MEDIA 27
TERUGGESPOELD: LORENZO'S OIL
Martijn Krabbé maakt zijn
acteerdebuut als flamboyante
wereldreiziger met een bizarre
pruik, naast zijn ervaren vader
Jeroen Krabbé. „Hij heeft me
echt verrast", zegt regisseur
Will Koopman over junior.
Het wordt Martijn Krabbé,
met zijn vriendelijke labra
dor-uitstraling, niet makke
lijk gemaakt bij zijn eerste
stapjes als tv-acteur. In de
nieuwe dramaserie De man
met de hamer speelt hij de
flamboyante Kasper de Leeuw, een berooi
de, meertalige wereldreiziger, die allerlei
duistere geheimen met zich meedraagt.
Alsof dat niet al complex genoeg is, heeft
hij in de eerste scènes ook nog eens een
wonderlijke pruik op zijn hoofd. Een nood
greep, erkent regisseur Will Koopman, die
ook tekende voor de succesvolle series Gooi-
sche vrouwen en Divorce. „In de tijd dat we
die scènes draaiden, had Martijn net heel
kort haar, zo was hij te nadrukkelijk de
vlotte presentator die we kennen van tv."
Met de groei van zijn eigen haar wordt hij
snel van zijn afleidende hoofdtooi verlost.
Koopman lacht: „Uiteindelijk heeft hij dat
ding in beeld maar 25 minuten op. Ik vond
het eigenlijk wel een goede oplossing."
In de eerste aflevering van de serie, die
zich afspeelt in een klassiek veilinghuis,
wandelt de armlastige Kasper de Leeuw na
een afwezigheid van 21 jaar het leven van
zijn vader Arend weer in. Die morsige
brompot, gespeeld door Jeroen Krabbé, zit
bepaald niet op zijn verloren zoon te wach
ten. Hun haat-liefdeverhouding en de ont
rafeling van hun familiegeheimen vormen
de rode draad in de tiendelige serie.
Actrice Olga Zuiderhoek speelt de bemoei
zuchtige huishoudster Greetje, die al snel
warme moedergevoelens voor Kasper ont
wikkelt. Ze toonde zich in de Vara-gids kri
tisch over de keuze voor Martijn Krabbé.
Volgens haar tast het casten van bekende
Nederlanders zonder acteerervaring de ge
loofwaardigheid aan. Koopman is het daar
niet mee eens. „Zelf zag ik 'Martijn de pre
sentator' er alleen in de eerste vijf minuten
doorheen schemeren, daarna werd hij voor
mij gewoon het karakter Kasper. Ik denk
dat de kijkers dat ook zo gaan ervaren."
Koopman is zelfs zeer lovend over het ac
teerdebuut van Martijn Krabbé. „Ik vond
dat hij het hartstikke goed deed, hij heeft
me verrast. Zelf was hij ontzettend onze
ker. Logisch, presenteren kan hij als de bes
te, maar acteren moet je echt leren. Je moet
je meer blootgeven en dat is eng. Hij vond
het moeilijk naar zichzelf te kijken, tijdens
het draaien wilde hij niets terugzien. Pas
in de montage kwam hij af en toe langs."
De gêne kan hij wat haar betreft laten va
ren. „Martijn mag trots zijn. Het was niet
alleen zijn debuut, hij stond ook naast zijn
vader; een acteerkanon, die de schurk speel
de in James Bond. Ik geef het je te doen."
Dat de hoofdrolspelers nauw verwant zijn,
was een voordeel, vindt Koopman. „Ze heb
ben dezelfde manier van wegkijken, dezelf
de oogopslag. Die details helpen enorm."
Tegelijkertijd is er het risico dat de acteurs
hun vader-zoondingen niet kunnen losla
ten. Dat speelde volgens Koopman niet.
„Ze repeteerden wel samen thuis, maar op
de set bemoeide Jeroen zich niet met mijn
werk. Hij liet me gewoon mijn ding doen."
De setting is goed gekozen, vindt Koop
man. „Toen we met het idee voor de serie
speelden, dachten we eerst aan een soort
Stiejbeen en zoon. Maar oud ijzer vonden we
niet bij Jeroen passen. Ik zag die twee ge
woon niet in een loods vol schroot."
Hoewel het eigenlijke veilingwerk slechts
terloops aan bod komt, vindt Koopman het
een dankbare setting. „Je kunt heel makke
lijk nieuwe karakters introduceren, omdat
mensen spullen langs komen brengen. Die
spullen hebben vaak ook weer een verhaal
waar je iets mee kunt. Zo wordt in afleve
ring vijf een kist uit Indonesië ingebracht,
waarmee we inspelen op 'de stille kracht',
het Indische geloof in het bovennatuurlij
ke. Dat is dan weer een mooie verhaallijn."
