M arrea 65-plusser bijna vergeten 21,5 25 ECONOMIE 13 Engelsen gebruiken grote letters en helpen inpakken www.marrea.nl 0rbei0571277744 Dat is een gemiste kans, volgens marktonderzoeksbureau GfK. Al leen al vanwege het groeiend aan tal 65-plussers, die voor steeds meer omzet zorgen. Zij stellen prijs op afgemeten porties, een goede service in plaats van een su persnelle bediening en zij nemen rustig de tijd voor een prijs/ kwa liteit-vergelijking. „Supermarkten willen graag weten hoe groot de ze groep is en hoeveel zij te beste den heeft", vertelt Joop Holla van GfK. „Maar ze aanspreken op hun 65-plus-zijn, daar zijn ze wat hui verig voor." Ouderen willen niet in een hokje geplaatst worden, maar tegelijker tijd verlangen zij wel een andere behandeling dan de doorsnee su permarktbezoeker. Voor deze spa gaat lijken sommige supermark ten maar geen oplossing te vin den, terwijl zij op dit moment voor een kwart van hun omzet af hankelijk zijn van 65-plussers. Uit eerder onderzoek door GfK en het Voedingscentrum bleek al dat 42 procent van de ouderen de ver pakkingen van voedingsmiddelen te groot vindt, onder meer op het gebied van groenten, vleeswaren en kaas. „Ook als het gaat om de service, de ruimte in de gangpa den en de grootte van de letters op verpakkingen, laten super markten en producenten nog veel kansen liggen", aldus Holla. Ook ergeren veel klanten zich aan moeilijk te openen verpakkingen, terwijl de oplossing soms zo sim pel is. Zo introduceerde groente producent Hak een gemakkelijk te openen potdeksel. Ketens als Emté, Albert Heijn, Al- di en Plus zijn op basis van het aantal 65-plussers binnen hun klantenbestand onder ouderen de populairste supermarkten. Of dat betekent dat zij het beste weten hoe zij hen in de watten moeten leggen, is volgens Holla echter maar de vraag. Zo is Albert Heijn, net als de ouderen zelf, relatief sterk vertegenwoordigd in de Randstad en de grotere steden. Voor Emté komt de populariteit echter niet als een verrassing. „Wij weten dat kenmerken van onze formule door ouderen wor den gewaardeerd", aldus woord voerder Wilco Jansen. „Wij stu ren erg op interactie tussen mede werkers en klanten. En in onze su permarkten werken veel vakmen sen, zoals slagers, in plaats van al gemene medewerkers." Dat 65-plussers niet massaal de overstap naar een andere super markt maken, komt ook doordat zij principieel weinig 'vreemd gaan'. Zij blijven hun favoriete, vertrouwde winkel gewoon graag trouw. Veel langer dan klanten tussen de 50 en 65 jaar. Super markten die op hun lauweren rus ten, kunnen in de toekomst ech ter bedrogen uitkomen. De oude ren van de toekomst zullen de tra ditionele markten en speciaalza ken weliswaar vaker inruilen voor de supermarkt, maar of zij net zo winkeltrouw zijn als de huidige 65-plussers, is op basis van het GfK-onderzoek zeer de vraag. Chantal de Rijk van Jan Linders wacht het antwoord niet af. Zij deed recent onderzoek naar de wensen van oudere klanten. „Zij willen bijvoorbeeld aangesproken worden op hun vitaliteit, hun mo gelijkheden. Daar stemmen wij onze voedingsproducten en voor lichting nu nog beter op af." DONGEN - Supermarkten zijn on voldoende voorbereid op de groei van het aantal 65-plussers. Een ge miste kans, omdat hun bestedin gen explosief gaan stijgen. Dat blijkt uit onderzoek door markt onderzoeksbureau GfK, dat bin