Schrijnend verhaal
achter wereldsucces
van een pornoster
deel van onze geschiedenis
|sS-
festival
l5th
D'
eens. Wanneer ter sprake komt
dat hij zich heeft laten ontvallen
dat gekte iets is waar alle vrou
wen bang voor zijn, is ze hoogst
verbaasd. „Nou ja, Bruno is
soms een beetje vreemd. Dat
vrouwen neiging tot hysterie
hebben is een oud Freudiaans
idee. Ik geloof daar niet in."
Ze legde zich ook niet zomaar
neer bij het feit dat Dumont, die
veel improviseert, haar het
script niet liet lezen. „Hij wil
dat acteurs hem vertrouwen,
maar ik zei dat ik op zijn minst
een idee moest hebben wat er
ging gebeuren. Tijdens een
lunch heb ik toen de scènes op
een servetje geschreven. Later
gaf hij me de briefwisseling van
Camille met haar broer Paul."
„Wat ik goed vind is dat hij een
heel eigen visie heeft, maar zich
toch open opstelt. Doordat hij
de camera lang liet draaien
kreeg ik veel vrijheid. Het was
als schilderen met emoties. Er
gaat zoveel om in Camille:
angst, woede, het gevoel verla
ten te zijn. Dumont filmt een ge
zicht als een landschap, hij ob
serveert het leven, zonder te oor
delen of te manipuleren."
Om een gevoel te krijgen voor
de situatie van Camille verbleef
Binoche eerst twee weken in de
inrichting waar de film werd ge
draaid.
„Het eerste dat ik met de bewo
ners afsprak was dat ze me altijd
Camille zouden noemen. Som
migen begrepen overigens wel
dat ik een actrice was en konden
er grapjes over maken. Maar het
was moeilijk om mijn positie te
bepalen."
De geschiedenis van Camille
Claudel doet Binoche ook den-
ken aan het feit dat veel vrou
wen elders in de wereld nog
steeds niet de vrijheid kennen
die wij hebben.
„En in Frankrijk is de wet die
het mogelijk maakte dat familie
leden iemand in een inrichting
konden laten opsluiten pas be
trekkelijk recent afgeschaft.
Claudel is een van de slachtof
fers. In haar tijd kon je het als
vrouw wel vergeten om beeld
houwer te worden. Ik vind het
nog steeds onbegrijpelijk dat ze
dertig jaar lang opgesloten
bleef. Ze is een deel van onze ge
schiedenis."
I Amanda Seyfried als Linda Lovelace en James Franco als Playboy-op
richter Hugh Hefner in Lovelace.
door Rolf Bosboom
Het is een wrang feit dat
aan het eind van de film
op het scherm ver
schijnt: 'De film Deep
Throat leverde 600 miljoen dollar
op. Linda Lovelace kreeg 1250 dol
lar.' De hoofdrolspeelster oogstte
dus slechts een schijntje. Hoe dat
kon gebeuren, wordt duidelijk in
de film Lovelace van Rob Epstein
en Jeffrey Friedman, die zaterdag
14 september te zien is als Spijker
broekenpremière, de publieksope-
ning van Film by the Sea.
Deep Throat was begin jaren zeven
tig de eerste pornofilm die in de
bioscoop werd uitgebracht. Het
was een film met een verhaal, met
zelfs enige humor, over een jonge
vrouw die over uitzonderlijke kwali
teiten op het orale onderdeel van
het minnespel bleek te beschik
ken.
De hoofdrolspeelster, die zich Lin
da Lovelace noemde, groeide uit
tot een fenomeen, maar achter dat
succes ging een schrijnend verhaal
schuil. Dat deed ze uit de doeken
in haar autobiografie Ordeal, die in
1980 verscheen.
Linda Lovelace heette in werkelijk
heid Linda Boreman en was afkom
stig uit een streng christelijk gezin.
Dat ontvluchtte ze, toen ze een re
latie kreeg met Chuck Traynor. Die
mishandelde en vernederde haar -
zo verklaarde Boreman later - en
zou haar ook tot het pornowerk
hebben gedwongen.
Epstein en Friedman maakten eer
der HowI (2010), over de Ameri
kaanse dichter Allen Ginsberg. Nu
leveren ze opnieuw een biopic, een
biografische film, af. Het leven van
Linda Lovelace intrigeerde het re
gisseursduo. „Je hebt de periode
van de seksuele revolutie, die leidt
tot de opkomst van het feminis
me", zegt Epstein. „Linda was een
belangrijke representant van beide
bewegingen."
Het karakter van Lovelace lijkt on
grijpbaar: eerst een gedwee meisje
onder de knoet van haar strengge-
lovige moeder, daarna de wereldbe
roemde pornoster, om uiteindelijk
daar volledig afstand van te nemen
en te ontkennen dat ze het des
tijds uit vrije wil heeft gedaan.
Het lijkt allemaal heel tegenstrij
dig, vinden Epstein en Friedman.
„We hebben daarom naar een
structuur gezocht die haar uiteenlo
pende psychologische gesteldhe
den in de verschillende fases van
haar leven met elkaar verbindt. Dat
leek ons interessanter dan een
puur chronologische film."
Linda Boreman, in de film gespeeld
door Amanda Seyfried, raakte in
2002 betrokken bij een auto-onge
luk. Ze werd in kritieke toestand
naar het ziekenhuis vervoerd. Drie
weken later overleed ze. 'Linda Lo
velace' werd slechts 53 jaar.
Lovelace
Za 14/9, 21.15 uur, zaal 1-7 (Spij
kerbroekenpremière)
Di 17/9, 21.00 uur, zaal 7
Za 21/9,19.00 uur, zaal 7
Zo 22/9, 18.15 uur, zaal 3
filïïw
sea
Camillie Claudel 1915
Zo 15/9, 13.30 uur, zaal 1 (na af
loop gesprek met regisseur Bruno
Dumont)
Vr 20/9,19.00 uur, zaal 2
Zo 22/9,16.30 uur, zaal 2