Eenzaat wil schuur bij Zaamslag elders nieuw leven geven 9 WÊËÊÊUÊÊtëÊÊSÊÉ steling om Moederskind van Peter van Druenen tot film om te werken. „Ik heb met veel men sen gesproken, om te reflecteren op het proces. Ik moest voor me zelf duidelijk krijgen wat de es sentie was van wat ik wilde ver tellen. Ik zocht een kapstok waaraan ik het verhaal kon op hangen." Naftalie Vader en Matthijs Meul- blok waren de enigen die op zoek gingen naar meer geld. Ze zetten voor Speling van het licht, naar het gelijknamige verhaal van Franca Treur, met succes het middel van crowdfunding in. Ze konden ook vier professione le acteurs aantrekken. „Er was een onwijze klik tussen hen on derling", zegt Vader. „Ik hoop dat die chemie straks ook van het scherm afspat." Ondanks alle tegenslagen en ge dwongen improvisatie beschou wen alle makers het project als een mooie en leerzame erva ring. „Ik heb nog nooit fictie ge daan", zegt Jacomien Kodde. „Het is heel leuk om te probe ren dat ook in de vingers te krij gen. Het feit dat je alles zelf mag verzinnen, vond ik heel luxe en leerzaam." Dat gaat ook op voor Fifi Visser. „Ik had nooit gedacht dat ik fic tie zo leuk zou vinden. Het is zo bijzonder dat je de werkelijk heid naar je hand kunt zetten. Ik wil eigenlijk onmiddellijk wéér een film maken, die dan volgend jaar op Film by the Sea kan draaien." Gijs Haak, die met Visser veel documentaires heeft gemaakt, heeft zijn film eveneens met veel plezier gedraaid. „Maar ik ben geen spelregisseur, maar een beeldenman. Een acteurs film zie ik niet zitten." „Voor mij was het vooral waar devol dat ik met professionele ac teurs kon werken. Dat is heel leerzaam", zegt Naftalie Vader. „Dit een heel goed project ge weest om me als filmmaker ver der te ontwikkelen", evalueert Wietske de Klerk. „Het is ook leerzaam om met zo weinig bud get te werken. Dat dwingt je je zelf heel goed af te vragen: waar gaat het verhaal over? Wat wil ik vertellen?" Zondig in Zeeland heeft Joël Duinkerke over een drempel ge holpen. Sinds hij in 2006 afstu deerde, had hij geen korte film meer gemaakt, omdat plannen telkens vastliepen in een al te nauwgezette voorbereiding. Dankzij de druk van dit project is het wel tot daden gekomen. „Ik heb mezelf jarenlang in de weg gezeten. Nu heb ik einde lijk weer iets gemaakt." 2013 VKsswgen 13-22 September 20" nieuwe wegen I Sinco Duinhouwer (links) en Jeroen van der Hoff in Met de muziek mee van Gijs Haak. iSelma Vael (links) en Eva Crombeen in 0800 van Jacomien Kodde. Zondig in Zeeland: Za 14/9 19.00 uur zaal 2, 5 6t 6 en 19.30 uur zaal 1 (première). Za 21/9 (PZC-dag) 11.00 uur zaal 6, 15.30 uur zaal 4. I Sjaak Murre ontdoet de oude schuur bij Zaamslag van het riet. door Rolf Bosboom Ze wilden een documentai re maken over de monu mentale schuren die in rap tempo verdwijnen in Zeeuws-Vlaanderen. Tijdens hun zoektocht stuitten Marjan van den Bos en Theo Rietveld echter op het bijzondere verhaal van Sjaak Murre, die omzichtig en eigenhan dig een grote, achttiende-eeuwse schuur bij Zaamslag ontmantelt, met de bedoeling die bij zijn huis op Zuid-Beveland weer op te bou wen. Murre en diens haast onwaarschijn lijke project spelen een belangrijke rol in de documentaire De Verhui zende Schuur, die bij Film by the Sea haar première beleeft. Het pro ces is fraai vastgelegd door camera man Rinke Slump. Toch ging dat allerminst zonder slag of stoot. Murre zat niet te wachten op aandacht voor zijn on derneming, hield de documentaire makers op afstand. „Het is een weerbarstige man", zegt Theo Riet veld. „Hij had absoluut geen zin om met ons te praten. Uiteindelijk bleek dat hij alleen af en toe wat wilde zeggen terwijl hij aan het werk was." Dat werk bestaat uit het heel voor zichtig afbreken van de imposante schuur. Het lijkt sisyfusarbeid wat hij doet. Murre maakt het dakriet voorzichtig los, de duizenden ste nen bikt hij één voor één van hun plek, waarna het resterende skelet van spanten kan worden onttakeld. Het werk neemt vele maanden in beslag. „Ik ben maar in mijn up pie", verontschuldigt hij zich. De eigenaren, die Murre toestem ming hebben gegeven de schuur 'mee te nemen', zien het eindeloze proces bezorgd aan en laten er naast alvast een nieuwe schuur met prefab betonnen vloeren en wanden plaatsen. Naast het verhaal van Murre heb ben de makers het oorspronkelijke idee niet uit het oog verloren. Eige naren, betrokkenen en deskundi gen komen aan het woord over het grote dilemma met de schuren: die vormen prachtige elementen in het landschap, maar economisch gezien zijn ze niet meer rendabel en geld om ze te restaureren en een andere bestemming te geven is er nauwelijks. „Ze zijn voor eigenaren een blok aan het been geworden. Het zijn monumenten, maar ze storten in. Ze gaan heel snel weg op dit mo ment", zegt Marjan van den Bos. „Wij hopen dat deze documentaire een discussie erover gaat losma ken, als een soort wake-upcall." En Sjaak Murre? De documentaire eindigt met het transport van de schuurdelen door de Westerschel- detunnel. Of de schuur ooit daad werkelijk op Zuid-Beveland zal her rijzen, blijft de vraag. Rietveld: „Misschien krijgt deze film wel een vervolg." Zo 15/9 16.00 uur zaal 6 (premiè re). Za 21/9 (PZC-dag) 10.50 uur zaal 4, 13.30 uur zaal 6. - %re"ea rum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 93