FZC
Witteboordenagressors houden niet op
4 5 Zet gevoel in tegen konkelen en denigreren
Een uurtje vertraging voor je het luchtruim ingaat, is
geen ramp. Het wordt pas vervelend als het
oponthoud langdurig is of als je een
aansluitende vlucht mist. Haal je
geld terug, als het je
overkomt.
Tom van Bokhoven zat in 2011
duimen te draaien op het
vliegveld voor een Grieken
land-vakantie. „De vertraging
bedroeg twee uur en vijftig
minuten. Toen ik me beklaag
de, werd ik onbehoorlijk be
handeld. Later zocht ik uit welke rechten
ik als consument heb. Bleek dat tien minu
ten extra vertraging me 400 euro hadden
kunnen opleveren. Toen baalde ik hele
maal." Hij besefte dat hij niet de enige is
die onwetend is van internationale afspra
ken. Met zijn maten Bart de Jonge en Ma
rio Wester richtte hij het internetbedrijfje
Green Claim op, in Nederland Vlucht-Ver-
traagd.nl. Dat houdt gegevens over lucht-
vaartverkeer bij en handelt claims af voor
consumenten.
Jaarlijks blijft volgens Van Bokhoven tus
sen de 1,5 en 2,5 miljard euro liggen aan
compensatiebedragen. Slechts weinig con
sumenten kennen de compensatieregels.
Bij meer dan drie uur vluchtvertraging
heb je volgens de Europese wetgeving
recht op compensatie. Dat geldt ook als
een vlucht geannuleerd wordt of over
boekt is. Een toegewezen claim maakt dat
je iets terugziet voor het wachten.
Alleen als aantoonbaar sprake is van om
standigheden waarop de vervoerder geen
invloed kan uitoefenen, hoeft die niet te
compenseren. Daarbij moet je denken aan
een staking of omstandigheden die het on
verantwoord maken te vliegen. Denk daar
bij bijvoorbeeld aan een aswolk als gevolg
van een vulkaanuitbarsting.
Bij technische mankementen is doorgaans
geen sprake van overmacht. Ook bij over
macht moeten vliegmaatschappijen je bij
langdurige vertragingen verzorging aan
bieden: eten, drinken, vergoeding van een
deel van de telefoonkosten, eventueel on
derdak in een hotel en vervoer van en
naar het vliegveld.
Luchtvaartmaatschappijen ontmoedigen
volgens Van Bokhoven klagers en probe
ren onder schadevergoeding uit te komen.
„Passagiers die het er aanvankelijk niet bij
laten zitten, worden geïntimideerd met
pagina's juridische verweren. Dan haken
ze vaak alsnog af." Doorzetten is volgens
Van Bokhoven geen bij voorbaat nutteloze
exercitie: „Aziatische maatschappijen bij
voorbeeld keren bij voldoende rechts
grond bijna 100 procent uit. Ook de KLM
is een gunstige uitzondering. Een claim
goed inkleden, vraagt wel wat. De eerste
brief met verzoek tot compensatie wordt
in bijna 95 procent van de gevallen direct
afgewezen."
Inmiddels is Green Claim succesvol als
een van de vele bedrijfjes die zich opwer
pen om claims binnen te halen. „Het ver
schil met veel andere bedrijven is dat wij
niet uitsluitend een website hebben waar
op je een formuliertje kunt downloaden,
HOEVEEL LEVERT EEN TERECHTE CLAIM OP
maar een goed werkend internetsysteem
waarop je per dag kunt volgen wat de sta
tus van je dossier is. Is er actie vereist of
zijn er veranderingen, dan zie je dat op de
tijdlijn en krijg je bericht via de mail.
Vooraf betaal je een onkostenvergoeding."
Bij Green Claim bedraagt die 16,50 euro
als je zelf de brieven wilt versturen. „Wij
doen het onderzoek, leveren de brieven
aan en geven advies," zegt Van Bokhoven.
„Voor 24,50 euro nemen wij al het werk
uit handen en hoeven klanten niet zelf te
corresponderen met de luchtvaartmaat
schappij of andere instanties."
Green Claim zet alleen zaken door met
kans van slagen. Slechts 2,1 procent van de
vluchten wordt op voorhand ingeschat als
een vlucht met recht op vergoeding. De ge
middeld uitgekeerde vergoeding bedraagt
volgens Van Bokhoven 433 euro.
Het meertalige team van Green Claim-
doet zaken in acht verschillende Europese
landen en heeft websites in verschillende
talen. Sinds de oprichting ervan in 2012
zegt Green Claim 11.000 claims te hebben
ingediend.
Ook de Consumentenbond heeft een mo
dule voor 'Vlucht Claim Service'. En de
website van de ANWB heeft een Stappen
plan Luchtvaartproblemen, met model
brieven voor claims bij overboeking, annu
lering en vertraging. Wie zijn recht wil ha
len, kan dus ook doe-het-zelven.
B
Geld&werk
Vliegtuig te laat? Claimen!
door Yvonne Jansen
Voor alle vluchten tot en met 1.500 kilo
meter: 250 euro per passagier.
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 ki
lometer binnen de Europese Unie:
400 euro per passagier.
Voor vluchten van of naar een land buiten
de Europese Unie met een reisafstand tus
sen 1.500 en 3.500 kilometer: 400 euro.
600 euro per passagier voor alle vluchten
van of naar een land op meer dan 3.500 ki
lometer buiten de Europese Unie.
Komt u minder dan vier uur later aan op
uw eindbestemming? Dan mag u van de
luchtvaartmaatschappij 300 euro verwach
ten.
De aanvraag voor een vergoeding kan nog
gebeuren tot twee jaar na datum. (Bron:
Consuwijzer.nl)
reageren?
geld@depersdienst.nl
foto Olaf Kraak/ANP