MEDIA 27 TERUGGESPOELD: LORENZO'S OIL Martijn Krabbé maakt zijn acteerdebuut als flamboyante wereldreiziger met een bizarre pruik, naast zijn ervaren vader Jeroen Krabbé. „Hij heeft me echt verrast", zegt regisseur Will Koopman over junior. Het wordt Martijn Krabbé, met zijn vriendelijke labra dor-uitstraling, niet makke lijk gemaakt bij zijn eerste stapjes als tv-acteur. In de nieuwe dramaserie De man met de hamer speelt hij de flamboyante Kasper de Leeuw, een berooi de, meertalige wereldreiziger, die allerlei duistere geheimen met zich meedraagt. Alsof dat niet al complex genoeg is, heeft hij in de eerste scènes ook nog eens een wonderlijke pruik op zijn hoofd. Een nood greep, erkent regisseur Will Koopman, die ook tekende voor de succesvolle series Gooi- sche vrouwen en Divorce. „In de tijd dat we die scènes draaiden, had Martijn net heel kort haar, zo was hij te nadrukkelijk de vlotte presentator die we kennen van tv." Met de groei van zijn eigen haar wordt hij snel van zijn afleidende hoofdtooi verlost. Koopman lacht: „Uiteindelijk heeft hij dat ding in beeld maar 25 minuten op. Ik vond het eigenlijk wel een goede oplossing." In de eerste aflevering van de serie, die zich afspeelt in een klassiek veilinghuis, wandelt de armlastige Kasper de Leeuw na een afwezigheid van 21 jaar het leven van zijn vader Arend weer in. Die morsige brompot, gespeeld door Jeroen Krabbé, zit bepaald niet op zijn verloren zoon te wach ten. Hun haat-liefdeverhouding en de ont rafeling van hun familiegeheimen vormen de rode draad in de tiendelige serie. Actrice Olga Zuiderhoek speelt de bemoei zuchtige huishoudster Greetje, die al snel warme moedergevoelens voor Kasper ont wikkelt. Ze toonde zich in de Vara-gids kri tisch over de keuze voor Martijn Krabbé. Volgens haar tast het casten van bekende Nederlanders zonder acteerervaring de ge loofwaardigheid aan. Koopman is het daar niet mee eens. „Zelf zag ik 'Martijn de pre sentator' er alleen in de eerste vijf minuten doorheen schemeren, daarna werd hij voor mij gewoon het karakter Kasper. Ik denk dat de kijkers dat ook zo gaan ervaren." Koopman is zelfs zeer lovend over het ac teerdebuut van Martijn Krabbé. „Ik vond dat hij het hartstikke goed deed, hij heeft me verrast. Zelf was hij ontzettend onze ker. Logisch, presenteren kan hij als de bes te, maar acteren moet je echt leren. Je moet je meer blootgeven en dat is eng. Hij vond het moeilijk naar zichzelf te kijken, tijdens het draaien wilde hij niets terugzien. Pas in de montage kwam hij af en toe langs." De gêne kan hij wat haar betreft laten va ren. „Martijn mag trots zijn. Het was niet alleen zijn debuut, hij stond ook naast zijn vader; een acteerkanon, die de schurk speel de in James Bond. Ik geef het je te doen." Dat de hoofdrolspelers nauw verwant zijn, was een voordeel, vindt Koopman. „Ze heb ben dezelfde manier van wegkijken, dezelf de oogopslag. Die details helpen enorm." Tegelijkertijd is er het risico dat de acteurs hun vader-zoondingen niet kunnen losla ten. Dat speelde volgens Koopman niet. „Ze repeteerden wel samen thuis, maar op de set bemoeide Jeroen zich niet met mijn werk. Hij liet me gewoon mijn ding doen." De setting is goed gekozen, vindt Koop man. „Toen we met het idee voor de serie speelden, dachten we eerst aan een soort Stiejbeen en zoon. Maar oud ijzer vonden we niet bij Jeroen passen. Ik zag die twee ge woon niet in een loods vol schroot." Hoewel het eigenlijke veilingwerk slechts terloops aan bod komt, vindt Koopman het een dankbare setting. „Je kunt heel makke lijk nieuwe karakters introduceren, omdat mensen spullen langs komen brengen. Die spullen hebben vaak ook weer een verhaal waar je iets mee kunt. Zo wordt in afleve ring vijf een kist uit Indonesië ingebracht, waarmee we inspelen op 'de stille kracht', het Indische geloof in het bovennatuurlij ke. Dat is dan weer een mooie verhaallijn." De opnames vonden voor het grootste deel op locatie plaats - bij de Oprechteveiling in Haarlem en het stokoude Amsterdamse ca fé Volkskofïïehuis - en hebben een com pleet andere sfeer dan eerder werk van Koopman. Ze vond het een prettige afwis seling: „De humor is veel harder dan in Gooische vrouwen en Divorce. Het is ontzet tend Amsterdams, lekker scherp. Dat verg de een compleet andere manier van regisse ren. Anders dan ik gewend was, maar dat vond ik juist een mooi avontuur." ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2013 Het gezin Odone, van wie de jonge Lorenzo plots heel erg ziek wordt. Afrika, waar vader - werkzaam bij de Wereldbank - is gestationeerd. Als zijn werkgever hem terugroept naar Amerika, komt een eind aan dat zorgeloze leventje. Lorenzo gaat naar school, waar het zijn juffrouw opvalt dat hij 'afwijkend gedrag' vertoont. Hij heeft driftbuien, is soms niet be reikbaar en krijgt uitvalverschijnse- len. Na een periode van onderzoe ken wordt de diagnose gesteld: Lo renzo lijdt aan de zeldzame stofwis selingsziekte X-ALD, waartegen (nog) geen echt medicijn bestaat, slechts een paar experimentele be- handelopties. De Odones zien hun zoon achteruitgaan en terwijl de art sen de tijd nemen deze 'nieuwe' ziek te in kaart te brengen, beginnen bin nenvetter Michaela en de juist extra verte Augusto hun eigen zoektocht naar een medicijn dat Lorenzo zal redden. Het door hen uitgedokterde mengsel van onverzadigde vetzuren - Lorenzo's olie - biedt hoop, al reali seren de Odones zich dat hun medi cijn waarschijnlijk eerder het lot van toekomstige X-ALD-patiënten zal be palen, dan dat van hun eigen zoon. Wat de tragische film niet meer laat zien, is dat de werkelijke Lorenzo in derdaad veel ouder wordt dan zijn artsen aanvankelijk denken. Hij zal niet al in zijn kleuterjaren komen te overlijden, maar pas in 2008, een dag na zijn dertigste verjaardag. Zijn levensverlenger Lorenzo's olie wordt nu nog onderzocht op effectiviteit. Jan van Mullem Het is pittig een film te ma ken die draait om een ziek te. De regisseur zal een op recht en - meestal - waar- gebeurd verhaal willen delen, terwijl hij ook een op geldelijk gewin koer sende productiemaatschappij tevre den moet stellen. Bij het aangrijpen de Lorenzo's oil (1992), over een jon gen met X-ALD, is regisseur George Miller er voortreffelijk in geslaagd op het wankele koord te blijven staan. Op het eerste gezicht lijkt het bizar: de man die de wereld trakteerde op de spijkerharde, futuristische actie filmreeks Mad Max, is ook geestelijk vader van het zo intieme, waarge beurde drama Lorenzo's oil. Wie ver der op het cv van Miller kijkt, ziet daar echter grote titels staan in tal van genres, zoals Happy feet (anima tie), Bangkok Hilton (drama) en The widges ofEastwick (komedie). Miller is dus een filmmaker die van vele markten thuis is. Wat hem bij Loren zo's oil ongetwijfeld heeft geholpen om een - ook voor X-ALD-insiders - aannemelijk verhaal neer te zetten, is zijn medische achtergrond. Vrolijkstemmend is Lorenzo's oil abso luut niet. In het eerste kwartier zou je nog op het verkeerde been kun nen worden gezet. We zien een jon gen van 5 jaar, Lorenzo Odone, een mooi mannetje, met donker golvend haar en donkere ogen, kind van een Amerikaanse moeder (Michaela Odone/Susan Sarandon) en een Itali aanse vader (Augusto Odone/Nick Nolte). Het hechte gezin woont in Olga Zuiderhoek, Michiel Nooter, Jeroen Krabbé en Martijn Krabbé spelen in de nieuwe, tiendelige serie De man met de hamer de hoofdrollen, foto Nick van Ormondt Martijn Krabbé zet eerste acteerstapjes door Rivka Groenier De man met de hamer. Vanaf morgen (zondag), RTL 4,21.30 uur. reageren? media@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 75