Mensen krijgen de juiste informatie WERKEN 5 DE TELEFONISTE 1_ Probeer het nogmaals via uw zorgverzekeraar. Het is immers de taak van de verzekeraar decla raties van het ziekenhuis goed te controleren. Uw verzekeraar kan eventueel bij het ziekenhuis opheldering vragen. Komt u er niet uit met uw verzekeraar, dan kunt u een klacht indienen bij Stichting Klachten en Geschillen Zorgver zekeringen (SKGZ). Als uw klacht aan de voorwaar den voldoet, wordt deze voorge legd aan de Ombudsman Zorg verzekeringen. Deze probeert in eerste instantie te bemiddelen tussen u en de verzekeraar. De bemiddeling heeft in ongeveer de helft van de gevallen een po sitief resultaat. Zo niet, dan wordt de klacht neergelegd bij de Geschillencommissie Zorg verzekeringen. Kijk voor meer informatie op www.skgz.nl Om daar achter te komen, moet u de volgende stappen zetten: Zoek eerst de declaratiecode of zorgproductcode op uw reke ning of vergoedingenoverzicht. De declaratiecode is een code van zes tekens en de DBC-zorg- productcode bestaat uit negen cijfers. 2. Ga vervolgens naar de tarief applicatie van de Nederlandse Zorgautoriteit op www.nza.nl. 3. Voer de declaratie- of zorgpro ductcode in. Wanneer de declaratiecode be gint met de getallen 14 of 16, dan ziet u bij totaal het maxima le bedrag dat de zorgaanbieder in rekening mag brengen. De declaratiecode kan ook begin nen met de getallen 15 of 17. In dat geval heeft u zorg gekregen waarvoor geen vaste tarieven gelden. Of en welke prijs de zorgverlener-en zorgverzekeraar hebben afgesproken voor de be handeling, kunt u vervolgens na vragen bij uw zorgverzekeraar. Als het bedrag op de nota lager is dan het tarief dat de Neder landse Zorgautoriteit op haar website vermeldt, is er geen pro bleem. De tarieven die de NZa vaststelt zijn namelijk de maxi mumtarieven. Een zorgaanbie der mag dus een lager bedrag in rekening brengen. Maar als het bedrag hoger is, neem dan in ieder geval contact op met uw zorgverzekeraar. Volgens de Autoriteit Consument Markt kan een huishouden jaarlijks tot gemiddeld 464 euro besparen door een nieu we energieleverancier te kiezen. Vorig jaar nam bijna 13 procent van de Nederlandse huishou dens deze stap. Waarom willen er niet meer be sparen op energie? it onderzoek van de Autoriteit Con sument Markt (ACM) blijkt dat bijna 90 procent van de consumen ten niet begrijpt hoe energieprijzen in elkaar zit ten. Daardoor is het voor veel mensen lastig de tarieven met el kaar te vergelijken en te beslissen of ze naar een andere energieleve rancier overstappen. Het ACM heeft daarom actie on dernomen en dwingt de energie maatschappijen nu hun tarieven transparant te publiceren. Veel consumenten schrikken ook terug voor overstappen omdat ze bang zijn voor de rompslomp die erbij zou komen kijken. Ze zijn bang voor gedoe met facturen of vrezen zelfs dat ze tijdelijk geen energie krijgen. Maar de kans dat een huishouden door het over stappen zonder energie komt te zitten, is nihil. Dat komt omdat de energiebedrijven via de netbe heerder de overstap regelen. Behalve besparen op de energielas- ten is er nog een reden over te stappen naar een nieuwe energie maatschappij; de welkomstbonus en welkomstpremie. Veel energie maatschappijen geven tegenwoor dig een bonus of hanteren een ac tietarief voor nieuwe klanten. Meestal vervalt het goedkopere ta rief na een jaar. Als je na een jaar weer overstapt, heb je wellicht op nieuw recht op een welkomstbo nus. Van alle consumenten die in de af gelopen jaren zijn gewisseld van leverancier, blijkt meer dan de helft meer dan één keer te zijn overgestapt. Zo ook Edwin Jans- sens. „Sinds ik een paar jaar gele den een televisieprogramma zag waarin werd aangeraden om regel matig je energiecontract te checken, onderzoek ik jaarlijks of ik ergens anders goedkopere ener gie kan krijgen. Twee maanden ge leden ben ik daarom weer overge stapt naar een andere leverancier. Tot nu toe ben ik twee keer gewis seld van energieleverancier en el ke keer neem ik een jaarcontract", vertelt Janssens. Een relatief nieuw fenomeen in de energiemarkt is het energiecol lectief. Je schrijft je vrijblijvend in bij een collectief, bijvoorbeeld dat van de Consumentenbond of de Vereniging Eigen Huis. Na een be paalde datum sluit het collectief en wordt het aantal geïnteresseer den geteld. Met dit aantal gaat het collectief onderhandelen met energiemaatschappijen. Doordat onderhandeld wordt namens een groot aantal potentiële klanten, kan het collectief de energieprij zen van leveranciers onder druk zetten. Het collectief selecteert de aanbieder met de beste prijs en voorwaarden, waarna de geïnte resseerden een persoonlijk aan bod van de leverancier krijgen. De consument kan vervolgens zelf bepalen of hij gebruikmaakt van het aanbod. Bijkomend voor deel van een collectief is dat het