film by ,HEsea West-Zeeuws-Vlaanderen houdt de adem in Het trauma zit vooral in de herhaling H Zeeuwse vrienden op de voet gevolgd Het Zeeuws Museum vroeg Zeeuwen te filmen wat ze wilden bewaren. Professionals lieten zich door de inzendingen inspireren. Drie films dragen nu 'Eilanden'. Twee begin-dertigers, ze komen uit Amsterdam (Mirka Duijn) en Rot terdam (Nina Spiering) en maken nu zo'n vijfjaar samen films. Om als Randstedeling zomaar wekenlang je in trek te nemen in een anti-kraak boerde rij met uitzicht op DOW, in een oud klooster in Hoofdplaat en een huisje aan de Scherpbierseweg bij Groede? Dat is een hele ervaring. Maar het is wel dé ma nier om de mensen in de regio te leren kennen. De inwoners praten dialect. In de film worden ze ondertiteld. Na het zien van alle voor Eilanden inge zonden filmpjes kwamen Nina en Mirka in West-Zeeuws-Vlaanderen terecht. Land van Verandering, is de titel van hun productie. Ze verwerkten zo'n dertig filmpjes van inzenders. Soms één beeld je, maar dat telt ook, zeggen ze. Tijdens de opnamen kregen ze het ge voel in een regio te zijn waar veel ver dwijnt. In Breskens troffen ze bijvoor beeld de vissers en oud-vissers: de vis mijn wordt een visexperience. Mirka: „Mensen hier staan op een omslagpunt. Iedereen houdt de adem in en wacht af wat er gaat gebeuren. Dat gevoel wilden we overbrengen." De film biedt een collage van portretten van West-Zeeuws-Vlamingen. „En", zegt Nina, „we hebben ook scènes geëns ceneerd. De schoonmaakploeg van de kerk in Hoofdplaat is speciaal voor ons een extra keer aan het werk gegaan." Ook de vijftig oldtimer tractoren stelden zich in storm en regen voor hun camera op. Nina: „We waren wel een beetje ner veus. Hebben jullie wel eens met boeren gewerkt, vroegen ze." anro Smitsman (1967) is een be kende naam in televisie- en film land. Hij regisseerde de televisie series 'Van Speijk', 'Fok jou!' en 'Roes'. En won met zijn film Raak in 2007 een Gou den Beer. Voor het Eilandenproject ging hij op zoek naar universele gevoelens. Zijn film Retour begint met een beeld van een eenzame man in een bejaardentehuis. Hij staat aan het eind van een tijdperk, waarin we als kijker steeds verder worden teruggeleid. De kern van het verhaal is verlies. Hen drik en Marie zijn jonge ouders. Tijdens een toeristisch verblijf aan de Zeeuwse kust verdrinkt hun dochter. Om hun ver driet een plaats te geven gaan de echtelie den elk jaar precies op de 'rampdag' terug naar de plek des onheils. Retour kan betrekking hebben op de ouders, die steeds terugkere. De titel heeft ook betrekking op het filmverhaal. We beginnen in 2013 met de bejaarde Hendrik, wiens vrouw Marie is overle den. Van daaruit gaan we terug in de tijd. Praktisch gezien was het een hele opgave om de acteurs veertig jaar ouder te maken dan ze zijn. „Om dat voor elkaar te krij gen, met protheses en al, zaten ze soms 3,5 uur in de make-up", vertelt Smitsman. De uitstraling van zijn film is Zeeuws, zegt de regisseur. Opnames in Biggeker- ke, je ziet het polderlandschap, de dui nen, klederdracht. Smitsman: „We heb ben zelfs een Zeeuws lied bedacht." Vijf vrienden in Terneuzen, allemaal zo rond de 25. Ze behoren tot 'de grenzeloze generatie', waarvan wordt gezegd dat alles haalbaar is, 'als je maar je best doet'. In Zeeuws-Vlaanderen klinkt dat 'grenzeloze' echter wat iro nisch. „Zeker voor jongeren is het hier nogal afgesloten", zegt Marnix Ruben. „Je komt er niet zo makkelijk buiten." Met die gedachte maakte hij Quarterlife, een documentaire van bijna een uur. Een jaar lang volgde hij zijn vier beste vrien den: Maico, Jelle, Sauro en Felix. Met de film behaalt Ruben zijn masterdiploma aan de Hogeschool Sint Lukas in Brussel. „Voor mijn bachelor ben ik afgestudeerd op een fictiefilm. Daarvoor had ik mijn vrienden al als inspiratiebron gebruikt. Volgens de docenten was dat redelijk bril jant materiaal, dus daarom vroegen ze: waarom maak je niet een film over die vrienden?" Hun leven heeft hij intensief gevolgd. Het zijn allemaal jongemannen op kruis punten in hun leven. Ze zijn aan het eind van hun opleidingen, hebben ambities maar twijfelen ook over hun toekomst, willen nog altijd graag feesten maar ver langen tegelijkertijd naar vastigheid. Uit eindelijk maken ze allemaal, hoewel niet altijd in positieve zin, flinke veranderin gen door en en boekt degene van wie je het minste verwacht misschien wel de grootste progressie. Dat maakt van Quarterlife, gebaseerd op 150 uur ruw materiaal, een even eerlijk als aansprekend portret van Zeeuwse jon geren van nu. Bewust heeft Ruben zo min mogelijk 'geregisseerd'. „Uiteindelijk is alles in de film vanzelf ontstaan." Filmmakers door Jan van Damme Beeld uit Land van Verandering, met aandacht voor de visserij in Breskens. Sophie van Winden en Jeroen Spitzenberger in de film Retour. Eilanden zo 15/9 première, 19.00 uur, zaal 1 za 21/9 PZC-dag, 12.15 uur zaal 6, 14.15 uur zaal 4. door Rolf Bosboom Zo 15/9,15.00 uur, zaal 5 (première). Za 21/9 (PZC-Dag), 12.30 uur zaal 7,16.45 uur zaal 4. De vier vrienden die in Quarterlife worden gevolgd. Van links naar rechts: Maico, Jelle, Sauro en Felix.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 94