M arrea
65-plusser bijna vergeten
21,5
25
ECONOMIE 13
Engelsen gebruiken grote
letters en helpen inpakken
www.marrea.nl 0rbei0571277744
Dat is een gemiste kans, volgens
marktonderzoeksbureau GfK. Al
leen al vanwege het groeiend aan
tal 65-plussers, die voor steeds
meer omzet zorgen. Zij stellen
prijs op afgemeten porties, een
goede service in plaats van een su
persnelle bediening en zij nemen
rustig de tijd voor een prijs/ kwa
liteit-vergelijking. „Supermarkten
willen graag weten hoe groot de
ze groep is en hoeveel zij te beste
den heeft", vertelt Joop Holla van
GfK. „Maar ze aanspreken op hun
65-plus-zijn, daar zijn ze wat hui
verig voor."
Ouderen willen niet in een hokje
geplaatst worden, maar tegelijker
tijd verlangen zij wel een andere
behandeling dan de doorsnee su
permarktbezoeker. Voor deze spa
gaat lijken sommige supermark
ten maar geen oplossing te vin
den, terwijl zij op dit moment
voor een kwart van hun omzet af
hankelijk zijn van 65-plussers.
Uit eerder onderzoek door GfK en
het Voedingscentrum bleek al dat
42 procent van de ouderen de ver
pakkingen van voedingsmiddelen
te groot vindt, onder meer op het
gebied van groenten, vleeswaren
en kaas. „Ook als het gaat om de
service, de ruimte in de gangpa
den en de grootte van de letters
op verpakkingen, laten super
markten en producenten nog veel
kansen liggen", aldus Holla. Ook
ergeren veel klanten zich aan
moeilijk te openen verpakkingen,
terwijl de oplossing soms zo sim
pel is. Zo introduceerde groente
producent Hak een gemakkelijk
te openen potdeksel.
Ketens als Emté, Albert Heijn, Al-
di en Plus zijn op basis van het
aantal 65-plussers binnen hun
klantenbestand onder ouderen de
populairste supermarkten. Of dat
betekent dat zij het beste weten
hoe zij hen in de watten moeten
leggen, is volgens Holla echter
maar de vraag. Zo is Albert Heijn,
net als de ouderen zelf, relatief
sterk vertegenwoordigd in de
Randstad en de grotere steden.
Voor Emté komt de populariteit
echter niet als een verrassing.
„Wij weten dat kenmerken van
onze formule door ouderen wor
den gewaardeerd", aldus woord
voerder Wilco Jansen. „Wij stu
ren erg op interactie tussen mede
werkers en klanten. En in onze su
permarkten werken veel vakmen
sen, zoals slagers, in plaats van al
gemene medewerkers."
Dat 65-plussers niet massaal de
overstap naar een andere super
markt maken, komt ook doordat
zij principieel weinig 'vreemd
gaan'. Zij blijven hun favoriete,
vertrouwde winkel gewoon graag
trouw. Veel langer dan klanten
tussen de 50 en 65 jaar. Super
markten die op hun lauweren rus
ten, kunnen in de toekomst ech
ter bedrogen uitkomen. De oude
ren van de toekomst zullen de tra
ditionele markten en speciaalza
ken weliswaar vaker inruilen voor
de supermarkt, maar of zij net zo
winkeltrouw zijn als de huidige
65-plussers, is op basis van het
GfK-onderzoek zeer de vraag.
Chantal de Rijk van Jan Linders
wacht het antwoord niet af. Zij
deed recent onderzoek naar de
wensen van oudere klanten. „Zij
willen bijvoorbeeld aangesproken
worden op hun vitaliteit, hun mo
gelijkheden. Daar stemmen wij
onze voedingsproducten en voor
lichting nu nog beter op af."
DONGEN - Supermarkten zijn on
voldoende voorbereid op de groei
van het aantal 65-plussers. Een ge
miste kans, omdat hun bestedin
gen explosief gaan stijgen. Dat
blijkt uit onderzoek door markt
onderzoeksbureau GfK, dat bin
nenkort gepubliceerd wordt.
