Pünktlich Hema CONSUMENT 11 2?<T- Auteur Stella Ruhe dook in de geschiedenis van Nederlandse visserstruien. Ze maakte een boek vol foto's en breipatronen uit een voorbij tijdperk. KOOPWAAR Wouter Klootwijk Zierikzee ligt in Duits land als het regent. In de zomer moest je ra den waar je was. Het regende. Buitenkans je voor Zeelandgasten die dagen aaneen op de stranden hadden moeten liggen van de onverbid delijke zon. Eindelijk boodschap pen doen. De natte straten in de mooie binnenstad van Zierikzee spreken Duits. Zo ook de Hema. De klanten dan. Waarneming van een verslaggever vol vooroor delen, van vader geërfd die in Rotterdam woonde toen zijn stad van de kaart werd gebom bardeerd: ze zijn aardig gewor den, Duitsers. Met je rug naar de ingang heb je rechts langs de muur truitjes en ander goed voor vrouwen. Hele maal links liggen keukenspullen. Een pronte vrouw pakt een knal- geel truitje, machinaal gebreid met grote steken. Ze doet het aan over alles wat ze al draagt en hoewel mij niets gevraagd wordt, zou ik zeggen: te knal me vrouw. Ze wil het wel weten, maar van iemand aan de andere kant van de Hema. Ze roept zijn naam, Karl, maar gaat dan onmid dellijk over op gebaren. Ze heft haar handen op, net boven haar hoofd en wijst er mee naar bene den. De man op 25 meter afstand moet over de rekken met waren- huishandel, net de gele machine- gebreide borsten van zijn vrouw kunnen zien. Ze gaat even voor hem op haar tenen staan. Ze wil graag dat hij het truitje mooi vindt, met haar erin. De man ge baart dat hij zo naar haar toe komt Niet meteen. Er is iets aan de overkant van de truitjesmuur wat hem hevig bezighoudt. Hij staart ergens naar. De vrouw trekt het truitje uit en doet het in het winkelmandje. Misschien was er een goedkeurend knikje geweest dat alleen kan worden begrepen door mensen die el kaar goed kennen. Ze gaat naar het ondergoed verderop, de man blijft waar hij is en kijkt. Onbe weeglijk, gebiologeerd" door iets op een schap met keukengerei. Ik moet erheen, het is mijn werk, vind ik. Uit zien te vinden wat de man daar ziet, om het in de krant te zetten. Hij stoort zich allerminst aan mij, weet niet meer wat er in zijn omgeving ge beurt. Er ligt gereedschap voor hem. Het zou kunnen dat hij er een muis tussen had zien schar relen en dat hij nu wacht tot hij weer tevoorschijn komt. Of een slang. Dan opeens heft hij zijn rechterarm tot boven zijn broek- WÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊKmm riem en kijkt op zijn horloge. Niet even om te weten hoe laat het is, maar seconden aaneen. Dan, na dit opvallend lange klok- kijken, gaat op het schap de tele foon. Dat denk je, als je niet ziet dat het een keukenwekker is. De man had een stalen pillen- doosvormig keukenwekkertje van 4 euro op 10 minuten gezet en had al die tijd gewacht tot het afging. Om te controleren of het ding secuur genoeg is naar zijn zin. Dat is het. Hij pakt het op en beent naar zijn vrouw. Twee in tens tevreden Duitsers in de He ma van Zierikzee. Thuis duik ik meteen het keu kenkastje in. Het klokje moet al dertig jaar oud zijn. Hema. Nooit had ik me afgevraagd of het tot op de seconde secuur zou zijn. Is ook niet strikt nodig. Maar dat blijkt het klokje wel te zijn. Veertig breisters klommen voor Stella Ruhe (62) uit Am sterdam in de pen. Voor haar boek Visserstruien had ze handwerksters nodig die wil den helpen de truien te ma ken. De gigantische respons op haar oproep was het bewijs dat Neder land het breien nog niet is verleerd. In het boek lezen we dat de visserstruien nu niet meer als werkkleding worden gemaakt. Te genwoordig kopen schippers en vissers hun goed in de winkel. Vroeger was zo'n zelfgebreide trui bittere noodzaak. Ge maakt van sajet: inheemse wol van het Texels (vlees)schaap. Goedkoop, maar met een prachtige glans. „Het droeg alleen wat kriebelig", aldus de schrijfster. In 1983 werkte Stella Ruhe als textielredac- teur bij een uitgeverij. De eerste opdracht die ze op haar bureau kreeg was een manu script over Nederlandse visserstruien. Of ze de auteur wilde vertellen dat het niet ge schikt was. „Ik bladerde het door, omdat ik toch in het onderwerp geïnteresseerd was. Ik zag er wel mogelijkheden in. Het doe-element ontbrak in het manuscript, maar als er breipatronen