TO©S PZC Spekman wil betere PvdA'ers I I I i 1 1 I 2 IN HET NIEUWS COLOFON Maak iemand abonnee! CEOFENCINC Steeds meer winkels, zoals nu in Tiel, bieden koopjes aan in ruil voor toegang tot mobiele telefoon. PAUL KUSTERS O WEER NIEUWE GENERATIE SMARTPHONES tiel - Wie elke dag langs dezelfde koffiebar loopt, moet straks niet raar opkijken als hij op zijn mo biele telefoon opeens een cappuc cino aangeboden krijgt. En wie op internet babynamen zoekt, kan via zijn telefoon zomaar kortings bonnen tegemoet zien voor de ba byzaak om de hoek. Steeds meer winkeliers realiseren zich namelijk dat onze telefoon een schat aan interessante infor matie bevat. Over wie wij zijn, wat wij interessant vinden en waar wij ons gedurende de dag be vinden. Met aanbiedingen die ge baseerd zijn op die informatie pro beren zij ons steeds vaker hun winkel binnen te lokken. Modeketen Hunkemöller en fast foodketen McDonalds experimen teren er sinds kort mee. Talloze andere ketens maken al hun ei gen plannen en vanaf zondag is Tiel de eerste in een reeks van ste den waar winkeliers zulke infor matie - na toestemming van de ge bruikers - via een lokaal draad loos netwerk verzamelen. Locatiegegevens van mobiele tele foons, die doorgegeven worden via gps en draadloos internet, kun nen winkeliers precies vertellen welke winkelstraten de eigenaar van de telefoon bezoekt en bij wel ke etalages hij stilstaat. Zijn zoek gedrag op internet of zijn via een app ingevulde interesses vertellen de winkelier ook of de potentiële klant belangstelling heeft voor bij voorbeeld elektronica, speelgoed of Italiaanse gerechten. „De combinatie van deze locatie gegevens en zo'n persoonlijk pro fiel van potentiële klanten is voor winkeliers goud waard", vertelt Nishant Dogra van het Nederland se bedrijf Mobile Strategy. Voor modeketen Hunkemöller ontwik kelde hij een mobiele app waar mee gebruikers aanbiedingen ont vangen,.zodra zij zich binnen een straal van 100 meter van een fili aal bevinden. „Zij krijgen dan kor tingsbonnen of worden uitgeno digd om een nieuwe collectie re bekijken", verklaard Dogra. Dankzij deze nieuwe toepassing is het gebruik van de app sinds be gin juli verzevenvoudigd, tot zo'n 175.000 keer per week. Onder marketeers staat deze me thode bekend als geofencing. Een winkelende consument wordt be naderd met mobiele aanbiedin gen zodra hij zich, op basis van zijn locatiegegevens, binnen het virtuele hekje rond de winkel be geeft. Het ei van Columbus, voor win kels die het moeilijk hebben? „Dat durf ik niet te zeggen", ver telt Dogra. „Maar de omzet kan zo zeker verhoogd worden." Volgens onderzoeksbureau TNS Nipo kent Nederland namelijk steeds meer 'showroomconsu- menten', die producten in win kels bekijken en deze vervolgens Wie zich vlakbij een McDo nalds bevindt, krijgt sinds kort aanbiedingen op basis van zijn favoriete menu Modeketen Hunkemöller lokt winkelend publiek met kortingen en tips om de nieuwe collectie te bekijken Bullseye WiFi wil in tiental len steden winkelend pu bliek koopjes aanbieden op basis van koopgedrag via hun mobiele telefoon vergelij ken met andere winkels of zelfs meteen bij een webwinkel kopen. Volgens Martin Warmelink van TNS Nipo moeten winkeliers de smartphone echter niet als een be dreiging zien. Het is juist een technologie die ervoor kan zor gen dat mensen de winkel niet met lege handen verlaten. Een kwart van de smartphone-gebrui- kers staat er bijvoorbeeld voor open om tijdens het winkelen kor tingscoupons te ontvangen. Volgens innovatie-adviseur Jan-Willem Janssen van Detail handel Nederland maken overal ondernemers en gemeenten plan nen voor mobiele aanbiedingen en advertenties. „Vooral met mo biele websites waar consumenten zelf aanbiedingen selecteren en coupons