'fc Grafisch vormgeven en de telefoon opnemen 66 Misschien doe je het zelf ook, als je van het kastje naar de muur wordt gestuurd WERKEN 5 DE TELEFONISTE Op de allereerste plaats mag en kan uw werkgever niet bepalen of u ziek bent of dat u nog best aan de slag kan. Het vaststellen daarvan mag alleen gebeuren door een bedrijfsarts. Stel daarom aan uw baas voor dat u een afspraak maakt voor een bezoek aan de bedrijfsarts. Die zal uw klachten met u be spreken. Hij kijkt ook of het mo gelijk is dat u vervangend werk kunt doen. U hoeft zich niet di rect zorgen te maken over uw baan: uw werkgever mag u niet ontslaan omdat u elke maand een paar dagen ziek bent. Indien u een tijdelijk contract heeft, kan uw werkgever er wel voor kiezen om dit niet te verlengen. Na afloop van uw arbeidsover eenkomst heeft u wellicht recht op een Ziektewetuitkering. Belangrijk is dat uw werkgever de ziekmelding doorgeeft aan het UWV. Deze organisatie roept u dan op voor het spreek uur bij de verzekeringsarts. Die beoordeelt of u ziek bent. Op de website van het UWV kunt u uitrekenen hoe hoog uw ziekte wetuitkering is. Daar vindt u ook informatie over uw mogelijkheden als u ziek bent en geen werkgever heeft. Zie: www.uwv.nl/Particulieren. U heeft recht op dat nieuwe bu reau en die nieuwe stoel. Uw werkgever heeft namelijk de ver plichting uw werkplek aan uw beperkingen aan te passen als het nodig is. Daar komt nog bij dat een werk gever volgens de Arbowet ver plicht is om de risico's op RSI zo klein mogelijk te maken. Het gaat dan dus niet alleen om uw werkplek, ook uw takenpakket is in dit geval van belang. RSI-klachten kunnen nogal eens het gevolg zijn van een te hoge werkdruk. De werkgever moet dan de Arbodienst inscha kelen om een probleemanalyse te maken en een re-integratie- plan op te stellen. ij is indirect. Hij insinueert, ge bruikt een neer buigende toon en begint graag over je opleidings- of deskundigheidsni veau: „Hij is een meester in het omdraaien van macht." Jannie de Jong schetst het kenmer kende beeld van de witteboorden agressor. „Hij probeert jou uit je evenwicht te brengen, zodat je uit eindelijk fouten maakt." Dat gaat heel vilein, stelt De Jong, expert^p het gebied van agressie hantering: „Deze valsaard ge bruikt nooit rechtstreekse verwij ten of lelijke woorden. Hoe dat dan wel gaat? Bijvoorbeeld met: 'En jij denkt over dit gecompli ceerde onderwerp een stukje te kunnen schrijven'. De witteboor denagressor is meestal een man met een narcistische persoonlijk heid. Hij geniet ervan om jou het gevoel te geven dat je incompe tent bent. Als je de discussie met v. hem durft aan te gaan, sleept hij je mee in een uitputtend woor dengevecht. Hij stopt niet. Hij gaat door tot in de rechtszaal." -• Hoe moet je zo'n querulant in net pak dan van wel repliek dienen? Stoppen staat niet in zijn woordenboek. De witteboordenagressor gaat steeds maar door met insinueren, konkelen en denigreren. Maar je hoeft geen wil loos slachtoffer te zijn. Trek een duidelijke grens vanuit je gevoel. „Je moet hem aanspreken vanuit je gevoel. Dat brengt hem uit evenwicht. De witteboordenagres sor is getraind in discussie en machtsgedrag. Door uit te spre ken wat een opmerking met jou doet, trek je een duidelijke grens. Je kunt niet discussiëren over ge voelens. Want die zijn persoon lijk. De zogenoemde ik-bood- schap kent hij niet. Hij heeft daar op geen weerwoord en jij hebt de regie weer in handen." Die techniek vergt enige oefe ning, geeft De Jong toe. Boven dien moet je zien te voorkomen dat die agressor je pakt op woor den. Na de ik-boodschap benoem je daarom duidelijk de situatie die je wilt veranderen en daar ver bind je een consequentie aan: 'Als u mij nu niet serieus neemt, stop ik dit gesprek'. De Jong: „Het is belangrijk dat we ons leren wapenen tegen de witte- boordenagressie. Die neemt name lijk toe in onze dwingende, eisen de cultuur. Alles is zogenaamd maakbaar. Dat voedt het manipu latieve gedrag. En voorbeeld doet volgen. Die man die volkomen uit zijn dak ging bij de wooncorpora- tie, kreeg de nieuwe keuken die hij eiste. Op een verjaardag vertelt hij hoe hij dat voor elkaar heeft ge kregen. Agressie loont. Als jij op de drukste dag van de week in de Mediamarkt staat te schreeuwen dat je een nieuw koffiezetappa raat wilt, krijg je dat. Dat garan deer ik je." In elke