KWF-collectant hoort weinig wanklanken Bouw nieuwe winkel en parking 'Borsele moet grafrecht aan Dorpsstraat Heinkenszand beter promoten' 26 BEVELANDEN en THOLEN 'Merk' moet er voor zorgen dat er binnen Zeeland en daarbuiten sterkere voorkeur voor Goes ontstaat. Natuurvereniging Tholen viert 30-jarig bestaan GOES - Goes wil voor eens en al tijd de harten veroveren van on dernemers, toeristen en inwo ners. Daarom wordt zaterdag 14 september een ambitieuze city marketingcampagne gelanceerd die de stad en de gemeente op de kaart moet zetten. De begin vorig jaar opgerichte Stichting Goes Marketing werkt achter de schermen al langere tijd keihard aan de nieuwe campagne, die moet laten zien dat Goes 'barst van de energie', in zowel za kelijk, maatschappelijk als recrea tief opzicht. Aan ambitie is in elk geval geen gebrek: Goes wil meer inwoners, extra banen genereren en meer dagtoeristen trekken. Als opwarmertje voor de aanko mende campagne zijn de afgelo pen weken al uitingen versche nen om mensen zo veel als moge lijk bij de citymarketing te betrek ken. Huis-aan-huis is een kaart bezorgd met daarop de vraag 'Goes is...?'. Die kan worden inge vuld en teruggestuurd, maar ook via de website www.goesis.nl kan iedereen een reactie of mening achterlaten op die vraag. Veel mensen hebben dat al gedaan. Ook wordt onderzoek gedaan naar de meningen over Goes. De zogeheten triggercampagne be staat naast de online uitingen ook uit allerlei objecten in de gemeen te Goes, zoals vlaggen en be- stickerde auto's. Zaterdag 14 september wordt de nieuwe campagne gepresenteerd aan de hand van diverse outdoor-, online en gedrukte media in Goes. Vanaf dat moment bestaat er een marketingmerk dat ge bruikt wordt om Goes in de markt te zetten. In het kader van de citymarketing is een breed toe pasbaar label ontwikkeld dat straks door iedereen gebruikt mag worden. Het gaat dan vol gens citymarketeer Jonneke Schuurbiers om een fysiek label in de vorm van bijvoorbeeld stickers of gadgets. „Het marke tingmerk zorgt voor herkenning, het label is voor uitingen", verdui delijkt ze. „Kijk bijvoorbeeld maar naar I AMsterdam, het mar ketingmerk van Amsterdam." De bedoeling is dat door middel van het label iedereen op zijn of haar eigen manier 'trots en passie' voor Goes kan uitdragen. De cam pagne zal ook zichtbaar zijn in de stad, op uitingen voor evenemen ten en bij nieuw te ontwikkelen middelen zoals advertentiecam pagnes en digitale uitingen. „Het streven is om een ambassadeurs gedachte te creëren", zegt Schuur biers. „Geen versnippering, maar met zijn allen samenwerken aan hetzelfde doel." En dat doel is glas helder: „Uiteindelijk moet binnen Zeeland en daarbuiten een sterk ere voorkeur voor Goes ontstaan, of het nu is op het gebied van wo nen, werken of activiteiten." Normaal kijk ik altijd uit naar het collecteren voor de KWF Kanker bestrijding: de reacties en de gul heid van de mensen zijn - over het algemeen - hartverwarmend. Aan het einde van de avond-ga ik dan ook standaard met een fijn ge voel en een goed gevulde collecte bus naar huis. Maar dit jaar is het anders. De re cente onrust rondom de stichting Inspirè2Live en daarmee ook rond Alpe d'HuZes en de KWF Kanker bestrijding zal tijdens de collecte week ongetwijfeld veel vragen op roepen, is mijn grote angst. Terwijl ik bij het eerste huis aan bel, bereid ik me voor op het erg ste. Boze reacties, lastige vragen en vooral veel nee-schudders. De deur wordt opengedaan en een da me kijkt enigszins schichtig om het hoekje van de deur. „Goeden avond, ikMet een boze blik op mij en mijn collectebus en zonder één woord te zeggen, doet ze de deur hard voor mijn neus dicht. De boodschap is duidelijk: op naar het volgende huis. Gelukkig verloopt de collecte-ron de daarna vrijwel vlekkeloos. De mensen in Driewegen reageren én geven enthousiast, maken graag een praatje en wensen me veel succes. Slechts een enkeling vraagt om een identificatie vanwe ge 'al die oplichtingen en nep-col- lectanten tegenwoordig'. Na een vlugge blik op mijn paspoort en collectantenpas maakt hij een goedkeurend knikje en pakt zijn portemonnee erbij. De collecte-envelopjes die de KWF Kankerbestrijding vorige week per post verstuurde, worden - tot mijn blijdschap - nauwelijks gebruikt. De envelopjes zijn ont wikkeld vanuit de gedachte dat men niet nog naar kleingeld moet zoeken als een collectant aan de deur komt. Op zich handig, maar jammer genoeg voor sommigen ook een gelegenheid om hun bon te verzameling aan knoopjes en blanco papiertjes in de collecte bus te stoppen. Nadat ik mijn ronde heb gedaan, bedenk