in klimaathulp MvMtm r SPECTRUM 15 U en treuren om het inkomensverlies. Maar waar was de broodnodige ratio? Waarom denken zzp'ers 'recht te moe ten hebben' op dergelijke voorzienin gen? Waarop is dat 'recht' eigenlijk ge baseerd? Meteen kom je dan uit bij een omvat tender en daardoor bedreigender maatschappelijk fenomeen. Van kin derbijslag tot aan huursubsidie en van zorgtoeslag tot aan alimentatie; in de afgelopen veertig jaar zijn we - met z'n allen - gaan geloven dat dergelijke faciliteiten logische vanzelfsprekend heden zijn. Je kunt het niemand, en Cetreur toont aan dat er geen ambitie is er zélf iets van te maken dus ook de klagende zzp'ers niet, kwa lijk nemen; ze komen immers uit een generatie waarin alles mag en mocht en waarin ook alles kan en kon. Onbe perkt. Het meest schrijnende voorbeeld hier in bleek afgelopen zomer. Uit een on derzoek van ZZP Netwerk Nederland onder vakantievierende zzp'ers bleek dat maar liefst 71 procent van déze (va kantievierende!) zzp'ers meende dat het afschaffen van de starters- en zelf standigenaftrek 'waarschijnlijk tot ze ker' het einde van hun zzp-schap zou inluiden. Héél vreemd: er is blijkbaar subsidies en leningen voor isolatie van woningen. Recent onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer toont aan dat veel banken nog niet investeren in duurzame woningbouw en vastgoed. In aanvulling op de maatregelen uit het energieakkoord zouden banken, verzekeraars en pensioenbeleggers ook zelf meer moeten investeren in woningisolatie. Tenslotte kunnen investeerders veel meer doen om de zwaarst getroffenen van klimaatverandering te helpen; de inwoners van ontwikkelingslanden. Onder het internationaal Klimaatver drag is al in 2009 in Kopenhagen afge sproken dat er een evenwichtige ver deling zou zijn tussen steun aan ont wikkelingslanden om minder broei kasgassen uit te stoten en steun aan deze landen om maatregelen te ne men tegen de gevolgen van klimaat verandering, zoals toenemende over stromingen, droogtes, ziektes en onze kere oogsten. Overheden en inves teerders moeten elkaar versterken bij aanpak van klimaat verandering wel financiële ruimte voor een zomer se reis naar elders, maar niet om te in vesteren in de eigen zelfstandigheid. Je ziet deze merkwaardige paradox óók in de pensioendiscussie: zzp'ers beweren en masse dat ze geen geld hebben om een appeltje voor de dorst opzij te leggen, maar er hangt thuis wel een multifunctionele flatscreen aan de wand. En ze rijden in een (te) dure auto. En velen gaan ook nog eens op wintersport. Soms zelfs twee keer. In mijn omgeving klaagt een zzp-echtpaar over die 'verschrikkelij ke kabinetsplannen', maar het geeft het bedelende kroost wel dure smart- phones om een beetje mee te spelen. Natuurlijk zijn er zelfstandigen die an dere keuzes maken. Die investeren bij voorbeeld wél in dat appeltje voor de dorst. En, ze weten goed dat niet alles vanzelf gaat. Precies daarom gedragen ze zich bewust ondernemend, waar door ze ook écht het beste uit zichzelf halen. Déze minderheid maakt zich zorgen. Moeten zij - als de pensioen gerechtigde leeftijd is bereikt - dan meebetalen aan de pensioenen van zzp'ers die anno 2013 het beschikbare geld niet benutten voor premiebeta ling maar besteden aan een vakantie. Toch vindt het merendeel van de zzp' ers dat we recht zouden moeten heb ben op alles. Maar merkwaardig ge noeg vinden we dus niet dat we dat recht ook zelf zouden kunnen verdie nen. Het kost Nederlanders na vier de cennia gepamper en betutteling grote moeite om zich opofferingen te ge troosten. Die keihard benodigde men taliteit is ongemerkt uit onze genen weggesneden en precies daar schuilt het gevaar voor de toekomst. Juist dat grote gevaar durven de zzp- vakbonden niet te benoemen uit angst voor ledenverlies. 