ZEELAND 25 terdam. Ze opereren uit het zicht van Jan Pu bliek. „En we hopen dat ze ook vaak uit zicht zullen zijn, want dat betekent dat de beloods- ingen niet gestaakt hoeven te worden vanwe ge slecht weer", spreekt (an Willem Siewe een hartewens uit. Heel vaak hoeven de beloodsingen al niet te worden gestaakt, met de P-klasse schepen zal dat nog minder zijn. Ze zijn stabieler dan de historische voorgangers, onder meer omdat ze langer en breder zijn; 8i meter bij ruim 13 me ter tegen 59 meter bij tien meter. In de praktijk is ook al bewezen dat ze bedrijfs- zekerder zijn. De Polaris, de eerste van de se rie van drie P-klasse loodskotters, vaart sinds oktober vorig jaar bij Rotterdam. „Als het bui ten beestachtig weer is, merk je er aan boord helemaal niks van", hebben John Stroo en Jos de Nooijer te horen gekregen van hun Rotter damse collega's. „Op de M-klasse schepen be gon bij hoge golfslag en harde wind alles te le ven. Hier sta je dan nog met je handen in je zakken. Het is zo veel comfortabeler." Wat niet wil zeggen dat het bij slecht weer nog comfortabel is loodsen van en naar zee schepen te brengen. Ook daarin zijn wel verbe teringen doorgevoerd. Op drie manieren wor den de loodsen 'verplaatst'; met jollen (een soort sloepen) die aan boord van de loodskot ters zijn, met catamaran-achtige Swath-sche- pen (zoals de fast ferry Vlissingen-Breskens) en met redeboten die ook voor Vlissingen va ren. De jollen en ook de davitkranen waarmee ze in en uit het water worden getakeld, zijn ge moderniseerd. De M-klasse schepen hadden geen speciale aanlandplek voor de Swaths. De P-klasse heeft die wel. Jan Willem Siewe: „Dat zal een hoop schade schelen." Met de ingebruikneming van de Pollux is het vlootvernieuwingsplan van het Nederlands Loodswezen praktisch gereed. Nog één P-klas- se loodskotter, de Procyon, moet worden opge leverd. Dat zal juli volgend jaar gebeuren. Het in 1988 geprivatiseerde Nederlands Loodswe zen steekt al met al negentig miljoen euro in de nieuwe loodskotters. Het heeft ook niet voor niets vrij lang geduurd voordat de Neder landse loodsen, zelfstandige ondernemers, tot de investering besloten. En ze kozen ook nog voor nieuwbouw in Nederland, bij scheeps werf Barkmeijer in het Friese Stroobos. „Van wege de kwaliteit", verklaart Jan Willem Sie we, „en het is ook gemakkelijker om toezicht te houden." Ann Desmedt, echtgenote van' Vlaams minister-president Kris Peeters, mag vanmiddag om half drie de Pollux aan de Ko ningsweg in Vlissingen dopen. Het lijkt op merkelijk, maar dat is het volgens Jan Willem Siewe juist niet. „Als Nederlandse loodsen in vesteren wij niet alleen in de toegankelijkheid van de Nederlandse havens, maar zeker ook in die van de Vlaamse havens. Dat benadrukken we door de keuze van de doopvrouwe." Het Vlaams loodswezen heeft de beloodsings- vloot voor de eigen kust ook al vernieuwd. Al leen catamaran-achtige Swaths zoals de fast ferry Vlissingen-Breskens varen daar. Neder landse loodsen hebben gewikt en gewogen of zij dezelfde opzet zouden kiezen, maar heb ben daarvan afgezien vanwege de hoge kos ten. Het Vlaams loodswezen is een staatsbe drijf. Dat scheelt. Als het buiten beestachtig weer is, merk je er aan boord helemaal niets van. WOENSDAG 11 SEPTEMBER 2013 voor loodswezen De Pollux aan de Koningsweg in Vlissingen. Met de ingebruikname van de modernere, ruimere en sta bielere P-klasse loodskotter is het vlootvernieuwingsplan van het Ne derlands Loodswezen praktisch ge reed. foto's Ruben Oreel John Stroo, gezagvoerder 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 25