Stevig uitgedunde zomergasten CULTUUR 31 naar acteertalent Voor VOF de kunst werd het gisteren een uitgebreid en warm feestje met 's middags het ZNF kinderconcert en 's avonds optreden voor 'grote mensen'. middelburc - Zowel de tempera tuur als de stemming liepen hoog op gistermiddag tijdens het kin derconcert van het Zeeland Nazo merfestival op het Abdijplein in Middelburg. Circa duizend men sen, waaronder hele kleintjes, kwamen af op het bekende reper toire van VOF de Kunst. Dat bestaat nog steeds voor een groot deel uit liedjes van Annie M. G. Schmidt, maar dan wel in een eigen VOF-versie. Het liedje over de smeltende juffrouw Schol ten paste goed bij de sfeer op het zonovergoten plein. Van die onge lukkige juffrouw bleef alleen 'haar tasje in een plasje' over. Bij de evergreen 'Dikkertje Dap' kreeg het jeugdig publiek de keus uit een zachte of harde versie. Het werd de harde, dus inclusief head bangen en extra stevige klappen van drummer Jos van den Dries. Natuurlijk vroeg zanger Nol Ha vens ook medewerking vanuit het jonge publiek, onder meer voor het lied over de brievenbus die er volkomen genoeg van had. Specifiek voor de uitvoering van 'De Bim Bam Reus' werden ook vaders en moeders op het po dium gehaald. Warm of niet, er moest een gek dansje uitgevoerd worden bij dit liedje. Onder het motto 'alles voor de kinderen' ge beurde dat dan ook. VOF de kunst hield het tempo flink hoog en liet het plein zelfs even hossen op een lied over de maan die zo mooi blijft hangen. Opvallend in al het muzikale geweld, was de uitvoering van een intiem liedje over 'Beertje Pimpeloentje'. Hoewel de organisatie in de loop van de dag besloot de toegangs prijs meer dan te halveren, moes ten Havens en zijn mannen het 's avonds met aanzienlijk minder publiek doen. Tweehonderd men sen waren afgekomen op een con cert met een mix van oude kra kers als 'Eén kopje koffie' en 'Oude liefde roest niet' en nieuwe nummers van het voor november geplande album 2(013). Door de ta fels en stoelen voor het podium zag het er toch gevuld uit en VOF de Kunst zorgde met een op nieuw vol tempo gespeelde set voor de ambiance die past bij een vrolijke zomeravond. Hun lekker in het gehoor liggende liedjes gaan over huis- (letterlijk:) tuin en keukenonderwerpen, zijn mee zing- en meeklapbaar en werden door de ervaren band buitenge woon vakkundig gespeeld. Zo werd in het ontroerende 'Strepen op de weg' bijvoorbeeld geraffi neerd naar de symfonische rock groep Genesis geknipoogd. En heel slim lieten ze het publiek wachten op 'Suzanne'. MIDDELBURG - Veel toeschouwers kijken wat verbaasd rond na het slotapplaus. 'Is dat nou alles?', staat er te lezen op hun gezichten. Acteur Ad van Kempen heeft vooraf wel gezegd dat alleen Zo mergasten gespeeld zou worden, dus niet die ten onrechte aange kondigde eenakter van Tsjechov. Maar toch: Zomergasten wordt er door 't Woud Ensemble wel ver rassend snel doorgejast. Wellicht zou het publiek vooraf duidelijker moeten weten dat het hier een korte locatievoorstelling van pak weg drie kwartier betreft. Inclu sief wijn, dat dan weer wel. De eerlijkheid gebiedt ook te con stateren dat deze productie met wat hobbels tot stand is gekomen: tweemaal een rolwisseling en overdracht van de regie. En toch: Zomergasten blijkt een heerlijk veelzeggend niemendalle tje. Dat is een 'bewuste tegen spraak', want het stuk hinkt dui delijk op twee keuzes. Dat geldt niet de humor en de tragiek die er knap afgewogen in verweven zitten, maar vooral de regiekeuze hoe er wordt omgesprongen met het publiek, 't Woud Ensemble betrekt bij voorkeur de toeschou wers in het spel. Over een zogehe ten vierde wand moet je je ook niet bekommeren bij dit soort lo catietheater dat vlak voor de voe ten van de bezoekers wordt ge speeld. Bij Zomergasten dringt zich echter de vraag op of het stuk zich wel leent voor terzijdes. In de oorspronkelijke versie van Maxim Gorki komen dertien per sonages 's zomers bijeen op een landgoed. In deze versie is dat uit gedund tot drie mensen: land goedeigenaar Basov, zijn vrouw Barbara en Sjalimov, een schrijver die op bezoek komt. De versie van 't Woud Ensemble is ver afge dreven van het vrij langdradige stuk van Gorki. De essentie is ech ter behouden: weinig mensen zijn gelukkig met hun leven, maar zijn niet bij machte daar ver andering in te brengen. Zij klagen alleen. Zeker in deze versie zijn ze ook heel eenzaam. Marian Mud der, Ad van Kempen en lohnny Kraaijkamp jr. weten dat knap en met mooie tekstbehandeling, ie der op hun specifiek wijze invoel baar te maken. Als toeschouwer voel je je dan eerder voyeur dan gast in hun tuin. VLISSINGEN - De makers van de Zeeuwse film Solle zijn op zoek naar acteertalent. De audities wor den gehouden op zaterdag 14 en zondag 15 september tijdens Film by the Sea in Vlissingen. Het is de bedoeling dat Solle in 2014, tij dens de zestiende editie van het festival, in première gaat. De opna men zijn volgend voorjaar. Solle is een ambitieus project. Het wordt een romantische film naar een op waargebeurde feiten geba seerd verhaal van de Zeeuwse schrijver en dichter Andreas Oost hoek. Homoseksualiteit en de ac ceptatie ervan is een belangrijk thema in de film. Solle belicht een van de eerste aidsgevallen in Ne derland. Regisseur Bo van Scheyen is op zoek naar vier acteurs in twee leef tijdscategorieën: 15 tot 19 jaar en 25 tot 33 jaar. DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013 VOF de kunst voor jong en oud door Ali Pankow en Ernst Jan Rozendaal Zanger Nol Havens zingt, omringd door kinderen, over de lotgevallen van Beertje Pimpeloentje. foto Izaak Verkeste www.pzc.nl/znf2013 Alles over het ZNF Scène uit 'Zomergasten' met Johnny Kraaijkamp jr. en Marian Mudder. foto Lex de Meester RECENSIE door Ali Pankow Gezien: woensdag 4/9. Nog te zien: t/m zat. 7/9. Vertrek van af Abdijplein, 18.45 uur. Informatie over de film en de gevraag de acteurs staat op sollemovie.com. Aanmelden voor de audities - incl. fo to en cv - via info@sollemovie.com.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31