Minder bussen Buslijn naar Gent zit volledig op dood spoor Delta kan even opgelucht ademhalen ZEELAND 23 commentaar Scalda niet meer onder toezicht QveOLiA De Zeeuwse gemeen ten maken zich te recht zorgen over be zuinigingen op het busvervoer. De provincie kan de huidige dienstverlening vrij wel zeker niet handhaven. Van de vervoersbedrijven mag niet worden verwacht dat zij voor veel minder geld dezelfde dien sten blijven leveren. Wat dan wel? De provincie lijkt dit voor een groot deel over te laten aan de vervoerders. Die zullen de vraag laten bepalen hoeveel bussen er rijden. Hierin schuilt een gevaar, want het gaat in de ze kwestie niet alleen om een gezonde bedrijfsvoering. De bus is belangrijk voor de so ciale samenhang en voor de leefbaarheid. Maar hóe belang rijk, is heel moeilijk te bepalen. Tegenover het succes van som mige buurtbussen staan de vele lege bussen die dagelijks door Zeeland rijden. Je zou denken dat dit slimmer kan. En het zal ook slimmer móeten als de pro vincie het beste wil maken van het resterende geld. TERNEUZEN - Scalda, het Zeeuwse regionale opleidingencentrum, staat niet meer onder verscherpt financieel toezicht van de Onder wijsinspectie. De inspectie hield de mbo-school extra in de gaten, omdat de finan ciële situatie van het voormalige ROC Zeeland en ROC Wester- schelde voor ze fuseerden tot Scal da niet in orde was. Na de fusie zijn de financiën van Scalda verbe terd, omdat door de samenvoe ging van de de roc's geld bespaard kon worden. TERNEUZEN - Wie met de bus naar Terneuzen naar Gent wil, moet geduld hebben. Ja, in het week end is er wel een directe verbin ding, zelfs tussen Middelburg, Ter- neuzen en Gent. Op werkdagen is het sappelen geblazen. Lijn 6 rijdt tussen Terneuzen en Zeizate, waarna een langdurige overstap voor de bus naar Gent wacht. Het is zelfs de vraag of de ze verbinding wel blijft bestaan als de nieuwe dienstregeling ja nuari 2015 ingaat. De nieuwe bus vervoerder beslist erover, zoals de vlag er nu bijhangt. Een buslijn naar Gent zit op een dood spoor, is voorlopig de trieste conclusie van een al jaren duren de discussie. Politici in alle soor ten en maten hebben met de mond beleden dat zij - op z'n minst - een rechtstreekse verbin ding tussen Terneuzen en Gent willen. GroenLinks in Provinciale Staten pleitte zelfs voor een watertaxi over het Kanaal Gent-Terneuzen. „Het voorstel ligt bij Gedeputeer de Staten", meldt GroenLinks- fractievoorzitter Leen Harpe. Hij geeft eerlijk toe zijn idee weinig kans te geven in het licht van de bezuinigingen op het openbaar vervoer. De WD in Terneuzen had een an der lumineus idee: aanhaken op het plan in België om een passa- gierstrein te laten rijden tussen Gent en Zeizate. Het doortrekken van het spoor van Zeizate naar Terneuzen kost echter vele miljoe nen euro's. Het voorstel ging uit als een nachtkaars. Een watertaxi en een passagiers- trein zijn dus te hoog gegrepen, maar een buslijn moet toch kun nen? Met Europees geld is er in het ka der van het project Grenzeloze Ka naalzone onderzoek naar gedaan. De provincie huurde er adviesbu reau Ligtermoet Partners voor in. De jaarlijkse kosten van een uurverbinding Middelburg-Ter- neuzen-Gent werden geschat op 800.000 euro, waar drie ton euro aan opbrengsten tegenover zou staan. Sinds de studie begin dit jaar is gepubliceerd, is er niets meer van vernomen. Een ander adviesbureau van de provincie, Groen Licht Verkeersadviezen BV, tekende juni dit jaar op zijn beurt in het advies 'aanbesteding busconcessie Zeeland' het dood vonnis voor grensoverschrijdende lijnen als Middelburg-Terneuzen- Gent. Want: 'Ze zijn voor de ver voerder relatief duur, onder meer vanwege de lange verbindingen en de verhoudingsgewijs lage ver- voervraag'. Vervolgens ontstond een kleine opstand om de lijn Hulst-Antwer- pen-Breda te behouden, wat suc ces opleverde. De Bredabus blijft in afgeslankte vorm, waarbij het passagiersaanbod leidend wordt voor de dienstregeling vanaf 2015. Rond de bus naar Gent bleef het stil, opvallend stil. Volgende week vrij dag presenteert een zogeheten klankbord