AUTO 15
VRIJDAG 6 SEPTEMBER 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
WÊÊÊÊÊMÊÊÊBKÊÊBÊMtBÊ
mÊÊÊÊÊÊÊÊÊ^^ÊÊ^m
CAPTUR EN DE CONCURRENTEN
RENAULT CAPTUR
Betaalbaarheid staat
voorop bij de originele
Renault Captur. De cross
over op bescheiden ba
sis heeft een compacte
driecilinder turbomotor
onder de kap.
Waar automo
bilisten al
tijd maar
grotere voer
tuigen met
nog grotere
motoren
kochten, werd die trend vooral
door financiële prikkels (hoge
brandstofprijzen, crisis) enkele ja
ren terug doorbroken. Dat bete
kent vrij baan voor originele con
cepten, die enerzijds zuinig en be
taalbaar zijn en tegelijkertijd niet
inleveren op ruimte en functiona
liteit. In dat plaatje past Renaults
crossover Captur helemaal.
De 4,12 meter lange Captur staat
op de vertrouwde basis van de
Clio, maar heeft een carrosserie
die niet alleen wat langer, maar
vooral ook hoger is. Daarmee
biedt het merk binnen compacte
afmetingen de ruimte van een
middenklasser. Vier personen,
met nog eens 377 liter aan bagage
aan boord, is geen probleem. De
achterbank kan over een flinke af
stand worden verschoven voor
meer flexibiliteit en uiteraard ook
worden neergeklapt, tot een maxi
mum van 1235 liter.
Het interieur is speels ingericht,
met hetzelfde instrumentarium
als in de Clio. De koper krijgt al
lerhande mogelijkheden om de
binnenkant op te fleuren. Alleen
jammer dat de gebruikte materia
len en de afwerking niet optimaal
zijn. Wel is er goed over het con
cept nagedacht, met in de duurste
uitvoering (Dynamique) uitritsba-
re en uitwasbare bekleding. Alle
versies hebben een grote schuifla
de op de plaats van het dashboard
kastje.
Onder de hoge neus huist een
driecilinder benzinemotor met
turbo, goed voor 90 pk en een
koppel van 135 Nm. Omdat het ge
wicht bescheiden is gebleven,
weet de kleine motor keurig te
presteren: een top van 171 kilome
ter per uur en een 0-100-accelera-
tie in 12,1 seconden. Opmerkelijk
is de rust van het machientje,
zelfs als er flink wordt doorgetrok
ken. Daarbij komt dan ook nog
eens een keurig gemiddeld ver
bruik van boven de 1 op 14 in de
praktijk.
Het onderstel is afgestemd op
comfort, maar zonder typische na
delen als overhellen in bochten.
De elektrisch bekrachtigde bestu
ring voldoet aan de verwachtin
gen. De buitenkant kan net zo vro
lijk worden aangekleed als het in
terieur, maar een dak in een con
trastkleur is natuurlijk geen ver
plichting. Ook kunnen diverse ac-
centlijsten in andere tinten wor
den gekozen.
Met een vanafprijs van 15.990 eu
ro brengt Renault de SUV of cross
over wel heel dicht bij het grote
publiek. Wie de auto wil aankle
den, kan opteren voor de 17 990
euro kostende Expression (airco,
lichtmetaal, audio) of de Dynami
que voor 19.490 euro.
DE NIEUWE NISSAN NOTE EN MICRA.
MAAK EXCLUSIEF ÉN ALS EERSTE KENNIS
BIJ AUTO STURM
VOOR U GERESERVEERD OP:
AUT^STURM
Ford gaat met Vignale
voor luxe en beleving
Beleving is het toverwoord voor al
lerhande producten, dus ook voor
de auto. Ford gaat daarop inspelen
met Vignale-modellen, die allereerst
op basis van de nieuwe Mondeo ver
schijnen. Vignale wordt niet alleen
het luxelabel van de fabrikant in Eu
ropa, maar het merk koppelt daar
aan ook diverse persoonlijke servi
ces die de klant extra beleving moe
ten bieden. De Mondeo Vignale con
cept, die volgende week op de IAA
in Frankfurt wordt gepresenteerd, is
van binnen helemaal met leer be
kleed. Ook aan de buitenkant kent
de auto specifieke details. Vignale-
kopers krijgen een eigen website,
hebben via de auto toegang tot een
Luxe en beleving, foto Ford
speciale app en praten bij de dealer
met een eigeri contactpersoon.