Nederland telt ongeveer 1,9 mil
joen huishoudens van minimaal
één 65-plusser. In 2040 zijn dat er
zo'n 3,2 miljoen. Voor supermark
ten worden zij daarom steeds be
langrijker, ook omdat zij speciaal
zaken en markten waarschijnlijk
vaker zullen verruilen voor de su
permarkt. Hun supermarktbeste
dingen zullen daardoor de komen
de twaalf jaar explosief toene
men, van 8,1 miljard euro dit jaar
tot 14,5 miljard in 2025, verwacht
GfK. Dat is bijna een derde van de
totale supermarktomzet.
Volgens joop Holla van GfK hou
den supermarkten en producen
ten bijvoorbeeld te weinig reke
ning met de portiegrootte voor
ouderen.
Hij signaleert dat supermarkten
in andere landen al een stuk ver
der zijn. „Bijvoorbeeld met het ge
bruik van grotere letters of een be
tere dienstverlening. Zo wordt de
klant in Engeland geholpen met
inpakken." Bij ongewijzigd beleid
zouden vooral de supermarkten
van C1000, Jumbo en Detailcon
sult (onder meer Digros, Dirk, De-
kaMarkt) de slag om de oudere
klant verliezen.
Prijs: C 99,00 p.p.
SCHUDDEBEURS; HISTORISCH ZEELAND!
ANALYSE
De keuze van Ver-
brugge Terminals
om in Zeebrugge
21,5 miljoen euro te
investeren in een
containerterminal, heeft in Zee
land tot een politiek stormpje ge
leid.
Verbrugge voorziet rond 2017
zelfs expansie in Zeebrugge. Dan
wil hij de 25 hectare aan het Al-
bert II-dok verder uitbreiden. Ver-
brugge is een grote speler in de
Zeeuwse havens. Waarom inves
teert hij dat geld niet in Vlissin-
gen?, vraagt een aantal Statenle
den (GroenLinks, Christenunie)
zich kruinkrabbend af. De brede
re vraag luidt: waarom komt de
zo gewenste containerisatie in de
Zeeuwse havens maar niet van de
grond? Zeeland wil tenslotte een
graantje meepikken van de trend
dat steeds meer spullen in contai
ners worden vervoerd.
Plannen voor containerterminals
zijn echter geduldig in Zeeland.
Het is nu alweer veertien jaar gele
den dat de toenmalige economie
gedeputeerde en destijds ha
venschapvoorzitter Daan Bruinoo-
ge het plan voor de Westerschel-
de Container Terminal (WCT) be
kendmaakte. Het Antwerpse over
slagbedrijf Hessenatie zou de
nieuwe containerkade pal aan de
Westerschelde willen exploiteren.
Eind 2002 zou de eerste container
reus er afmeren.
Zover kwam het niet. Nadat de
Raad van State er in 2003 een stok
je voor had gestoken, werd het
WCT-plan bijgesteld. De contai
nerkade kon iets korter worden,
waardoor de duintjes bij de Ka-
loot deels gespaard zouden blij
ven. Zo zou een heikel milieube
zwaar kunnen worden omzeild.
Op dat moment lanceerde Martin
Verbrugge van het overslagbedrijf
dat zijn naam draagt, echter zijn
eigen plan voor een containerter-
minal: de Verbrugge Container
Terminal, kortweg de VCT. An
ders de WCT gaat het VCT-plan
uit van een terminal binnen het
bestaande havengebied in Vlissin-
gen-Oost.
Plots was er een alternatief waar
voor geen honderd hectare slik en
ondiep water moet worden inge
polderd. Zo'n forse ingreep is na
melijk een drempel voor de WCT.
In het verleden is Verbrugge te
verstaan gegeven dat het hem
niet in dank zou worden afgeno
men als de VCT het plan voor de
WCT in de wielen zou rijden.
Inmiddels is zonneklaar dat er
geen exploitant voor de WCT is
te vinden. Toch houdt zowel ha
venbedrijf Zeeland Seaports als
de provincie de WCT levend, al is
het plan wel op de lange baan ge
schoven. Onderwijl schrijft het
havenbedrijf miljoenen af op
gronden die als natuurcompensa
tie voor de WCT zijn aangekocht.