groep van provincia le en gemeentelijke aandeelhouders haar strategie voor Delta. Naar verwachting zit er niet veel licht tussen dat rap port en het gisteren naar buiten gebrachte voorstel van Gedepu teerde Staten over de koers van het energiebedrijf. „Het zou me verbazen als Provinciale Staten te gen ons voorstel stemmen", zegt gedeputeerde Kees van Beveren (CDA, Delta). Hij kan het weten, want de klankbordgroep is onder zijn regie ingesteld. Een werkgroepje uit de Staten, met Kees Bierens (VVD) en Ad Dorst (SGP) voorop, lanceerde in november vorig jaar een initiatief voorstel om de toekomst van Del ta te bepalen. Het kreeg royale steun in Provinciale Staten. Rode draad: het rendement van energie bedrijf Delta moet omhoog en de bedrijfsrisico's in de commerciële tak van de onderneming moeten omlaag. Tegelijkertijd dient het aantal banen gelijk te blijven. Heilige huisjes waren er niet in het voorstel. Als Delta in zijn hui dige omvang niet aan die opdrach ten kan voldoen, dan moet een fu sie (met Eneco) of een alliantie worden onderzocht. Ook andere scenario's moesten worden beke ken, zoals de verkoop van een lu cratieve dochter als het afvalbe drijf Indaver, wat de financiële po sitie van Delta zou verbeteren. Verder is opnieuw aangedrongen op een onderzoek naar afsplitsing van waterbedrijf Evides en - voor uitlopend op verplichte splitsing - de vorming van een vet netwerk bedrijf met tenminste Delta Net werkbedrijf en Delta Infra. Voor sorterend op gedwongen splitsing heeft Delta die twee inmiddels sa mengevoegd. De klankbordgroep is met hulp van het adviesbureau Emendo Ca pital aan de slag gegaan met het initiatiefvoorstel uit de Staten. In die groep zitten naast vertegen woordigers van de provincie ook afgevaardigden van de gemeente lijke aandeelhouders. Bij de ver kenning naar de koers die Delta moet varen, heeft Delta zelf ook ruimhartig informatie verstrekt. Omdat die gevoelige bedrijfsinfor matie geheim moest blijven, stap ten PvdA en SP uit de klankbord groep. Ze willen de handen in de Statenzaal vrij houden. Volgende week vrijdag wordt dui delijk hoe de klankbordgroep van aandeelhouders de toekomst van Delta ziet. Afgaand op de inschat ting van Van Beveren, lijkt het er op dat de aandeelhouders Delta voorlopig niet willen fragmente ren of verkopen. Dat zou namelijk grote gevolgen kunnen hebben voor de werkgelegenheid in Zee land. Delta is goed voor 1600 ba nen in de provincie en heeft een impact op de regionale economie van 600 miljoen euro. Kennelijk hebben vertrekkend al gemeen directeur Rob Frohn cum suis de aandeelhouders ervan overtuigd dat, gezien de malaise op de energiemarkt, Delta gebaat is bij rust in de tent en dat het sta biele onderdelen als Evides nodig heeft om te kunnen overleven. De vraag is of Delta de aandeel houders ook kan overtuigen van een eventuele overname van afval bedrijf Attero. Delta denkt wat extra geld te kunnen verdienen op de afvalmarkt, nu het slecht gaat op de energiemarkt. Door At tero over te nemen en samen te voegen met dochter Indaver zou een afvalreus ontstaan. Er zit wel een addertje onder het gras: Attero presteert financieel niet bijster goed. Indaver heeft vol doende vermogen om Attero over te nemen, maar Delta zal een aan koop nooit op eigen kracht doen omdat dat financieel een te grote wissel trekt op de balans en - als gevolg daarvan - de rating. Er moet dus een partner bij of een deel van de aandelen Indaver moet hiervoor worden verkocht. Het is onzeker of de aandeelhou ders, net bekomen van enkele uit glijders van Delta, zo'n aankoop aandurven. En die aandeelhou ders bepalen. Delta heeft voor een overname van boven de 55 mil joen euro hun toestemming no dig. Attero is naar schatting zo'n 700 tot 800 miljoen euro waard. DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013 »»htlog Lijn 6 van busstation Terneuzen naar Zeizate verdwijnt mogelijk per 1 januari 2015, waarmee verbinding met Gent helemaal wegvalt, foto Mark Neelemans door Harmen van der Werf ANALYSE door Frank Balkenende

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 53