'Net een cruiseschip'. De recensies
van de vandaag in Vlissingen te do
pen nieuwe loodskotter Pollux zijn
alleen maar lovend. Het Neder
lands Loodswezen treedt met het
schip definitief de éénentwintigste
eeuw binnen.
24 ZEELAND
NIEUWE LOODSKOTTER NA RUIM 35 JAAR
met alle mogelijke elektronische apparatuur.
De brug van de M-klasse schepen stond er vol
mee. Op de brug van de Pollux staat al die ap
paratuur in een zee van ruimte, met uitzicht
naar alle kanten. Gemak dient de mens.
Gezagvoerders John Stroo en Jos de Nooijer
hebben al verschillende proefvaarten met de
Pollux gemaakt. De stilte aan boord overviel
hen. „Op de oude loodskotters hoorde je con
stant de motoren. Het was er altijd lawaaierig.
Kwam je na een week van boord, dan was je
gewoon op." Mooi is ook dat alle zeventien be
manningsleden een hut hebben met douche
en toilet. Op de oude schepen had niet ieder
een individueel die voorzieningen. Een aantal
moest toilet en douche delen.
Het zijn aardige 'bijkomstigheden', maar de
Pollux en de twee andere schepen van de
P-klasse voor het Nederlands Loodswezen
zijn allereerst werkschepen. Ze dienen als sta
tionsschepen waarvandaan loodsen van en
naar zeeschepen worden gebracht in de Wes-
terschelde-monding buitengaats Westkapelle
en op zee in de aanloop tot de haven van Rot-
De Pollux ligt dinsdagoch
tend aan de Koningsweg in
Vlissingen, vlakbij de tim
merfabriek. Gezagvoerders
John Stroo en Jos de
Nooijer zijn even weg. Ze
moeten nog iets van de Mir-
fak halen, de oude loodskotter die net om de
hoek in de Dokhaven ligt. „Is het jou ook opge
vallen?", vraagt John aan zijn collega. „Dat die
gangen in de Mirfak zo laag zijn?"
Wie wel eens op de Mirfak of één van de ande
re oude loodskotters is geweest, zal het zich
herinneren. Af en toe moest je gewoon buk
ken om te voorkomen dat je je hoofd zou sto
ten. Aan boord van de Pollux is dat onmoge
lijk. Even de afstand tot het plafond in één
van de gangen meten. Het zal zeker 2,20 meter
zijn.
„Dat moet", zegt Jan Willem Siewe, manager
operaties bij het Nederlands Loodswezen, re
gio Scheldemonden. „Je moet aan tal van ei
sen voldoen bij de nieuwbouw van een schip.
Eén daarvan is dat alles op voldoende hoogte
moet zijn." Het geeft, lopend door de gangen,
inderdaad het idee dat je op een cruiseschip
bent.
De Pollux is vergeleken met de Mirfak en de
andere loodskotters van de oude M-klasse één
en al luxe. Wat wil je ook: de schepen van de
M-klasse stammen uit 1977. Ze zijn gebouwd
in de tijd dat het Nederlands Loodswezen nog
onder de marine viel. De voor- en achter
plecht waren extra verstevigd, zodat er in ge
val van nood kanonnen op geplaatst konden
worden. De Koude Oorlog met Rusland was
nog niet afgelopen.
Dat de marine-loodskotters het meer dan vij
fendertig jaar hebben uitgehouden, zegt iets
over de kwaliteit. „Oerdegelijke schepen", re
censeert Jan Willem Siewe. „Op de tweede-
handsmarkt is er best belangstelling voor. De
Markab is bijvoorbeeld recent verkocht als be
veiligingsschip voor olievelden in West-Afri-
ka." Gedateerd zijn ze natuurlijk ook. Sinds
1977 is dé scheepvaart enorm gemoderniseerd
Nieuw tijdperk
Jos de Nooijer (links) en John Stroo.
door Harmen van der Werf