Ruim twintig films
maken kans op prijs
in PZC-competitie
i
Twee vierkante meter klei,
vier uur op een groot scherm
De rivier drijft levens uiteen
THE
11
"T os de Putter (1959): we kennen hem als de
I man van de documentaire 'Het is een schone
I dag geweest'. Daarin was een hoofdrol voor
zijn bejaarde vader en het Zeeuws-Vlaamse boe
renleven weggelegd. Dankzij het Eilandenproject
is De Putter even terug in de provincie. Niet zo
zeer om een film te draaien, maar om zijn installa
tie Zeeuwse klei te presenteren.
„Toen ik voor Eilanden werd gevraagd, had ik net
een boek van de bioloog David Haskell gelezen.
Die keek een jaar lang naar een stuk grond, zo
groot als een tafel. Fascinerend. Stel, dacht ik
toen, dat ik een tijd lang twee vierkante meter
Zeeuwse klei film. Uit de Eilandinzendingen
bleek, dat veel mensen het landschap willen bewa
ren. Daar kan ik niet zoveel mee. Het landschap
werd voor mij grond. Het is niet eens de grond,
de klei die je wilt bewaren, maar de blik op de
grond. Zo kwam ik op het idee om mensen en
grond in een triptiek te vangen en is het hele zaak
je met me op de loop gegaan. Ik heb tussen Zaam-
slag en Axel een bewakingscamera geïnstalleerd.
Die filmde tien maanden lang dagelijks tien minu
ten, maar wel elke dag een uur later. Vrienden
van mijn moeder hebben een vogelhuisje voor de
camera gebouwd, op een twee meter hoge paal,
en hebben het apparaat vanuit hun woning be
diend. Op het stuk grond dat ik filmde werden
aardappelen geplant - je ziet de plantjes, opeens
komt er een sproeimachine voorbij. Er kwam een
vogeltje, en ook een spinnetje. Ik had geluk met
de sneeuw, 's morgens blauw, 's middags rose. In
totaal kwam ik uit op een opname van driehon
derd minuten. Vier uur daarvan laat ik in drie
beelden naast elkaar zien op een groot scherm, 7
meter breed, bijna 2 meter hoog. Als je er straks
voor gaat zitten in het Zeeuws Museum, zie je
heel langzaam bewegende schilderijen. Heel con
templatief. Dus deze keer geen Putter met een
film. Maar een Putter met een ding."
De scenariowedstrijd die in het kader van het
internationale project Escaut/Schelde 2013
was uitgeschreven, werd gewonnen door Sil
vie Konings uit Amsterdam. Zij kreeg een budget
om de film te verwezenlijken. Wie een documentai
re over de rivier verwacht, zal verrast zijn door het
resultaat. Stromen is fictie, vertelt het -verhaal van
drie broers en een zus die na vele jaren weer samen
komen. De ontmoeting rijt oude wonden open.
„Dit verhaal is een van de ideeën die ik graag eens
wilde uitwerken. Het had alleen nog geen hart",
zegt Konings. De Schelde is dat hart geworden. „Het
gaat mij om het water dat altijd stroomt, de tijd die
voorbij gaat. Panta rhei. Maar ook het dreigende
water, dat levens uit elkaar drijft. Het verhaal
klopte bij mijn gevoel van Zeeland, met die lij
nen en gelaagdheid. In de film zie je het water
vaak niet, maar je wéét dat het er is."
Stromen gaat over familie en homoseksualiteit.
„Ie familie kies je niet. Het is dus ook mogelijk
dat je iets voor je broer of zus voelt. Ik denk dat
die gedachte veel mensen wel eens door het
hoofd is geflitst. Ik wil geen oordeel over het on
derwerp vellen, maar wel dat het gezien wordt,
dat erover kan worden gepraat."
13-22 September
013 Vlissingen
Scène uit Stromen van Silvie Konings, een van de kandidaten in de
PZC Competitie voor de Zeeuwse Film.
Voor het tweede jaar op rij
wordt tijdens Film by de
PZC Competitie voor de
Zeeuwse Film gehouden.
Alle Zeeuwse films die zijn uitgeko
men tussen 1 oktober 2012 en 1
augustus 2013 dingen mee naar de
PZC Prijs voor de Beste Zeeuwse
Film.
Alle kandidaten worden zaterdag
21 september twee keer vertoond,
afzonderlijk of - in het geval van
korte films - samen met andere in
zendingen. De bezoekers bepalen
wie de publieksprijs (ter waarde
van 750 euro krijgt). Daarnaast is
er een juryprijs, eveneens 750 eu
ro.
De uitslag wordt aan het eind van
de middag bekendgemaakt.
Vorig jaar ging de prijs - toen nog
alleen door het publiek bepaald -
naar Wie de gunst aan een gitaar
kan geven van Harm-Jan Snijder en
Stefan Bijnen, een documentaire
over de Eddy Christian! Award.
Het programma van zaterdag 21
september:
09.30 uur, zaal 4/13.00 uur, zaai
4:
Ahoy! Unsurpassed women of the
world van Roslin Prager
De Bijbel van Baster van jeanette
Parramore
A Matter of Time van Anneke Vis
ser
10.50 uur, zaal 4 13.30 uur, zaal
6:
De verhuizende schuur van Mar
jan van den Bos en Theo Rietveld
11.50 uur, zaal 4 14.45 uur, zaal
6:
Met Pesach eten we matzes van
Rebecca van Wittene
12.30 uur, zaal 7 16.45 uur, zaal
4:
Quarterlife van Marnix Ruben
De Afvalligen van Vincent van
den Ouden
12.15 uur, zaal 6/14.15 uur, zaal
4:
Retour van Hanro Smitsman
Land van verandering van Nina
Spiering en Mirka Duijn
11.00 uur, zaal 6/15.30 uur, zaal
4:
Zes Zondig in Zeeland-films
09.30 uur, zaal 5 13.45 uur, zaal
7:
Boven is het stil van Nanouk Leo
pold
11.15 uur, zaal 5/16.00 uur, zaal
6:
Matterhorn van Diederik van Eb-
binge
09.30 uur, zaal 6 13.00 uur, zaal
5:
Straó van Janna Dekker
Zandlopers van Maurice Steke-
tee, Rudy Boogert en Daan Wallis
11.00 uur, zaal 7 14.30 uur, zaal
5:
Stromen van Silvie Konings
Cod's lam van Kees-Jan Mulder
Achter de toren van Astrid Bus-
sink
Goedemorgen toekomst van Kees
Hin
09.30 uur, zaal 7 16.00 uur, zaal
5:
Chicken Dinner Date van Levi
Baldwin
Jenny van Benn Flore
Atem en Eva van Joop Menting
Er mot niks van Joop Menting
slaan bruggen
I Stills uit de film Zeeuwse klei van Jos de Putter.
door Rolf Bosboom
Za 14/9,16.00 uur, zaal 4
Za 21/9 (PZC-dag), 11.00 uur zaal 7; 14.30 uur zaal 5
m