Online uitspraken reden voor afwijzing
DE WERKPLEK
2 WERKEN
Uitlatingen op social media zijn tegenwoordig
cruciaal voor werknemers als het gaat om het
aannemen van nieuw personeel. Dit blijkt uit
een onderzoek van StepStone, een van de groot
ste vacaturesites in Europa. Het onderzoek be
trof acht Europese landen.
De helft van de werkgevers vindt op social me
dia een bevestiging van het positieve beeld dat
ze van een sollicitant hebben. Aan de andere
kant vindt een kwart van de werkgevers op so
cial media een reden om een potentiële kandi
daat af te wijzen. Uit het onderzoek blijkt dat
werkzoekenden zich bewuster zouden moeten
zijn van hun online gedrag. Berichten gepost op
social media kunnen helpen bij sollicitatieproce
dures, maar ook de kans op een afwijzing vergro
ten. De belangrijkste reden om kandidaten af te
wijzen is het plaatsen van ongepaste commenta
ren of afbeeldingen. Ook afwijkingen tussen het
cv van een kandidaat en de social mediainforma-
tie zijn een belangrijke reden voor afwijzing. Als
derde reden geven werkgevers aan dat slecht en
grammaticaal onjuist taalgebruik een reden is
om de kandidaat niet uit te nodigen voor een ge
sprek.
Social mediainformatie die wel helpt bij het krij
gen van een baan is de beschrijving van kwalifi
caties en capaciteiten door derden, goede referen
ties en goede communicatieve vaardigheden.
Bijna driekwart van de bedrijven bekijkt de ka
nalen van social media om meer informatie over
een sollicitant in te winnen. De meeste mensen
realiseren zich dat hun gedrag op social media
invloed heeft op hun kans om aangenomen te
worden. Ondanks dat zegt slechts eenderde zich
daarvan wat aan te trekken.
'Minder storingen door goed onderhoud' kopt de provincie Zeeland op
haar site. Mopperend achter het stuur van onze auto of fiets vergeten
we wel eens dat het niet vanzelfsprekend is dat de brug waarvoor we
staan te wachten ook weer keurig op tijd sluit.
Bruggen en sluizen zijn complexe
objecten, zeker waar verkeer en
scheepvaart samenkomen. Om bei
den zo vlot mogelijk te laten passe
ren zijn bruggen en sluizen voor
zien van beweegbare delen die
een extra dimensie toevoegen aan
het onderhoud. Wie zorgen ervoor dat een
brug storingsvrij blijft?
Gertjan Pieper (27) werkt bij de Provincie Zee
land als medewerker werktuigbouwkundig en
elektrotechnisch onderhoud. Naast de bruggen
en sluizen die onder het beheer van de provin
cie vallen, wordt het team waar Gertjan al zes
jaar in zit, ook ingezet voor pompen, gemalen
en verkeerslichten.
„We zijn hier meer met het hoofd bezig dan
met de handen", zegt de Arnemuidenaar. Het
werk omvat een groot stuk planning, aanstu
ring en communicatie, wat vanuit het kantoor
gebeurt. Daarnaast houdt het team zich bezig
met inspecties en controles op de bruggen en
sluizen zelf. Ook zijn ze natuurlijk aanwezig op
het moment dat er zich een onverwachte situa
tie voordoet die niet snel opgelost kan worden.
„Het is moeilijk in te schatten, maar ik denk
dat de tijd tussen werken op het kantoor en op
locatie fifty-fifty is. Je probeert zo veel mogelijk
te plannen, maar dat red je nooit. Soms moet je
alles laten liggen om direct naar een storing te
gaan."
Het uitgangspunt is altijd preventie van storin
gen. Dit wordt bereikt met een goede planning
en werkvoorbereiding van het onderhoud. Hier
naast heeft het team van Gertjan een aansturen
de en toezichthoudende rol voor de aannemers
die het werk daadwerkelijk uitvoeren. „Aan een
brug heb je onder andere mechanisch, hydrau
lisch en elektrisch onderhoud nodig. Daar kun
nen verschillende aannemers voor worden inge
schakeld."
Het team probeert het onderhoud zo veel moge
lijk te groeperen om geld te besparen. Op het
moment dat er toch een storing optreedt wordt
er in eerste instantie een storingsmonteur op af
gestuurd zodat snel bekeken kan worden welke
inzet nodig is om het probleem op te lossen.
Gertjan: „Als het probleem niet snel kan wor
den opgelost, moeten wij gaan kijken of er g»
maatregelen zoals een afzetting "nodig zijn." j
Soms kan het zelfs noodzakelijk zijn om een
boot of kranen in te zetten.
Naast planning zijn ook de inspecties een be
langrijk middel om bruggen en sluizen storings
vrij te houden. „Dat gebeurt visueel. Branden
de lampjes van het stopsignaal, zie je roestvor-
ming of scheurtjes, ruik je een brandlucht of
klappert er een relais in de besturingskast? Ie
maakt ook een brugdraai mee. Hoor je gepiep
of geknars, dan zit er meestal iets fout", vertelt
Gertjan.
Op geregelde tijden en sowieso altijd als er aan
de brug verbouwd is of er een nieuw bestu
ringsprogramma is geïnstalleerd, wordt er een
functionele inspectie uitgevoerd. „Dan probe
ren we alle rottigheidjes uit", lacht Gertjan. Het
team probeert dan of ze de vergrendelingen en
voorwaarden voor het openen van de brug kun
nen omzeilen. Als het goed is, slagen ze er niet
in de brug te openen voordat de stopsignalen
aangaan en vervolgens de slagbomen neerko
men.
De helft van de werkgevers bekijkt op social media of het beeld
dat ze van een sollicitant hebben, klopt, foto Lex van Lieshout
Certjan in de machineruimte onder de Sloebrug in Vlissingen.
Storing aan brug
door John de Kok
Detailfoto van de noodbediening op de brug.
De Sloebrug in Vlissingen.