Minder bussen
Buslijn naar Gent zit volledig op dood spoor
Delta kan even opgelucht ademhalen
ZEELAND 23
commentaar
Scalda niet meer
onder toezicht
QveOLiA
De Zeeuwse gemeen
ten maken zich te
recht zorgen over be
zuinigingen op het
busvervoer. De provincie kan
de huidige dienstverlening vrij
wel zeker niet handhaven. Van
de vervoersbedrijven mag niet
worden verwacht dat zij voor
veel minder geld dezelfde dien
sten blijven leveren. Wat dan
wel? De provincie lijkt dit voor
een groot deel over te laten aan
de vervoerders. Die zullen de
vraag laten bepalen hoeveel
bussen er rijden. Hierin schuilt
een gevaar, want het gaat in de
ze kwestie niet alleen om een
gezonde bedrijfsvoering.
De bus is belangrijk voor de so
ciale samenhang en voor de
leefbaarheid. Maar hóe belang
rijk, is heel moeilijk te bepalen.
Tegenover het succes van som
mige buurtbussen staan de vele
lege bussen die dagelijks door
Zeeland rijden. Je zou denken
dat dit slimmer kan. En het zal
ook slimmer móeten als de pro
vincie het beste wil maken van
het resterende geld.
TERNEUZEN - Scalda, het Zeeuwse
regionale opleidingencentrum,
staat niet meer onder verscherpt
financieel toezicht van de Onder
wijsinspectie.
De inspectie hield de mbo-school
extra in de gaten, omdat de finan
ciële situatie van het voormalige
ROC Zeeland en ROC Wester-
schelde voor ze fuseerden tot Scal
da niet in orde was. Na de fusie
zijn de financiën van Scalda verbe
terd, omdat door de samenvoe
ging van de de roc's geld bespaard
kon worden.
TERNEUZEN - Wie met de bus naar
Terneuzen naar Gent wil, moet
geduld hebben. Ja, in het week
end is er wel een directe verbin
ding, zelfs tussen Middelburg, Ter-
neuzen en Gent. Op werkdagen is
het sappelen geblazen.
Lijn 6 rijdt tussen Terneuzen en
Zeizate, waarna een langdurige
overstap voor de bus naar Gent
wacht. Het is zelfs de vraag of de
ze verbinding wel blijft bestaan
als de nieuwe dienstregeling ja
nuari 2015 ingaat. De nieuwe bus
vervoerder beslist erover, zoals de
vlag er nu bijhangt.
Een buslijn naar Gent zit op een
dood spoor, is voorlopig de trieste
conclusie van een al jaren duren
de discussie. Politici in alle soor
ten en maten hebben met de
mond beleden dat zij - op z'n
minst - een rechtstreekse verbin
ding tussen Terneuzen en Gent
willen.
GroenLinks in Provinciale Staten
pleitte zelfs voor een watertaxi
over het Kanaal Gent-Terneuzen.
„Het voorstel ligt bij Gedeputeer
de Staten", meldt GroenLinks-
fractievoorzitter Leen Harpe. Hij
geeft eerlijk toe zijn idee weinig
kans te geven in het licht van de
bezuinigingen op het openbaar
vervoer.
De WD in Terneuzen had een an
der lumineus idee: aanhaken op
het plan in België om een passa-
gierstrein te laten rijden tussen
Gent en Zeizate. Het doortrekken
van het spoor van Zeizate naar
Terneuzen kost echter vele miljoe
nen euro's. Het voorstel ging uit
als een nachtkaars.
Een watertaxi en een passagiers-
trein zijn dus te hoog gegrepen,
maar een buslijn moet toch kun
nen?
Met Europees geld is er in het ka
der van het project Grenzeloze Ka
naalzone onderzoek naar gedaan.
De provincie huurde er adviesbu
reau Ligtermoet Partners voor
in. De jaarlijkse kosten van een
uurverbinding Middelburg-Ter-
neuzen-Gent werden geschat op
800.000 euro, waar drie ton euro
aan opbrengsten tegenover zou
staan. Sinds de studie begin dit
jaar is gepubliceerd, is er niets
meer van vernomen. Een ander
adviesbureau van de provincie,
Groen Licht Verkeersadviezen
BV, tekende juni dit jaar op zijn
beurt in het advies 'aanbesteding
busconcessie Zeeland' het dood
vonnis voor grensoverschrijdende
lijnen als Middelburg-Terneuzen-
Gent. Want: 'Ze zijn voor de ver
voerder relatief duur, onder meer
vanwege de lange verbindingen
en de verhoudingsgewijs lage ver-
voervraag'.
Vervolgens ontstond een kleine
opstand om de lijn Hulst-Antwer-
pen-Breda te behouden, wat suc
ces opleverde. De Bredabus blijft
in afgeslankte vorm, waarbij het
passagiersaanbod leidend wordt
voor de dienstregeling vanaf 2015.
