UIT 9
Onder de titel Contempory art -Young
artists contest is in de Zeeuwse Ro
zentuin ruimtelijk werk te zien
van 15 jonge kunstenaars dat sterk
inspeelt op de natuurlijke omge
ving. Deelnemers kregen alle ruim
te voor persoonlijke statements. Al
leen al de indrukwekkende instal
latie van Willemien Schaap (foto)
maakt bezoek de moeite waard.
lem III zelf zien waarom Hofman deze eer
ten deel valt. Zijn visuele werk is ijzer-
sterk, maar niet te plaatsen. Zijn illustraties
zijn vaak zelf een verhaal in één plaatje, dat
zonder tekst al de verbeelding prikkelt.
Zijn schilderijen puur visuele verkennin
gen van vorm, kleur en ruimte. Maar je
kunt ze ook zien als illustraties bij een niet
bestaand verhaal. In beide gevallen buit
Hofman alle beeldende mogelijkheden uit
om iets te maken wat recht doet aan de ge
laagdheid van de werkelijkheid én toch
een kernachtig, authentiek beeld is.
Zijn schilderij Alle herinneringen komen uit
het niets kun je 'lezen' als een levendige, ab
stracte compositie: een subtiel samenspel
van zwart, wit en verfijnde kleuraccenten.
Vaak kom ik in zijn werk mensen tegen,
jong en oud, die hun best doen er wat van
te maken, maar worden begrensd door hun
eigen onmogelijkheden in een werkelijk
heid die hen overstijgt en nietig maakt.
Die onmacht zie je bijvoorbeeld terug in
De Toren van Babel, een lange plank met
een compositie die bestaat uit met letters
verwante tekens die in een knap gecompo
neerde wanorde een rijk, maar onbegrijpe
lijk beeld oproepen, verwijzend naar de on
mogelijkheid om elkaar via taal te berei
ken. Schilderkunstig gezien is Hofman
sterk verwant met Klee, die hem voorging
in het geraffineerde samenspel van taal en
beeld. En zich nooit vastpinde op een con
sistente stijl, terwijl je zijn werk altijd her
kent. Zoals dat ook bij Hofman het geval is.
Misschien is de kunst, het beeld, wel de
werkelijkheid waarin hij zich het meest
thuis voelt. Waarom anders zou hij één
van zijn schilderijen, dat puur uit cirkelvor
mige vlekken bestaat, lm Paradisum noe
men. Die vlekken kunnen echter ook ver
wijzen naar monden die een gezang laten
klinken, naar noten of naar klanken.
Het samenspel van figuratie en abstractie,
waarbij je twee kanten uit kunt, is een an
der kenmerk van Hofmans werk. Fles Inkt
is zowel een zwart-wit compositie als een
verwijzing naar een object en tekenmateri
aal. De fles is omgevallen en zo een vlek,
'inkt' geworden. In de titel zelf zit ook span
ning. Een fles kan geen inkt zijn en inkt
geen fles, behalve in de verbeelding. Het is
in de kunst dat Hofman zich een eigen we
reld schept, met eigen wetten en onbe
grensde mogelijkheden. In de kunst ben je
vrij, is één van de rode draden door zijn
werk. Daarom ook denk ik dat hij in een ge
dicht een zekere Wijnand machteloos op
zijn dood laat wachten, maar in de reeks il
lustraties 'Wim' zich zelf (aan het eind van
zijn leven?) weg laat schilderen. Daarmee
overwint hij de macht van de dood.
Ter aanvulling van zijn ruim 40 werken is
er een kleine tentoonstelling van Jeroen
Blok (1976). Op uitnodiging van Hofman
toont hij vijf werken en teksten. De paral
lel met het Hofmans werk zit hem in grote
aandacht voor het onderzoekend laten ont
staan van een beeld, het daaruit voortko
mende bijzondere materiaalgebruik en het
balanceren op de grens tussen verbeelding
en werkelijkheid. En ook Blok toont zich
geen optimist. Van geheel andere orde zijn
de één-minuten films. Dit keer met film
pjes waarin beweging centraal staat. Ook
hier zie ik een verband met het werk van
Hofman en Blok. Veel oog voor de absurdi
teit van een steeds veranderende, ongrijp
bare werkelijkheid. Toch maar gaan zien...