bijkwamen, zou het ontzettend leuk kunnen worden. Dat boek werd een enorm succes, maar is in middels al 25 jaar niet meer verkrijgbaar." Toen ze vorig jaar juli het verzoek kreeg een nieuw boek over visserstruien samen te stellen, was ze niet meteen enthousiast. Ze wilde absoluut niet in herhaling vallen. „Toen ik eenmaal in musea en archieven dook, kwam er onvoorstelbaar veel infor matie en materiaal naar boven. Aannames uit het eerste boek bleken vaak niet te klop pen en daardoor is het toch een heel ander verhaal geworden. Het is een waanzinnig project." Haar speurtocht voerde door het hele land. Ze zat in het Zuiderzeemuseum in Enkhui zen, liet zich door klederdrachtdeskundige Jeanne de Weert over Wieringen leiden en ging in discussie met mensen uit Marken die ontkenden dat er überhaupt een 'Mar ker visserstrui' bestond. Texel, Den Helder, Wieringen, Kolhorn, Egmond aan Zee, IJmuiden, Enkhuizen en Volendam kregen een plek in haar manuscript. „Uiteindelijk zijn er ruim zestig patronen boven water gekomen", zegt ze niet zonder enige trots. „Verdeeld over veertig kust plaatsen. Dertig jaar geleden nam ik aan dat iedere plaats zijn eigen trui had, maar dat klopte niet. Vrouwen breiden wat ze zelf mooi vonden of ze varieerden op het werk van anderen als ze in een heel beslo ten gemeenschap leefden. Er werd gewerkt met het materiaal dat voorhanden was en VISGRAATMOTIEF EN GODSOOG de truien werden net zolang hersteld tot dat ze alleen nog maar als dekzwabber kon den dienen. Een trui zou bedoeld zijn om een aangespoelde vissersman te identifice ren, maar dat was ondoenlijk, ontdekte ik. Juist door de diversiteit van de kledij. Ook zag je dat er vissers uit verschillende plaat sen op één boot aanmonsterden, waardoor soms een bepaald patroon ten onrechte aan een plaats werd toegewezen." De truien in het boek dateren uit de perio de 1880-1950. Nadat de strenge visserijwet- ten halverwege de negentiende eeuw wer-w den aangepast, de vissers zich vrij op de lu cratieve haring mochten richten en de gro tere loggers de zee opvoeren, kregen de Ne derlanders meer contact met Engelse vis sers. Die liepen al veel langer in zelfgebrei de truien rond. In die tijd werd breiwerk in Nederland puur gebruikt voor onderkle- ding, sjaals, mutsen en wanten. Voor de vrouwen thuis was het breien de manier om te ontspannen. En voor sommi gen een manier om wat bij te verdienen. Een trui had een simpel T-model en werd op vier of vijf naalden rondgebreid. „Ter wijl er werd gebreid, stonden de vrouwen* gezellig met de buurvrouw te kletsen. Pra ten en breien." Ruhe baseerde haar patronen op de foto's die ze boven water kon halen. „Op Texel kreeg ik te horen dat er in die tijd geen trui gedragen werd. Maar nog geen twee uur la ter ontving ik een foto van de negentien- de-eeuwse onderwijzer Jac P. Thijsse, met naast hem een yissersman in een trui. Bijna diezelfde trui vond^ VI upok ik later weer teru8 biï recf^ •1 - i» 11 der Theodorus Rijkers in IKUILN Den Helder." MAANDAG 16 SEPTEMBER 2013 Een proeflap, gebreid door de auteur zelf. foto Stella Ruhe door Lydia Jasper Voorbeeld van een visserstrui, gefotogra- foto uit Visserstruien, feerd in de haven van Scheveningen. De visserstruien waren opgebouwd uit recht, averecht en kabels. Zo ontstonden di verse motieven, die ook regelmatig terug keerden in het werk. „Flink veel symboliek", aldus Stella Ruhe. „Denk aan golven, blik- semschichten en natuurlijk visgraten. Maar ook horizontale banen, in tricot afgewisseld, stonden voor eb en vloed." Er werden daarnaast speciaal voor de Neder landse markt machinaal gebreide, goedkope Engelse truien met een godsoog gemaakt: een ruit met aan elke punt nog een kleinere ruit. Vissers konden in het donker zo de trui goed aantrekken, want het duidelijk voelba re godsoog zat aan de voorkant. Ook zou het de drager beschermen. En om de visser te laten denken aan de echtgenote thuis. Het motief herinnerde hem eraan dat hij zich moest gedragen, want God ziet alles. reageren? consument@depersdienst.nl In het Katwijks Museum aan de Voorstraat 46 in Katwijk is van 5 oktober tot 31 december een tentoonstelling te zien rond- om Visserstruien van Stella Ruhe. Stella Ruhe - Visserstruien. Forte, 24,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11