Nederland
doet een
beetje wat
Brussel eist
VERDIEPING 9
Het begrotingstekort
komt volgend jaar uit op
3,3 procent. Dat is in
strijd met de afspraken.
Zo niet, |H£| |Hjg|
De boodschap van de Europese
Commissie in mei was kort
en bondig: Nederland krijgt
een jaartje langer de tijd om
het begrotingstekort onder de
afgesproken norm van 3 procent te breng
en. Voor dat uitstel is het wel noodzakelijk
dat er in 2014 extra bespaard wordt voor
een bedrag van 'ten minste' 1 procent van
het bruto binnenlands product, ofwel zes
miljard euro. Dan komt Nederland uit op
een tekort van 2,8 procent. En o ja, zei euro
commissaris Olli Rehn (Begroting) er nog
bij: die zes miljard moet bestaan uit struc
turele maatregelen die in de toekomst blij
vend geld opleveren. Eenmalige bezuinigin
gen zijn niet genoeg.
Nu lijden politici wel vaker aan het euvel
van een selectief gehoor, maar dit kabinet
lijkt zich bewust doof te houden voor de
extra aansporingen van 'begrotingstsaar'
Rehn. Alleen de zes miljard euro aan bezui
nigingen wordt keurig geleverd, blijkt uit
de vroegtijdig uitgelekte doorrekening van
het Centraal Planbureau. De rest van de op
dracht lijkt domweg genegeerd.
Ga maar na: volgens het CPB koerst Neder
land in 2014 af op een begrotingstekort van
3,3 procent, een halve procentpunt boven
het Brusselse streefcijfer van 2,8. Dit zou be
tekenen dat Nederland ervan uitgaat dat
het nog een jaar clementie krijgt van Euro
pa om het begrotingstekort onder de 3 pro
cent te krijgen. Uitstel is weliswaar moge
lijk, bijvoorbeeld als de economie blijft
doorsukkelen. Maar voor komend jaar no
teert de Nederlandse economie eindelijk
weer eens een klein plusje.
En ook het woord 'structureel' lijkt niet
aangekomen in Den Haag. Zo verlaagt de
regering eenmalig de uitgaven aan ontwik
kelingssamenwerking en natuur met 250
miljoen euro. Maar in 2015 komt dat bedrag
er gewoon weer bij.
Daarnaast haalt het kabinet belastingin
komsten naar voren door het fiscaal aan
trekkelijk te maken geld uit zogeheten
stamrecht-bv's te halen. Dat levert op kor-,
te termijn twee miljard euro aan inkom
sten op, die de schatkist op lange termijn
evenwel juist misloopt.
De grote vraag is of de Europese Commis
sie genoegen neemt met de begroting.
Naar de letter verzaakt deze regering. Maar
in Brussel wordt wel vaker in de geest van
de afspraken getoetst. Minister Jeroen Dijs-
selbloem (Financiën, PvdA) heeft er alle
vertrouwen in. Rehn is wel akkoord, stelt
hij.
haal erachter? Waar gaat Europa straks zijn
brood mee verdienen?"
Toch is het te gemakkelijk om te roepen:
Brussel alleen bepaalt. Alle aanbevelingen
en rapporten worden besproken met en
door de landen zelf. In het geval van Neder
land geldt bovendien: we hebben er zelf
om gevraagd. Hoogleraar Heringa: „Nu het
economisch tij tegenzit, is het wel een beet
je vervelend dat onze eigen minister Jan
Kees de Jager altijd zo gehamerd heeft op
de 3-procentnorm en strenge sancties."
Die roep om strikte normen en harde straf
fen dreigt nu als een boemerang terug te
komen. In Brussel wordt wel smalend ge
zegd dat Nederland de eigen economische
problemen blijkbaar heeft onderschat. Het
feit dat Frankrijk twee jaar de tijd krijgt
om het begrotingstekort onder de 3 pro
cent te krijgen en Nederland zelf dacht aan
een jaar wel voldoende te hebben, zou hier
van een bewijs zijn.
Eén troost: als inderdaad blijkt dat de Euro
pese Commissie pas in november komt
met een commentaar op de Nederlandse
begroting, kan het kabinet zonder al te veel
gezichtsverlies Prinsjesdag verplaatsen
naar november. Tot het jaar 1887 was Prins
jesdag namelijk altijd later in het jaar. Eerst
op de eerste maandag van november, later
de derde maandag van oktober. 'Terug naar
de oude datum' kan dus gemakkelijk.
naar definitieve
September
Prinsjesdag
Nederland presenteert
begroting.
Oktober Nederland legt begroting voor aan
Europese Commissie, zonder instemming
parlement. aMk
November Europese Commissie oordeelt
of Nederlandse begroting voldoet aan
afspraken. j
dan waar
schuwing. cr mi
V
DINSDAG 17 SEPTEMBER 2013