'Net een cruiseschip'. De recensies van de vandaag in Vlissingen te do pen nieuwe loodskotter Pollux zijn alleen maar lovend. Het Neder lands Loodswezen treedt met het schip definitief de éénentwintigste eeuw binnen. NIEUWE LOODSKOTTER NA RUIM 35 JAAR 24 ZEELAND De Pollux ligt dinsdagoch tend aan de Koningsweg in Vlissingen, vlakbij de tim merfabriek. Gezagvoerders John Stroo en Jos de Nooijer zijn even weg. Ze moeten nog iets van de Mir- fak halen, de oude loodskotter die net om de hoek in de Dokhaven ligt. „Is het jou ook opge vallen?", vraagt John aan zijn collega. „Dat die gangen in de Mirfak zo laag zijn?" Wie wel eens op de Mirfak of één van de ande re oude loodskotters is geweest, zal het zich herinneren. Af en toe moest je gewoon buk ken om te voorkomen dat je je hoofd zou sto ten. Aan boord van de Pollux is dat onmoge lijk. Even de afstand tot het plafond in één van de gangen meten. Het zal zeker 2,20 meter zijn. „Dat moet", zegt Jan Willem Siewe, manager operaties bij het Nederlands Loodswezen, re gio Scheldemonden. „Je moet aan tal van ei sen voldoen bij de nieuwbouw van een schip. Eén daarvan is dat alles op voldoende hoogte moet zijn." Het geeft, lopend door de gangen, inderdaad het idee dat je op een cruiseschip bent. De Pollux is vergeleken met de Mirfak en de andere loodskotters van de oude M-klasse één en al luxe. Wat wil je ook: de schepen van de M-klasse stammen uit 1977. Ze zijn gebouwd in de tijd dat het Nederlands Loodswezen nog onder de marine viel. De voor- en achter plecht waren extra verstevigd, zodat er in ge val van nood kanonnen op geplaatst konden worden. De Koude Oorlog met Rusland was nog niet afgelopen. Dat de marine-loodskotters het meer dan vij fendertig jaar hebben uitgehouden, zegt iets over de kwaliteit. „Oerdegelijke schepen", re censeert Jan Willem Siewe. „Op de tweede- handsmarkt is er best belangstelling voor. De Markab is bijvoorbeeld recent verkocht als be veiligingsschip voor olievelden in West-Afri- ka." Gedateerd zijn ze natuurlijk ook. Sinds 1977 is de scheepvaart enorm gemoderniseerd met alle mogelijke elektronische apparatuur. De brug van de M-klasse schepen stond er vol mee. Op de brug van de Pollux staat al die ap paratuur in een zee van ruimte, met uitzicht naar alle kanten. Gemak dient de mens. Gezagvoerders John Stroo en Jos de Nooijer hebben al verschillende proefvaarten met de Pollux gemaakt. De stilte aan boord overviel hen. „Op de oude loodskotters hoorde je con stant de motoren. Het was er altijd lawaaierig. Kwam je na een week van boord, dan was je gewoon op." Mooi is ook dat alle zeventien be manningsleden een hut hebben met douche en toilet. Op de oude schepen had niet ieder een individueel die voorzieningen. Een aantal moest toilet en douche delen. Het zijn aardige 'bijkomstigheden', maar de Pollux en de twee andere schepen van de P-klasse voor het Nederlands Loodswezen zijn allereerst werkschepen. Ze dienen als sta tionsschepen waarvandaan loodsen van en naar zeeschepen worden gebracht in de Wes- terschelde-monding buitengaats Westkapelle en op zee in de aanloop tot de haven van Rot- N ieuw tij dperk door Harmen van der Werf Jos de Nooijer (links) en John Stroo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 24