collectief je ook kan ondersteu nen als de overstap niet vlekke loos verloopt. Wie gebruikmaakt van een collectieve aanbieding, be spaart - afhankelijk van de geko zen contractvorm - ongeveer 250 tot 350 euro per jaar. Om energietarieven goed te kun nen vergelijken, is het handig te weten hoe zo'n nota is opge bouwd. Energiekosten bestaan uit een aantal componenten. Verbruikskosten zijn de kosten van de hoeveelheid verbruikte energie. De leverancier bepaalt het tarief en vermenigvuldigt het met de hoeveelheid energie die je gebruikt. Het vastrecht is een vast kostenelement, dat wordt bepaald door de energieleverancier. Netwerk- of transportkosten zijn de kosten die je betaalt aan de net beheerder. De netbeheerder is ver antwoordelijk voor het transport van energie naar huizen. Je kunt de netbeheerder niet zelf uitkie zen, dat hangt af van de woon plaats. Sommige energiemaat schappijen zetten de kosten voor de netbeheerder op de energieno ta. In de andere gevallen ontvang je een aparte factuur van je netbe heerder. Er zijn ook nog belastingen. Onge veer een derde van de energieno ta bestaat daaruit. Denk hierbij aan BTW, energiebelasting en be lasting voor Opslag Duurzame Energie (ODE). De opbrengsten van deze laatste heffing worden gebruikt voor het opwekken van duurzame energie. Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Dini Houmes van Scoop in Middelburg. Waaruit bestaat je werk? Mijn werk bestaat voornamelijk uit het opnemen van de telefoon. Bij Scoop is dat een functie die bij het secretariaat hoort. Maar ja, je hebt ook mensen die het niet leuk vinden om de telefoon op te nemen. En alleen de mensen die het leuk vinden, nemen de telefoon op. Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? Dat is moeilijk te zeggen, maar ik denk tussen de vijftig en honderd keer per dag. Tegenwoordig zijn er ook doorkies- nummers, waar mensen gebrlxik van maken. Maar er zijn ook tijden geweest dat we er met twee mensen een hele dagtaak aan hadden om de telefoon op te nemen. Dus wat dat betreft is het nu beter. Welke vraag komt het meest voor? Vaak is dat: Kan ik spreken met...? Het gaat altijd over de werkzaamheden van Scoop. Sommige mensen weten al met wie ze precies willen spreken, dus dat is wel makkelijk. Maar je moet als telefo niste zelf ook op de hoogte blijven van wat er bij Scoop gebeurt. Wat is het gekste telefoontje dat je hebt ge had? Vroeger had je een zoekmachine die ook Scoop heette. Dus ik heb een keer de vraag gehad of we een adres voor surfplanken wisten. We hebben ook wel eens het verzoek gekregen of er ver gaderruimtes of ruimtes voor balletles sen beschikbaar waren. Wanneer sta je met je mond vol tanden? Ik geloof niet dat dat vaak voorkomt. Je hebt wel eens mensen die schelden, maar dat heb ik nauwelijks meege maakt. Ben jij het visitekaartje van het bedrijf? Ja, zeker weten! Door de kennis die Scoop in huis heeft, moet jij ook op de hoogte zijn. Je moet er voor zorgen dat mensen de juiste informatie krijgen. ZATERDAG 7 SEPTEMBER 2013 door Irene van den Berg 1 Volgens mij is er te veel in reke ning gebracht voor het verwijde ren van spataders in het ziekenhuis. Maar ik krijg bij het ziekenhuis geen respons op mijn klacht Wat nu? 2 In het artikel 'Kritisch controle ren van ziekenhuisnota kan lo nend zijn' staat dat je op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit de codes van de ziekenhuisnota kunt controleren. Hoe werkt dat? 3 Het bedrag op mijn ziekenhuis nota is een ander bedrag dan het bedrag dat ik heb gevonden op de website van de Nederlandse Zorg autoriteit. Hoe kunnen die bedragen verschillen? door Nadine van Gemert illustratie Ruben L. Oppenheimer Nfr L STAPPENPLAN VOOR OVERSTAPPEN Bekijk je huidige energiecontract, de opzegtermijn en of een boete wordt geheven bij tussentijds beëindigen van het contract. Ga op vergelijkingssites op inter net tarieven vergelijken. Bijvoor beeld de Energievergelijker van de Consumentenbond, www.gas- licht.com en de EnergieWijzer van ConsuWijzer. Bereken de totaalprijs. Dus inclu sief welkomstbonus, actietarief, vastrecht, belastingen en kosten voor de netbeheerder. Lees de contractvoorwaarden. Let goed op zaken als de contractter mijn, boete bij het tussentijds beëindigen, actietarieven en ande re mogelijke adders onder het gras. Selecteer de voor jou beste ener gieleverancier en meld je a an. Houd rekening met je opzeg termijn bij je oude leverancier. Geef je meterstanden door aan je nieuwe leverancier en maak een kopie voor jezelf. Je hoeft niet zelf je oude contract op te zeggen of meterstanden door te geven aan je oude leverancier. Dit doet de nieuwe leverancier. De nieuwe leverancier stelt een voorschotbedrag vast. Je oude energiemaatschappij stuurt bin nen twee maanden een eindafre kening.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49