Met tijdschema moet je flexibel kunnen omgaan WERKEN 3 Als je het gevoel hebt dat je verpleegkundige wilt worden, dan is het iets voor je. Dan moet je daar achteraan gaan. Hoe ziet de werkdag er uit als je als verpleegkundi ge met verschillende soorten patiënten te ma ken krijgt die maximaal 48 uur op de afdeling blijven? Miranda van Beveren laat ons meekijken. 6:00 uur: Patiënten verzorgen, wonden ver binden en dergelijke. Dit gebeurt door de nachtdienst. 7:30 uur: Overdracht van nachtdienst aan dagdienstVoor 8 uur eventuele bloedsuikers bepalen. 8:00 uur: Medicijnen uitdelen 8:30 uur: Visite lopen door specialisten. De verpleegkundigen werken afspra ken uit. Voor patiënten die met ontslag mogen regelen we poli controles, sluiten het dossier af en we lichten de familie in. 11:00 -12:00 uur: Voor patiënten die over mogen naar een andere afdeling dossiers op orde maken. Afspraken uitwer ken en medicatie op punt zetten. 11:30 uur: Eventuele bloedsuikers bepalen. 11:45 uur: Medicijnen uitdelen. 13.15 uur: Controles uitvoeren bij patiënten. 15.00 uur: Medicijnen uitdelen 15.00 -17.00 uur: Overdracht aan late dienst. Tussen 8:30 en 17:00 uur: Patiënten naar en van onderzoek, OK, e.d. brengen en halen. Opna mes doen. Alle bloedafnames die niet in de twee reguliere ronden (6 uur en 14 uur) vallen zelf afne men. Alle zorg rondom patiënten. Familie te woord staan. Consulte rende artsen ontvangen en visite lopen. De acute opnames gaan 24 uur per dag, 7 dagen per week door. Hierdoor moeten we flexibel met dit tijdschema om kunnen gaan. ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2013 Teamleider Zorg Miranda van Beveren in gesprek met een patiënte op de Acute Opname Afdeling van het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis, foto's Marcelle Davidse met brede basiskennis Miranda van Beveren Uitzendbureau ontwikkelt planner app Studentenuitzendbureau ASA, gespe cialiseerd in het bemiddelen van hbo- en wo-studenten, heeft een speciale Planner app laten ontwikkelen. Met deze app kunnen studenten 24 uur per dag hun beschikbaarheid doorge ven. Het rooster van een student wil nog wel eens wisselen tijdens het stu diejaar. Dankzij de planner kunnen studenten direct aangeven in hun planning wanneer hij of zij beschik baar is voor een baan. De gegevens worden meteen verwerkt door ASA, waardoor beide partijen efficiënter kunnen werken. Studenten krijgen door de app een beter zicht op de ei gen agenda en kunnen zo extra geld verdienen. De ASA Planner app is gra tis te downloaden voor iOS en An droid toestellen. Het overgrote deel van de ZZP'ers stuurt liever een mailtje naar een zakelijke relatie dan te bellen, foto Lex van Lieshout/ANP Familie Fundament Award voor regionale familiebedrijven Er is te weinig aandacht voor kleinere familiebedrijven. Grote bedrijven als Heineken zijn bekend, maar de kleine familiebedrijven raken achter. Met de jaarlijkse Familie Fundament Award wil het Nederlands Centrum voor fa miliebedrijf (NCFB) daar iets aan doen. Het NCFB vind dat juist deze bedrijven een belangrijke motor van de Nederlandse economie vormen. Familiebedrijven zorgen ervoor dat het winkelaanbod, vooral gedomi neerd door grote winkelketens, niet verder terugloopt. De award wordt vooral uitgereikt aan de 'regionale pa reltjes' onder de familiebedrijven. Uit elke regio worden twee familiebedrij ven genomineerd. Zij strijden met de bedrijven uit de andere delen van het land om de award. E-mail is nog steeds populair onder zzp'ers Zzp'ers gebruiken het liefst een e-mail om contact te houden met hun opdrachtgevers en zakelijke rela ties. Dit blijkt uit het themarapport Telefonie Internet' van de ZZP Ba rometer. Maar liefst 85 procent van de ondervraagde zzp'ers gaf aan lie ver een mailtje te sturen dan een bel letje te plegen. Naast e-mail worden telefoon en SMS nog het meest ge bruikt om te communiceren richting opdrachtgever en klant. Ongeveer 67 procent gaf aan het meest telefo nisch te communiceren en 37 pro cent gebruikt het liefst een simpele sms. Relatieve nieuwkomer als com municatiemiddel is WhatsApp, waar ongeveer 31 procent van de zzp-'ers voor kiest. De komende jaren zal het gebruik van WhatsApp toenemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 43