situatie kun je witteboor- denagressie tegenkomen, stelt Jan nie de Jong. „Overal waar mense lijk contact is. Misschien doe je het zelf ook wel, als je van het kastje naar de muur wordt ge stuurd." Vooral mensen met een dienst baar beroep moeten beducht zijn. Dan hoor je als politieagent bij voorbeeld: 'Is dat nu moeilijk, zo'n parkeerboete uitschrijven'. Heb je het over de witteboorden- agressors die op de werkvloer te genover je staan, dan zijn dat echt niet alleen klanten, cliënten of verbalisanten. Wat dacht je ervan hoe moeilijk het wordt als je baas of collega in direct en vooral insinuerend com municeert? „Je moet het blootleg gen. Dat doe je liever niet, want je wilt niet laten merken dat het je raakt en je bent misschien wel bang voor je baan. Toch moet je hem ontmaskeren. Uiteindelijk wordt iedereen op de afdeling daar beter van", benadrukt De Jong die al achttien jaar een exper tisebureau voor agressie en ge- weldhantering leidt. Gerenommeerde bedrijven, instel lingen en overheidsinstanties ma ken gebruik van haar diensten. „Dit is mijn levensdoel. Hier ligt mijn passie. Zelf ben ik vrij tem peramentvol. Daarom ben ik het fenomeen gaan onderzoeken. We hebben het nu over de negatieve kant gehad. Maar agressie is een basisemotie die ook positieve ef fecten kan hebben. We kunnen woede gebruiken om onszelf en onze kinderen te beschermen. Maar als die kracht destructief wordt, moet er iets veranderen." Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Annemarie van den Berg van Jumbo Offset in Goes. Waaruit bestaat je werk7 Ik ben onder meer telefo niste maar van beroep ben ik grafisch vormgever. Daar heb ik voor geleerd. Door alle bezuini gingen, ook binnen dit bedrijf, heb ik zelf aangegeven: laat mij ook de tele foon opnemen, klanten ontvangen en orders aannemen. Ik ben er dus een beetje ingerold. Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? Ik werk twintig uur verdeeld over vijf ochtenden; 's middags werkt mijn colle ga. Hoe vaak de telefoon gaat, verschilt. De ene keer gaat-ie tien keer en de ande re dag vijf of twintig keer. Welke vraag komt het meest voor? Dat gaat over drukwerk uiteraard. Er worden vragen gesteld over wat de prij zen zijn. Dat kan ook iets heel simpels als visitekaartjes zijn. Een collega van mij calculeert alles, dus daar wordt dan alles naartoe gestuurd. Of vraag ik of de klant de aanvraag via e-mail wil doen. Dan hebben we gelijk het e-mailadres. Dat werkt het makkelijkst en het mees te wordt ook via e-mail aangevraagd. War is het gekste telefoontje dat je hebt ge had? Wilt u mij even doorverbinden met de afdeling slagerij? Of dat er gevraagd wordt naar de bakkerij. Dan denken ze dat ze met de supermarkt verbonden zijn... Wanneer sta je met je mond vol tanden? Op zich valt dat wel mee. Als ze naar de slagerij vragen is dat even heel gek. Dat verwacht je niet. Maar met mijn mond vol tanden sta ik niet zo vaak. Ben jij het visitekaartje van het bedrijf? Ja, want ik zit hier beneden. Ik ontvang ook mensen. Dat hoort er ook bij. Ik heb een breed pakket en dat is heel leuk om te doen. T* ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2013 door Irene van den Berg Ilk ben kapster en werk in een leuke salon waar ik hei erg naar mijn zin heb. Lastig is dat ik ie dere maand een paar dagen migraine heb. De aanvallen zijn zo erg dat ik me dan ziek moet melden. Mijn baas zegt dan telkens weer dat ik naar mijn werk moet komen en gewoon moet proberen of het lukt Maar ik ben zo misselijk van die hoofdpijn dat dat niet gaat. Ik ben bang dat ik mijn baan kwijtraak. Wat kan ik doen? 2 Ik ben ernstig ziek en mijn con tract loopt volgende maand af. Heb ik recht op een uitkering, nadat het contract is afgelopen? 3 De afgelopen jaren heb ik veel last van RSI. Ik zit daarom nu zelfs thuis. Het gaat sinds een paar weken weer wat beter, maar ik zie er erg tegenop om weer aan de slag te gaan. Mijn werkplek is volgens mij ook niet goed. Kan ik van mijn baas verlangen dat hij een nieuw bureau en een nieuwe stoel aanschaft? met witte boorden door Nancy Ubert illustratie De Persdienst Jannie de Jong Op www.agressietraining.nl deelt Jannie de Jong haar kennis. Je kunt hier onder meer gratis het e-book Witteboordenagressie downloaden. reageren? geld@depersdienst.nl w

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 45