ZEELAND 25
terdam. Ze opereren uit het zicht van Jan Pu
bliek. „En we hopen dat ze ook vaak uit zicht
zullen zijn, want dat betekent dat de beloods-
ingen niet gestaakt hoeven te worden vanwe
ge slecht weer", spreekt (an Willem Siewe een
hartewens uit.
Heel vaak hoeven de beloodsingen al niet te
worden gestaakt, met de P-klasse schepen zal
dat nog minder zijn. Ze zijn stabieler dan de
historische voorgangers, onder meer omdat ze
langer en breder zijn; 8i meter bij ruim 13 me
ter tegen 59 meter bij tien meter.
In de praktijk is ook al bewezen dat ze bedrijfs-
zekerder zijn. De Polaris, de eerste van de se
rie van drie P-klasse loodskotters, vaart sinds
oktober vorig jaar bij Rotterdam. „Als het bui
ten beestachtig weer is, merk je er aan boord
helemaal niks van", hebben John Stroo en Jos
de Nooijer te horen gekregen van hun Rotter
damse collega's. „Op de M-klasse schepen be
gon bij hoge golfslag en harde wind alles te le
ven. Hier sta je dan nog met je handen in je
zakken. Het is zo veel comfortabeler."
Wat niet wil zeggen dat het bij slecht weer
nog comfortabel is loodsen van en naar zee
schepen te brengen. Ook daarin zijn wel verbe
teringen doorgevoerd. Op drie manieren wor
den de loodsen 'verplaatst'; met jollen (een
soort sloepen) die aan boord van de loodskot
ters zijn, met catamaran-achtige Swath-sche-
pen (zoals de fast ferry Vlissingen-Breskens)
en met redeboten die ook voor Vlissingen va
ren. De jollen en ook de davitkranen waarmee
ze in en uit het water worden getakeld, zijn ge
moderniseerd. De M-klasse schepen hadden
geen speciale aanlandplek voor de Swaths. De
P-klasse heeft die wel. Jan Willem Siewe: „Dat
zal een hoop schade schelen."
Met de ingebruikneming van de Pollux is het
vlootvernieuwingsplan van het Nederlands
Loodswezen praktisch gereed. Nog één P-klas-
se loodskotter, de Procyon, moet worden opge
leverd. Dat zal juli volgend jaar gebeuren. Het
in 1988 geprivatiseerde Nederlands Loodswe
zen steekt al met al negentig miljoen euro in
de nieuwe loodskotters. Het heeft ook niet
voor niets vrij lang geduurd voordat de Neder
landse loodsen, zelfstandige ondernemers, tot
de investering besloten. En ze kozen ook nog
voor nieuwbouw in Nederland, bij scheeps
werf Barkmeijer in het Friese Stroobos. „Van
wege de kwaliteit", verklaart Jan Willem Sie
we, „en het is ook gemakkelijker om toezicht
te houden." Ann Desmedt, echtgenote van'
Vlaams minister-president Kris Peeters, mag
vanmiddag om half drie de Pollux aan de Ko
ningsweg in Vlissingen dopen. Het lijkt op
merkelijk, maar dat is het volgens Jan Willem
Siewe juist niet. „Als Nederlandse loodsen in
vesteren wij niet alleen in de toegankelijkheid
van de Nederlandse havens, maar zeker ook in
die van de Vlaamse havens. Dat benadrukken
we door de keuze van de doopvrouwe."
Het Vlaams loodswezen heeft de beloodsings-
vloot voor de eigen kust ook al vernieuwd. Al
leen catamaran-achtige Swaths zoals de fast
ferry Vlissingen-Breskens varen daar. Neder
landse loodsen hebben gewikt en gewogen of
zij dezelfde opzet zouden kiezen, maar heb
ben daarvan afgezien vanwege de hoge kos
ten. Het Vlaams loodswezen is een staatsbe
drijf. Dat scheelt.
Als het buiten
beestachtig weer
is, merk je er aan
boord helemaal
niets van.
WOENSDAG 11 SEPTEMBER 2013
voor loodswezen
De Pollux aan de Koningsweg in
Vlissingen. Met de ingebruikname
van de modernere, ruimere en sta
bielere P-klasse loodskotter is het
vlootvernieuwingsplan van het Ne
derlands Loodswezen praktisch ge
reed. foto's Ruben Oreel
John Stroo, gezagvoerder
7