Care Cure verbindt Zeeuws zorglandschap film.. iHEsea 1 1 I a Beaux Jours: films over ouder zijn Installatie Youngsters Kees Hin legt verhalen Zeeuwse eeuwelingen vast in documentaire. Om nu direct in paniek te raken, is wat overdreven, maar duidelijk is dat de zorgsector een enorme opgave wacht: de vergrijzing „We worden hartstikke oud met elkaar", zegt Ronald de Meij, directeur van GGD Zee- '.and. „De groep ouderen wordt steeds groter en dat betekent dat we niet de zorg kunnen blijven leveren zoals we dat nu doen." Sa menwerking is het devies, niet alleen tussen de instellingen on derling, maar ook tussen zorgsector en bedrijfsleven. Die gedachte is voor GGD Zeeland ook de belangrijkste reden ge weest om samen met Medisch Contact zich nadrukkelijk te pre senteren op Film by the Sea, met het groots opgezette program ma Care Cure. Er worden veel films over zorg en gezondheid vertoond, voornamelijk gebaseerd op de canon die voor de gele genheid rond het thema is opgesteld. Naast bioscoop CineCity staat tijdens het festival een grote tent: het Care Cure-paviljoen, waar dagelijks bijeenkomsten zijn waaraan een groot aantal partijen die met zorg te maken hebben, deelnemen. De catering in het paviljoen wordt geheel verzorgd door cliënten van Arduin. Samen met energiebedrijf Delta heeft de GGD Kees Hin opdracht gegeven de film Goedemorgen toekomst te maken, over honderdjari gen in Zeeland. De betrokkenheid van Delta is minder verrassend dan het lijkt. Techniek kan een belangrijke bijdrage leveren aan het op een volwaardige manier oud worden, het zo lang mogelijk zelfstandig blijven en het verbinden van instanties. „Er gaat een heleboel veranderen en de film is een heel geschikt middel om het gesprek daarover te zoeken", zegt Aniek Uitdewilli- gen van Delta. „Het is belangrijk dat bedrijfsleven en zorg elkaar veel beter leren te vinden. Het mooie van Care Cure is dat er allerlei nieuwe contacten ontstaan. Het festival draagt echt bij aan verbindingen in het Zeeuwse zorglandschap." Care Cure gaat zeker ook over bewustwording. Het programma biedt nieuwe en vaak verrassende invalshoeken rond het thema. „Wat we vooral belangrijk vinden is: begin te denken vanuit de cliënt en de zorg die hij nodig heeft", zegt De Meij. Het festival beschouwt hij als een ideaal platform om daarover door te praten, maar het is geen eindstation. „Het is een tussenstap, een manier om een impuls te geven aan het samen vinden van oplossingen." Films over ouder worden en ouder zijn - al dan niet op vitale wij ze - zijn populair. Film by the Sea vertoont daarom, onder de titel Beaux Jours, een reeks films rond dit thema. Het gaat om: A Late Quartet, A Simple Life, Amour, Elle sen ya, Epilogue, Gloria, Goede morgen Toekomst - Oud in de Delta, La Ultima Estacion, Le Démantè- lement, Les Beaux lours, Quartet, Song For Marion, Still Mine, Tous en- In een speciaal filmzaaltje naast de garderobe, tegen over het Cine Café, is tijdens Film by the Sea een installa tie te bezichtigen van Peter van Druenen uit Vlissingen. Het werk, dat naadloos aan sluit bij het Care Cure-the- ma, bestaat uit een projectie van acht films van 36 secon den die tegelijkertijd worden vertoond. Ze vertellen het verhaal van een man die een verhaal schrijft over een man met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. semble, Young@Heart en Youngsters. Op de eerste verdieping van CineCity is de fototentoonstel ling Youngsters te zien. Deze vestigt de aandacht op een groep nieuwe ouderen, die nog immer vitaal zijn en met volle teugen van het leven weten te genieten. Het bijbehorende boek Young sters wordt zaterdag 14 septem ber om 16.30 uur in het Care Cure-paviljoen overhandigd aan staatssecretaris Martin van Rijn. Hij opent ook de exposi tie. Aansluitend wordt de film Youngsters vertoond in zaal 4. A.r Maar liefst zeventien Zeeuwse honderdplus sers heeft hij gespro ken. En ze komen alle maal aan bod in de ruim veertig minuten die de documen taire Goedemorgen toekomst - Oud in de Delta duurt. De vermaarde Amster damse cineast Kees Hin heeft deze ge maakt in het kader van het Care Cu- re-programma van Film by the Sea, in opdracht van GGD Zeeland en energie bedrijf Delta. De zelf ook al 76-jarige Hin, die vele films op zijn naam heeft staan (waar onder, met K. Schippers, Er zijn nog Zeeuwen uit 1972) prijst zijn opdracht gevers. „Ze hebben me totale vrijheid geboden. Dat komt zelden voor." Het begon met een bericht in de krant, over het opvallend hoge percen tage honderdjarigen in Zeeland. „Het leek me leuk om met honderdjarigen een dansfilm te maken, waarbij zelfs een pinkbeweging al als een dans kan worden gezien." Goedemorgen toekomst is vooral een muzikale film geworden. Hin bezocht zeventien eeuwelingen met niet al leen een camera- en een geluidsman, maar ook met een muzikant. Die geeft meteen een bijzondere sfeer aan elke ontmoeting. Hin was getroffen door de levensverha len van de honderdjarigen „Vooral door hun ongelofelijke levenslust, door de kracht die ontstaat als je vanaf het begin je leven serieus neemt, kei hard werkt en geen tijd hebt voor va kantie en frivoliteit. Ondanks tegensla gen, ondanks een storm die ervoor zorgt dat je halve familie verdrinkt, zijn ze doorgegaan, blijven leven. Het is geweldig om dat te observeren. Ik weet nu hoe de hemel eruit ziet, vol gens de Zeeuwen." Zijn grootste uitdaging was al die ver halen recht te doen in het korte tijds bestek van de film. „Ik zat aanvanke lijk klem, gevangen in de verhalen van zeventien honderdjarigen." Door alle teksten uit te schrijven, wist hij tot de essentie te komen. „Al doende ont staat er contact met het onderwerp en gaat het onderwerp vertellen hoe je de film moet maken." Hin vond een mooie ontknoping door de eeuwelingen en de diverse muzi kanten die hadden meegewerkt aan het slot samen te brengen. Ze worden verbonden door de klanken van het or kest. „Op die manier klopt het. De mu ziek is de bron van activiteit." Ik weet nu hoe de hemel eruit ziet volgens de Zeeuwen. Scène uit de film Amour. 'Die levenslust is ongelofelijk' door Rolf Bosboom Goedemorgen toekomst - Oud in de Delta Ma 16/9, 18.45 uur, zaal 2 (première). Wo 18/9,18.45 uur, zaal 3. Vr 20/9,19.30 uur, zaal 4. Za 21/9 (PZC-dag), 11.00 uur, zaal 7; 14.30 uur zaal 5 Zo 22/9:11.30 uur, zaal 4 Javier Bardem als de tot zijn nek verlamde Ramón Sampedro in Mar Adentro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 98