AUTO 15 VRIJDAG 6 SEPTEMBER 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES WÊÊÊÊÊMÊÊÊBKÊÊBÊMtBÊ mÊÊÊÊÊÊÊÊÊ^^ÊÊ^m CAPTUR EN DE CONCURRENTEN RENAULT CAPTUR Betaalbaarheid staat voorop bij de originele Renault Captur. De cross over op bescheiden ba sis heeft een compacte driecilinder turbomotor onder de kap. Waar automo bilisten al tijd maar grotere voer tuigen met nog grotere motoren kochten, werd die trend vooral door financiële prikkels (hoge brandstofprijzen, crisis) enkele ja ren terug doorbroken. Dat bete kent vrij baan voor originele con cepten, die enerzijds zuinig en be taalbaar zijn en tegelijkertijd niet inleveren op ruimte en functiona liteit. In dat plaatje past Renaults crossover Captur helemaal. De 4,12 meter lange Captur staat op de vertrouwde basis van de Clio, maar heeft een carrosserie die niet alleen wat langer, maar vooral ook hoger is. Daarmee biedt het merk binnen compacte afmetingen de ruimte van een middenklasser. Vier personen, met nog eens 377 liter aan bagage aan boord, is geen probleem. De achterbank kan over een flinke af stand worden verschoven voor meer flexibiliteit en uiteraard ook worden neergeklapt, tot een maxi mum van 1235 liter. Het interieur is speels ingericht, met hetzelfde instrumentarium als in de Clio. De koper krijgt al lerhande mogelijkheden om de binnenkant op te fleuren. Alleen jammer dat de gebruikte materia len en de afwerking niet optimaal zijn. Wel is er goed over het con cept nagedacht, met in de duurste uitvoering (Dynamique) uitritsba- re en uitwasbare bekleding. Alle versies hebben een grote schuifla de op de plaats van het dashboard kastje. Onder de hoge neus huist een driecilinder benzinemotor met turbo, goed voor 90 pk en een koppel van 135 Nm. Omdat het ge wicht bescheiden is gebleven, weet de kleine motor keurig te presteren: een top van 171 kilome ter per uur en een 0-100-accelera- tie in 12,1 seconden. Opmerkelijk is de rust van het machientje, zelfs als er flink wordt doorgetrok ken. Daarbij komt dan ook nog eens een keurig gemiddeld ver bruik van boven de 1 op 14 in de praktijk. Het onderstel is afgestemd op comfort, maar zonder typische na delen als overhellen in bochten. De elektrisch bekrachtigde bestu ring voldoet aan de verwachtin gen. De buitenkant kan net zo vro lijk worden aangekleed als het in terieur, maar een dak in een con trastkleur is natuurlijk geen ver plichting. Ook kunnen diverse ac- centlijsten in andere tinten wor den gekozen. Met een vanafprijs van 15.990 eu ro brengt Renault de SUV of cross over wel heel dicht bij het grote publiek. Wie de auto wil aankle den, kan opteren voor de 17 990 euro kostende Expression (airco, lichtmetaal, audio) of de Dynami que voor 19.490 euro. DE NIEUWE NISSAN NOTE EN MICRA. MAAK EXCLUSIEF ÉN ALS EERSTE KENNIS BIJ AUTO STURM VOOR U GERESERVEERD OP: AUT^STURM Ford gaat met Vignale voor luxe en beleving Beleving is het toverwoord voor al lerhande producten, dus ook voor de auto. Ford gaat daarop inspelen met Vignale-modellen, die allereerst op basis van de nieuwe Mondeo ver schijnen. Vignale wordt niet alleen het luxelabel van de fabrikant in Eu ropa, maar het merk koppelt daar aan ook diverse persoonlijke servi ces die de klant extra beleving moe ten bieden. De Mondeo Vignale con cept, die volgende week op de IAA in Frankfurt wordt gepresenteerd, is van binnen helemaal met leer be kleed. Ook aan de