Jachtvliegtuigen zijn essentieel voor de Nederland se belangen en de JSF is het enige jachtvliegtuig waarmee de krijgs macht 30 jaar vooruit kan. Dus is dat de beste keus als opvolger van de F-16. 14 SPECTRUM opinie een enkel onder werp heeft de be richtgeving over defensie de afgelo pen jaren zo gedo mineerd als de Joint Strike Figh ter, de beoogde opvolger van de F-16. Sinds het kabinet-Kok II in 2002 be sloot 800 miljoen euro bij te dragen aan de ontwikkeling van het toestel (officiële typeaanduiding: F-35) wordt de discussie daarover niet zozeer ge voerd in het militaire als wel in het po litieke en publieke domein. En sinds die tijd lijkt het vooral een discussie waarin feiten ondergeschikt zijn ge raakt aan emoties, subjectieve argu menten, onjuiste interpretaties en te gengestelde belangen. Jammer, want het gaat hier niet al leen om veel geld en een economisch belangrijk project voor Nederland, maar in de eerste plaats om een van de belangrijkste capaciteiten van de krijgsmacht: het jachtvliegtuig. Een capaciteit waarvan Diederik Samsom laatst aan de Tweede Kamer uitlegde dat Nederland en defensie niet zon der kunnen en waarvan zelfs het Insti tuut Clingendael - van huis uit geen fan van het dossier - concludeerde dat die nodig is voor het verdedigen van onze belangen. Het is hoog tijd dat we de discussie te rugbrengen naar de basis. Daartoe is een historisch perspectief nodig en daarom neem ik u mee terug naar het midden van de jaren '70. De discussie over de vervanging van de F-16 toen toont namelijk veel overeenkomsten met die over de aanschaf van de F-35 nu. De eerste - en opvallendste - over eenkomst is dat ook toen sprake was van een verhit politiek en maatschap pelijk debat, waarbij trans-Atlantische relaties en Europese belangen tegen over elkaar stonden en de belastingbe taler geconfronteerd werd met hoge uitgaven voor militair materieel. Ook de F-16 moest het destijds - net als de F-35 nu - opnemen tegen een aantal Europese concurrenten. En net als waarschijnlijk de F-35 in de komende decennia, werd de F-16 in grote aantal len (meer dan 4 500) geproduceerd en werden - zij het in een later stadium dan bij de F-35 partnerlanden betrok ken bij instandhouding en dooront wikkeling ervan. Deze laatste feiten zorgden ervoor dat de onderhoudskos ten van de F-16 beheersbaar bleven en ontwikkelingskosten van verbete ringsprogramma's konden worden ge deeld. Deze factoren speelden in 1975 een be langrijke rol bij de keuze voor de F-16 als opvolger van de F-104G Starfigh- ter. Het belangrijkste argument voor die keuze had echter niets te maken met de kosten van aanschaf en onder houd. De jager werd gekozen omdat hij in technologisch opzicht een gene ratie verder was dan zijn concurren tie. Zo was de F-16 het eerste zoge noemde Jly-by-wire gevechtsvliegtuig - waarbij het toestel werd bestuurd met behulp van computers, zodat het veel wendbaarder was dan zijn con currenten - en het eerste toestel waar bij radarinformatie werd geïntegreerd in visuele en andere systemen. Alleen doordat het toestel evolutionair ver op zijn concurrenten voorliep, werd mo gelijk dat onze luchtmacht er straks veertig jaar mee heeft gevlogen. De Europese concurrenten van de F-16 uit de jaren '70 - de Zweedse Saab Viggen, de Franse Dassault Mira- Censuur JSF biedt waar r voor zij n geld Generaal b.d. Dick Berlijn werkte van 1969 tot 2008 bij de Koninklij ke Luchtmacht. Hij was achter eenvolgens on der meer Star- fighter-piloot, F-16-piloot, be velhebber der Luchtstrijd- - krachten, chef Defensiestaf en Commandant der Strijdkrach ten. door Dick Berlijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 66