Online uitspraken reden voor afwijzing DE WERKPLEK 2 WERKEN Uitlatingen op social media zijn tegenwoordig cruciaal voor werknemers als het gaat om het aannemen van nieuw personeel. Dit blijkt uit een onderzoek van StepStone, een van de groot ste vacaturesites in Europa. Het onderzoek be trof acht Europese landen. De helft van de werkgevers vindt op social me dia een bevestiging van het positieve beeld dat ze van een sollicitant hebben. Aan de andere kant vindt een kwart van de werkgevers op so cial media een reden om een potentiële kandi daat af te wijzen. Uit het onderzoek blijkt dat werkzoekenden zich bewuster zouden moeten zijn van hun online gedrag. Berichten gepost op social media kunnen helpen bij sollicitatieproce dures, maar ook de kans op een afwijzing vergro ten. De belangrijkste reden om kandidaten af te wijzen is het plaatsen van ongepaste commenta ren of afbeeldingen. Ook afwijkingen tussen het cv van een kandidaat en de social mediainforma- tie zijn een belangrijke reden voor afwijzing. Als derde reden geven werkgevers aan dat slecht en grammaticaal onjuist taalgebruik een reden is om de kandidaat niet uit te nodigen voor een ge sprek. Social mediainformatie die wel helpt bij het krij gen van een baan is de beschrijving van kwalifi caties en capaciteiten door derden, goede referen ties en goede communicatieve vaardigheden. Bijna driekwart van de bedrijven bekijkt de ka nalen van social media om meer informatie over een sollicitant in te winnen. De meeste mensen realiseren zich dat hun gedrag op social media invloed heeft op hun kans om aangenomen te worden. Ondanks dat zegt slechts eenderde zich daarvan wat aan te trekken. 'Minder storingen door goed onderhoud' kopt de provincie Zeeland op haar site. Mopperend achter het stuur van onze auto of fiets vergeten we wel eens dat het niet vanzelfsprekend is dat de brug waarvoor we staan te wachten ook weer keurig op tijd sluit. Bruggen en sluizen zijn complexe objecten, zeker waar verkeer en scheepvaart samenkomen. Om bei den zo vlot mogelijk te laten passe ren zijn bruggen en sluizen voor zien van beweegbare delen die een extra dimensie toevoegen aan het onderhoud. Wie zorgen ervoor dat een brug storingsvrij blijft? Gertjan Pieper (27) werkt bij de Provincie Zee land als medewerker werktuigbouwkundig en elektrotechnisch onderhoud. Naast de bruggen en sluizen die onder het beheer van de provin cie vallen, wordt het team waar Gertjan al zes jaar in zit, ook ingezet voor pompen, gemalen en verkeerslichten. „We zijn hier meer met het hoofd bezig dan met de handen", zegt de Arnemuidenaar. Het werk omvat een groot stuk planning, aanstu ring en communicatie, wat vanuit het kantoor gebeurt. Daarnaast houdt het team zich bezig met inspecties en controles op de bruggen en sluizen zelf. Ook zijn ze natuurlijk aanwezig op het moment dat er zich een onverwachte situa tie voordoet die niet snel opgelost kan worden. „Het is moeilijk in te schatten, maar ik denk dat de tijd tussen werken op het kantoor en op locatie fifty-fifty is. Je probeert zo veel mogelijk te plannen, maar dat red je nooit. Soms moet je alles laten liggen om direct naar een storing te gaan." Het uitgangspunt is altijd preventie van storin gen. Dit wordt bereikt met een goede planning en werkvoorbereiding van het onderhoud. Hier naast heeft het team van Gertjan een aansturen de en toezichthoudende rol voor de aannemers die het werk daadwerkelijk uitvoeren. „Aan een brug heb je onder andere mechanisch, hydrau lisch en elektrisch onderhoud nodig. Daar kun nen verschillende aannemers voor worden inge schakeld." Het team probeert het onderhoud zo veel moge lijk te groeperen om geld te besparen. Op het moment dat er toch een storing optreedt wordt er in eerste instantie een storingsmonteur op af gestuurd zodat snel bekeken kan worden welke inzet nodig is om het probleem op te lossen. Gertjan: „Als het probleem niet snel kan wor den opgelost, moeten wij gaan kijken of er g» maatregelen zoals een afzetting "nodig zijn." j Soms kan het zelfs noodzakelijk zijn om een boot of kranen in te zetten. Naast planning zijn ook de inspecties een be langrijk middel om bruggen en sluizen storings vrij te houden. „Dat gebeurt visueel. Branden de lampjes van het stopsignaal, zie je roestvor- ming of scheurtjes, ruik je een brandlucht of klappert er een relais in de besturingskast? Ie maakt ook een brugdraai mee. Hoor je gepiep of geknars, dan zit er meestal iets fout", vertelt Gertjan. Op geregelde tijden en sowieso altijd als er aan de brug verbouwd is of er een nieuw bestu ringsprogramma is geïnstalleerd, wordt er een functionele inspectie uitgevoerd. „Dan probe ren we alle rottigheidjes uit", lacht Gertjan. Het team probeert dan of ze de vergrendelingen en voorwaarden voor het openen van de brug kun nen omzeilen. Als het goed is, slagen ze er niet in de brug te openen voordat de stopsignalen aangaan en vervolgens de slagbomen neerko men. De helft van de werkgevers bekijkt op social media of het beeld dat ze van een sollicitant hebben, klopt, foto Lex van Lieshout Certjan in de machineruimte onder de Sloebrug in Vlissingen. Storing aan brug door John de Kok Detailfoto van de noodbediening op de brug. De Sloebrug in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46