Film Literatuur Vakjury en Jongerenjury kiezen hun favoriete film Love Eternal Michael Kohlhaas Miele Viva la Liberta The Weekend The Weight of Elephants ;t- is ie jonge vriendin, Ian loopt er een schokkende ervaring bij op, Jens Kessler klimt erin met zijn vroegere geliefde en Adrian versiert ze met stukjes glas. De combinatie Film en Literatuur blijft ook bij deze vijftiende editie van Film by the Sea een boeiend onderwerp. Het succes van een boek kan uiteraard aanleiding zijn daar een verfilming van te maken. Bij dit festival draait het vooral om het feit dat het twee.ver- halende kunstvormen zijn, die ieder op eigen manier ideeën, motieven, maatschappij analy se of levensbeschouwing zichtbaar maken. Het publiek zal zich weer talloze malen de vraag stellen: 'Wat was nou beter, de film of het boek?'. Regie: Brendan Muldowney; gebaseerd op de Japanse roman 'In Love with the Dead' van Kei Oishi; Ierland. De Nederlandse acteur Robert de Hoog blijkt geknipt voor de rol van de geïsoleerd levende Ian. Zijn leven is getekend door twee sterfge vallen waar hij op jonge leeftijd mee werd ge confronteerd. De jongen wekt compassie op in zijn angst voor de meedogenloze buitenwe reld. Als toeschouwer wens je hem vooral ook mooie ervaringen met het leven toe. Ian kiest echter een eigen route en maakt bizarre keuzes. Hij zet de kijker voortdurend op het verkeerde been, maar laat hem uiteindelijk wel met iets te veel vragen achter. Regie: Arnaud des Pallières; gebaseerd op gelijknamige novelle van Heinrich von Kleist (1811); Frankrijk, Duitsland. De rebelse i6e-eeuwse paardenhandelaar Mi chael Kohlhaas staat symbool voor elke revol te tegen onrecht. Hij was inspiratiebron voor veel westerns, maar ook de link met de Arabi sche lente is snel gelegd. Kohlhaas is verbe ten op zoek naar wraak als hij het slachtoffer is geworden van machtsmisbruik. Op de dag dat hij legaal in het gelijk wordt gesteld, vindt ook zijn executie plaats. Kafkaiaans dus, maar wat moet je daarmee als kijker? De film is opgenomen in de Franse Ceven- nen en biedt veel plaatjes van bomen. Regie: Valerie Golino; gebaseerd op de ro man 'A nome mio' van Mauro Covacic; Ita lië, Frankrijk. Irene heet ze, de hoofdpersoon in deze film die veel discussie kan opleveren. Irene, maar haar bijnaam is Miele (honing). Zij smokkelt een honden-inslaapmiddel van Mexico naar Italië om terminaal zieken waardig te laten sterven. De regisseuse baseert zich niet op morele, religieuze of juridische consequen ties van euthanasie, maar stelt helder de vraag aan de orde wie mag of kan bepalen wanneer er sprake is van 'ondraaglijk lijden'. Ondanks dat het verhaal zich wat traag voort sleept, blijft het onderwerp wel boeien. Regie: Roberto Andö; gebaseerd op het ge lijknamige boek van de schrijver/regisseur zelf; Italië. Wie hoog wil scoren in de politiek moet kei hard werken en offers brengen. Of charisma hebben zoals Giovanni. Hij is de tweeling broer van Enrico Oliveri, leider van de opposi tiepartij die de politieke strijd niet meer aan kan en stiekem de benen neemt. Maar geluk kig voor de partij blijkt Giovanni wel te voe len voor de grap de plek van zijn broer in te nemen. Hij houdt gloedvolle toespraken, advi seert de president op filosofische wijze en heeft ook nog tijd om te gaan dansen. Welko me, maar niet geloofwaardige feelgoodfilm. Regie: Nina Grosse; gebaseerd op de gelijk namige roman van Bernhard Schlink; Duits land. Wat je kunt tonen, hoeft niet gezegd te wor den. Dit belangrijke verschil tussen een film en een boek komt in The Weekend helder tot uiting. Veel dingen blijven ongezegd, maar spelen een belangrijke rol tijdens het eerste weekend waarin de vroegere terrorist Jens Kessler na 18 jaar weer vrij is uit de gevange nis is. Drijfveren van de Rote Armee Fraktion worden aangestipt, maar de spanning zit veel meer in hoe je binnen familie- en vrienden kring omgaat met het verleden. Valt na zo'n lange tijd de draad weer op te pakken? Regie: Daniel Borgman; gebaseerd op het boek 'Of a Boy* van Sonya Hartnett; Nieuw Zeeland, Denemarken. Gun kinderen hun fantasie. Hoe moeten ze anders hun angsten bevechten? De wereld kan immers zo wreed zijn. In dit ontroerend mooie verhaal probeert de gevoelige Adrian (to) zich staande te houden. Erg lollig is het leven bij zijn grootmoeder en ziekelijke oom niet, maar hij kan zich als ridder verkleden en mooie stukjes glas tussen de bomen han gen, die dan prachtig schitteren. Bovendien komt Nicole (to) met haar broertje en zusje in het dorp wonen. Ook zij hebben fantasie nodig en vooral elkaar. atjana van Zanten QiRinus Ferdi- nandusse De vakjury die de twaalf compe titiefilms beoordeelt, telt dit jaar zes leden. Naast vaste voor zitter Rinus Ferdinandusse zijn dat regisseur, scenarioschrijver en producent Mijke de Jong, zan ger (van De Dijk), acteur en dich ter Huub van der Lubbe, schrij ver en presentator Adriaan van Dis, actrice Monic Hendrickx en schrijfster Tatjana van Zanten. Zij bepalen welke boekverfil- ming de Dioraphte Film- en Lite ratuur Award krijgt. De uitslag en uitreiking is vrij dagavond 20 september, tijdens de feestelijke Award Ceremony. Bij dezelfde gelegenheid ont vangt Jan Dedeir de Grand Ac ting Award en wordt bekend welke film met de Publieksprijs wordt bekroond en wie de eer ste winnaar wordt van La Gren- ouille, de prijs die Alliance Fran- $aise - Coeur de Zélande toe kent aan de beste Franstalige film. Opnieuw is er ook een Youth Ju ry op het festival actief, bestaan de uit 25 jongeren uit Neder land en Vlaanderen. Anders dan voorgaande jaren volgen zijn nu een eigen programma, met als kandidaten Ali, Class Enemy, Des morceaux de moi, It Felt Like Lo ve, Mobile HomeSarah préfère la course, Staal, The Spectacular Now, The Weight of Elephants en Touch of the Light. De winnende film wordt donder dag 19 september bekend. Aan sluitend wordt deze vertoond. Daarna is in de Timmerfabriek hét studenten- en jongerenfeest van Vlissingen: het CUT-feest, met DJ-sets van Dio Geza Weisz, Sander Maas en Sound- mill. tussen de bomen De Film Literatuur-competitie wordt zaterdag 14 september geopend met 'Mr. Morgan's Last Love', 18.45 uuf, zaal 3, 4 en 7.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 91