buitenkant kent de auto specifieke details. Vignale- kopers krijgen een eigen website, hebben via de auto toegang tot een Luxe en beleving, foto Ford speciale app en praten bij de dealer met een eigeri contactpersoon. Een gratis wasbeurt, airport vallet service en VIP-access horen er ver der ook bij. „Waar Ford voorheen voor diverse werelddelen apart au to's ontwikkelde, hebben we nu een wereldstrategie", zegt Roelant de Waard, vicepresident marketing, sa- les en service bij Ford Europa. „Dat levert forse besparingen op, waar door we dit soort projecten kunnen opzetten. We hebben met Vignale een lange adem, dat is nodig om het te laten slagen." In de loop van 2014 krijgt het Vignale-programma handen en voeten. Tony Vos VW e-Golf en e-Up zijn klaar Volkswagen presenteert op de auto tentoonstelling in Frankfurt de e-Up en de e-Golf. Met de elektrisch aan gedreven Up, die nog dit jaar op de markt komt, richt het merk zich op het gebruik in een stadse omgeving. De 82 pk sterke elektromotor heeft een actieradius van 160 kilometer. In Elektrische Volkswagens, foto VW 12,4 seconden tikt de compacte vijf- deurs vanuit stilstand de 100 kilome ter per uur aan, de top bedraagt 130. De aandrijflijn van de vijfdeurs e-Golf (marktintroductie midden 2014) bestaat uit een 115 pk sterke elektromotor. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 24,2 kWh, goed voor een actieradius van 190 ki- lometer. De e-Golf sprint in 10,4 se conden van 0 naar 100, de top ligt bij 140. De batterijen van beide mo dellen zijn via reguliere stopcontac ten te laden; aan een snellader zijn ze in een halfuur tot 80 procent vol. Om het maximale uit de batterijen te halen, hebben beide VW's rijmodi als Eco en Eco+. Bij remmen of gas los wordt bewegingsenergie omge zet in elektriciteit. Het gemiddelde elektriciteitsverbruik van de e-Up komt uit op 11,7 kWh per 100 kilo meter. In de praktijk betekent dit dat de energiekosten per 100 kilometer 2,57 euro (voor e-Up) of 2,79 euro (e-Golf) bedragen, bij een elektrici teitsprijs van 0,22 euro per kWh. Willem de Volder Renault Captur Bagageruimte 377-1235 liter, gewicht 1076 kg. Benzine 0.9 liter/90 pk. Vanaf 15.990 eu ro, TCe 90 Dyn. 19.490 euro. Nissan Juke Bagageruimte 251-830 liter, gewicht 1095 kg. Benzine 1.6 liter/94 pk. Vanaf 19.490 euro. Opel Mokka Bagageruimte 362-1372 liter, gewicht 1335 kg. Benzine 1.6 liter/115 pk. Vanaf 21.995 euro. Peugeot 2008 Bagageruimte 350 liter, gewicht 1020 kg. Benzine 1.2 liter/82 pk. Vanaf 16.990 euro, Allure 21.590 euro. Vrolijke kleuren en vlotte combinaties passen helemaal bij de nieuwe Renault Captur, die er natuurlijk ook in stemmig grijs is. foto Automedia Ruim en functioneel door Tony Vos "v. Zaterdag 7 september van 09:00 tot 17:00 uur Maak nu exclusief en als eerste kennis met beide nieuwkomers, nog vöor de landelijke introductie op één speciale dag bij Auto Sturm in Goes. Amundsenweg 39 4462 GP Goes Tel. (0113) 60 20 00 «vww.autosturm.nl Afbeeldingen kunnen afwijken van standaard specificalies. Drukfouten en wigigingon voorbehouden. Raadpleeg uw Nissan-dealer voor de exacte specificaties. C 07/13 Overeenkomstig 715/3007.EG. Min/mix verbruik MICRA en NOTE gamma gecombineerd: 3.6-5,1 1/100 km. resp. 37,7-19,6 km/ltr. CO,-ultstoot variërend van 95 gr/km tol 135 gr/km. Alle vrifxiglngen voorbehouden aan Nissan Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15