idee. De bedrijven die we bezoeken bieden al les aan, alleen ik en de bus en de chauffeur worden betaald." Cees van Liere, van Lekker Regionaal Product (een organisatie met tweehonderd leden) en de Nederlandse Oestervereniging, schuift aan bij het diner bij Vis aan de Markt in Scherpe- nisse. Na het hoofdgerecht - harder van de barbecue met zeekraal en slakken - spreekt hij het gezelschap toe. „Streekfood is in. Wij hechten eraan dat in Zeeland op de kaart te zetten." Chefkok Maurice de Coninck doet dat ook. Hij werkt graag met vis uit de streek. „Harder gaat de kant op van tonijn", legt hij uit. „Het heeft een beetje een vlezige smaak. Het is een vergeten vis." De volgende ochtend gaat het via de nieuwe vestiging van mosselbedrijf Neeltje Jans naar de stichting Zeeschelp aan de voet van de Oosterscheldekering, waar geëxperimenteerd wordt met de kweek van platvissen en schelp dieren. De groep buigt zich vertederd over het bassin met babytongetjes. Lieneke Schui temaker van het Vismagazine, een vakblad voor de visserijsector, staat met haar blocnote vooraan. „Ik ben heel vaak in Zeeland", zegt ze later tijdens de lunch bij de Korenbeurs op het landgoed Rijckholt in Geersdijk. „Naar aanleiding van zo'n reis maak ik een serie ver halen. Veel bedrijven heb ik al eens bezocht, maar de stichting Zeeschelp bijvoorbeeld nog niet. Dit soort reizen zijn eigenlijk alleen in Zeeland. Het Visbureau doet het ook, maar dat is een meer inhoudelijk programma, dit draait toch ook om eten en drinken." Camera man Pareira vraag hulp bij het fileren van zijn zeetong. „Die heb ik nog nooit gegeten, maar dat ga ik vanaf vandaag zeker vaker doen", lacht hij. Pareira sjouwt de hele dag met zijn camera rond. Hij weet nog niet zeker wat de reis oplevert voor het programma. „Misschien houden we van al dat materiaal maar twee mi nuten over." Iedereen is de volgende dag onder de indruk van loop Paauwe, inkoper bij schelpdierbe- drijf Le Petit Pêcheur in Yerseke. Hij vist krab ben uit bassins voor de foto, weet werkelijk al les over oesters en vertelt over het effect van onweer op schelpdieren. Hij laat iedereen de umami-oester proeven. Ellen Boekelaar schrijft voor Chefs Magazine, een tijdschrift voor het horecavak. „Ik vind het briljant, zo'n persreis", zegt ze. „Bedrijven besparen duizenden euro's aan advertentie- kosten en de boodschap wordt serieuzer geno men. En dat in ruil voor drie etentjes en twee overnachtingen. Iedereen is blij. Je krijgt ande re invalshoeken. Ik maak elke maand vijf ver halen en nu heb ik in één keer voor maanden genoeg." De opening van het oesterseizoen is de afsluiting van het tripje. Frans van Meeu wen van Passion Magazine gaat vaak mee, zegt hij, aan boord van de rondvaartboot waar de feestelijkheden plaatsvinden. Deze keer is hij nu pas op de laatste dag aangehaakt. „Een heleboel bedrijven kende ik al, maar het is al tijd leuk georganiseerd. Ik vind het jammer dat andere provincies het niet zo doen." 6 Heel veel jonge mensen in Zeeland zijn bezig met streeproducten. kokkel, daar heeft jarenlang veel zand in geze ten, maar dat is nu wel voorbij." Mireille de Maersschalck uit België gaat heel vaak mee op persreizen, vertelt ze in de loods van de hardervissers Bout in Tholen. Ze maakt het internettijdschrift Temps de Vivre. „Dat doen we allemaal zelf. Mijn man neemt de foto's en ik schrijf. Het magazine gaat over reizen, gastronomie en cultuur. Over Zeeland maken we deze keer reportages over de visse rij en gastronomie." Zeeland is aangenaam, zegt haar man, terwijl hij een stukje gerookte harder eet. „Maar binnenkort gaan we naar Azerbeidzjan. En Luxemburg was niet zo leuk, maar Martinique wél." Lorenzo Ledel is vaste gast in Zeeland. Hij heeft een eigen tijdschrift over vis: Vision, dat hij deze drie dagen fanatiek uitdeelt. Hij vindt Zeeland geweldig., maar: „Bij die persreizen doen vaak echtparen mee: ik vind dat ze beter op moeten letten wie zich aanmeldt, of het ook iets oplevert." Dat gebeurt wel, zegt organisator Roessingh. „Freeloaders, mensen die wel meegaan, maar niets publiceren, schrap ik van de lijst. Ik stuur zevenhonderd mensen een uitnodiging. Het is allemaal tien jaar geleden begonnen met de opening van het kreeftseizoen. De be doeling was om mensen wat langer vast te houden en ze ook wat andere producten in Zeeland te laten zien. Mensen zijn zo enthou siast over onze producten, dat kunnen we nog meer naar buiten brengen. Dat was het ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2013 SPECTRUM 3 Streekfood verkoopt Oesterij in Yerseke. Marco Dubbeldam van Zeeschelp geeft uitleg bij een Langoest. Kweek daarvan bleek niet mogelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51