Ruim twintig films maken kans op prijs in PZC-competitie i Twee vierkante meter klei, vier uur op een groot scherm De rivier drijft levens uiteen THE 11 "T os de Putter (1959): we kennen hem als de I man van de documentaire 'Het is een schone I dag geweest'. Daarin was een hoofdrol voor zijn bejaarde vader en het Zeeuws-Vlaamse boe renleven weggelegd. Dankzij het Eilandenproject is De Putter even terug in de provincie. Niet zo zeer om een film te draaien, maar om zijn installa tie Zeeuwse klei te presenteren. „Toen ik voor Eilanden werd gevraagd, had ik net een boek van de bioloog David Haskell gelezen. Die keek een jaar lang naar een stuk grond, zo groot als een tafel. Fascinerend. Stel, dacht ik toen, dat ik een tijd lang twee vierkante meter Zeeuwse klei film. Uit de Eilandinzendingen bleek, dat veel mensen het landschap willen bewa ren. Daar kan ik niet zoveel mee. Het landschap werd voor mij grond. Het is niet eens de grond, de klei die je wilt bewaren, maar de blik op de grond. Zo kwam ik op het idee om mensen en grond in een triptiek te vangen en is het hele zaak je met me op de loop gegaan. Ik heb tussen Zaam- slag en Axel een bewakingscamera geïnstalleerd. Die filmde tien maanden lang dagelijks tien minu ten, maar wel elke dag een uur later. Vrienden van mijn moeder hebben een vogelhuisje voor de camera gebouwd, op een twee meter hoge paal, en hebben het apparaat vanuit hun woning be diend. Op het stuk grond dat ik filmde werden aardappelen geplant - je ziet de plantjes, opeens komt er een sproeimachine voorbij. Er kwam een vogeltje, en ook een spinnetje. Ik had geluk met de sneeuw, 's morgens blauw, 's middags rose. In totaal kwam ik uit op een opname van driehon derd minuten. Vier uur daarvan laat ik in drie beelden naast elkaar zien op een groot scherm, 7 meter breed, bijna 2 meter hoog. Als je er straks voor gaat zitten in het Zeeuws Museum, zie je heel langzaam bewegende schilderijen. Heel con templatief. Dus deze keer geen Putter met een film. Maar een Putter met een ding." De scenariowedstrijd die in het kader van het internationale project Escaut/Schelde 2013 was uitgeschreven, werd gewonnen door Sil vie Konings uit Amsterdam. Zij kreeg een budget om de film te verwezenlijken. Wie een documentai re over de rivier verwacht, zal verrast zijn door het resultaat. Stromen is fictie, vertelt het -verhaal van drie broers en een zus die na vele jaren weer samen komen. De ontmoeting rijt oude wonden open. „Dit verhaal is een van de ideeën die ik graag eens wilde uitwerken. Het had alleen nog geen hart", zegt Konings. De Schelde is dat hart geworden. „Het gaat mij om het water dat altijd stroomt, de tijd die voorbij gaat. Panta rhei. Maar ook het dreigende water, dat levens uit elkaar drijft. Het verhaal klopte bij mijn gevoel van Zeeland, met die lij nen en gelaagdheid. In de film zie je het water vaak niet, maar je wéét dat het er is." Stromen gaat over familie en homoseksualiteit. „Ie familie kies je niet. Het is dus ook mogelijk dat je iets voor je broer of zus voelt. Ik denk dat die gedachte veel mensen wel eens door het hoofd is geflitst. Ik wil geen oordeel over het on derwerp vellen, maar wel dat het gezien wordt, dat erover kan worden gepraat." 13-22 September 013 Vlissingen Scène uit Stromen van Silvie Konings, een van de kandidaten in de PZC Competitie voor de Zeeuwse Film. Voor het tweede jaar op rij wordt tijdens Film by de PZC Competitie voor de Zeeuwse Film gehouden. Alle Zeeuwse films die zijn uitgeko men tussen 1 oktober 2012 en 1 augustus 2013 dingen mee naar de PZC Prijs voor de Beste Zeeuwse Film. Alle kandidaten worden zaterdag 21 september twee keer vertoond, afzonderlijk of - in het geval van korte films - samen met andere in zendingen. De bezoekers bepalen wie de publieksprijs (ter waarde van 750 euro krijgt). Daarnaast is er een juryprijs, eveneens 750 eu ro. De uitslag wordt aan het eind van de middag bekendgemaakt. Vorig jaar ging de prijs - toen nog alleen door het publiek bepaald - naar Wie de gunst aan een gitaar kan geven van Harm-Jan Snijder en Stefan Bijnen, een documentaire over de Eddy Christian! Award. Het programma van zaterdag 21 september: 09.30 uur, zaal 4/13.00 uur, zaai 4: Ahoy! Unsurpassed women of the world van Roslin Prager De Bijbel van Baster van jeanette Parramore A Matter of Time van Anneke Vis ser 10.50 uur, zaal 4 13.30 uur, zaal 6: De verhuizende schuur van Mar jan van den Bos en Theo Rietveld 11.50 uur, zaal 4 14.45 uur, zaal 6: Met Pesach eten we matzes van Rebecca van Wittene 12.30 uur, zaal 7 16.45 uur, zaal 4: Quarterlife van Marnix Ruben De Afvalligen van Vincent van den Ouden 12.15 uur, zaal 6/14.15 uur, zaal 4: Retour van Hanro Smitsman Land van verandering van Nina Spiering en Mirka Duijn 11.00 uur, zaal 6/15.30 uur, zaal 4: Zes Zondig in Zeeland-films 09.30 uur, zaal 5 13.45 uur, zaal 7: Boven is het stil van Nanouk Leo pold 11.15 uur, zaal 5/16.00 uur, zaal 6: Matterhorn van Diederik van Eb- binge 09.30 uur, zaal 6 13.00 uur, zaal 5: Straó van Janna Dekker Zandlopers van Maurice Steke- tee, Rudy Boogert en Daan Wallis 11.00 uur, zaal 7 14.30 uur, zaal 5: Stromen van Silvie Konings Cod's lam van Kees-Jan Mulder Achter de toren van Astrid Bus- sink Goedemorgen toekomst van Kees Hin 09.30 uur, zaal 7 16.00 uur, zaal 5: Chicken Dinner Date van Levi Baldwin Jenny van Benn Flore Atem en Eva van Joop Menting Er mot niks van Joop Menting slaan bruggen I Stills uit de film Zeeuwse klei van Jos de Putter. door Rolf Bosboom Za 14/9,16.00 uur, zaal 4 Za 21/9 (PZC-dag), 11.00 uur zaal 7; 14.30 uur zaal 5 m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 95