigen kun nen rechtvaardigt. Het doet goed om dit, vlak voor de start van de viering van tweehonderd jaar Konink rijk, te kunnen constateren. Sinds vijfjaar kampt Nederland met de economische cri sis. De gevolgen worden steeds voelbaarder. De werkloos heid stijgt, het aantal faillissementen loopt op, huizen wor den minder waard, pensioenen staan onder druk en de koopkracht blijft achter. Er zijn voorzichtige signalen dat het einde van de mondia le crisis in zicht is. Daarmee ontstaat ook voor ons land ©perspectief opjjerstel. Dat neemt niet weg dat de Nederland^eronomiejtsmpt met een aantal specifieke prSWemenvan structurele aard, waar onder de schuldenlast van de overheid en huis houdens en de vermogenspositie van banken. De regering wil het groeivermogen van de Nederlandse economie versterken. Dit legt de basis voor het creëren van banen en herstel van vertrouwen bij mensen en bedrij ven. De noodzakelijke hervormingen kosten tijd en vragen om doorzettingsvermogen. Door maatschappelijke ontwikkelingen zoals vergrijzing en internationalisering voldoen onze arbeidsmarkt en ons stelsel van publieke voorzieningen niet meer volledig aan de eisen van deze tijd. De financiële en economische crisis heeft dit eens te meer duidelijk gemaakt. De regering zet niet alleen in op toekomstige betaalbaarheid van voorzie ningen, maar ook op solidariteit tussen generaties en even wicht tussen verschillende inkomensgroepen. De onderlin ge betrokkenheid is in ons land van oudsher sterk. Om er voor te zorgen dat dit zo blijft, moeten we onder ogen zien dat publieke regelingen en voorzieningen aangepast moe ten worden. Het is onmiskenbaar dat mensen in onze huidige net werk- en informatiesamenleving mondiger en zelfstandi ger zijn dan vroeger. Gecombineerd met de noodzaak om het tekort van de overheid terug te dringen, leidt dit ertoe dat de klassieke verzorgingsstaat langzaam maar zeker ver andert in een participatiesamenleving. Van iedereen die dat kan, wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leven en omgeving. Wanneer rrn voor sen zelf vorm geven aan hun toekomst, voegen zij nieten ook leen waarde toe aan hun eigen leven, maar ook aan de sen. In menleving als geheel. ker Zo blijven Nederlanders samen bouwen aan een sterk) nei land van zelfbewuste mensen. Een land met een comp soc en krachtige overheid, die ruimte geeft en kansen bied me waar het kan en beschermt als dat nodig is, zodat nien eer tussen wal en schip raakt. Elke Nederlander moet de leden, krijgen om de veranderingen die ons wachten, in zijn gen leven in te passen. aerste l een ni De relatie tussen parlement en regering staat het kommeren n jaar in het teken van veel wetgeving. Op basis van het ontwil geerakkoord en de uitwerking daarvan in afspraken m» samei sociale partners en andere maatschappelijke partijen, ze gemi de regering voorstellen bij u indienen. aat pm lulp nc Cruciaal is en blijft 'een prudent niveau van overheidsandere schuld', zoals het Centraal Planbureau dat eerder dit jaaort. noemde. Momenteel betalen alle Nederlanders samentweedt zelfs bij de huidige lage rentgsiandn-roiljaur met euro per jaar aan rente oveöe overheidsschuormen Als de schuld groeit en de rente stijgt, gaat rentelast steeds zwaarder drukken op econo sche groei, op betaalbaarheid van voorzieni en op de inkomens van mensen. Zonder ingrijpen blijft het overheidstekort te hoog. Deing va gering legt u daarom extra maatregelen voor van in totsen di< 6 miljard euro. In 2014 zal de regering voor het laatst gèetalei loonbijstelling uitkeren. In de gezondheidszorg zijn afang val ken gemaakt om een groter deel van de zorg via de huiverzek arts te verstrekken en strikter te zijn met het geven vai verzekerde zorg. De regering zal een voorstel doen omderde j schillende toeslagen en regelingen te bundelen in één hsociale houdentoeslag, die lager wordt naarmate het gezinsinlthten c men stijgt. et een bij het Daarnaast introduceert de regering maatregelen die dekgever nomie en de werkgelegenheid op korte termijn stimulen gara ren. Zo krijgen mensen de gelegenheid ontslagvergoecin 202< gen die in een aparte bv zijn ondergebracht, versneld twordt ten uitbetalen tegen een voordelig belastingtarief. De *>g verf stelling van de schenkingsbelasting wordt verruimd, wpersor