ik me dat niemand met een woord heeft gerept over de geldkwestie omtrent Inspire2Live of graaiende directeuren. Bij na vraag aan collega-collectanten blijkt dat ook zij weinig tot geen vragen of vervelende reacties kre gen. Met de wind in de rug fiets ik terug naar Biervliet. Mijn in middels goed gevulde collectebus rammelt tevreden aan mijn stuur. THOLEN -.De Natuurvereniging Tholen viert vandaag haar dertig jarig bestaan. Het jubileum wordt gevierd op Camping Gorishoek, in en rondom de Pannenkoekerei en is voor iedereen gratis toegan kelijk. Voor de kinderen is er 's ochtends het Dierenvriendjespad: een speurtocht in het bos op zoek naar spannende, leuke en leerza me dingen, 's Middags is jutten langs de Oosterschelde gepland, voor volwassenen zijn er lezingen van Stichting Landschapsbeheer Zeeland. De hele dag kunnen kin deren knutselen met schelpen. Ook heeft Intratuin Halsteren gra tis vogelhuisjes ter beschikking gesteld om te schilderen en versie ren. Speelgoedwinkel Speeleiland Tholen heeft de prijsjes van de kleurwedstrijd gesponsord. Ver der kan er worden geproefd van een duurzaam gerecht, kan er worden meegereden op een paar- denkar en zijn er Oosterschel- despelen voor de kinderen. Op de kraampjesmarkt staan onder meer de Thoolse Parel, de Heem kundekring, een imkerij en de Kringloopwinkel OverThollig. De gemeenteraad van Borsele ging donderdagavond akkoord met het beschikbaar stellen van een krediet van 242.000 euro voor de verwerving van de benodigde grond voor de aanleg van een par keerterrein. Het nieuwe winkelpand met woonruimte op de eerste verdie ping blijft eigendom van Diana Wielemaker. Het parkeerterrein komt in eigendom van de ge meente Borsele. „Een prima voor stel", zei Ko Mol (SGP/ Christen- Unie). „Het is goed dat er iets met de middenstand in Heinkenszand gebeurd." Krijn van der Maas (CDA) vond de prijs van de grond vrij hoog maar wel te verantwoorden ge zien de bijzondere ligging aan de Dorpsstraat. „Het bekende gezegde 'buurmans grond komt maar een keer te koop' geldt ook voor deze locatie. Wij vinden het belangrijk dat dit deel van de Dorpsstraat nu ook een goede uitstraling gaat krij gen." Berry Kooiker (Lokale Partij Bor sele) verplaatste zich in de positie van Diana Wielemaker. „Wat is het toch heerlijk en geweldig als de gemeente jou nodig heeft. Want 320.000 euro voor 960 vier kante meter is toch een vierkante- meterprijs van 333 euro. Aan de andere kant is echter iedereen ge lukkig. Er komen achttien parkeer plaatsen, dit deel van de Dorps straat wordt verfraaid en de Riet zanger, het project van R&B Wo nen, krijgt een betere uitstraling. En mevrouw Wielemaker is uit de brand." Na veel discussie heeft de ge meenteraad vorig jaar het nieuwe begrafenisbeleid vastgesteld. Een van de mogelijkheden is dat nabe staanden grafrechten kunnen ko pen over een periode van veertig jaar. „We hadden met elkaar afge sproken dat we dat zouden promo ten door middel van een werven de website en een folder. De web site laat echter nog niets van de oproep zien en de folder is er nog steeds niet", aldus CDA-fractie- voorzitter Marga van de Plasse. Volgens wethouder Jan Zandee zijn vrijwel direct na vaststelling van het nieuwe begrafenisbeleid de begrafenisondernemers geïn formeerd. Hij beaamt dat de web site en de folder nog niet klaar zijn. „De website is deze of vol gende maand gereed en er wordt binnenkort ook een folder huis- aan-huis verspreid." Zandee zegt ook toe dat nabestaanden de mo gelijkheid gaan krijgen de begrafe nisrechten over een periode van 36 maanden te betalen. Goes wil zich breed profileren door Luc Oggel 14 september, zaterdag, wordt de ambiti euze en breed opgezette citymarke tingcampagne van de Stichting Goes Marketing voor de gemeente Goes ge lanceerd. www.goesmarketing.nl Jessie Scheele uit Biervliet met de collectebus van de KWF Kankerbestrij ding aan de deur in Driewegen, foto Peter Nicolai door Jessie Scheele DRIEWEGEN - Met lichte tegenzin fiets ik van huis in Biervliet richting Driewegen. Mijn (nog) lege collec tebus bungelt aan het stuur. Hope lijk is de stevige tegenwind geen slechte voorbode voor de komen de uren. door Frank van Cooten HEINKENSZAND - Diana Wielemaker kan aan de slag met de bouw van een nieuwe winkel op de plek van haar in juli afgebrande bruidsmode zaak aan de Dorpsstraat 82 in Hein kenszand. door Frank van Cooten HEINKENSZAND - De gemeente Bor sele moet het begrafenisbeleid veel beter promoten. Dat vinden de Borselse coalitiepartijen CDA, PvdA en SGP/ChristenUnie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 122