Rond de bus naar Gent bleef het
stil, opvallend stil.
Volgende week vrij
dag presenteert een
zogeheten klankbord
groep van provincia
le en gemeentelijke
aandeelhouders haar strategie
voor Delta. Naar verwachting zit
er niet veel licht tussen dat rap
port en het gisteren naar buiten
gebrachte voorstel van Gedepu
teerde Staten over de koers van
het energiebedrijf. „Het zou me
verbazen als Provinciale Staten te
gen ons voorstel stemmen", zegt
gedeputeerde Kees van Beveren
(CDA, Delta). Hij kan het weten,
want de klankbordgroep is onder
zijn regie ingesteld.
Een werkgroepje uit de Staten,
met Kees Bierens (VVD) en Ad
Dorst (SGP) voorop, lanceerde in
november vorig jaar een initiatief
voorstel om de toekomst van Del
ta te bepalen. Het kreeg royale
steun in Provinciale Staten. Rode
draad: het rendement van energie
bedrijf Delta moet omhoog en de
bedrijfsrisico's in de commerciële
tak van de onderneming moeten
omlaag. Tegelijkertijd dient het
aantal banen gelijk te blijven.
Heilige huisjes waren er niet in
het voorstel. Als Delta in zijn hui
dige omvang niet aan die opdrach
ten kan voldoen, dan moet een fu
sie (met Eneco) of een alliantie
worden onderzocht. Ook andere
scenario's moesten worden beke
ken, zoals de verkoop van een lu
cratieve dochter als het afvalbe
drijf Indaver, wat de financiële po
sitie van Delta zou verbeteren.
Verder is opnieuw aangedrongen
op een onderzoek naar afsplitsing
van waterbedrijf Evides en - voor
uitlopend op verplichte splitsing
- de vorming van een vet netwerk
bedrijf met tenminste Delta Net
werkbedrijf en Delta Infra. Voor
sorterend op gedwongen splitsing
heeft Delta die twee inmiddels sa
mengevoegd.
De klankbordgroep is met hulp
van het adviesbureau Emendo Ca
pital aan de slag gegaan met het
initiatiefvoorstel uit de Staten. In
die groep zitten naast vertegen
woordigers van de provincie ook
afgevaardigden van de gemeente
lijke aandeelhouders. Bij de ver
kenning naar de koers die Delta
moet varen, heeft Delta zelf ook
ruimhartig informatie verstrekt.
Omdat die gevoelige bedrijfsinfor
matie geheim moest blijven, stap
ten PvdA en SP uit de klankbord
groep. Ze willen de handen in de
Statenzaal vrij houden.
Volgende week vrijdag wordt dui
delijk hoe de klankbordgroep van
aandeelhouders de toekomst van
Delta ziet. Afgaand op de inschat
ting van Van Beveren, lijkt het er
op dat de aandeelhouders Delta
voorlopig niet willen fragmente
ren of verkopen. Dat zou namelijk
grote gevolgen kunnen hebben
voor de werkgelegenheid in Zee
land. Delta is goed voor 1600 ba
nen in de provincie en heeft een
impact op de regionale economie
van 600 miljoen euro.
Kennelijk hebben vertrekkend al
gemeen directeur Rob Frohn cum
suis de aandeelhouders ervan
overtuigd dat, gezien de malaise
op de energiemarkt, Delta gebaat
is bij rust in de tent en dat het sta
biele onderdelen als Evides nodig
heeft om te kunnen overleven.
De vraag is of Delta de aandeel
houders ook kan overtuigen van
een eventuele overname van afval
bedrijf Attero. Delta denkt wat
extra geld te kunnen verdienen
op de afvalmarkt, nu het slecht
gaat op de energiemarkt. Door At
tero over te nemen en samen te
voegen met dochter Indaver zou
een afvalreus ontstaan.
Er zit wel een addertje onder het
gras: Attero presteert financieel
niet bijster goed. Indaver heeft vol
doende vermogen om Attero over
te nemen, maar Delta zal een aan
koop nooit op eigen kracht doen
omdat dat financieel een te grote
wissel trekt op de balans en - als
gevolg daarvan - de rating. Er
moet dus een partner bij of een
deel van de aandelen Indaver
moet hiervoor worden verkocht.
Het is onzeker of de aandeelhou
ders, net bekomen van enkele uit
glijders van Delta, zo'n aankoop
aandurven. En die aandeelhou
ders bepalen. Delta heeft voor een
overname van boven de 55 mil
joen euro hun toestemming no
dig. Attero is naar schatting zo'n
700 tot 800 miljoen euro waard.
DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013
»»htlog
Lijn 6 van busstation Terneuzen naar Zeizate verdwijnt mogelijk per 1 januari 2015, waarmee verbinding met Gent helemaal wegvalt, foto Mark Neelemans
door Harmen van der Werf
ANALYSE
door Frank Balkenende