Een gratis wasbeurt, airport vallet
service en VIP-access horen er ver
der ook bij. „Waar Ford voorheen
voor diverse werelddelen apart au
to's ontwikkelde, hebben we nu een
wereldstrategie", zegt Roelant de
Waard, vicepresident marketing, sa-
les en service bij Ford Europa. „Dat
levert forse besparingen op, waar
door we dit soort projecten kunnen
opzetten. We hebben met Vignale
een lange adem, dat is nodig om
het te laten slagen." In de loop van
2014 krijgt het Vignale-programma
handen en voeten.
Tony Vos
VW e-Golf en e-Up zijn klaar
Volkswagen presenteert op de auto
tentoonstelling in Frankfurt de e-Up
en de e-Golf. Met de elektrisch aan
gedreven Up, die nog dit jaar op de
markt komt, richt het merk zich op
het gebruik in een stadse omgeving.
De 82 pk sterke elektromotor heeft
een actieradius van 160 kilometer. In
Elektrische Volkswagens, foto VW
12,4 seconden tikt de compacte vijf-
deurs vanuit stilstand de 100 kilome
ter per uur aan, de top bedraagt
130. De aandrijflijn van de vijfdeurs
e-Golf (marktintroductie midden
2014) bestaat uit een 115 pk sterke
elektromotor. Het batterijpakket
heeft een capaciteit van 24,2 kWh,
goed voor een actieradius van 190 ki-
lometer. De e-Golf sprint in 10,4 se
conden van 0 naar 100, de top ligt
bij 140. De batterijen van beide mo
dellen zijn via reguliere stopcontac
ten te laden; aan een snellader zijn
ze in een halfuur tot 80 procent vol.
Om het maximale uit de batterijen
te halen, hebben beide VW's rijmodi
als Eco en Eco+. Bij remmen of gas
los wordt bewegingsenergie omge
zet in elektriciteit. Het gemiddelde
elektriciteitsverbruik van de e-Up
komt uit op 11,7 kWh per 100 kilo
meter. In de praktijk betekent dit dat
de energiekosten per 100 kilometer
2,57 euro (voor e-Up) of 2,79 euro
(e-Golf) bedragen, bij een elektrici
teitsprijs van 0,22 euro per kWh.
Willem de Volder
Renault Captur
Bagageruimte 377-1235 liter, gewicht 1076
kg. Benzine 0.9 liter/90 pk. Vanaf 15.990 eu
ro, TCe 90 Dyn. 19.490 euro.
Nissan Juke
Bagageruimte 251-830 liter, gewicht
1095 kg. Benzine 1.6 liter/94 pk. Vanaf
19.490 euro.
Opel Mokka
Bagageruimte 362-1372 liter, gewicht 1335
kg. Benzine 1.6 liter/115 pk. Vanaf 21.995
euro.
Peugeot 2008
Bagageruimte 350 liter, gewicht 1020 kg.
Benzine 1.2 liter/82 pk. Vanaf 16.990 euro,
Allure 21.590 euro.
Vrolijke kleuren en vlotte combinaties passen helemaal bij de nieuwe Renault Captur, die er natuurlijk ook in stemmig grijs is. foto Automedia
Ruim en functioneel
door Tony Vos
"v.
Zaterdag 7 september van 09:00 tot 17:00 uur
Maak nu exclusief en als eerste kennis met beide nieuwkomers,
nog vöor de landelijke introductie op één speciale dag bij
Auto Sturm in Goes.
Amundsenweg 39
4462 GP Goes
Tel. (0113) 60 20 00
«vww.autosturm.nl
Afbeeldingen kunnen afwijken van standaard specificalies. Drukfouten en wigigingon voorbehouden. Raadpleeg uw Nissan-dealer voor de exacte specificaties. C 07/13
Overeenkomstig 715/3007.EG. Min/mix verbruik MICRA en NOTE gamma gecombineerd: 3.6-5,1 1/100 km. resp. 37,7-19,6 km/ltr. CO,-ultstoot variërend van 95 gr/km tol 135
gr/km. Alle vrifxiglngen voorbehouden aan Nissan Nederland.