Stevig uitgedunde zomergasten
CULTUUR 31
naar acteertalent
Voor VOF de kunst
werd het gisteren
een uitgebreid en
warm feestje met 's
middags het ZNF
kinderconcert en 's
avonds optreden
voor 'grote mensen'.
middelburc - Zowel de tempera
tuur als de stemming liepen hoog
op gistermiddag tijdens het kin
derconcert van het Zeeland Nazo
merfestival op het Abdijplein in
Middelburg. Circa duizend men
sen, waaronder hele kleintjes,
kwamen af op het bekende reper
toire van VOF de Kunst.
Dat bestaat nog steeds voor een
groot deel uit liedjes van Annie
M. G. Schmidt, maar dan wel in
een eigen VOF-versie. Het liedje
over de smeltende juffrouw Schol
ten paste goed bij de sfeer op het
zonovergoten plein. Van die onge
lukkige juffrouw bleef alleen
'haar tasje in een plasje' over. Bij
de evergreen 'Dikkertje Dap'
kreeg het jeugdig publiek de keus
uit een zachte of harde versie. Het
werd de harde, dus inclusief head
bangen en extra stevige klappen
van drummer Jos van den Dries.
Natuurlijk vroeg zanger Nol Ha
vens ook medewerking vanuit
het jonge publiek, onder meer
voor het lied over de brievenbus
die er volkomen genoeg van had.
Specifiek voor de uitvoering van
'De Bim Bam Reus' werden ook
vaders en moeders op het po
dium gehaald. Warm of niet, er
moest een gek dansje uitgevoerd
worden bij dit liedje. Onder het
motto 'alles voor de kinderen' ge
beurde dat dan ook. VOF de
kunst hield het tempo flink hoog
en liet het plein zelfs even hossen
op een lied over de maan die zo
mooi blijft hangen. Opvallend in
al het muzikale geweld, was de
uitvoering van een intiem liedje
over 'Beertje Pimpeloentje'.
Hoewel de organisatie in de loop
van de dag besloot de toegangs
prijs meer dan te halveren, moes
ten Havens en zijn mannen het 's
avonds met aanzienlijk minder
publiek doen. Tweehonderd men
sen waren afgekomen op een con
cert met een mix van oude kra
kers als 'Eén kopje koffie' en
'Oude liefde roest niet' en nieuwe
nummers van het voor november
geplande album 2(013). Door de ta
fels en stoelen voor het podium
zag het er toch gevuld uit en VOF
de Kunst zorgde met een op
nieuw vol tempo gespeelde set
voor de ambiance die past bij een
vrolijke zomeravond. Hun lekker
in het gehoor liggende liedjes
gaan over huis- (letterlijk:) tuin
en keukenonderwerpen, zijn mee
zing- en meeklapbaar en werden
door de ervaren band buitenge
woon vakkundig gespeeld. Zo
werd in het ontroerende 'Strepen
op de weg' bijvoorbeeld geraffi
neerd naar de symfonische rock
groep Genesis geknipoogd. En
heel slim lieten ze het publiek
wachten op 'Suzanne'.
MIDDELBURG - Veel toeschouwers
kijken wat verbaasd rond na het
slotapplaus. 'Is dat nou alles?',
staat er te lezen op hun gezichten.
Acteur Ad van Kempen heeft
vooraf wel gezegd dat alleen Zo
mergasten gespeeld zou worden,
dus niet die ten onrechte aange
kondigde eenakter van Tsjechov.
Maar toch: Zomergasten wordt er
door 't Woud Ensemble wel ver
rassend snel doorgejast. Wellicht
zou het publiek vooraf duidelijker
moeten weten dat het hier een
korte locatievoorstelling van pak
weg drie kwartier betreft. Inclu
sief wijn, dat dan weer wel.
De eerlijkheid gebiedt ook te con
stateren dat deze productie met
wat hobbels tot stand is gekomen:
tweemaal een rolwisseling en
overdracht van de regie.
En toch: Zomergasten blijkt een
heerlijk veelzeggend niemendalle
tje. Dat is een 'bewuste tegen
spraak', want het stuk hinkt dui
delijk op twee keuzes. Dat geldt
niet de humor en de tragiek die
er knap afgewogen in verweven
zitten, maar vooral de regiekeuze
hoe er wordt omgesprongen met
het publiek, 't Woud Ensemble
betrekt bij voorkeur de toeschou
wers in het spel. Over een zogehe
ten vierde wand moet je je ook
niet bekommeren bij dit soort lo
catietheater dat vlak voor de voe
ten van de bezoekers wordt ge
speeld. Bij Zomergasten dringt
zich echter de vraag op of het
stuk zich wel leent voor terzijdes.
In de oorspronkelijke versie van
Maxim Gorki komen dertien per
sonages 's zomers bijeen op een
landgoed. In deze versie is dat uit
gedund tot drie mensen: land
goedeigenaar Basov, zijn vrouw
Barbara en Sjalimov, een schrijver
die op bezoek komt. De versie
van 't Woud Ensemble is ver afge
dreven van het vrij langdradige
stuk van Gorki. De essentie is ech
ter behouden: weinig mensen
zijn gelukkig met hun leven,
maar zijn niet bij machte daar ver
andering in te brengen. Zij klagen
alleen. Zeker in deze versie zijn ze
ook heel eenzaam. Marian Mud
der, Ad van Kempen en lohnny
Kraaijkamp jr. weten dat knap en
met mooie tekstbehandeling, ie
der op hun specifiek wijze invoel
baar te maken. Als toeschouwer
voel je je dan eerder voyeur dan
gast in hun tuin.
VLISSINGEN - De makers van de
Zeeuwse film Solle zijn op zoek
naar acteertalent. De audities wor
den gehouden op zaterdag 14 en
zondag 15 september tijdens Film
by the Sea in Vlissingen. Het is de
bedoeling dat Solle in 2014, tij
dens de zestiende editie van het
festival, in première gaat. De opna
men zijn volgend voorjaar.
Solle is een ambitieus project. Het
wordt een romantische film naar
een op waargebeurde feiten geba
seerd verhaal van de Zeeuwse
schrijver en dichter Andreas Oost
hoek. Homoseksualiteit en de ac
ceptatie ervan is een belangrijk
thema in de film. Solle belicht een
van de eerste aidsgevallen in Ne
derland.
Regisseur Bo van Scheyen is op
zoek naar vier acteurs in twee leef
tijdscategorieën: 15 tot 19 jaar en
25 tot 33 jaar.
DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013
VOF de kunst voor jong en oud
door Ali Pankow
en Ernst Jan Rozendaal
Zanger Nol Havens zingt, omringd door kinderen, over de lotgevallen van Beertje Pimpeloentje. foto Izaak Verkeste
www.pzc.nl/znf2013
Alles over het ZNF
Scène uit 'Zomergasten' met Johnny Kraaijkamp jr. en Marian Mudder.
foto Lex de Meester
RECENSIE
door Ali Pankow
Gezien: woensdag 4/9.
Nog te zien: t/m zat. 7/9. Vertrek van
af Abdijplein, 18.45 uur.
Informatie over de film en de gevraag
de acteurs staat op sollemovie.com.
Aanmelden voor de audities - incl. fo
to en cv - via info@sollemovie.com.