nenkort gepubliceerd wordt. Nederland telt ongeveer 1,9 mil joen huishoudens van minimaal één 65-plusser. In 2040 zijn dat er zo'n 3,2 miljoen. Voor supermark ten worden zij daarom steeds be langrijker, ook omdat zij speciaal zaken en markten waarschijnlijk vaker zullen verruilen voor de su permarkt. Hun supermarktbeste dingen zullen daardoor de komen de twaalf jaar explosief toene men, van 8,1 miljard euro dit jaar tot 14,5 miljard in 2025, verwacht GfK. Dat is bijna een derde van de totale supermarktomzet. Volgens joop Holla van GfK hou den supermarkten en producen ten bijvoorbeeld te weinig reke ning met de portiegrootte voor ouderen. Hij signaleert dat supermarkten in andere landen al een stuk ver der zijn. „Bijvoorbeeld met het ge bruik van grotere letters of een be tere dienstverlening. Zo wordt de klant in Engeland geholpen met inpakken." Bij ongewijzigd beleid zouden vooral de supermarkten van C1000, Jumbo en Detailcon sult (onder meer Digros, Dirk, De- kaMarkt) de slag om de oudere klant verliezen. Prijs: C 99,00 p.p. SCHUDDEBEURS; HISTORISCH ZEELAND! ANALYSE De keuze van Ver- brugge Terminals om in Zeebrugge 21,5 miljoen euro te investeren in een containerterminal, heeft in Zee land tot een politiek stormpje ge leid. Verbrugge voorziet rond 2017 zelfs expansie in Zeebrugge. Dan wil hij de 25 hectare aan het Al- bert II-dok verder uitbreiden. Ver- brugge is een grote speler in de Zeeuwse havens. Waarom inves teert hij dat geld niet in Vlissin- gen?, vraagt een aantal Statenle den (GroenLinks, Christenunie) zich kruinkrabbend af. De brede re vraag luidt: waarom komt de zo gewenste containerisatie in de Zeeuwse havens maar niet van de grond? Zeeland wil tenslotte een graantje meepikken van de trend dat steeds meer spullen in contai ners worden vervoerd. Plannen voor containerterminals zijn echter geduldig in Zeeland. Het is nu alweer veertien jaar gele den dat de toenmalige economie gedeputeerde en destijds ha venschapvoorzitter Daan Bruinoo- ge het plan voor de Westerschel- de Container Terminal (WCT) be kendmaakte. Het Antwerpse over slagbedrijf Hessenatie zou de nieuwe containerkade pal aan de Westerschelde willen exploiteren. Eind 2002 zou de eerste container reus er afmeren. Zover kwam het niet. Nadat de Raad van State er in 2003 een stok je voor had gestoken, werd het WCT-plan bijgesteld. De contai nerkade kon iets korter worden, waardoor de duintjes bij de Ka- loot deels gespaard zouden blij ven. Zo zou een heikel milieube zwaar kunnen worden omzeild. Op dat moment lanceerde Martin Verbrugge van het overslagbedrijf dat zijn naam draagt, echter zijn eigen plan voor een containerter- minal: de Verbrugge Container Terminal, kortweg de VCT. An ders de WCT gaat het VCT-plan uit van een terminal binnen het bestaande havengebied in Vlissin- gen-Oost. Plots was er een alternatief waar voor geen honderd hectare slik en ondiep water moet worden inge polderd. Zo'n forse ingreep is na melijk een drempel voor de WCT. In het verleden is Verbrugge te verstaan gegeven dat het hem niet in dank zou worden afgeno men als de VCT het plan voor de WCT in de wielen zou rijden. Inmiddels is zonneklaar dat er geen exploitant voor de WCT is te vinden. Toch houdt zowel ha venbedrijf Zeeland Seaports als de provincie de WCT levend, al is het plan wel op de lange baan ge schoven. Onderwijl schrijft het