Provincie weigert actie tegen verhoging accijns 22 SCHOUWEN-DUIVELAND KRIJGER MOLENAARS Wethouder Bevelandse centrumstad roemt motto om vele interpretaties die er aan te geven zijn. Molènaars vermalen Zeeuws tarwe en leveren meel bij ambachtelijke bakkers door het hele land. Ondernemersplein GOES - Goes moet beter op de kaart en daarom heeft de Stich ting Goes Marketing een citymar ketingcampagne bedacht. Onder deel was het laten beantwoorden van de vraag 'Goes is..?' door inwo ners, ondernemers en toeristen. Dat leverde de afgelopen weken honderden inzendingen op, zo wel digitaal als per post. Afgelo pen weekeinde werd de campag ne gelanceerd met het antwoord op die vraag: Goes is Goes. De drie woorden lijken op het eer ste gezicht nietszeggend. Maar er zit wel degelijk een idee achter, verdedigt wethouder Loes Meeu- wisse, tevens voorzitter van GoeS Marketing. „Aan deze campagne is een heel proces met klankbord groepen vooraf gegaan, en daarin scoorde deze slogan het beste. Het benadrukt het unieke karak ter. 'Goes is Goes' is de hoofdslo gan, maar je kunt er van alles mee doen. De bedoeling is dat onder nemers er hun eigen invulling aan geven, bijvoorbeeld op een restaurant: 'Goes is lekker eten'. Daar zit hem de kracht ook in, de herkenbaarheid en de mogelijk heid om het op verschillende ma nieren te gebruiken." Niet iedereen is echter even ge charmeerd van Goes is Goes (of 'Goed', want met enige fantasie is van de speels ontworpen letter s ook een d te maken), blijkt uit reacties op internet. Twitteraar @Goesje, die zelf 'Goes is groots' instuurde, kan er niet over uit. 'Is er een raadslid bereid om de vraag te stellen wat het ons ge kost heeft om tot de conclusie te kunnen komen dat Goes Goes is?', vraagt hij zich onder meer af. Ook anderen reageren cynisch of sarcastisch. Met negatieve reacties was reke ning gehouden, zegt Meeuwisse. „Het moet bekendheid krijgen en zich nog bewijzen, maar wij gaan Eén is geweigerd en één mocht op AutoTrack.nl. En nu nog gratis ook. er van uit dat het wordt opge pakt." Hoewel Goes is Goes dus al van te voren was bedacht, was die slo gan ook door meerdere inzenders gesuggereerd, blijkt uit de reac ties op de website goesis.nl. Voor wie door alle websites het bos niet meer ziet, is er overigens goed nieuws. Het is de bedoeling dat er straks één website is, name lijk goesisgoes.nl. De website goes- marketing.nl verdwijnt en vanuit de gemeentelijke website goes.nl zal worden doorgelinkt naar goes- isgoes.nl als het om activiteiten en evenementen gaat. Ook zijn daar alle logo's en kreten te downloa den om zelf stickers, buttons, of T-shirts mee te maken. Bijna elke stad of gemeente heeft wel een slogan. Daar is vaak een duur reclamebureau voor inge schakeld. Goes pakte het anders aan en zette een onafhankelijke stichting op om een slogan te be denken. In Groningen leidde deze aanpak tot de bekende kreet 'Er gaat niets boven Groningen'. Hoogleraar stedelijke economie Gert-)an Hospers waarschuwt overigens voor al te veel optimis me als het gaat om het aantrek ken van inwoners en bedrijven middels een mooie slogan. RENESSE - Twintig miljoen broden komen voort uit de 50.000 ton baktarwe die Krijger Molenaars uit Renesse jaarlijks vermaalt. Het bedrijf, dat al sinds 1924 bestaat, ging zo'n drie weken geleden aan de slag met de nieuwe oogst. Die is ondanks de slechte Nederland se weersomstandigheden van vo rig najaar en afgelopen voorjaar beter gelukt dan verwacht. Krijger Molenaars is een van de weinige maalderijen die in Neder land nog bestaan. Dat komt vol gens Henk Krijger, directeur ver koop en transport, omdat de meeste broden in Nederland ge maakt worden van baktarwe uit het buitenland. Daar zou het ge was zich beter ontwikkelen dan in Nederland. Krijger Molenaars verwerkt ook tarwe uit het buiten land. Maar kwam er jaren geleden al achter dat baktarwe ook prima gedijt op de akkers in het zuidwes ten van Nederland. Krijger: „Het tarwe uit de streek heeft een pri ma kwaliteit. Het zeeklimaat en de kleigrond zijn erg gunstig. Hoe noordelijker je komt in Neder land, hoe slechter het gewas het doet." Drie jaar geleden introduceerde Krijger Molenaars Vol Zeeuws meel (gemaakt van Zeeuws tar we) bij vier Zeeuwse bakkers. Dat bleek een groot succes, want in middels is het meel bij meerdere ambachtelijke bakkers door het hele land verkrijgbaar. Krijger: „De verkoop van Vol Zeeuws meel is in de afgelopen jaren ver- Robesin maakt zich grote zorgen over de toekomst van tanksta tions in de grensstreek. Veel koop kracht lekt weg naar België. Benzi ne is bij onze zuiderburen aan zienlijk goedkoper en dat geldt ook voor sigaretten. Per 1 januari volgend jaar staat ook nog eens een nieuwe accijnsverhoging op stapel, waardoor volgens Robesin de concurrentiepositie van Neder landse pomphouders verder ver slechterd. Accijnshefïing is een zaak van de Haagse politiek, voegen GS toe, en daar heeft met name het CDA al vragen gesteld over de verschil len in brandstofprijzen. Tot actie wil het dagelijks provinciebestuur niet overgaan. IWitter lacht om nieuwe slogan: Goes is Goes door Luc Oggel Alleen AutoTrack.nl is selectief in haar aanbod. Elke auto wordt bij ons gecheckt omdat aan de buitenkant niet te zien is of bijvoorbeeld de kilometerstand klopt. Hierdoor hebben wij altijd een serieus aanbod. En dat levert serieuze kopers op, ook voor uw auto. Dus zet nu uw auto gratis opAutoTrack.nl. Alles gecheckt, wel zo relaxed. O AutoTrack.r Zeeuws door Wendy de Jong I Een medewerker ruikt aan een brood dat hij zojuist gebakken heeft om te kunnen onderzoeken. door Harmen van der Werf TERNEUZEN - De provincie weigert in actie te komen tegen de voorge nomen accijnsverhoging per 1 ja nuari 2014 voor diesel en Ipg. Het gaat om maatregelen die in Den Haag worden genomen, en daar staan de prijsverschillen in brand stoffen tussen onder meer België en Nederland al volop ter discus sie, laten Gedeputeerde Staten we ten in antwoord op schriftelijke vra gen van Statenlid Johan Robesin (Partij voor Zeeland).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48