Bezoekers aan expositieruimte
de Willem III in Vlissingen kun
nen zelf zien waarom Wim Hof
man deze maand de Max Vel-
thuijs Prijs voor illustratoren in
ontvangst mag nemen.
Wim Hofman (Oostka-
pelle, 1941) ontvangt
deze maand de Max
Velthuijs Prijs, de
driejaarlijkse oeuvre-
prijs voor illustrato
ren. Het is de pen
dant van de even prestigieuze P.C. Hooft
Prijs voor literatuur.
Bezoekers kunnen in expositieruimte Wil-
DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013
Spannende sculptuur in Zeeuwse
Rozentuin
T/m 20/9. Zeeuwse Rozentuin, Katse
Groeneweg 3, Kats. di. - za. 10 -17 u.
Dave Meijers subtiele
schilderverrassingen
Hoewel de waarneming van alledag
hem kan inspireren heeft Dave Me
ijer aan kleur, vorm en verhouding ge
noeg om puur schilderkunstig steeds
balans te zoeken en te vinden. Net
als bij Mondriaan kun je dat streven
zien als een metafoor voor het leven
zelf. Dubbelexpositie met Ton van
Kints, die zijn 'schilderijen' verzaagt.
T/m 12/10. Galerie van den Berge,
Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12 -
17 uur. Opening zo. 8/9.14.00 uur.
len van den Berg weeft knap en
speels
len van den Berg weeft al decennia,
maar composities waar het plezier
vanaf spat. Inventief combineert zij
abstracte en figuratieve elementen.
Het huis als plek geborgen te zijn
speelt bij haar een grote rol. Ook ver
wijst zij naar taal en lezen als middel
tot kennen van de werkelijkheid.
Hoofdexposant op groepsexpo.
T/m 19/10. De Osseberg, Singelweg
11Grijpskerke. Do. t/m zo. 14-17
uur. Opening za. 7/9,14.30 uur.
Klaashenk Blonk zet wereld op
zijn kop
Keramist Klaashenk Blonk brengt i
twee genres samen: het portret en
de vaas. Een ondersteboven gezette
kop wordt zo een vaas. Elk object
kreeg door vorm en expressief gla-
zuurgebruik een persoonlijk karakter.
Blonk's werk is een sprankelende ver
kenning van vorm en kleur én een op
roep je hoofd anders te gebruiken.
T/m 13/12. Gemeentehuis Veere, Tra
verse 1, Domburg. Ma. t/m vr. 9.00-
17.00 uur, do. tot 21.00 uur.
Etsen van Rembrandt in Bergen
op Zoom
Op de tentoonstelling Rembrandt in
Zwart-Wit zijn honderd van zijn et
sen, afkomstig uit de verzameling van
Jaap Mulders, bij elkaar gebracht in
een prachtig reizend overzicht. Het
landschap krijgt speciale aandacht.
Voor dit genre kraste Rembrandt de
voorstelling vaak direct in de ets
plaat. Rondleiding via een iPad.
T/m 10/11Markiezenhof, Steenbergs-
estraat 8, Bergen op Zoom. Di. t/m
zo. 11.00-17.00 uur.
Wim Hofman schildert zichzelf als het.ware weg in een serie illustraties.
Het werk van Jeroen Blok heeft veel parallellen met Hofmans werk.
De eigen wereld van Hofman
T/m 13/10. DeWillem3, Oranjestraat 4, Vlissin-
gen. Do. t/m zo. 12.00 - 17.00 uur.
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.