UIT 9 Onder de titel Contempory art -Young artists contest is in de Zeeuwse Ro zentuin ruimtelijk werk te zien van 15 jonge kunstenaars dat sterk inspeelt op de natuurlijke omge ving. Deelnemers kregen alle ruim te voor persoonlijke statements. Al leen al de indrukwekkende instal latie van Willemien Schaap (foto) maakt bezoek de moeite waard. lem III zelf zien waarom Hofman deze eer ten deel valt. Zijn visuele werk is ijzer- sterk, maar niet te plaatsen. Zijn illustraties zijn vaak zelf een verhaal in één plaatje, dat zonder tekst al de verbeelding prikkelt. Zijn schilderijen puur visuele verkennin gen van vorm, kleur en ruimte. Maar je kunt ze ook zien als illustraties bij een niet bestaand verhaal. In beide gevallen buit Hofman alle beeldende mogelijkheden uit om iets te maken wat recht doet aan de ge laagdheid van de werkelijkheid én toch een kernachtig, authentiek beeld is. Zijn schilderij Alle herinneringen komen uit het niets kun je 'lezen' als een levendige, ab stracte compositie: een subtiel samenspel van zwart, wit en verfijnde kleuraccenten. Vaak kom ik in zijn werk mensen tegen, jong en oud, die hun best doen er wat van te maken, maar worden begrensd door hun eigen onmogelijkheden in een werkelijk heid die hen overstijgt en nietig maakt. Die onmacht zie je bijvoorbeeld terug in De Toren van Babel, een lange plank met een compositie die bestaat uit met letters verwante tekens die in een knap gecompo neerde wanorde een rijk, maar onbegrijpe lijk beeld oproepen, verwijzend naar de on mogelijkheid om elkaar via taal te berei ken. Schilderkunstig gezien is Hofman sterk verwant met Klee, die hem voorging in het geraffineerde samenspel van taal en beeld. En zich nooit vastpinde op een con sistente stijl, terwijl je zijn werk altijd her kent. Zoals dat ook bij Hofman het geval is. Misschien is de kunst, het beeld, wel de werkelijkheid waarin hij zich het meest thuis voelt. Waarom anders zou hij één van zijn schilderijen, dat puur uit cirkelvor mige vlekken bestaat, lm Paradisum noe men. Die vlekken kunnen echter ook ver wijzen naar monden die een gezang laten klinken, naar noten of naar klanken. Het samenspel van figuratie en abstractie, waarbij je twee kanten uit kunt, is een an der kenmerk van Hofmans werk. Fles Inkt is zowel een zwart-wit compositie als een verwijzing naar een object en tekenmateri aal. De fles is omgevallen en zo een vlek, 'inkt' geworden. In de titel zelf zit ook span ning. Een fles kan geen inkt zijn en inkt geen fles, behalve in de verbeelding. Het is in de kunst dat Hofman zich een eigen we reld schept, met eigen wetten en onbe grensde mogelijkheden. In de kunst ben je vrij, is één van de rode draden door zijn werk. Daarom ook denk ik dat hij in een ge dicht een zekere Wijnand machteloos op zijn dood laat wachten, maar in de reeks il lustraties 'Wim' zich zelf (aan het eind van zijn leven?) weg laat schilderen. Daarmee overwint hij de macht van de dood. Ter aanvulling van zijn ruim 40 werken is er een kleine tentoonstelling van Jeroen Blok (1976). Op uitnodiging van Hofman toont hij vijf werken en teksten. De paral lel met het Hofmans werk zit hem in grote aandacht voor het onderzoekend laten ont staan van een beeld, het daaruit voortko mende bijzondere materiaalgebruik en het balanceren op de grens tussen verbeelding en werkelijkheid. En ook Blok toont zich geen optimist. Van geheel andere orde zijn de één-minuten films. Dit keer met film pjes waarin beweging centraal staat. Ook hier zie ik een verband met het werk van Hofman en Blok. Veel oog voor de absurdi teit van een steeds veranderende, ongrijp bare werkelijkheid. Toch maar gaan zien... Bezoekers aan expositieruimte de Willem III in Vlissingen kun nen zelf zien waarom Wim Hof man deze maand de Max Vel- thuijs Prijs voor illustratoren in ontvangst mag nemen. Wim Hofman (Oostka- pelle, 1941) ontvangt deze maand de Max Velthuijs Prijs, de driejaarlijkse oeuvre- prijs voor illustrato ren. Het is de pen dant van de even prestigieuze P.C. Hooft Prijs voor literatuur. Bezoekers kunnen in expositieruimte Wil- DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013 Spannende sculptuur in Zeeuwse Rozentuin T/m 20/9. Zeeuwse Rozentuin, Katse Groeneweg 3, Kats. di. - za. 10 -17 u. Dave Meijers subtiele schilderverrassingen Hoewel de waarneming van alledag hem kan inspireren heeft Dave Me ijer aan kleur, vorm en verhouding ge noeg om puur schilderkunstig steeds balans te zoeken en te vinden. Net als bij Mondriaan kun je dat streven zien als een metafoor voor het leven zelf. Dubbelexpositie met Ton van Kints, die zijn 'schilderijen' verzaagt. T/m 12/10. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12 - 17 uur. Opening zo. 8/9.14.00 uur. len van den Berg weeft knap en speels len van den Berg weeft al decennia, maar composities waar het plezier vanaf spat. Inventief combineert zij abstracte en figuratieve elementen. Het huis als plek geborgen te zijn speelt bij haar een grote rol. Ook ver wijst zij naar taal en lezen als middel tot kennen van de werkelijkheid. Hoofdexposant op groepsexpo. T/m 19/10. De Osseberg, Singelweg 11Grijpskerke. Do. t/m zo. 14-17 uur. Opening za. 7/9,14.30 uur. Klaashenk Blonk zet wereld op zijn kop Keramist Klaashenk Blonk brengt i twee genres samen: het portret en de vaas. Een ondersteboven gezette kop wordt zo een vaas. Elk object kreeg door vorm en expressief gla- zuurgebruik een persoonlijk karakter. Blonk's werk is een sprankelende ver kenning van vorm en kleur én een op roep je hoofd anders te gebruiken. T/m 13/12. Gemeentehuis Veere, Tra verse 1, Domburg. Ma. t/m vr. 9.00- 17.00 uur, do. tot 21.00 uur. Etsen van Rembrandt in Bergen op Zoom Op de tentoonstelling Rembrandt in Zwart-Wit zijn honderd van zijn et sen, afkomstig uit de verzameling van Jaap Mulders, bij elkaar gebracht in een prachtig reizend overzicht. Het landschap krijgt speciale aandacht. Voor dit genre kraste Rembrandt de voorstelling vaak direct in de ets plaat. Rondleiding via een iPad. T/m 10/11Markiezenhof, Steenbergs- estraat 8, Bergen op Zoom. Di. t/m zo. 11.00-17.00 uur. Wim Hofman schildert zichzelf als het.ware weg in een serie illustraties. Het werk van Jeroen Blok heeft veel parallellen met Hofmans werk. De eigen wereld van Hofman T/m 13/10. DeWillem3, Oranjestraat 4, Vlissin- gen. Do. t/m zo. 12.00 - 17.00 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49