havenbedrijf miljoenen af op gronden die als natuurcompensa tie voor de WCT zijn aangekocht. Hoewel Zeeland Seaports en ook de provincie hebben beloofd de containerisatie in de bestaande ha vens aan te jagen, klaagt Verbrug ge al jaren dat hij te weinig mede werking van het havenbedrijf krijgt. Zeeland Seaports werpt te^ gen dat er wel eerst een sluitend plan moet liggen voor aanleg van een VCT. Het wringt dus in de ha vens. Verbrugge dreigde vorig jaar al uit te wijken naar Rotterdam of Zeebrugge. Dat dreigement maakt de no-nonsens onderne mer nu waar. Dat Verbrugge 21,5 miljoen euro investeert in Zeebrugge, is een ge miste kans voor Zeeland. Heeft Zeeland zitten slapen? Gedepu teerde Carla Schönknegt (WD, havens) noemde namelijk vrijdag in de Statencommissie de keuze van Verbrugge 'redelijk onver wacht'. Dat geeft te denken als je weet dat de provincie van contai nerisatie een economisch speer punt heeft gemaakt. De provincie is samen met de gemeenten Ter- neuzen, Borsele en Vlissingen aan deelhouder van Zeeland Seaports. Schönknegt noemt de keuze van Verbrugge zuur, maar 'niet tegen te houden'. Zeebrugge bood Ver brugge namelijk zeer gunstige ta rieven, die vooral zo aantrekkelijk zouden zijn door de subsidies die de Vlaamse regering haar havens verstrekt. Er mag best eens een onderzoek naar ongeoorloofde staatssteun worden gedaan, mok ken de Zeeuwsé betrokkenen. De keuze voor Zeebrugge bete kent overigens niet dat er in Vlis singen geen containerterminal meer komt. Verbrugge zelf sluit dat ook niet uit. De Verbrugge-ka- de aan de Quarleshaven kan er ge schikt voor worden gemaakt. De vraag is op welke termijn? Zee land wacht al vele jaren. Gedepu teerde Schönknegt zegt dat er 'hard aan wordt gewerkt' aan een containerterminalplan. Vlissin gen is 'met zijn goede achterland verbindingen' tenslotte een pri ma plek voor containeroverslag. Zolang er geen terminal is, krijg je ook geen grote containerstro men naar Zeeland. De cijfers van Zeeland Seaports over het eerste halfjaar van 2013 zeggen genoeg. Containeroverslag: -7,5 procent. ZATERDAG 7 SEPTEMBER 2013 'v kwA; door Jelte Posthumus DONGEN - Rookworsten die in de onderste schappen worden wegge stopt, gehaaste caissières, grootver pakkingen waar hele gezinnen van kunnen eten: het wordt oudere su permarktklanten lang niet altijd ge makkelijk gemaakt. Supermarkten zouden veel meer oog moeten hebben voor de oudere klan ten, stelt onderzoeksbureau GfK. foto Joost van den Broek/Hollandse Hoogte Het arrangement: Koffie en thee bij ontvangst 2 x overnachting 2 x uitgebreid Zeeuws ontbijtbuffet •lx 3-gangen menu Mon Plaisir Wandelroute langs de historische buitenplaatsen in Schuddebeurs Prijs p.p. o.b.v. een 2-persoonskamer. Toeslag bij verblijf op vrijdag- en zaterdagnacht 25,00 per kamer per nacht. Reserveringskosten: 9,95 per boeking. Dit arrangement is geldig t/m 31 december 2013, m.u.v. feestdagen Even buiten Zierikzee, op het eiland Schouwen-Duivenland, ligt verscholen in de bossen het charmante Hostellerie Schuddebeurs - Hampshire Classic. Een oase van rust, gastvrijheid en waar u vooral culinair verrast wordt. De containerdromen van Zeeland door Frank Balkenende Verbrugge investeert 21,5 miljoen euro in Zeebrugge Verbrugge wil in 2017 de 25 hectare aan het Albert ll-dok verder uitbreiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13