film»,
™Esea
Camillie Claudel is d
De vijftiende editie van Film
by the Sea begint met de
galapremière van Cabrielle.
Ze zijn verliefd, héél verliefd. Gabrielle
en Martin. Ze kennen elkaar van het
koor waarin ze allebei zingen. Toch
kunnen ze hun liefde niet vieren zoals
ze willen. De betrokken families en
maatschappelijke instanties maken zich zorgen,
want zowel Gabrielle en Martin heeft een verstan
delijke beperking. De liefde wekt bij beiden een
verlangen naar een gezamenlijk, zelfstandig le
ven, maar hun omgeving beschouwt dat als niet
realistisch. En hoe zit het eigenlijk met de seksua
liteit?
Het is een stevig moreel dilemma dat Gabrielle, de
openingsfilm van Film by the Sea, neerzet. Het
krijgt vooral gestalte in Sophie, die haar zus Ga
brielle zo graag haar geluk en zelfstandigheid
gunt, maar tegelijkertijd ook beseft dat het uiterst
problematisch is. De zorgen staan bovendien haar
eigen geluk in de weg, want omdat ze wil waken
over Gabrielle kan ze zich niet voegen bij haar
vriend Raphael, die ontwikkelingswerk doet in In
dia.
Gabrielle is de tweede grote film van de Canadese
regisseur Louise Archambault, na Familia (2005).
De titelrol wordt gespeeld door Gabrielle Marion-
Rivard, die ook in werkelijkheid een verstandelij
ke beperking heeft. Archambault leerde haar ken
nen toen ze in contact kwam met Les Muses, een
centrum in Montréal dat verstandelijk gehandicap
ten professionele opleidingen biedt op het gebied
van zang, dans en theater. „Ik was getroffen door
de ongelooflijke energie en het talent dat daar is",
zegt Archambault. „In het bijzonder was ik ge
charmeerd van Gabrielle. Haar uitstraling en op
rechtheid wilde ik volgen."
Hoewel de rollen van Martin en van koorleider
Rémi worden gespeeld door professionele acteurs,
wordt de film gedragen door de mensen van Les
Muses. Die zorgen voor het spontane karakter van
veel scènes, zoals bij het moment waarop de in Ca
nada bekende zanger Robert Charlebois - met
wie het koor optreedt - het repetitielokaal binnen
komt en als een held wordt onthaald.
Archambault hoopt met haar film een gevoelige
snaar te raken. „Wat ik aan de orde wil stellen is
de behoefte aan vrijheid en onafhankelijkheid die
mensen met een verstandelijke beperking ook
hebben, terwijl hun leven wordt bepaald door
hun families en hulpverleners. Ik wil het publiek
betrekken in hun dagelijks leven, laten zien wat
voor sterke persoonlijkheden het zijn en - het be
langrijkste - hoezeer hun verlangens en emoties
dezelfde zijn als die van anderen."
Bij Film by the Sea vormt Gabrielle - onlangs win
naar van de publieksprijs op het Filmfestival van
Locarno - een mooie opmaat naar de rest van het
festival. Het thema sluit naadloos aan bij het om
vangrijke Care Cure-programma. Bovendien
dingt de film mee naar La Grenouille, de nieuwe
prijs die wordt uitgereikt aan de beste Franstalige
film die op het festival is te zien.
Ik wil laten zien
dat hun verlangens
en emoties
dezelfde zijn ais
die van anderen.
h
y
Ze zit niet om rollen ver
legen. Maar Juliette Bi
noche belde zelf regis
seur Bruno Dumont op
en sprak op zijn antwoordappa
raat in dat ze graag een film met
hem wilde maken. Dumont, die
doorgaans alleen met non-pro
fessionele acteurs werkt, stelde
voor dat ze dan maar Camille
Claudel moest spelen. „Die ken
ik wel", had Binoche bij zichzelf
gedacht, want die beeldhouw
ster was een heldin uit haar
jeugd. Toen ze zestien was had
een poster van Claudel boven
haar bed hangen.
Een even geniale als tragische
heldin. Claudel (1864) werd
rond haar twintigste leerling én
minnares van de befaamde Au-
guste Rodin. Toen deze met haar
brak en haar ook artistiek liet val
len kwam ze dit niet meer te bo
ven. Ze werd paranoïde en haar
familie liet haar opsluiten in een
inrichting. Daar liet men haar
dertig jaar zitten, tot aan haar
dood in 1943, ook al was ze kort
na haar opname al genezen ver
klaard.
De altijd radicale Dumont Hade-
wijch, Hors satan) concentreert
zich in Camille Claudel 1915 op en
kele dagen van Claudels verblijf
in de inrichting. De indringende
stijl is kaal en bijna documentair
- make-up was bijvoorbeeld uit
den boze.
Echte verstandelijk gehandicap
ten spelen de andere patiënten
in de kliniek.
Binoche noemt Dumont zonder
aarzelen de beste Franse regis
seur van dit moment, al is ze het
niet per se in alles met hem
eer
dat
dat
we
vet
SOI
vrc
hel
ide
Ze
nei
ve<
scr
dai
mi
eei
g"
lui
eei
gal
Ca
he
tot
Liefde zonder
beperkingen
door Rolf Bosboom
Gabrielle
Vr 13/9, 20.30 uur, zaal 1 -7 (gala)
Za 14/9,11.30 uur, zaal 1
Zo 15/9,13.30 uur, zaal 2
Do 19/9,14.30 uur, zaal 1
Vr 20/9,15.30 uur, zaal 1
Zo 22/9,12.45 uur, zaal 1
Na de première op vrijdag 13 september is er een gala
feest in CineCity, met muziek van The Balcony Players
(foyer) en Gumbo Nights (Film Foodpaviljoen).
I Gabrielle (Gabrielle
Marion-Rivard) en
haar geliefde Mar
tin (Alexandre
Landry) in Cabrielle.
door Leo Bankersen
I Juliette Binoche (rechts) als Camille Claudel in Camille Claudel 1915.
„V