Hoewel Zeeland Seaports en ook
de provincie hebben beloofd de
containerisatie in de bestaande ha
vens aan te jagen, klaagt Verbrug
ge al jaren dat hij te weinig mede
werking van het havenbedrijf
krijgt. Zeeland Seaports werpt te^
gen dat er wel eerst een sluitend
plan moet liggen voor aanleg van
een VCT. Het wringt dus in de ha
vens. Verbrugge dreigde vorig jaar
al uit te wijken naar Rotterdam of
Zeebrugge. Dat dreigement
maakt de no-nonsens onderne
mer nu waar.
Dat Verbrugge 21,5 miljoen euro
investeert in Zeebrugge, is een ge
miste kans voor Zeeland. Heeft
Zeeland zitten slapen? Gedepu
teerde Carla Schönknegt (WD,
havens) noemde namelijk vrijdag
in de Statencommissie de keuze
van Verbrugge 'redelijk onver
wacht'. Dat geeft te denken als je
weet dat de provincie van contai
nerisatie een economisch speer
punt heeft gemaakt. De provincie
is samen met de gemeenten Ter-
neuzen, Borsele en Vlissingen aan
deelhouder van Zeeland Seaports.
Schönknegt noemt de keuze van
Verbrugge zuur, maar 'niet tegen
te houden'. Zeebrugge bood Ver
brugge namelijk zeer gunstige ta
rieven, die vooral zo aantrekkelijk
zouden zijn door de subsidies die
de Vlaamse regering haar havens
verstrekt. Er mag best eens een
onderzoek naar ongeoorloofde
staatssteun worden gedaan, mok
ken de Zeeuwsé betrokkenen.
De keuze voor Zeebrugge bete
kent overigens niet dat er in Vlis
singen geen containerterminal
meer komt. Verbrugge zelf sluit
dat ook niet uit. De Verbrugge-ka-
de aan de Quarleshaven kan er ge
schikt voor worden gemaakt.
De vraag is op welke termijn? Zee
land wacht al vele jaren. Gedepu
teerde Schönknegt zegt dat er
'hard aan wordt gewerkt' aan een
containerterminalplan. Vlissin
gen is 'met zijn goede achterland
verbindingen' tenslotte een pri
ma plek voor containeroverslag.
Zolang er geen terminal is, krijg
je ook geen grote containerstro
men naar Zeeland. De cijfers van
Zeeland Seaports over het eerste
halfjaar van 2013 zeggen genoeg.
Containeroverslag: -7,5 procent.
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 2013
'v kwA;
door Jelte Posthumus
DONGEN - Rookworsten die in de
onderste schappen worden wegge
stopt, gehaaste caissières, grootver
pakkingen waar hele gezinnen van
kunnen eten: het wordt oudere su
permarktklanten lang niet altijd ge
makkelijk gemaakt.
Supermarkten zouden veel meer oog moeten hebben voor de oudere klan
ten, stelt onderzoeksbureau GfK. foto Joost van den Broek/Hollandse Hoogte
Het arrangement:
Koffie en thee bij ontvangst
2 x overnachting
2 x uitgebreid Zeeuws ontbijtbuffet
•lx 3-gangen menu Mon Plaisir
Wandelroute langs de historische buitenplaatsen in Schuddebeurs
Prijs p.p. o.b.v. een 2-persoonskamer. Toeslag bij verblijf op vrijdag- en zaterdagnacht
25,00 per kamer per nacht. Reserveringskosten: 9,95 per boeking.
Dit arrangement is geldig t/m 31 december 2013, m.u.v. feestdagen
Even buiten Zierikzee, op het eiland Schouwen-Duivenland, ligt verscholen
in de bossen het charmante Hostellerie Schuddebeurs - Hampshire Classic.
Een oase van rust, gastvrijheid en waar u vooral culinair verrast wordt.
De containerdromen van Zeeland
door Frank Balkenende
Verbrugge
investeert
21,5 miljoen
euro in
Zeebrugge
Verbrugge wil
in 2017 de
25 hectare aan het
Albert ll-dok
verder uitbreiden