door jongere generaties makkelijker kunnen investeremet ee de eigen woning. Om de toegang tot kredieten te vergivoorst ten, maakt de regering in 2013 125 miljoen euro vrij. Dar. mee kan het midden- en kleinbedrijf investeren in nie we activiteiten. insluit: kloosh Ondernemers hebben daarnaast de mogelijkheid om int gemc teringen versneld fiscaal af te schrijven. De regering zameer a samen met pensioenfondsen, verzekeraars en banken ners n< een Nederlandse investeringsinstelling oprichten. Het ding v doel van deze instelling is grote beleggers te koppelen d via s< geschikte investeringsprojecten op terreinen als zorg, et het p gie, schoolgebouwen en infrastructuur, om zo de econde W\ mie te stimuleren. ners n< ïanciei Om zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden e/erkge\ krijgen, stelt de regering 600 miljoen euro beschikbaar; van n als afgesproken in het Sociaal Akkoord, komen werkgelen, or en werknemers hiervoor met sectorplannen. Die zijn fmeer z richt op meer banen en stageplaatsen voor jongeren, bit word houd van vakkrachten en betere begeleiding van werkior te s naar werk. Voor het bestrijden van de jeugdwerklooshnet geb werkt de regering samen met gemeenten, sociale partnl beslt en onderwijsinstellingen om jongeren aan de slag te kiwe hy] gen en hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Heekrer Onderwijsakkoord beoogt 3000 extra banen te creërenimale jonge leraren aan het werk te helpen of te houden. Hetgen n; Techniekpact zorgt voor een betere aansluiting tussen pen va derwijs en arbeidsmarkt en bestrijdt het tekort aan ted komt nisch geschoolde vakmensen. Het Energieakkoord stin via ee leert duurzame economische groei en creëert 15.000 emurma banen. De Omgevingswet vereenvoudigt en versnelt rtsafhan telijke procedures, zonder afbreuk te doen aan de kwalvan wc van de leefomgeving. del var deze b Voor de lange termijn werkt de regering aan hervormierland gen die het groeivermogen van de Nederlandse econorgroeiei versterken en onze publieke voorzieningen aanpassen lacht z de eisen van deze tijd. De omslag naar qefiTwticipatiesamenlevingjSró het te open zonder zichtbaar mil,HlUiln.ii.l i.'HTn~3e langdand o< ge zorg. De klassieke verzorgingsstaat uit de tweede hes en st; van de twintigste eeuw heeft juist op deze terreinen rer met 1 NSDAC Leden van del Koningshuiskenner Henrik de Groot uit Kats is adviseur en gastdocent op het gebied van protocol en presentatie. In zijn vorige functies was hij onder meer chef kabinet van de burge meester van Den Haag en hoofd protocol en externe betrekkingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken, (uitspraken in het blauw zijn van De Groot) Han van Bree is historicus en schrijver van boeken over het Nederlandse koningshuis. De Veldhovenaar is als auteur al decennia lang betrokken bij de jaarboekenserie Het Aanzien van. Hij is samensteller en mede schrijver van het begin dit jaar verschenen boek Beatrix, Koningin der Nederlanden. (uitspraken in het geel zijn van Van Bree) 1 HARTVERWARMEND „Een zeer persoonlijk begin met welgekozen woorden. Persoonlijk, maar ook weer niet te fami liair. Een terugblik op de inhuldiging, het werk van zijn moeder, het overlijden van zijn broer. Dat deed hij heel goed en overtuigend. Mij bekroop meteen het gevoel dat Willem-Alexander een fantastische voorleesvader zou zijn. Er klonk betrokkenheid in zijn stem. En wat is hij vooruitgegaan met zijn Nederlands. Dat Leids/Haagse toontje dat hij vroeger had is geheel verdwenen." 2 ECONOMIE Economie, economie en nog eens economie. De troonrede van 2013 maakt overduidelijk dat de economische crisis niet te ontlopen valt. De nadruk op het financiële wel en wee zorgt ervoor dat toch ook traditioneel te noemen Troonrede-onderwer pen als milieu en duurzaamheid, veiligheid en infrastructuur het niet redden in de rede van 2013. 3 OVERHEIDSSCHULD Premier Mark Rutte rekende bij zijn rege ringsverklaring in 2012 voor dat we met ons allen 10 miljard aan rente over overheidsschuld betalen. In de troonrede van 2013 is er een miljardje bij gekomen. Ingrijpen is nodig, maar het woord bezuinigen valt geen enkele keer in de troonrede. Het kabinet Rutte II heeft het liever over hervor mingen en maatregelen. O

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 6