De Afvalligen De Bijbel van Baster Zes verhalen uit Zondig in Zee land hebben nu geleid tot zes korte films. Dat ging echter niet vanzelf. In opdracht van onderwijsin stelling Scalda maakte Vincent van den Ouden De Afvalligen, een speelfilm over enkele mensen die zich onttrekken aan een door sociale media gedomineerde sa menleving, waarin niemand zich zelf meer kan zijn doordat ieders gedachten zijn samengesmolten. „De film is ontstaan uit ergernis die ik zelf ervaar en die ik pontifi caal heb uitvergroot", zegt Van den Ouden. „Het is niet zo dat ik sociale media niets vind - ik ge bruik Facebook om de film te pro moten - maar het gaat mij om het gebruik ervan: in hoeverre sta je erbij stil wat je allemaal op inter net zet en wat ermee gebeurt?" De film, die ruim twintig minu ten duurt, kent een open einde. „Dat hen ik bewust gedaan. Vaak wordt het de kijker zo makkelijk gemaakt. Ik wil juist dat mensen zelf gaan nadenken en even stil staan bij hun eigen gedrag. Zo kan er ook een dialoog over het onderwerp op gang komen." Bijna niemand weet meer wie Job Baster (1711-1775) was. Ook in Zierikzee niet waar hij jarenlang huisarts is ge weest en waar nu nog in het Ha venpark een bescheiden beeldje van hem staat. En dat terwijl hij de eerste was die het Zeeuwse on derwaterleven heeft beschreven in zijn tweedelige boek Natuur kundige Uitspanningen, een soort bijbel voor wetenschappers. Filmmaakster Jeanette Parramore is in haar documentaire De Bijbel van Baster op zoek gegaan naar de vraag 'Waarom raakte Baster in de vergetelheid?' De film heeft twee verhaallijnen: De onderzoe ken en de bevindingen van Baster en een dialoog tussen de twee we tenschappers Peter van Bragt en Floris Bennema over de waarde van Basters bevindingen in de huidige tijd. Zitten dezelfde insec ten nu nog in de Oosterschelde? Het was, welbe schouwd, een on mogelijk project. Zeeuwse filmma kers konden een plan indienen voor de verfil ming van een van de bijdragen in de verhalenbundel Zondig in Zeeland, die vorig jaar tijdens Film by the Sea werd gepresen teerd. Een jury koos zeven win naars, die hun plan mochten uit voeren. Al snel bleek dat het budget, zo'n 3000 euro per film, beduidend minder groot was dan voorgespiegeld. Dat er zaterdag 14 september toch zes korte films in première gaan, mag dan ook een klein wonder heten. Paul en Menno de Nooijer, de zevende winnaar, haakten snel af, maar de andere zes hebben doorgezet, ook al hadden ze bijna allemaal mo menten waarop ze de handdoek in de ring wilden gooien. Uitein delijk wilde echter niemand voor de andere makers onder doen. Jacomien Kodde ging onder de titel 0800 aan de slag met De groene poort, het prozadebuut van Katinka Polderman. Kodde is vooral bekend van de docu mentaire Zeeuwse ridders, die in 2010 de publieksprijs won op Film by the Sea. Voor haar was het werken met zo'n minimaal budget wennen. „Je bent dan in eens afhankelijk van de goodwill van anderen..Ik vond het bijzon der om te merken dat er toch heel veel mensen zijn die din gen voor je willen doen. Rieks Soepenberg heeft bijvoorbeeld al zijn apparatuur beschikbaar gesteld." „Gezien het budget heb ik het bewust heel klein gehouden", zegt Fifi Visser, die - in Tot de dood ons scheidt - Asbestose van Peter de Jonge verfilmde. „Ik ben altijd uitgegaan van de om standigheden en heb nooit gro ter gedacht dan twee mensen in een kamer, werken met eigen spullen en alles in één dag opne men. Dat'is gelukt." Voor anderen lag dat lastiger. Wietske de Klerk, bijvoorbeeld, had Parre van Theo Raats geko zen, over een man die per zeil boot zijn leven ontvlucht. „Dan zit je al meteen met een enorm logistiek probleem: hoe kom je aan zo'n boot?" In haar geval schoot Stichting Behoud Hoog aars te hulp. Gijs Haak wilde Met de muziek mee (gebaseerd op Vloekbeesten van fohan Everaers) ook klein houden. „Ik had een heel een voudig scenariootje, maar dat is in de loop der tijd toch flink uit gegroeid. Zo wilde ik het aanvan kelijk zonder fanfare doen, maar die is er toch ingekomen." Voor Joël Duinkerke (Roes van de jeugd) was het vooral een wor- Première: zo 15/9 16.00 uur, zaal 7. Ook te zien op PZC-dag (za 21/9): 9.30 en 13.00 uur, zaal 4. Première: zo 15/9, 13.30 uur, zaal 5. Ook te zien op PZC-dag (za 21/9): 12.30 uur zaal 7,16.45 uur zaal 4. Zondige film opent Bram Kwekkeboom en Marina Duvekot in Tot de dood ons scheidt van Fifi Visser. Edo Douma in Barre van Wietske de Klerk. Joost Koning in Roes van de jeugd van Joël Duinkerke. door Rolf Bosboom Speling van het licht (Naftalie Vader Matthijs Meulblok)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 92