Care Cure verbindt
Zeeuws zorglandschap
film..
iHEsea
1
1
I
a
Beaux Jours: films over ouder zijn
Installatie
Youngsters
Kees Hin legt verhalen
Zeeuwse eeuwelingen
vast in documentaire.
Om nu direct in paniek te raken, is wat overdreven, maar
duidelijk is dat de zorgsector een enorme opgave
wacht: de vergrijzing „We worden hartstikke oud met
elkaar", zegt Ronald de Meij, directeur van GGD Zee-
'.and. „De groep ouderen wordt steeds groter en dat betekent dat
we niet de zorg kunnen blijven leveren zoals we dat nu doen." Sa
menwerking is het devies, niet alleen tussen de instellingen on
derling, maar ook tussen zorgsector en bedrijfsleven.
Die gedachte is voor GGD Zeeland ook de belangrijkste reden ge
weest om samen met Medisch Contact zich nadrukkelijk te pre
senteren op Film by the Sea, met het groots opgezette program
ma Care Cure. Er worden veel films over zorg en gezondheid
vertoond, voornamelijk gebaseerd op de canon die voor de gele
genheid rond het thema is opgesteld.
Naast bioscoop CineCity staat tijdens het festival een grote tent:
het Care Cure-paviljoen, waar dagelijks bijeenkomsten zijn
waaraan een groot aantal partijen die met zorg te maken hebben,
deelnemen. De catering in het paviljoen wordt geheel verzorgd
door cliënten van Arduin.
Samen met energiebedrijf Delta heeft de GGD Kees Hin opdracht
gegeven de film Goedemorgen toekomst te maken, over honderdjari
gen in Zeeland. De betrokkenheid van Delta is minder verrassend
dan het lijkt. Techniek kan een belangrijke bijdrage leveren aan
het op een volwaardige manier oud worden, het zo lang mogelijk
zelfstandig blijven en het verbinden van instanties.
„Er gaat een heleboel veranderen en de film is een heel geschikt
middel om het gesprek daarover te zoeken", zegt Aniek Uitdewilli-
gen van Delta. „Het is belangrijk dat bedrijfsleven en zorg elkaar
veel beter leren te vinden. Het mooie van Care Cure is dat er
allerlei nieuwe contacten ontstaan. Het festival draagt echt bij aan
verbindingen in het Zeeuwse zorglandschap."
Care Cure gaat zeker ook over bewustwording. Het programma
biedt nieuwe en vaak verrassende invalshoeken rond het thema.
„Wat we vooral belangrijk vinden is: begin te denken vanuit de
cliënt en de zorg die hij nodig heeft", zegt De Meij. Het festival
beschouwt hij als een ideaal platform om daarover door te praten,
maar het is geen eindstation. „Het is een tussenstap, een manier
om een impuls te geven aan het samen vinden van oplossingen."
Films over ouder worden en ouder zijn - al dan niet op vitale wij
ze - zijn populair. Film by the Sea vertoont daarom, onder de titel
Beaux Jours, een reeks films rond dit thema. Het gaat om: A Late
Quartet, A Simple Life, Amour, Elle sen ya, Epilogue, Gloria, Goede
morgen Toekomst - Oud in de Delta, La Ultima Estacion, Le Démantè-
lement, Les Beaux lours, Quartet, Song For Marion, Still Mine, Tous en-
In een speciaal filmzaaltje
naast de garderobe, tegen
over het Cine Café, is tijdens
Film by the Sea een installa
tie te bezichtigen van Peter
van Druenen uit Vlissingen.
Het werk, dat naadloos aan
sluit bij het Care Cure-the-
ma, bestaat uit een projectie
van acht films van 36 secon
den die tegelijkertijd worden
vertoond. Ze vertellen het
verhaal van een man die een
verhaal schrijft over een
man met een meervoudige
persoonlijkheidsstoornis.
semble, Young@Heart en Youngsters.
Op de eerste verdieping van
CineCity is de fototentoonstel
ling Youngsters te zien. Deze
vestigt de aandacht op een
groep nieuwe ouderen, die nog
immer vitaal zijn en met volle
teugen van het leven weten te
genieten.
Het bijbehorende boek Young
sters wordt zaterdag 14 septem
ber om 16.30 uur in het Care
Cure-paviljoen overhandigd
aan staatssecretaris Martin van
Rijn. Hij opent ook de exposi
tie. Aansluitend wordt de film
Youngsters vertoond in zaal 4.
A.r
Maar liefst zeventien
Zeeuwse honderdplus
sers heeft hij gespro
ken. En ze komen alle
maal aan bod in de
ruim veertig minuten die de documen
taire Goedemorgen toekomst - Oud in de
Delta duurt. De vermaarde Amster
damse cineast Kees Hin heeft deze ge
maakt in het kader van het Care Cu-
re-programma van Film by the Sea, in
opdracht van GGD Zeeland en energie
bedrijf Delta.
De zelf ook al 76-jarige Hin, die vele
films op zijn naam heeft staan (waar
onder, met K. Schippers, Er zijn nog
Zeeuwen uit 1972) prijst zijn opdracht
gevers. „Ze hebben me totale vrijheid
geboden. Dat komt zelden voor."
Het begon met een bericht in de
krant, over het opvallend hoge percen
tage honderdjarigen in Zeeland. „Het
leek me leuk om met honderdjarigen
een dansfilm te maken, waarbij zelfs
een pinkbeweging al als een dans kan
worden gezien."
Goedemorgen toekomst is vooral een
muzikale film geworden. Hin bezocht
zeventien eeuwelingen met niet al
leen een camera- en een geluidsman,
maar ook met een muzikant. Die geeft
meteen een bijzondere sfeer aan elke
ontmoeting.
Hin was getroffen door de levensverha
len van de honderdjarigen „Vooral
door hun ongelofelijke levenslust,
door de kracht die ontstaat als je vanaf
het begin je leven serieus neemt, kei
hard werkt en geen tijd hebt voor va
kantie en frivoliteit. Ondanks tegensla
gen, ondanks een storm die ervoor
zorgt dat je halve familie verdrinkt,
zijn ze doorgegaan, blijven leven. Het
is geweldig om dat te observeren. Ik
weet nu hoe de hemel eruit ziet, vol
gens de Zeeuwen."
Zijn grootste uitdaging was al die ver
halen recht te doen in het korte tijds
bestek van de film. „Ik zat aanvanke
lijk klem, gevangen in de verhalen van
zeventien honderdjarigen." Door alle
teksten uit te schrijven, wist hij tot de
essentie te komen. „Al doende ont
staat er contact met het onderwerp en
gaat het onderwerp vertellen hoe je de
film moet maken."
Hin vond een mooie ontknoping door
de eeuwelingen en de diverse muzi
kanten die hadden meegewerkt aan
het slot samen te brengen. Ze worden
verbonden door de klanken van het or
kest. „Op die manier klopt het. De mu
ziek is de bron van activiteit."
Ik weet nu hoe
de hemel eruit
ziet volgens de
Zeeuwen.
Scène uit de film Amour.
'Die levenslust
is ongelofelijk'
door Rolf Bosboom
Goedemorgen toekomst - Oud in de Delta
Ma 16/9, 18.45 uur, zaal 2 (première).
Wo 18/9,18.45 uur, zaal 3.
Vr 20/9,19.30 uur, zaal 4.
Za 21/9 (PZC-dag), 11.00 uur, zaal 7;
14.30 uur zaal 5
Zo 22/9:11.30 uur, zaal 4
Javier Bardem als de tot zijn nek verlamde Ramón Sampedro in Mar Adentro.