Middenstand: Lagere kinderbijslag komt ons slecht uit ECONOMIE 15 I Kabelmarkt: eten en gegeten worden Kabelbedrijf UPC schudt de markt voor breedband-internet op: voor 50 euro per maand standaard 120 megabit internetten ZIGGO (KABEL) AMSTERDAM - „Nee, een prijsoor log zou ik het niet willen noe men. Ik heb het liever over een waarde-oorlog: meer veel meer in- ternetsnelheid voor veel minder geld." UPC, erkent Hans Blom, di recteur marketing en sales, is be- zig de concurrenten in breedband land uit te dagen. Met het gisteren gelanceerde 3-in-i Powerpakket schiet UPC concurrenten KPN, Telfort en Te- Ie 2 onder de duiven. Klanten van UPC kunnen vanaf vandaag een standaard 120 megabit (per secon de) breedband internetverbin ding krijgen, samen met digitale televisie en vaste telefonie, voor 50 euro in de maand. Met die prijs zit UPC 18 euro on der het vergelijkbare adsl breed- bandpakket van KPN, de grootste concurrent, dat een downloadsnel heid heeft van 80 megabit. „Als UPC succes heeft met dit pakket zal dat in de markt ongetwijfeld een reactie uitlokken", zegt Ed Achterberg van Telecompaper, het onafhankelijk onderzoeksbu reau naar de telecom- en kabel- markt. KPN, Telfort en Tele2 hielden hun kruit gisteren nog droog. Ziggo (1,8 miljoen breedbandklanten) vindt zichzelf concurrerend ge noeg, maar lokt wel klanten met gratis tablet of HD-ontvanger. Blom zegt dat UPC (1 miljoen breedbandklanten) standaard voortaan 120 mb internetsnelheid aanbiedt 'omdat onze klanten need for speed hebben.' „Door het groeiend aantal smart- phones, tabiets en de grotere ani mo voor digitale televisie, is de downloadcapaciteit de afgelopen drie jaar verdrievoudigd." UPC kan de kraan verder open draaien omdat breedband mb's de laatste tien jaar fors goedkoper zijn ge worden, zegt directeur Rob van Esch van branche-organisatie NL Kabel. "Rissen 2002 en 2012 daalde de prijs van 22,50 euro naar 25 euro cent per megabit. „Klanten krij gen steeds meer waar voor hun geld", aldus Van Esch. Met de 'waarde-oorlog' wil UPC ook de oprukkende breedband via glasvezel de voet dwars zet ten. Vooral KPN is actief op die markt. Ook mikt UPC op klanten die breedband hebben via adsl, 'want die kunnen onze nieuwe standaard snelheid niet leveren', zegt Blom. Adsl is weliswaar op zijn retour in Nederland. „Maar ik zou het nog niet afschrijven", zegt Ed Achterberg, „Deutsche Te lekom doet proeven met snellere adsl." UPC moet ook tot actie overgaan omdat het in het eerste halfjaar van 2013 10.000 klanten verloor aan de concurrentie. De race om de goedkoopste breedbandaanbie der met de hoogste internetsnel heid gaat in hoog tempo door. UPC doet proeven met internet- snelheden van 500 megabit per se conde via de kabel. KPN biedt die snelheid al aan voor 88 euro per maand (in combinatie met digita le televisie en vaste telefonie). Van Esch: „Dankij de concurren tie en innovatie loopt Nederland wereldwijd voorop met breed band. De competitieve Nederland se markt leidt tot haasje-over ge drag met als gevolg dat er ook technologisch meer uit de kast ge haald wordt om vóór te blijven." De kabelmarkt in Europa is volop in beweging. Liberty Global, het Amerikaanse moederbedrijf van UPC, is de grootste kabelaanbie der in negen Europese landen, waaronder België, Verenigd Ko ninkrijk, Zwitserland en Polen. Li berty Global is inmiddels ook grootaandeelhouder (28,5 pro cent) van Ziggo, dat vorig jaar maart door de eigenaren - Ameri kaanse investeringsmaatschappij