Assad valt Israël aan, Midden-Oosten ontploft Aanslagen o westerse doel *^^§*isico dat wij gifopslag raken Nog meer Syriërs vluchten Olie- en gasprijzen vliegen omhoog Leve de vélo loners Bolwerken jihadisten in 'bevrijd' Syrië buitenland standplaats Brussel Petra Janbroers SPECTRUM 11 Syrië overdrijft aantal slachtoffer Strijd escaleert door rebellenoffensief Bet< re relaties t Qz ar en Turkije Gezag VN ondermijnd Democratische^ presidentskandidaat geholpen met succes daar alt toenemende raanse invloed rabische wereld gaat u toch niet fietsen, Mada- J me?" Mijn 6o-jarige buurvrouw f schudt afkeurend haar hoofd als ik vrijwel gelijk'met haar op wil stap- pen om een boodschapje te doen. Tutoyeren doet de frêle advocate nooit. „U moet een lichtgevend hesje aan. En een helm op. Al zegt u honderd keer dat de Néerlandais dat op een doodge wone stadsfiets echt niet doen, het is hier levensge vaarlijk. Met die onbeschofte bus- en taxichauffeurs lig je zo op het asfalt." Zeifis de Bruxelloise tot de tanden gewapend om de strijd met de verkeersjungle 'en vélo' aan te gaan. Kniebeschermers, elleboogpads, handschoentjes, een knalgeel fluorescerend jasje, helm en een fiets met vele versnellingen om de steile straten aan te kunnen. Die heeft de mijne ook al niet. Maar het is een wonder dat zij fietst Geen Brusse laar die er nog maar tien jaar geleden over peinsde zich op een tweewieler tussen de au to's te begeven. Fietsen was uitslui- tend voor fanaten die op het platte land op een glimmende racefiets en in dito pak over de baan willen scheu- ii ren. In de stad waagde alleen een en- kele excentrieke vreemdeling, een Britse of Deense diplomaat met groe ne idealen bijvoorbeeld, zich op de gladde keien. Gekken vond men ze. Voor die honderd meter naar de bak ker pakte je de auto en je plempte 'm voor de deur neer. Plaats zat Die tijden zijn voorbij. Brussel is vol. Het is crisis. We bewegen te weinig. De politiek heeft de fiets omarmd en de burger heeft het ook door. Plotseling v zie je ze overal, sommigen met helm, de meesten zonder, het is niet verplicht. Van heren in pak tot moeders met kleine kinderen achter- en boodschap pen in een mandje voorop. Zelfs een bakfiets heb ik al gespot. Het Brusselse straatbeeld ondergaat een verbluffende metamorfose. De overheid doet er alles aan om het te stimuleren. Zo mogen werkgevers in Brussel hun personeel een belastingvrije fietsvergoeding geven van 22 cent per kilometer. Er komen steeds meer fietspaden en ge scheiden fietsstroken. De vele eenrichtingsstraten - zijn dat gelukkig niet voor de fietser. Begin dit jaar werd het aantal fietsstations waar je tegen een klei ne vergoeding een openbare Villoi-fiets kunt huren wegens succes verdubbeld tot 360 stations met 5.000 fietsen. In april haalde een proefproject met de eerste fiets- straat van Brussel zelfs het tv-journaal. Aangezien die bij mij om de hoek ligt, juich ik het initiatief van harte toe. Het is alleen jammer dat nog niet iedere automobilist snapt dat de fietser de koning van de autogedoogstraat is. Er zijn wel meer weggebruikers in de Belgische hoofdstad die nog moeten wennen aan de opruk kende fiets. Stadsbussen snijden of drukken je van de baan, portieren van geparkeerde auto's zwaaien ineens open. Brusselse voetgangers hebben boven dien de gewoonte te pas en vooral te onpas over te steken, zonder op of om te kijken. Een fiets met versnellingen heb ik nog niet, maar sinds kort wel een werkende bel. ZATERDAG 7 SEPTEMBER 2013 Koerden roepen eigen staat uit in Noord-Syrië Voorlopig geen thee meer bij Vladimir Assad moet nu onderhandelen Frans Timmermans krijgen we nu wel mee Einde doorgaande schendingen mensenrechten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63