'Politiek cor rect' omschrijven ze de zzp'ers als 'de economische slagkracht van de toe komst' en 'de bron van innovatie'. Dat is onjuist. Als het gros van de zzp'ers beweert dat ze niet overleven zonder de starters- en/of zelfstandigenaftrek, Het kabinet verwacht dat de helft van de klimaathulp aan ontwikkelingslan den door het bedrijfsleven betaald gaat worden. Uit onderzoek blijkt dat tot nu toe nog geen procent van alle klimaat-gerelateerde investeringen van bedrijven in ontwikkelingslan den wordt besteed aan de aanpak van de gevolgen van klimaatverandering. Investeringen gaan vooral naar effi ciëntie in de opwekking van energie met fossiele brandstoffen en zon- ne-energie projecten in de iets rijkere ontwikkelingslanden. Juist hier liggen kansen voor pen sioenfondsen, verzekeraars en ban ken: zij zouden veel meer moeten in vesteren in de aanpassing aan de ge volgen van klimaatverandering. Er lig gen mogelijkheden in waterbeheer, kustverdediging, aanpassing van voed selproductie, duurzaam bosbeheer en ontwikkeling en verspreiding van goedkope en effectieve medicijnen te gen diarree en malaria. Het energieakkoord is van groot be lang omdat het gedragen wordt door overheid, bedrijfsleven en de milieu beweging. Hopelijk zorgt het energie akkoord ervoor dat Nederland einde lijk serieuze stappen zet op weg naar een effectief klimaatbeleid. Tegelijker tijd valt niet te ontkennen dat er nog belangrijke zwaktes in het energieak koord zitten. Overheid en investeer ders kunnen het verschil maken tus sen succesvol en falend klimaatbeleid. De overheid moet ambitieus, stimule rend en betrouwbaar klimaatbeleid voeren. Banken, verzekeraars en pen sioenfondsen moeten hun investe ringsbeleid verduurzamen. Het is hoog tijd dat overheden en in vesteerders elkaar gaan versterken in een gezamenlijke aanpak van klimaat verandering, in plaats van elkaar te gen te werken. ze al jaren bedrijfseconomisch op het randje balanceren én bovenal geen flauw benul hebben hoe de stap om hoog te zetten, dan hoefje geen eco noom, politicus of belangenbeharti ger te zijn om te constateren dat het zo gewenste groeimodel voor Neder- -* land in ieder geval niet bij die massaal klagende zzp'ers zit. Het oeverloze ge- treur toont aan dat er geen ambitie is om er zélf iets van te willen maken. Met dank aan die vier decennia oude erfenis; we hebben recht op alles. Goed, eerlijk is eerlijk. Van alle bezui nigingen die het kabinet Rutte nu over ons uitstort, word je inderdaad niet vrolijk. Je hoeft ook geen eco noom, politicus of belangenbeharti ger te zijn om te begrijpen dat die tsunami aan inperkende maatregelen nü niet de oplossing is. Het is wel tijd dat we erkennen dat we naast een eco nomische, vooral een maatschappelij ke crisis beleven. Wie durft het dog ma van de vanzelfsprekendheden ein delijk eens te verlaten? Wie is bereid om het beste uit zichzelf te halen? Zzp'ers moeten zichzelf bovendien de vraag stellen wat zij verstaan onder de eerste z uit de afkorting zzp. Met de ondersteuning van Hans Wie- gel als selectief geïnformeerde doch goed geïnstrueerde buikspreekpop van de zzp-vakbonden, lijkt de an ti-lobby echter goed uit te pakken. Het kabinet erkent op Prinsjesdag waarschijnlijk haar meerdere in de zzp-oorlog. Daar dien je de bonden mee te feliciteren. Maar voor hoe lang? Feitelijk is het een nederlaag voor Nederland. We dienen onszelf de opdracht te ge ven om weer van scratch af aan te le ren waar we wel of niet recht op wil len hebben, wat het verschil is tussen kansen en keuzes én welke persoonlij ke verantwoordelijkheden daarbij ho ren. Daarmee leggen we niet alleen de basis voor het oplossen van de eco nomische crisis, maar creëren we ook een eerste fundament voor een kente ring in de maatschappelijke crisis. ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2013 crisis maatschappij illustratie Censuur reageren? opinie@depersdienst.nl Peter Ras werkt bij Ox- fam Novib als beleidsadviseur maatschappe lijk verant woord onderne men. Daarnaast is hij initiatief nemer en pro jectleider van de Eerlijke Bank wijzer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63