De opnames vonden voor het grootste deel
op locatie plaats - bij de Oprechteveiling in
Haarlem en het stokoude Amsterdamse ca
fé Volkskofïïehuis - en hebben een com
pleet andere sfeer dan eerder werk van
Koopman. Ze vond het een prettige afwis
seling: „De humor is veel harder dan in
Gooische vrouwen en Divorce. Het is ontzet
tend Amsterdams, lekker scherp. Dat verg
de een compleet andere manier van regisse
ren. Anders dan ik gewend was, maar dat
vond ik juist een mooi avontuur."
ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2013
Het gezin Odone, van wie de jonge
Lorenzo plots heel erg ziek wordt.
Afrika, waar vader - werkzaam bij de
Wereldbank - is gestationeerd.
Als zijn werkgever hem terugroept
naar Amerika, komt een eind aan dat
zorgeloze leventje. Lorenzo gaat naar
school, waar het zijn juffrouw opvalt
dat hij 'afwijkend gedrag' vertoont.
Hij heeft driftbuien, is soms niet be
reikbaar en krijgt uitvalverschijnse-
len. Na een periode van onderzoe
ken wordt de diagnose gesteld: Lo
renzo lijdt aan de zeldzame stofwis
selingsziekte X-ALD, waartegen
(nog) geen echt medicijn bestaat,
slechts een paar experimentele be-
handelopties. De Odones zien hun
zoon achteruitgaan en terwijl de art
sen de tijd nemen deze 'nieuwe' ziek
te in kaart te brengen, beginnen bin
nenvetter Michaela en de juist extra
verte Augusto hun eigen zoektocht
naar een medicijn dat Lorenzo zal
redden. Het door hen uitgedokterde
mengsel van onverzadigde vetzuren
- Lorenzo's olie - biedt hoop, al reali
seren de Odones zich dat hun medi
cijn waarschijnlijk eerder het lot van
toekomstige X-ALD-patiënten zal be
palen, dan dat van hun eigen zoon.
Wat de tragische film niet meer laat
zien, is dat de werkelijke Lorenzo in
derdaad veel ouder wordt dan zijn
artsen aanvankelijk denken. Hij zal
niet al in zijn kleuterjaren komen te
overlijden, maar pas in 2008, een
dag na zijn dertigste verjaardag. Zijn
levensverlenger Lorenzo's olie wordt
nu nog onderzocht op effectiviteit.
Jan van Mullem
Het is pittig een film te ma
ken die draait om een ziek
te. De regisseur zal een op
recht en - meestal - waar-
gebeurd verhaal willen delen, terwijl
hij ook een op geldelijk gewin koer
sende productiemaatschappij tevre
den moet stellen. Bij het aangrijpen
de Lorenzo's oil (1992), over een jon
gen met X-ALD, is regisseur George
Miller er voortreffelijk in geslaagd op
het wankele koord te blijven staan.
Op het eerste gezicht lijkt het bizar:
de man die de wereld trakteerde op
de spijkerharde, futuristische actie
filmreeks Mad Max, is ook geestelijk
vader van het zo intieme, waarge
beurde drama Lorenzo's oil. Wie ver
der op het cv van Miller kijkt, ziet
daar echter grote titels staan in tal
van genres, zoals Happy feet (anima
tie), Bangkok Hilton (drama) en The
widges ofEastwick (komedie). Miller
is dus een filmmaker die van vele
markten thuis is. Wat hem bij Loren
zo's oil ongetwijfeld heeft geholpen
om een - ook voor X-ALD-insiders -
aannemelijk verhaal neer te zetten,
is zijn medische achtergrond.
Vrolijkstemmend is Lorenzo's oil abso
luut niet. In het eerste kwartier zou
je nog op het verkeerde been kun
nen worden gezet. We zien een jon
gen van 5 jaar, Lorenzo Odone, een
mooi mannetje, met donker golvend
haar en donkere ogen, kind van een
Amerikaanse moeder (Michaela
Odone/Susan Sarandon) en een Itali
aanse vader (Augusto Odone/Nick
Nolte). Het hechte gezin woont in
Olga Zuiderhoek, Michiel Nooter, Jeroen
Krabbé en Martijn Krabbé spelen in de
nieuwe, tiendelige serie De man met de
hamer de hoofdrollen, foto Nick van Ormondt
Martijn Krabbé zet
eerste acteerstapjes
door Rivka Groenier
De man met de hamer. Vanaf morgen (zondag),
RTL 4,21.30 uur.
reageren?
media@depersdienst.nl