Nieuwe Europese regels reduceren Prinsjesdag tot symbolische dag. De begroting moet namelijk nog wachten op een fiat uit Brussel. L prinsjesdag 2013 8 VERDIEPING ER NL Prinsjesdag is een dag van tradi ties en vertrouwde rituelen. De koninklijke stoet door Den Haag, de erewacht, de troonrede, de hoedjes in de Ridderzaal, de balkonscène. En, niet te vergeten: het gei tenperkamenten koffertje van de minister van Financiën. Daarin draagt Jeroen Dijsselbloem vanmid dag de begrotingsplannen voor volgend jaar naar de Tweede Kamer. Een traditie die, meer dan de ceremonie eromheen, ook inhoudelijk telt. Door nieuwe Europese re gels verandert dat echter. Voor het eerst moet Nederland dit jaar de begroting na melijk voorleggen aan Brussel. Begrotings tsaar Olli Rehn en zijn collega's zullen ui terlijk 30 november met een rapportage ko men over de plannen - pas daarna kunnen de Tweede en Eerste Kamer hun eindoor deel geven. Rehn kijkt eerst of Nederland genoeg ge daan heeft om de woningmarkt aan te pak ken, of het begrotingstekort voldoende wordt gereduceerd, of de zorgkosten wel worden beteugeld en of de arbeidsmarkt wel wordt gemoderniseerd. Dit nieuwe stuk Brusselse bemoeienis (onderdeel van het zogenoemde Europees Semester) schopt de Nederlandse begrotingsstruc tuur danig in de war. Kon de Tweede Ka mer voorheen vrijwel meteen na Prinsjes dag debatteren over de begroting - nu Het is nu wel vervelend dat onze eigen minister zo gehamerd heeft op de 3-procentnorm hangt het verdict van de Europese Commis sie boven de debatten. Wanneer de komen de weken de begrotingen behandeld wor den, is het de vraag of Brussel nog met tal van mitsen en maren komt en Nederland tot aanpassingen maant. Dat wringt. De nieuwe werkwijze komt niet uit de lucht vallen. De gedachte erachter: als er eerder en beter zicht is op de begrotings plannen van lidstaten, voorkom je drama's als Griekenland. De Grieken verbloemden hun hoge begrotingstekort, konden hun staatsschuld niet meer betalen, raakten in diepe crisis; en de rest van de tragedie is ge noegzaam bekend. Om beter zicht te krij gen op de begrotingshandel en -wandel van de lidstaten, is er nu meer overleg tus sen Europa en de landen. Nederland was al tijd een fel pleitbezorger van deze werkwij ze. Door vroege inmenging van de EU en ande re lidstaten bij de begroting van een land, kan dit soort groot gelazer vermeden wor den. Niet dat Brussel een land kan dwin gen te bezuinigen op pakweg zorg en te in vesteren in bijvoorbeeld onderwijs. Slui penderwijs heeft het stelsel van - vriende lijk klinkende - adviezen, aanbevelingen, tips en trucs evenwel een dwingend karak ter gekregen. „Langzaam wordt de boel aan gescherpt. En als je slecht presteert, word je kwetsbaarder", zegt hoogleraar constitu tioneel recht Aalt Willem Heringa (Univer siteit Maastricht). Als een land herhaaldelijk de adviezen van de Europese Commissie in de wind slaat en economisch keer op keer slecht scoort, komt de politiek-psychologische groeps druk om de hoek kijken. De maandelijkse overleggen van de ministers van Financiën in Brussel zijn dan geen pretje voor de slechtste jongetjes van de klas, weet een in sider. „Dan denk je: die ministers zijn lief voor elkaar. Zo van 'let niet te veel op onze wanprestaties, dan doen wij dat ook niet bij jullie'. Niet dus. Landen worden kei hard aangesproken op hun plannen en pres taties. 'Waar blijven die bezuinigingen?' wordt hun dan voor de voeten geworpen." Als de groepsdruk niet werkt en een land er echt een potje van maakt, zijn sancties mogelijk. Dan moet er bijvoorbeeld een miljardenboete betaald worden. Tot nog toe is dat in de EU niet voorgekomen. Nederland kreeg in mei een set aanbevelin gen van de Europese Commissie om het be grotingstekort te beteugelen, de pensioe nen te hervormen en de woningmarkt aan te pakken. Dat is maanden voordat Neder land zelf de begroting opstelt. Zo ver schuift de regie meer naar Brussel, consta teert Heringa. „Joop den Uyl vond de mar ges van de politiek begin jaren '70 al smal, tegenwoordig zijn ze nog smaller." ChristenUnie-senator Peter Ester was een van de weinig parlementariërs die eerder al aandacht vroeg voor de veranderende waarde van Prinsjesdag door de nieuwe Eu ropese begrotingsregels. Ester betreurt het dat Brussel 'de toon zet'. „Daar wordt het speelveld bepaald. Al vroeg in het jaar be noemen ze aandachtspunten en ook na Prinsjesdag evalueert men de plannen. Zo verliezen we in de Tweede en Eerste Ka mer regiemacht." Zo boet een dag als vandaag ook aan waar de in. „Vroeger waren de Prinsjesdagstuk ken heel belangrijke instrumenten voor de politiek, nu zijn er in het voorjaar al advie zen van de Europese Commissie. Ontzet tend jammer." Behalve dat is ook de 'boek houdkundige Brusselse benadering' een ge brek, vindt Ester. „Er wordt op percentages gehamerd en er worden specifieke proble men benoemd, maar wat is het grotere ver- Prinsjesdag komt te vroeg November/December Europese Commissie presenteert groei- analyse. door Niels Klaassen en Laurens Kok beeld De Persdienst Aalt Willem Heringa L. Maart Europese Raad komt met regels voor gezamenlijk beleid voor komend jaar. 5 L M (Eind) april Nederland stuurt twee plannen naar Europese Commissie. Hoe gaat Nederland om met begrotingstekort? Hoe wil de regering de economie versterken? Mei Commissie levert commentaar op plannen en doet aanbevelingen per lidstaat. Juni Europese Raad bekrachtigt aanbeve lingen Commissie. Daarna worden die formeel vastgelegd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8