film», ™Esea Camillie Claudel is d De vijftiende editie van Film by the Sea begint met de galapremière van Cabrielle. Ze zijn verliefd, héél verliefd. Gabrielle en Martin. Ze kennen elkaar van het koor waarin ze allebei zingen. Toch kunnen ze hun liefde niet vieren zoals ze willen. De betrokken families en maatschappelijke instanties maken zich zorgen, want zowel Gabrielle en Martin heeft een verstan delijke beperking. De liefde wekt bij beiden een verlangen naar een gezamenlijk, zelfstandig le ven, maar hun omgeving beschouwt dat als niet realistisch. En hoe zit het eigenlijk met de seksua liteit? Het is een stevig moreel dilemma dat Gabrielle, de openingsfilm van Film by the Sea, neerzet. Het krijgt vooral gestalte in Sophie, die haar zus Ga brielle zo graag haar geluk en zelfstandigheid gunt, maar tegelijkertijd ook beseft dat het uiterst problematisch is. De zorgen staan bovendien haar eigen geluk in de weg, want omdat ze wil waken over Gabrielle kan ze zich niet voegen bij haar vriend Raphael, die ontwikkelingswerk doet in In dia. Gabrielle is de tweede grote film van de Canadese regisseur Louise Archambault, na Familia (2005). De titelrol wordt gespeeld door Gabrielle Marion- Rivard, die ook in werkelijkheid een verstandelij ke beperking heeft. Archambault leerde haar ken nen toen ze in contact kwam met Les Muses, een centrum in Montréal dat verstandelijk gehandicap ten professionele opleidingen biedt op het gebied van zang, dans en theater. „Ik was getroffen door de ongelooflijke energie en het talent dat daar is", zegt Archambault. „In het bijzonder was ik ge charmeerd van Gabrielle. Haar uitstraling en op rechtheid wilde ik volgen." Hoewel de rollen van Martin en van koorleider Rémi worden gespeeld door professionele acteurs, wordt de film gedragen door de mensen van Les Muses. Die zorgen voor het spontane karakter van veel scènes, zoals bij het moment waarop de in Ca nada bekende zanger Robert Charlebois - met wie het koor optreedt - het repetitielokaal binnen komt en als een held wordt onthaald. Archambault hoopt met haar film een gevoelige snaar te raken. „Wat ik aan de orde wil stellen is de behoefte aan vrijheid en onafhankelijkheid die mensen met een verstandelijke beperking ook hebben, terwijl hun leven wordt bepaald door hun families en hulpverleners. Ik wil het publiek betrekken in hun dagelijks leven, laten zien wat voor sterke persoonlijkheden het zijn en - het be langrijkste - hoezeer hun verlangens en emoties dezelfde zijn als die van anderen." Bij Film by the Sea vormt Gabrielle - onlangs win naar van de publieksprijs op het Filmfestival van Locarno - een mooie opmaat naar de rest van het festival. Het thema sluit naadloos aan bij het om vangrijke Care Cure-programma. Bovendien dingt de film mee naar La Grenouille, de nieuwe prijs die wordt uitgereikt aan de beste Franstalige film die op het festival is te zien. Ik wil laten zien dat hun verlangens en emoties dezelfde zijn ais die van anderen. h y Ze zit niet om rollen ver legen. Maar Juliette Bi noche belde zelf regis seur Bruno Dumont op en sprak op zijn antwoordappa raat in dat ze graag een film met hem wilde maken. Dumont, die doorgaans alleen met non-pro fessionele acteurs werkt, stelde voor dat ze dan maar Camille Claudel moest spelen. „Die ken ik wel", had Binoche bij zichzelf gedacht, want die beeldhouw ster was een heldin uit haar jeugd. Toen ze zestien was had een poster van Claudel boven haar bed hangen. Een even geniale als tragische heldin. Claudel (1864) werd rond haar twintigste leerling én minnares van de befaamde Au- guste Rodin. Toen deze met haar brak en haar ook artistiek liet val len kwam ze dit niet meer te bo ven. Ze werd paranoïde en haar familie liet haar opsluiten in een inrichting. Daar liet men haar dertig jaar zitten, tot aan haar dood in 1943, ook al was ze kort na haar opname al genezen ver klaard. De altijd radicale Dumont Hade- wijch, Hors satan) concentreert zich in Camille Claudel 1915 op en kele dagen van Claudels verblijf in de inrichting. De indringende stijl is kaal en bijna documentair - make-up was bijvoorbeeld uit den boze. Echte verstandelijk gehandicap ten spelen de andere patiënten in de kliniek. Binoche noemt Dumont zonder aarzelen de beste Franse regis seur van dit moment, al is ze het niet per se in alles met hem eer dat dat we vet SOI vrc hel ide Ze nei ve< scr dai mi eei g" lui eei gal Ca he tot Liefde zonder beperkingen door Rolf Bosboom Gabrielle Vr 13/9, 20.30 uur, zaal 1 -7 (gala) Za 14/9,11.30 uur, zaal 1 Zo 15/9,13.30 uur, zaal 2 Do 19/9,14.30 uur, zaal 1 Vr 20/9,15.30 uur, zaal 1 Zo 22/9,12.45 uur, zaal 1 Na de première op vrijdag 13 september is er een gala feest in CineCity, met muziek van The Balcony Players (foyer) en Gumbo Nights (Film Foodpaviljoen). I Gabrielle (Gabrielle Marion-Rivard) en haar geliefde Mar tin (Alexandre Landry) in Cabrielle. door Leo Bankersen I Juliette Binoche (rechts) als Camille Claudel in Camille Claudel 1915. „V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 88