vinden. Dat gebeurt over al, van Alkmaar tot Arnhem en van Deventer tot Den Bosch." Zo lanceren ondernemers van een winkelcentrum in Leeuwar den vandaag een mobiele site met aanbiedingen die ook op een groot led-scherm verschijnen. Vervolgens is het nog maar een kleine stap om, zoals in Tiel, win kelend publiek gericht re benade ren met persoonlijke aanbiedin gen. Het bedrijf Bullseye WiFi lan ceert daar zondagmiddag gratis breedbandinternet. „Wie via de app aangeeft dat hij bijvoorbeeld interesse heeft in schoenen, krijgt op maat gesneden aanbiedingen van winkeliers", aldus Ali Dikili- tas van Bullseye. Binnenkort wordt het publiek ook benaderd met aanbiedingen op basis van geslacht, leeftijd en de etalages die'de aandacht trek ken. Na Tiel heeft Bullseye onder meer Almelo, Amsterdam, Den Bosch, Eindhoven en Utrecht op het oog. „De grootste uitdaging, naast de privacy, is dat winkels er mee om moeren leren gaan", zegt Janssen (Detailhandel Nederland). „Je moet mensen gericht benaderen, maar winkels moeten eerst uitvin den wie welke informatie wil krij gen. En je moet voorkomen dat ie mand op twee hoog vlakbij een winkelstraat steeds advertenties voor hondenvoer ontvangt." - www.pzc.nl/abonneewerftabonnee „Iedereen moet een herkenbaar verhaal kunnen neerzetten. Je moet het in je hebben. Zeggen dat je voor het homohuwelijk bent, is iets anders dan begrijpen waar die gedachte vandaan komt. Het vraagt meer dan alleen een standpunt innemen." De toekom- stige generatie PvdA- Kamerle den, en ook gemeenteraadsleden, moet beter geschoold worden in de sociaal-democratische ideolo gie. Dat is noodzakelijk om 'weer betrouwbaar te worden voor het publiek', zegt Spekman. „Alle volksvertegenwoordigers moeten weten waar we vandaan komen. Ik ga de ideologische scholing van de mensen die het moeren doen, in de Kamer of in de lokale poli tiek, aanscherpen." Hij heeft daar over kort geleden afspraken ge maakt met het partijbestuur. Ook de begeleiding en voorberei ding van nieuwe Kamerleden 'kan beter en moet beter'. De PvdA-fractie raakte de afgelo pen maanden twee nieuwkomers kwijt, Désirée Bonis en Myrthe Hilkens. Zij hadden problemen met de fractiediscipline en de wij ze van politiek bedrijven. Spek man liet eerder weren dat hij hun vertrek spijtig vindt en dat zich zelf ook aanrekent. tSEZE ÖINSEN ZIJN ALWEER ZOOO AUSUSTUS Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 www.pzc.nl Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties T: 088-0139^9if3 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. U ontvangt een toegangscode voor de E-paper. De krant wordt niet meer nabezorgd. U ontvangt restitutie. Vragen? Wijziging van uw adresgege vens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 u) Toets 2: informatie over uw abonnement of abonneevoordeel Toets 3: informatie over onze digitale pro ducten Maandag-vrijdag: 07.00 - 17.00 uur Zaterdag: 07.30 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 27,50 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright®wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. SO,-* De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee •Voorwaarde is dat u én de nieuwe abo minimaal 6 maanden abonnee blijven. Winkels kijken i door Jelte Posthumus illustratie Jos Diender door Sandra Donker DEN HAAG - PvdA-partijvoorzitter Hans Spekman wil meer echte so ciaal-democraten in de gelederen krijgen. Volgens de voorzitter ont breekt het PvdA'ers nu vaak aan voldoende ideologische kennis. Ais voorzitter van de selectiecommis sie voor nieuwe Kamerleden zag hij dat dit 'te weinig aanwezig was' bij kandidaten. Hans Spekman bijlage Spectrum zaterdag Tussen idealen en frustraties

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2