Assad valt Israël aan,
Midden-Oosten ontploft
Aanslagen o
westerse doel
*^^§*isico dat wij
gifopslag raken
Nog meer
Syriërs vluchten
Olie- en gasprijzen
vliegen omhoog
Leve de vélo
loners
Bolwerken
jihadisten in
'bevrijd' Syrië
buitenland
standplaats Brussel
Petra Janbroers
SPECTRUM 11
Syrië overdrijft
aantal slachtoffer
Strijd
escaleert door
rebellenoffensief
Bet< re relaties
t Qz
ar en Turkije
Gezag VN
ondermijnd
Democratische^
presidentskandidaat
geholpen met succes
daar
alt toenemende
raanse invloed
rabische wereld
gaat u toch niet fietsen, Mada-
J me?" Mijn 6o-jarige buurvrouw
f schudt afkeurend haar hoofd als ik
vrijwel gelijk'met haar op wil stap-
pen om een boodschapje te doen.
Tutoyeren doet de frêle advocate nooit. „U moet een
lichtgevend hesje aan. En een helm op. Al zegt u
honderd keer dat de Néerlandais dat op een doodge
wone stadsfiets echt niet doen, het is hier levensge
vaarlijk. Met die onbeschofte bus- en taxichauffeurs
lig je zo op het asfalt."
Zeifis de Bruxelloise tot de tanden gewapend om
de strijd met de verkeersjungle 'en vélo' aan te gaan.
Kniebeschermers, elleboogpads, handschoentjes,
een knalgeel fluorescerend jasje, helm en een fiets
met vele versnellingen om de steile straten aan te
kunnen. Die heeft de mijne ook al niet.
Maar het is een wonder dat zij fietst Geen Brusse
laar die er nog maar tien jaar geleden over peinsde
zich op een tweewieler tussen de au
to's te begeven. Fietsen was uitslui-
tend voor fanaten die op het platte
land op een glimmende racefiets en
in dito pak over de baan willen scheu- ii
ren. In de stad waagde alleen een en-
kele excentrieke vreemdeling, een
Britse of Deense diplomaat met groe
ne idealen bijvoorbeeld, zich op de
gladde keien. Gekken vond men ze.
Voor die honderd meter naar de bak
ker pakte je de auto en je plempte 'm
voor de deur neer. Plaats zat
Die tijden zijn voorbij. Brussel is vol. Het is crisis.
We bewegen te weinig. De politiek heeft de fiets
omarmd en de burger heeft het ook door. Plotseling v
zie je ze overal, sommigen met helm, de meesten
zonder, het is niet verplicht. Van heren in pak tot
moeders met kleine kinderen achter- en boodschap
pen in een mandje voorop. Zelfs een bakfiets heb ik
al gespot. Het Brusselse straatbeeld ondergaat een
verbluffende metamorfose.
De overheid doet er alles aan om het te stimuleren.
Zo mogen werkgevers in Brussel hun personeel een
belastingvrije fietsvergoeding geven van 22 cent per
kilometer. Er komen steeds meer fietspaden en ge
scheiden fietsstroken. De vele eenrichtingsstraten -
zijn dat gelukkig niet voor de fietser. Begin dit jaar
werd het aantal fietsstations waar je tegen een klei
ne vergoeding een openbare Villoi-fiets kunt huren
wegens succes verdubbeld tot 360 stations met
5.000 fietsen.
In april haalde een proefproject met de eerste fiets-
straat van Brussel zelfs het tv-journaal. Aangezien
die bij mij om de hoek ligt, juich ik het initiatief van
harte toe. Het is alleen jammer dat nog niet iedere
automobilist snapt dat de fietser de koning van de
autogedoogstraat is.
Er zijn wel meer weggebruikers in de Belgische
hoofdstad die nog moeten wennen aan de opruk
kende fiets. Stadsbussen snijden of drukken je van
de baan, portieren van geparkeerde auto's zwaaien
ineens open. Brusselse voetgangers hebben boven
dien de gewoonte te pas en vooral te onpas over te
steken, zonder op of om te kijken.
Een fiets met versnellingen heb ik nog niet, maar
sinds kort wel een werkende bel.
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 2013
Koerden roepen
eigen staat uit
in Noord-Syrië
Voorlopig geen
thee meer
bij Vladimir
Assad moet nu
onderhandelen
Frans Timmermans
krijgen we nu wel mee
Einde doorgaande
schendingen
mensenrechten