Al tien jaar voor het omvallen van Lehman Brothers roken sommige toezichthouders onraad. Zij werden vakkundig kaltgestellt. Een van hen, Daniel Waldman, vertelt zijn verhaal. 66 We werden 10 VERDIEPING VIJF JAAR NA LEHMAN nanciën, gaan in de oppositie. Het voorstel van de CFTC wordt weggehoond. „We werden neergezet als een kantoortje dat de handel in agrarische termijncontrac ten controleerde, hoewel dat maar een klein deel van onze werkzaamheden was", vertelt Waldman, tegenwoordig advocaat op het gebied van economisch recht. In 2000 passeert een ander wetsvoorstel het Amerikaanse congres, de Commodity Fu tures Modernization Act of 2000. De handel in de over the counter derivaten wordt ver der vrijgegeven, is de strekking. Het stuk vermeldt expliciet dat de CFTC geen con trole mag uitoefenen. Born en Waldman zijn dan al (vrijwillig) teruggetreden. „We lagen uit het debat. Ons voorstel was afgewezen. Iedereen zag de derivatenhandel als een groot succes. De banken maakten enorme winsten, ban kiers streken bonussen op. Het geloof in de vrije markt was zó groot, ook bij de over heid en de toezichthouders." Tussen 2000 en 2008 groeit de handel in de derivaten exponentieel. Gewaarschuwd wordt er nog maar zelden. If the music's playing, keep on dancing, is het motto. Kud degedrag, in nuchter Nederlands. Het feest blijft helaas niet duren. Op de Amerikaanse huizenmarkt klapt de zeep bel uit elkaar. Hypotheken worden niet meer afbetaald. De derivaten die op de hy potheekportefeuilles zijn gebaseerd, en die banken onderling verhandelen, blijken een stuk minder waard dan gedacht. Banken moeten enorme verliezen nemen. De val van Lehman Brothers dreigt een do mino-effect te veroorzaken. Om dat te voor komen steken overheden miljarden in de banken. In Nederland moeten ING en ABN Amro geholpen worden. Het publiek is woedend op de 'graaiende bankiers'. Als er in 1998 beter was geluisterd naar de klokkenluiders van CFTC, was de wereld een hoop ellende bespaard gebleven. Na de crisis is er in Amerika veelvuldig gerefe reerd aan de waarschuwingen van Born en haar medewerkers. Er is een documentaire Precies vijfjaar geleden, op vrij dag 12 september 2008, roept de Amerikaanse minister van Financiën de top van de Ame rikaanse bankwereld bij el kaar. De toekomst van de Leh man Brothers staat op het spel. Voor de heropening van de beurs, op maandag, moet er een oplossing zijn. Lehman zit zwaar in de problemen. De in vesteringsbank heeft miljarden moeten af schrijven op haar hypotheekportefeuille. De waarde van het aandeel is gedecimeerd. Klanten en kapitaal vliegen de deur uit. Lehman staat op omvallen. En dat is slecht nieuws voor de financiële sector. Lehman is de op drie na grootste investeringsbank van Amerika. De redding faalt. Overnamepogingen van Barclays en Bank of America mislukken. Op 15 september vraagt Lehman faillisse ment aan. De beurzen storten in. Krediet kranen gaan nog verder dicht. Hoewel het zeker niet de enige oorzaak is, markeert het omvallen van Lehman voor velen het begin van De Crisis, die delen van de we reld nog steeds in zijn greep houdt, Neder land niet in het minst. The US Commodity Futures Trading Commis sion (CFTC) is niet de grootste financiële toezichthouder van de Verenigde Staten en ook niet de bekendste. De CFTC is opge richt om toezicht te houden op de handel in agrarische termijncontracten. Later kwa men daar ook futures op het gebied van grondstoffen en valuta bij. De toezichthou der staat in de jaren '90 niet bekend om zijn agressiviteit: laissez faire is in het post-Reagan tijdperk de heersende moraal. Totdat Brooksley Born het kantoor van de CFTC binnenstapt. De advocate uit Was hington krijgt in 1996 de leiding. „Ze hield er een andere filosofie op na dan haar voor gangers", zegt Daniel Waldman, destijds de rechterhand van Bom. „Ze stelde vra gen over zaken die tot dan toe normaal wa ren. Ja, ze was wel een beetje een olifant in de porseleinkast." Het dossier waar de CFTC onder aanvoe ring van Bom zijn tanden in zet is dat van over the counter derivatives. Dat zijn zeer spe cifieke effecten die niet op de beurs, maar tussen financiële instellingen onderling worden verhandeld. Waldman: „Die kwa men op in de jaren '80 en '90. Toen wij bij de CFTC begonnen, was het al een miljar- denmarkt. Door een vrijstelling oefende CFTC er geen toezicht over uit. Daar had den wij vraagtekens bij. Gaat het allemaal wel goed? Wordt de handel veilig uitge voerd? Niemand wist het. Wij niet, andere toezichthouders niet en de overheid niet. De handel was extreem ondoorzichtig." In 1998 resulteert de argwaan van Born en consorten in een voorstel om de handel in de derivaten onder controle van de CFTC te brengen. De toezichthouder waar schuwt in het stuk dat ongereguleerde han del 'een grote bedreiging van onze econo mie' zou kunnen betekenen. Op Wall Street slaat het stuk in als een neergezet als een kantoortje dat kleine contracten controleert bom. De handelaars voelen zich bedreigd in hun vrijheid. Zij vinden Alan Green span, het hoofd van de FED, de Amerikaan se centrale bank, aan hun zijde. Hij be schouwt bankiers als professionals die zelf weten hoeveel risico ze kunnen nemen. Ook Robert Rubin en Larry Summers, de bewindslieden van het ministerie van Fi- Wall Street had het door Sander van Mersbergen illustratie Nourdin Kouch Daniel Waldman, oud-toezichthouder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 78