FZC Witteboordenagressors houden niet op 4 5 Zet gevoel in tegen konkelen en denigreren Een uurtje vertraging voor je het luchtruim ingaat, is geen ramp. Het wordt pas vervelend als het oponthoud langdurig is of als je een aansluitende vlucht mist. Haal je geld terug, als het je overkomt. Tom van Bokhoven zat in 2011 duimen te draaien op het vliegveld voor een Grieken land-vakantie. „De vertraging bedroeg twee uur en vijftig minuten. Toen ik me beklaag de, werd ik onbehoorlijk be handeld. Later zocht ik uit welke rechten ik als consument heb. Bleek dat tien minu ten extra vertraging me 400 euro hadden kunnen opleveren. Toen baalde ik hele maal." Hij besefte dat hij niet de enige is die onwetend is van internationale afspra ken. Met zijn maten Bart de Jonge en Ma rio Wester richtte hij het internetbedrijfje Green Claim op, in Nederland Vlucht-Ver- traagd.nl. Dat houdt gegevens over lucht- vaartverkeer bij en handelt claims af voor consumenten. Jaarlijks blijft volgens Van Bokhoven tus sen de 1,5 en 2,5 miljard euro liggen aan compensatiebedragen. Slechts weinig con sumenten kennen de compensatieregels. Bij meer dan drie uur vluchtvertraging heb je volgens de Europese wetgeving recht op compensatie. Dat geldt ook als een vlucht geannuleerd wordt of over boekt is. Een toegewezen claim maakt dat je iets terugziet voor het wachten. Alleen als aantoonbaar sprake is van om standigheden waarop de vervoerder geen invloed kan uitoefenen, hoeft die niet te compenseren. Daarbij moet je denken aan een staking of omstandigheden die het on verantwoord maken te vliegen. Denk daar bij bijvoorbeeld aan een aswolk als gevolg van een vulkaanuitbarsting. Bij technische mankementen is doorgaans geen sprake van overmacht. Ook bij over macht moeten vliegmaatschappijen je bij langdurige vertragingen verzorging aan bieden: eten, drinken, vergoeding van een deel van de telefoonkosten, eventueel on derdak in een hotel en vervoer van en naar het vliegveld. Luchtvaartmaatschappijen ontmoedigen volgens Van Bokhoven klagers en probe ren onder schadevergoeding uit te komen. „Passagiers die het er aanvankelijk niet bij laten zitten, worden geïntimideerd met pagina's juridische verweren. Dan haken ze vaak alsnog af." Doorzetten is volgens Van Bokhoven geen bij voorbaat nutteloze exercitie: „Aziatische maatschappijen bij voorbeeld keren bij voldoende rechts grond bijna 100 procent uit. Ook de KLM is een gunstige uitzondering. Een claim goed inkleden, vraagt wel wat. De eerste brief met verzoek tot compensatie wordt in bijna 95 procent van de gevallen direct afgewezen." Inmiddels is Green Claim succesvol als een van de vele bedrijfjes die zich opwer pen om claims binnen te halen. „Het ver schil met veel andere bedrijven is dat wij niet uitsluitend een website hebben waar op je een formuliertje kunt downloaden, HOEVEEL LEVERT EEN TERECHTE CLAIM OP maar een goed werkend internetsysteem waarop je per dag kunt volgen wat de sta tus van je dossier is. Is er actie vereist of zijn er veranderingen, dan zie je dat op de tijdlijn en krijg je bericht via de mail. Vooraf betaal je een onkostenvergoeding." Bij Green Claim bedraagt die 16,50 euro als je zelf de brieven wilt versturen. „Wij doen het onderzoek, leveren de brieven aan en geven advies," zegt Van Bokhoven. „Voor 24,50 euro nemen wij al het werk uit handen en hoeven klanten niet zelf te corresponderen met de luchtvaartmaat schappij of andere instanties." Green Claim zet alleen zaken door met kans van slagen. Slechts 2,1 procent van de vluchten wordt op voorhand ingeschat als een vlucht met recht op vergoeding. De ge middeld uitgekeerde vergoeding bedraagt volgens Van Bokhoven 433 euro. Het meertalige team van Green Claim- doet zaken in acht verschillende Europese landen en heeft websites in verschillende talen. Sinds de oprichting ervan in 2012 zegt Green Claim 11.000 claims te hebben ingediend. Ook de Consumentenbond heeft een mo dule voor 'Vlucht Claim Service'. En de website van de ANWB heeft een Stappen plan Luchtvaartproblemen, met model brieven voor claims bij overboeking, annu lering en vertraging. Wie zijn recht wil ha len, kan dus ook doe-het-zelven. B Geld&werk Vliegtuig te laat? Claimen! door Yvonne Jansen Voor alle vluchten tot en met 1.500 kilo meter: 250 euro per passagier. Voor alle vluchten van meer dan 1.500 ki lometer binnen de Europese Unie: 400 euro per passagier. Voor vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie met een reisafstand tus sen 1.500 en 3.500 kilometer: 400 euro. 600 euro per passagier voor alle vluchten van of naar een land op meer dan 3.500 ki lometer buiten de Europese Unie. Komt u minder dan vier uur later aan op uw eindbestemming? Dan mag u van de luchtvaartmaatschappij 300 euro verwach ten. De aanvraag voor een vergoeding kan nog gebeuren tot twee jaar na datum. (Bron: Consuwijzer.nl) reageren? geld@depersdienst.nl foto Olaf Kraak/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41