en - naar de beurs werd gebracht. Bij een belang van 30 procent moet Liberty Global een bod doet op héél Ziggo. Vodafone stort zich ook op de kabelmarkt en heeft Ka- bel Deutschland gekocht Volgens geruchten zou Vodafone ook interesse hebben in overna me van UPC. Het bedrag aan kinderbijslag dat ouders met kinderen elk kwartaal op hun rekening ontvangen, wordt voor een flink deel aan de kinderen besteed. Dat blijkt uit onderzoek van Peter Kooreman (Universiteit Tilburg). Hij komt tot de conclusie dat als ouders 100 euro extra kinderbijslag ontvan gen, er 10 euro rechtstreeks wordt besteed aan kinderkleding en -schoeisel. Indien diezelfde ouders 100 euro extra aan salaris of huur- dan wel zorgtoeslag ont vangen, wordt er 1 euro extra be steed aan kinderbenodigdheden. „Dit verschijnsel noemen we het labeleffect van kinderbijslag: al hoewel ouders kinderbijslag kun nen besteden zoals ze willen, wor den uitgaven door het etiket kin derbijslag gestuurd in de richting van uitgaven voor kinderen. Bij al leenstaande moeders waren deze effecten nog sterker. Het lijkt ook belangrijk te zijn dat de frequen tie van kinderbijslag anders is en dat het van een andere instantie komt dan het gewone salaris. Daardoor is kinderbijslag goed zichtbaar", legt hij uit. Naast aan kleding en schoeisel, wordt het geld ook besteed aan sport- en muzieklessen of kinderopvang. Het is zo bezien te begrijpen dat de vakbonden CNV en FNV zich zorgen maken over de voorgeno men korting. „Je raakt mensen in hun koopkracht", zegt Jaap Smit van CNV. „De kindregelingen voorkomen aan de onderkant dat kinderen opgroeien in armoede maar ook voor middengroepen zijn ze een nauwelijks te missen deel van het inkomen." Kooreman vreest dat ouders, zo dra de kinderbijslag wordt gekort, inderdaad minder geld besteden aan hun kinderen, 'omdat er min der wordt gelabeld'. Detailhandelsórganisatie Inretail is daar ook bang voor. „Dit soort nieuws kunnen we niet gebrui ken. Er waren net weer een paar positieve cijfers over de economie naar buiten gekomen, en dan krijg je dit. Wij vrezen dat de mensen daardoor toch weer de hand op de knip houden", aldus een woordvoerder. DONDERDAG 5 SEPTEMBER 2013 TELFORT (GLASVEZEL) Alles in 1 pakket: 100 Mb download/100 Mb upload, 39 digitale tv zenders, vaste telefonie. 60 per maand. UPC (KABEL) 3-in-1 Power. 120 Mb download, 6 Mb upload, digitale televisie met 70 zenders, 15 HD zenders, vaste telefonie. 50 per maand. Alles in 1 Extra: 150 Mb download/15 Mb upload, TV: 25 analoge, 60 digitale zenders, 16 HD zenders, vaste telefonie. 63,95 per maand. KPN (ADSL) TELE 2 (ADSL) Alles-in-een-pakket: 80 Mb download/8 Mb upload, digitale tv met 60 zenders, 11 HD-zenders, vaste telefonie. 68 per maand. 3-in-1 pakket: 50 Mb download/5 Mb download, digitale televisie met 70 zenders, vaste telefonie. 42,50 per maand UPC tart breedbandconcurrent door Chris van Alem 120 120 megabit per seconde wordt de standaard downloadsnelheid bij kabel bedrijf UPC. Samen met digitale televi sie en vaste telefonie kost dat pakket 50 euro per maand. I Tussen 2004 en 2013 is de internetsnelheid (megabits per seconde) verzestigvoudigd. infographic DPd bron UPC door Wilko Voordouw DEN HAAG - De Nederlandse detail handel is niet blij met het voorne men van minister Asscher om in 2015 de kinderbijslag te verlagen. Ook de vakbonden vinden dat de koopkracht van ouders met kinde ren behouden moet blijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15